مهاجرت تحصیلی ترکیه

اعزام دانشجو به ترکیه

اعزام دانشجو به ترکیه

در سال های اخیر با توجه به پذیرش و شرایط عالی دانشگاه های ترکیه، اعزام دانشجو به ترکیه افزایش یافته و هر ساله آمار مهاجرت تحصیلی در حال افزایش است. اعزام دانشجو به ترکیه از اولین گزینه های مهاجرت بوده، زیرا دانشگاه های کشور ترکیه از کیفیت آموزشی مطلوبی برخوردارند. در مقابل هزینه زندگی و شهریه دانشگاه های این کشور به نسبت دیگر کشورها بسیار مناسب است. همچنین دانشجویان از امکانات بسیار مناسب آموزشی نیز برخوردار هستند. دانشگاه های کشور ترکیه علاقه­ شدیدی به بین المللی شدن دارند. این دانشگاه ها با ارائه تدریس به دیگر زبان های خارجی در جذب دانشجویان خارجی می­ کوشند. دانشجویانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند، می­ توانند از نظرات و پیشنهادات کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آگاهی یافته و در انتخاب دانشگاهی مناسب از تجربیات این مجموعه بهره ­مند گردند.

چرا اعزام دانشجو به ترکیه

تدریس در اکثر دانشگاه های کشور ترکیه به زبان انگلیسی است. همین امر موجب شده است تا دانشجویان از سراسر جهان با توجه به کیفیت های مناسب تحصیلی و اعتبار بالای دانشگاه های این کشور، ترکیه را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند. ترکیه کشوری توریستی و فوق العاده جذاب است. مردم این کشور دارای روحیه ای شاد و سرزنده هستند. افراد با مهاجرت به این کشور به راحتی می ­توانند این حس را تجربه نمایند. سالانه گردشگران زیادی به کشور ترکیه سفر نموده و به بازدید از جاذبه های گردشگری این کشور می پردازند. اعزام دانشجو به ترکیه موجب می ­گردد تا دانشجویان علاوه بر تحصیل در این کشور از این جاذبه ها نیز بهره مند گردند.

اعزام دانشجو به مدارس ترکیه

تحصیل در ترکیه از سن 6 سالگی آغاز می ­گردد. تمامی والدین موظفند فرزندان خود را در مدارس ثبت نام نمایند. زیرا تحصیل در مقاطع ابتدایی تا پایان دوران متوسطه در این کشور اجباری ست. شرایط تحصیل در ترکیه به گونه ای است که دانش آموزان پس از پایان دوره متوسطه می توانند به دلخواه خود در دانشگاه های این کشور و یا مراکز فنی و حرفه ای ترکیه به تحصیل بپردازند. طول دوره تحصیل در مقطع ابتدایی در این کشور 8 سال است. پس از پایان تحصیلات ابتدایی دانش ­آموزان وارد دبیرستان های این کشور شده و به تحصیل در دوره متوسطه خواهند پرداخت. دبیرستان های بین المللی در ترکیه وجود دارد که از کیفیت آموزشی بالایی برخوردار هستند. اما تحصیل در این دبیرستان ها با پرداخت شهریه های بالایی همراه است. به طوریکه والدین بایستی سالانه مبلغی حدود 15000$ (دلار) پرداخت نمایند.

میانگین رشد دانشجویان بین المللی در این کشور از طریق نمودار زیر شرح داده شده است:

اعزام دانشجو به ترکیه در مقطع کارشناسی

پذیرش در دانشگاه های کشور ترکیه متقاضیان زیادی دارد. از همین رو اکثر دانشگاه های این کشور با اخذ آزمون های ورودی SAT و YOS به پذیرش دانشجویان اقدام می نمایند. تحصیل در مقطع کارشناسی 4 سال طول خواهد کشید. اما تحصیل پزشکی در ترکیه معمولا 6 سال طول خواهد کشید. از آنجایی که زبان تحصیل در اکثر دانشگاه های ترکیه به زبان انگلیسی است. ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس الزامی می ­باشد.

البته امکان گذراندن دوره های زبان قبل از پذیرش در دانشگاه های این کشور برای دانشجویان وجود دارد. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه مناسب تر و ارزان تر است. اما پذیرش در دانشگاه های دولتی ترکیه دشوار است. زیرا اولویت با دانشجویان محلی این کشور می ­باشد. هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور 400$ (دلار) در سال است. در دانشگاه های خصوصی این کشور بسته به رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان تا 20000$ (دالار) در سال نیز می ­رسد.

تحصیل در رشته های زیر در ترکیه متقاضیان زیادی دارد:

  • مدیریت کسب و کار
  • مهندسی
  • مهندسی فناوری اطاعات
  • روابط بین الملل
  • توریسم و هتلداری
  • پزشکی و دندانپزشکی

تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه با اخذ بورسیه

دانشگاه های خصوصی ترکیه دارای آزمون و شرایط پذیرش خاص خود هستند. اغلب این دانشگاه ها ممکن است از متقاضیان مدرک زبان، نمره آزمون GRE، نمره آزمون SAT و YOS درخواست نمایند. همچنین با توجه به کیفیت بالای آموزشی شهریه پرداختی برای این دانشگاه ها بالا می باشد. اما امکان اخذ بورسیه و تخفیف تا 70% بر شهریه این دانشگاه ها نیز وجود دارد. در صورتی که دانشجو واجد شرایط دریافت بورسیه باشد نیاز به نمرات آزمون و مدرک زبان ندارد. همچنین می توان برای دانشجویان در این دانشگاه ها معافیت از آزمون به طور کلی را نیز درخواست کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط پذیرش دانشجو می توانید با مشاوران موسسه حقوقی مهاجرتی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید. جهت اطلاع از شرایط اقامت پس از تحصیل در این کشور مطالعه مقاله اقامت در ترکیه خالی از لطف نخواهد بود.

اعزام دانشجو به ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه 2 سال است. دانشجویان در پایان تحصیلات خود در این مقطع ملزم به ارائه پایان نامه و اخذ تأیید از سوی اساتید دانشگاه مورد نظر هستند. دانشجویانی که متقاضی تحصیل در این مقطع هستند. بایستی دارای مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره 6.5 باشند.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور عبارتند از :

  • مدارک تحصیلی قبلی (دیپلم، کارشناسی به همراه ریز نمرات آن ها)
  • پاسپورت معتبر
  • رزومه تحصیلی
  • توصیه نامه

ناگفته نماند دانشجویانی که از مهارت زبان انگلیسی برخوردار نیستند، می توانند جهت تقویت زبان خود در دوره های زبان انگلیسی در دانشگاه های این کشور شرکت نمایند. همچنین جهت جمع بندی اطلاعات خود در باب هزینه زندگی در ترکیه مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

اعزام دانشجو به ترکیه در مقطع دکتری

اعزام دانشجو به ترکیه برای تحصیل در مقطع دکتری دارای شرایطی مانند دانشگاه های اروپایی است. دانشجویان در این مقطع بایستی 240 واحد درسی را سپری نمایند. واحدهای درسی در این مقطع با انجام سمینارها، شرکت در آزمون ها و دورهای مختلف پاس می ­گردند. هزینه تحصیل در مقطع دکترا در این کشور بسته به دانشگاه های ترکیه متفاوت است. دانشجویان در دانشگاه های دولتی شهریه ای معادل $500 الی 800$ (دلار) در سال و در دانشگاه های خصوصی این کشور $5000 الی 17000$ (دلار) در سال پرداخت می نمایند. البته امکان اخذ بورسیه های تحصیلی در دانشگاه های ترکیه در این مقطع وجود دارد. دانشجویانی که دارای شرایط اخذ بورسیه هستند، می توانند با دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه به تحصیل رایگان در این کشور بپردازند.

دانشگاه های کشور ترکیه

در مجموع ترکیه دارای 200 دانشگاه می­ باشد که اکثر این دانشگاه ها از اعتبار بالایی در میان کشورهای جهان برخوردار هستند:

اسم دانشگاهرتبه در QS
دانشگاه کوچ447
دانشگاه بیلکنت561
دانشگاه سابانجی531
دانشگاه فنی خاورمیانه501
دانشگاه بقاضیچی701
دانشگاه فنی استانبول601
دانشگاه آنکارا801-1000
دانشگاه قاضی801-1000
دانشگاه حاجت تپه801-1000
دانشگاه استانبول801-1000

دانشگاه هایی که در جدول بالا ذکر شد، از معتبرترین دانشگاه های این کشور هستند که رنکینگ های بالایی را در میان دانشگاه های جهان کسب نموده اند. تحصیل در دانشگاه های ترکیه آینده شغلی مناسبی را برای دانشجویان رقم می زند. زیرا اکثر مدارک صادر شده از دانشگاه های ترکیه در تمامی کشورهای جهان به رسمیت شناخته شده اند.

بورس تحصیلی مخصوص دانشجویان ایرانی

در جدول زیر 7 بورس تحصیلی فعال مخصوص دانشجویان ایرانی را به شما معرفی می کنیم:

نوع بورسمقطع 
بورس تحصیلی دانشجویان بین المللی مهندسیکارشناسی
بورس تحصیلی ServisScapeکارشناسی، کارشناسی ارشد
بورس تحصیلی Adiction Treatmentکارشناسی، کارشناسی ارشد
بورس تحصیلی بنیاد Wahlgrenskaدوره های فرصت مطالعاتی
فلوشیپ پارت تایم EMBOدوره ها آموزشی و کوتاه مدت
بورس تحصیلی نوکیادوره های همایش و کنفرانس
بورس تحصیلی بنیادی ACIکارشناسی ارشد، دکترا

ویزای تحصیلی ترکیه

اعزام دانشجو به ترکیه به گونه ای است که دانشجویان پس از اخذ دعوتنامه تحصیلی می ­باید نسبت به دریافت ویزای تحصیلی ترکیه اقدام نمایند. بدین ترتیب دانشجویان می توانند با ارائه مدارک زیر به سفارت ترکیه در کشور مبدأ خود ویزای تحصیلی این کشور را دریافت نمایند:

  • عکس
  • پاسپورت
  • دعوتنامه تحصیلی
  • گواهی عدم سوء سابقه کیفری
  • گواهی پزشکی مبنی بر سلامت دانشجو
  • پرداخت هزینه صدور ویزای تحصیلی

دانشجویان قبل از انتخاب و ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه های ترکیه و دانش از قوانین اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه و یا دیگر کشورها می ­توانند با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نمایند. از اعتبار و مورد تایید بودن دانشگاه های این کشور از سوی وزارت علوم ایران آگاهی یابند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *