مهاجرت تحصیلی پرتغال

اقامت پس از تحصیل در پرتغال

اقامت پس از تحصیل در پرتغال

اخذ اقامت پس از تحصیل در پرتغال به منزله ورود به بازار کار این کشور فرصتی برای دانشجویان بین المللی در خصوص اخذ اقامت کشور پرتغال می باشد. کشور پرتغال یکی از آن کشورهاست که با توجه به دانشگاه هایی با رتبه بندی مورد قبول هزینه تحصیل در این دانشگاه ارزان و با صرفه می باشد.

متقاضیان می توانند بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های این کشور اقامت پرتغال را به دست بیاورند. این مقاله توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است.

اقامت پس از تحصیل در پرتغال

تحصیل در پرتغال

پرتغال یکی از امضاکنندگان فرآیند بولونیا است. شما می توانید تمام مدارک تحصیلی عالی را در پرتغال دریافت کنید. هم دانشگاه ها و هم پلی تکنیک ها مدرک لیسانس را در پرتغال ارائه می دهند. برای تحصیل در مقطع لیسانس در پرتغال، دانش ‌آموزان بین ‌المللی نیاز به ارائه کارنامه تحصیلات متوسطه دارند و همچنین باید یک آزمون ورودی را نیز بگذرانند. شما می توانید مدرک خود را در شش تا 8 ترم یا 3 تا 4 سال تحصیل دریافت کنید. حتی می توانید مدرک لیسانس را در پرتغال به زبان انگلیسی بخوانید. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در پرتغال، متقاضیان باید مدرک لیسانس یا مدرک معادل آن را داشته باشند. شما همچنین می توانید استادان انگلیسی را در پرتغال بیابید.

با این حال، برخی از برنامه‌ های حرفه ‌ای ‌تر مانند پزشکی یا حقوق می‌توانند دوره طولانی ‌تری از تحصیل را بگیرند. مدرک دکترا در پرتغال را می توان در دانشگاه ها و موسسات دانشگاهی دریافت کرد. این مدارک تحقیقاتی مستقل هستند که توسط دانشگاهیان متخصص در زمینه های خود نظارت می شوند. دانشجویانی که در حال تحصیل در مقطع دکترا هستند، موظفند در پایان دوره تحصیلی خود از پایان نامه خود به صورت عمومی دفاع کنند. دکترا در دانشگاه های پرتغال می تواند تا 3 سال مطالعه و تحقیق به طول انجامد. روند پذیرش دانشگاه های پرتغال برای دانشجویان بین المللی اصلاً پیچیده نیست. از شما خواسته می شود که فرم درخواست آنلاین را برای رشته و دانشگاهی که انتخاب می کنید پر کنید.

مزایای تحصیل در کشور پرتغال

مزایای تحصیل در کشور پرتغال را می تواند به 2 دسته تقسیم کرد:

  1. مزایای قبل از دریافت ویزا
  2. مزایای بعد از دریافت ویزا

مزایای قبل از گرفتن ویزا به شرح زیر می باشد:

  • دانشجو می تواند از دانشگاه هایی که مورد پذیرش وزارت علوم در ایران است پذیرش دریافت کند.
  • متقاضی می تواند قبل از آماده سازی مدارک مورد نیاز برای پذیرش از دانشگاه با افراد متخصص مشاوره های لازم را انجام دهد.
  • فرد می تواند برای مصاحبه در سفارت خانه نوبت دریافت کند.
  • متقاضی می تواند قبل از آماده سازی مدارک برای دریافت ویزا مشاوره های لازم را با فرد متخصص انجام دهد.

مزایای بعد از گرفتن ویزا به شرح زیر می باشد:

  • متقاضیان می توانند بعد از گرفتن ویزا در کشور پرتغال خانه اجاره کرده و یا در خوابگاه در نظر گرفته شده ساکن شوند.
  • به متقاضی تحصیل در دانشگاه ها راهنمایی های لازم ارائه می شود.
  • آماده سازی مدرک های لازم برای دریافت کارت رزیدنس

زبان تحصیل در دانشگاه های پرتغال

افراد برای تحصیل در مقطع کارشناسی باید تسلط کافی به زبان های زیر را داشته باشند:

  • زبان پرتغالی
  • زبان اسپانیایی

متقاضی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا باید به زبان های زیر تسلط داشته باشد:

  • زبان انگلیسی
  • زبان پرتغالی

بررسی اقامت پس از تحصیل در پرتغال

متقاضیان دریافت اقامت پس از تحصیل در پرتغال باید حتما در مقطع لیسانس فارغ التحصیل شده باشند. پذیرفته شدن در مقطع کارشناسی در دانشگاه های پرتغال نسبت به دیگر دانشگاه ها در کشورهای دیگر سخت تر می باشد. زیرا دانشجویان برای پذیرفته شدن در این مقطع تحصیلی باید در آزمون ورودی شرکت نمایند و نمره قبولی در این آزمون را کسب نمایند. همچنین متقاضی باید به زبان پرتغالی تسلط کافی داشته باشد. اگر به زبان تسلط ندارد باید در دوره های آموزش زبان پرتغالی شرکت نماید. برای اخذ اقامت پس از تحصیل در پرتغال شخص متقاضی باید مدرک مستر و یا دکترا را از این کشور دریافت کرده باشد.

شهروندان غیر اتحادیه اروپا که می خواهند پس از اتمام ویزای دانشجویی پرتغال دراین کشور اقامت داشته باشند، باید برای تداوم اقامت خود دلیل قانونی موجهی ارائه دهند، مثلا قرارداد شغلی مناسبی دریافت کنند. مجوز اقامت آنها باید به مجوز اقامت مشاغل تحقیقاتی، نیروی متخصص یا کارآفرینی تبدیل شود. همچنین متقاضی می تواند برای بلو کارت اتحادیه اروپا درخواست دهد. انواع اقامت های کاری به شرح زیر است:

پارامترشرح
ویزای کاراین ویزای استاندارد برای اکثر کارمندان شاغل در پرتغال است. ویزاز موقت برای نیروی کار به مدت دو سال از تاریخ صدور اعتبار و برای دوره های متوالی سه ساله قابل تمدید است.
ویزای خوداشتغالیبرای متقاضیانی که می‌خواهند یک کسب‌وکار کوچک راه‌اندازی کنند یا به دنبال کار آزاد در پرتغال هستند، برای دریافت ویزای کار در پرتغال به عنوان کارمند و خوداشتغالی پروسه ی اخذ ویزا مشابه است. اگرچه ویزایی که صادر می شود مختص خوداشتغالی است، اما به اسناد اضافی مربوط به فعالیت های تجاری و ثبت نام تجاری یا نامه خوداشتغالی در اداره مالیات نیاز دارد.کارگران خوداشتغالی می توانند برای یک کارفرمای شخص ثالث کار کنند، اما ابتدا باید ویزای کار دریافت کند.
ویزای متخصصان و پژوهشگراناین ویزا برای محققان علمی، معلمان دانشگاهی و کارگرانی است که در فعالیت های حرفه ای بسیار واجد شرایط هستند. این ویزا برای کارگران شاغل به مدت دو سال از تاریخ صدور اعتبار و برای دوره های متوالی سه ساله قابل تمدید است. ازمدارک مهم اصلی برای ارائه، یک کپی از قرارداد استخدام یا دعوت نامه توسط موسسه آموزشی یا مرکز تحقیقاتی است.

بررسی اقامت پس از تحصیل در پرتغال

کار پس از تحصیل در پرتغال

برای دریافت اقامت پس از تحصیل در پرتغال شاغل شدن فرد بسیار مهم است. متقاضی باید بعد از فارغ التحصیل شدن مشغول به کار شود و با توجه به رشته تحصیلی کار مورد نظر خود را پیدا کند. بعد از فارغ التصیل شدن و شاغل شدن و گذشت 5 سال فرد می تواند اقامت دائم این کشور را دریافت نماید.

اگر فارغ التحصیل شغل مناسبی پیدا کردد، باید قبل از انقضای ویزای دانشجویی برای تغییر آن به ویزای کاری اقدام کند. اگر ویزا متقاضی منقضی شود باید به کشور خود برگردد و از کشور خود برای ویزای کار درخواست دهد. مدت زمانی که متقاضی به عنوان دانشجو در کشور پرتغال زندگی کرده است تاثیری بر اخذ اقامت دائم ندارد. برای اینکه فردی بتواند مقیم دائم این کشور شود، باید یک پیشنهاد شغلی به عنوان یک نیروی کار ماهر دریافت کند و سپس ویزای موقت کار دریافت کند. این ویزا یک سال اعتبار دارد و می‌ توان آن را برای سال های بعدی تمدید کرد. پس از 5 سال کار با پرداخت بیمه و مالیات میتواند برای اقامت دائم درخواست دهد. ویزای دانشجویی باید قبل از انقضا به ویزای اقامت دیگری تغییر یابد. ویزای دانشجویی باید به ویزای اقامتی بر اساس شغل فرد تغییر کند که معمولاً برای یک سال معتبر است و می تواند تا 2 بار برای2 سال بعد تمدید و در مجموع 5 سال تمدید شود

شرایط عمومی مورد نیاز برای درخواست ویزای کار به شرح زیر است:

شرایط عمومی درخواست ویزای کاری پرتغال

هزینه های زندگی در پرتغال

افرادی که می خواهند در این کشور تحصیل کنند باید از هزینه های زندگی در این کشور نیز آگاهی داشته باشند. هزینه های زندگی هر فرد با توجه به مکان زندگی و نوع زندگی متفاوت می باشد. هزینه های ماهیانه زندگی بدون اجاره مسکن تقریبا مبلغی بین 200€ تا 300€ (یورو) می باشد. اگر فرد بتواند در هزینه های خود صرفه جویی کند می تواند ماهانه با مبلغ 150€ (یورو) نیز هزینه های زندگی را بپردازد.

افراد می توانند به صورت مشترک با دیگر افراد یا به صورت شخصی در کشور پرتغال خانه اجاره کنند. بدیهی است که برای اجاره خانه به صورت شخصی باید مبلغ بیشتری پرداخت شود. اجاره خانه با توجه به محله زندگی فرد مبلغ متفاوتی خواهد بود. اگر فرد با تعدادی دیگر از افراد خانه اجاره کند باید ماهانه اجاره ای بین 200€ تا 300€ (یورو) بپردازد. هزینه اجاره ماهیانه برای خانه هایی که به صورت شخصی اجاره می شوند مبلغی بین 500€ تا 800€ (یورو) می باشد.

در کشور پرتغال برای نشان دادن تعداد اتاق های خواب از حرف T استفاده می شود. مثلا اگر در آگهی ذکر شده باشد T2 یعنی این خانه دارای 2 اتاق خواب می باشد. اگر خانه ای به صورت سوییت باشد و اتاق خواب نداشته باشد با T0 نشان داده می شود. و یک سری از خانه ها تعداد اتاق خواب های بیشتری دارد که این خانه اکثرا قدیمی می باشند. اگر برای اتاقی سرویس بهداشتی جداگانه در نظر گرفته شده باشد مبلغ اجاره آن نسبت به دیگر اتاقها گران تر خواهد بود. این مبلغ می تواند بین 20€ تا 50€ (یورو) متغیر باشد.

در آخر باید به این نکات اشاره کرد که افراد می توانند اقامت پس از تحصیل در پرتغال را دریافت کنند. ولی برای اخذ اقامت باید با شرایط و قوانین این کشور آشنا باشند. بهتر است افراد قبل از اقدام برای هر کاری با مشاوران مهاجرتی مشورت نمایند. برای دریافت مشاوره رایگان درباره اقامت پس از تحصیل در پرتغال می توانید با کادر مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول در باب اقامت بعد از تحصیل در پرتغال

در این بخش مفتخر به پاسخگویی اقامت بعد از تحصیل در پرتغال می باشیم:

  • شرایط اقامت پس از تحصیل در پرتغال چیست؟ دانشجویان باید برای تداوم اقامت خود دلیل قانونی موجهی ارائه دهند، مثلا قرارداد شغلی مناسبی دریافت کنند. مجوز اقامت آنها باید به مجوز اقامت مشاغل تحقیقاتی، نیروی متخصص یا کارآفرینی تبدیل شود.
  • راه های اقامت پس از تحصیل در پرتغال چه موارد هستند؟ دانشجویان فارغ التحصیل در پرتغال می توانند از طریق ازدواج، از طریق کار، از طریق ثبت شرکت، خوداشتغالی، خرید ملک  اقامت خود را در پرتغال کسب نمایند.
  • شرایط اقامت پس از تحصیل در پرتغال طریق کار به چه صورت است؟ برای دریافت اقامت پس از تحصیل در پرتغال شاغل شدن فرد بسیار مهم است. متقاضی باید بعد از فارغ التحصیل شدن مشغول به کار شود و با توجه به رشته تحصیلی کار مورد نظر خود را پیدا کند.
5/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه برای “اقامت پس از تحصیل در پرتغال

  1. مجید فروزش گفت:

    سلام و ادب. سپاس از اطلاعاتی که در خصوص اقامت پس از تحصیل در پرتغال ارائه دادید. بنده مدرک کارشناسی علوم سیاسی دارم و علاقمند به تحصیل در پرتغال و زندگی در این کشور هستم اما دنبال این بودم که چطور میشه اقامت دائم پرتغال رو بعد از اتمام تحصیل به دست آورد. در مورد زبان های تحصیل ذکر کرده بودید که زبان انگلیسی برای ارشد هم وجود داره و این خیلی مزیت بزرگی محسوب می شه. اما در این مطلب اشاره کرده بودید که باید دوره های زبان پرتغالی رو گذروند این برای دانشجویان کارشناسی الزامیه فقط؟ یا برای دانشجوی ارشدی که میخواد به زبان انگلیسی تحصیل کنه هم الزامی محسوب میشه؟ فکر می کنم بشه با مدرک ارشد یه پیشنهاد کاری خوب یا تحقیاتی تو پرتغال داشت. با تشکر از شما 3 ویزایی که توضیح داده بودید هر کدوم به نحو خود مناسب بودن و هزینه های زندگی ام کامل بود. سپاس

    1. صادقی گفت:

      ممنون از مطالعه شما. شرایط کار بعد از تحصیل در پرتغال برای دانشجویان بسته به دانش زبان پرتغالی و انگلیسی دارد. برای دانشجویانی که مشغول به تحصیل در پرتغال بوده اند و با محیط کاری خود را وفق داده اند شرایط خوب کاری دارد. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *