مهاجرت کاری آذربایجان

حقوق ماهیانه کار در آذربایجان

حقوق ماهیانه کار در آذربایجان

بررسی حقوق ماهیانه کار در آذربایجان برای افراد علاقه مندان مهاجرت به کشور آذربایجان و زندگی در این کشور امری ضروری است. آذربایجان کشوری در همسایگی ایران است و امروز به یکی از گزینه های در دسترس و راحت برای مهاجرت شمرده می شود. این کشور در سال های اخیر از نظر اقتصادی رشد خوبی کرده و ارزش پول خود را حفظ کرده است. آذربایجان در حال حاضر گزینه جذابی برای مهاجرت به ویژه مهاجرت کاری است.

میزان حقوق ماهیانه کار در آذربایجان در حال حاضر مناسب است و با داشتن تحصیلات و کاری مناسب می توانید از حقوق مناسبی نیز برخوردار شوید. توجه داشته باشید که زبان کار در آذربایجان زبان آذری است و بعضا زبان روسی و انگلیسی نیز در محیط کاری این کشور صحبت می شود. مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این نگارش میزان حقوق ماهیانه کار در آذربایجان را بررسی و به سوالات زیر جواب داده اند:

  • متوسط حقوق ماهیانه کار در آذربایجان چقدر است؟
  • حداقل و حداکثر حقوق ماهیانه کار در کشور آذربایجان به چه میزان است؟
  • شرایط و قوانین کار در کشور آذربایجان چگونه است؟

میانگین حقوق ماهیانه کار در آذربایجان 2023

طبق آمارهای منتشر شده میزان حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران در کشور آذربایجان در حد متوسط و رو به بالا بوده و این مقدار هر سال در حال افزایش است. میزان حقوق ماهیانه کار در کشور آذربایجان به طور متوسط به میزان 2.950AZN (منات*) اعلام شده است. البته ممکن است در واقعیت این میزان کم تر باشد. این آمار همچنین نشان می دهد میزان دستمزد میانگین کار در آذربایجان در کم ترین حالت به مقدار 850AZN (منات) است و در بیشترین حالت دیده شده این مقدار به رقم 13.200AZN (منات) می رسد. لازم به ذکر است این میزان حقوق اعلام شده شامل تمامی مزایا از جمله اخذ تشویقی، عیدی و اضافه کاری است. همچنین طبق آمارهای اعلام شده میزان دستمزد میانگین در آذربایجان در حدود 3210AZN (منات) است.

*منات واحد پول ملی کشور آذربایجان است و هر 1AZN (منات) برابر با 0.59$ (دلار) می باشد.

در نمودار زیر درصد مشارکت درآمد متوسط مردم آذربایجان را در سال 2023 مشاهده می کنید:

درصد مشارکت درآمد متوسط مردم آذربایجان

حداقل میزان حقوق ماهیانه کار در آذربایجان

هر سال دولت آذربایجان برای حمایت از حقوق کارگران و کارکنان حداقل میزان حقوق ماهیانه کار در آذربایجان را اعلام می کند و در تمامی قراردادهای کاری این قانون باید رعایت شود. حداقل دستمزد ملی NMW یک کشور حداقل مبلغ (کمترین حقوق) در هر ساعت، روزانه یا ماهانه است که کارفرمایان می توانند به طور قانونی به کارگران پرداخت کنند. در سال  2020، حداقل میزان حقوق ماهیانه کار در آذربایجان 250AZN (منات) در ماه است، یعنی با در نظر گرفتن پرداخت در 12 ماه 3000AZN (منات) در سال می باشد. اگر به رتبه بندی حداقل دستمزد ملی کشورها که منتشر می شود نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که آذربایجان در میان 97 کشور دنیا از نظر میزان حقوق حداقل در مکان 77 قرار دارد که این میزان آنچنان مناسب نیست.

در جدول زیر می توانید میزان حداقل حقوق اعلام شده در سال های مختلف در کشور آذربایجان را ببینید:

سالحداقل میزان حقوق ماهیانه ملی به AZN (منات)
2020250
2019250
2018130
2017116
2016105
2015105
2014105
2013105
201293.5
201193.5
201085

درباره میزان حقوق ماهیانه کار در آذربایجان

درآمد زیاد بیشتر در کشور آذربایجان در بخش های مربوط به نفت و به ویژه در شرکتهای خارجی دیده می شود. هفته کاری قانونی 40 ساعت است. به منظور اطمینان از برخورداری شهروندان از شرایط سالم و ایمن کار، قانون حمایت از کار در آذربایجان در 19 سپتامبر 1992 تصویب شد. طبق این قانون، حمایت از کار به عنوان یک سیستم اقدامات اقتصادی اجتماعی، سازمانی، فنی و بهداشتی و وسایلی که برای اطمینان از ایمن ، سلامتی و ظرفیت کاری افراد درگیر در فعالیتهای کاری طراحی شده اند. با این حال، این مقررات دقیقا اعمال نمی شوند. آذربایجان یکی از شرکت کنندگان در سازمان بین المللی کار است.

حداقل دستمزد که 250AZN (منات) در ماه است وجود دارد. این دستمزد برای تامین سطح زندگی مناسب کارگر و خانواده کافی نیست. سطح دستمزد ماهانه توصیه شده برای تامین نیازهای اساسی حداقل 2 برابر این رقم است. از آنجا که عملا همه افرادی که کار می کنند و مهاجرت کاری به آذربایجان دارند بیش از حداقل دستمزد دریافت می کنند، اجرای سطح پایین آن مسئله اصلی در بحث کار یا بحث سیاسی نیست. بزرگترین سازمان کارگری اتحادیه های کارگری آذربایجان یا فدراسیون کار آذربایجان است که به حمایت دولت بستگی دارد. وظایف اصلی آن ارتقا اشتغال، توسعه بازار کار، حمایت از بیمه های اجتماعی، اطمینان از سلامت و ایمنی کارکنان، اجرای مقررات قانونی روابط کار و تأمین مشارکت اجتماعی است. قانون اساسی حق اعتصاب را نیز پیش بینی کرده است.

قرارداد کار و حقوق ماهیانه کار در آذربایجان

قانون کار، قرارداد کار را قرارداد کتبی بین کارفرما و کارمند توصیف می کند که شرایط اساسی استخدام و حقوق و تعهدات طرفین را شرح می دهد. طبق قوانین کار در آذربایجان قرارداد کار باید کتبا نوشته شود. اگرچه هیچگونه شرط قانونی برای نوشتن توافق نامه به زبان آذربایجانی وجود ندارد، اما توصیه می شود که قرارداد را به آن زبان بنویسید. قراردادهای کاری می توانند بدون مدت معین (نامحدود) یا برای مدت معین تا 5 سال (مدت دار) اجرا شوند. تا زمانی که در قرارداد مدت اشتغال بیان نشده باشد، نامحدود در نظر گرفته می شود.

قرارداد کار پس از ثبت آن قرارداد در MLSPP معتبر می شود که می تواند با استفاده از سیستم اطلاعات الکترونیکی ارائه شده توسط MLSPP منعقد شود. قانون کار شرایطی را ذکر کرده است که باید در قرارداد کار ذکر شود:

  • نام و آدرس کارمند و کارفرما
  • محل کار و موقعیت کارمند
  • تاریخ اجرای توافق نامه و تاریخ شروع استخدام
  • مدت قرارداد
  • وظایف کارمند
  • شرایط کار، مانند زمان کار و استراحت، حقوق، مدت مرخصی، حمایت از شغل، بیمه های اجتماعی و سایر موارد.
  • تعهدات متقابل طرفین طبق قرارداد
  • شماره گواهی بیمه اجتماعی دولت به استثنای کسانی که برای اولین بار کار را شروع می کنند.
  • تمامی توافقات انجام شده

قرارداد کار و حقوق ماهیانه کار در آذربایجان

شرایط کار در آذربایجان

حداکثر سن قانونی برای استخدام در موسسات دولتی 65 سال و حداقل 18 سال است. این مدت را می توان توسط رئیس دستگاه اجرایی مرکزی مربوطه هر بار حداکثر تا 1 سال، حداکثر به 5 سال تمدید کرد. با این حال، حداکثر مدت تمدید 5 ساله می تواند برای کارمندان با تخصص خاص در علوم، فرهنگ، بهداشت و آموزش که توسط کابینه وزیران تعیین شده است تمدید شود. قانون استخدام هیچ محدودیت سنی را در بخش خصوصی پیش بینی نکرده است. محدودیت ملیتی در مورد اینکه چه کسی می تواند مدیر یا مدیر شرکت در مشاغل بخش خصوصی باشد وجود ندارد. عامل ملیت در طی فرایند استخدام در بخش دولتی در قانون مشخص شده است. فقط شهروندان آذربایجانی می توانند کارمند دولت باشند.

خدمات کارمندان دولت که در ارگانهای مختلف دولتی مشغول به کار هستند توسط سایر قوانین جمهوری آذربایجان در رابطه با حق استخدام شهروندان آذربایجانی در خدمات کشوری و رقابت و شفافیت در استخدام، عملکرد و سایر اصول خدمات ملکی و خدمات تنظیم می شود. در این ارگان ها نوع خاصی از خدمات کشوری در نظر گرفته شده است. همانطور که گفته شده هفته کاری 40 ساعته و شامل مزایایی مانند بیمه، اضافه کاری و غیره می باشد.

ویزای کاری آذربایجان

در صورت مهاجرت به آذربایجان، افراد خارجی و افراد بدون تابعیت باید مطابق با دستورات خاص تعیین شده توسط قانون مهاجرت جمهوری آذربایجان ویزا دریافت کنند. افراد خارجی یا افراد بدون تابعیت می توانند پس از ترک آذربایجان و پس از انقضای ویزای موجود، برای ویزای جدید درخواست کنند. ویزایی که به افراد خارجی و افراد بدون تابعیت اعطاء می شود به ویزاهای ورود و ترانزیت تقسیم می شوند. بسته به تعداد ورودی ها به کشور، ویزاهای ورود می توانند ویزای یک بار یا چند بار باشند و می توانند برای اهداف دیپلماتیک، تجاری یا عادی باشند. ویزاهای ترانزیت به ویزاهای یک بار و دو بار تقسیم می شوند که برای افراد خارجی صادر می شود. برای نوع ویزای کار، مدت اقامت در کشور با 90 روز تعیین می شود. از جمله شرایط لازم برای ویزای کار آذربایجان دریافت پیشنهاد شغلی رسمی می باشد.

  • ویزای کاری آذربایجان کوتاه مدت: کم تر از 90 روز
  • ویزای کاری آذربایجان بلند مدت: بیش از 90 روز

حقوق ماهیانه کار مشاغل مختلف در آذربایجان

میزان حقوق ماهیانه کار در آذربایجان با توجه به نوع شغل میزان مهارت و تخصص لازم و میزان خطرات آن تعیین می شود و متفاوت است. برای بررسی بیشتر میزان حقوق مشاغل مختلف در کشور آذربایجان می توانید جدول زیر را مشاهده کنید:

شغلحقوق متوسط (منات) AZN
حسابدار2.130
عکاس1.670
طراح گرافیک1.830
خلبان4.970
معمار3.780
مکانیک1.120
معلم2.300
پیشخدمت960
مهندس برق3.060
سرآشپز1.890
وکیل6.180
صندوقدار1.120

امیدواریم با مطالعه این نگارش که به کوشش همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده اطلاعات کافی درباره میزان حقوق ماهیانه کار در آذربایجان را کسب کرده باشید. برای اطلاع از شرایط مهاجرت و روش های مهاجرتی به کشور مورد نظر خود می توانید دیگر مقالات ما را مطالعه کنید و یا به صورت مستقیم با مشاورین ما در ارتباط باشید.

4.5/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه برای “حقوق ماهیانه کار در آذربایجان

  1. حسن گفت:

    سلام من فوق دیپلم عمران دارم آیا می توانم در آذربایجان کار پیدا کنم 45 ساله هستم در شرکتها هم کار کرده ام

    1. صادقی گفت:

      سلام در صورت داشتن پیشنهاد کاری این امر برای شما مقدور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *