مهاجرت سرمایه گذاری در صربستان

سرمایه گذاری در صربستان

سرمایه گذاری در صربستان

قبل از سرمایه گذاری در صربستان حتما باید با اقتصاد این کشور، شرایط، نقاط ضعف و قوت و وضعیت سرمایه گذاری در این کشور آشنا باشید. در این نوشتار کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قصد دارند به بررسی دقیق شرایط و وضعیت سرمایه گذاری در صربستان بپردازند. در این کشور اروپایی سرمایه گذاری های مختلفی انجام شده است که اکثر آنها از کشورهای اروپایی (بخصوص اتحادیه اروپا) بوده اند. با ما همراه باید تا با شرایط دقیق سرمایه گذاری در کشور صربستان آشنا شوید.

آشنایی با اقتصاد صربستان در سال 2023

در 6 سال، صربستان با یک تورم پایین به یک اقتصاد پایدار در حال رشد تبدیل شده است، همچنین با یک موقعیت مالی متوازن، کاهش بدهی های عمومی، کاهش عدم تعادل های خارجی و بهبود بازار کار، که به اقتصاد آنها کمک کرده است تا به راحتی در برابر چالش های جاری پاسخ دهد. پس از کند شدن فعالیت اقتصادی صربستان در 6 ماه اول سال 2019 (به دلیل اثرات منفی خارجی و کاهش موقت در تولید صنعتی)، رشد تولید ناخالص داخلی در 6 ماه دوم رشد کرده و در 3 ماه آخر سال 2019 به 6.2% رسیده است. رشد با سرعت مشابهی در 3 ماه اول سال 2020 ادامه یافت و با وجود همه گیری ویروس کرونا، به رشد تقریبی 5% ناشی از رشد بالای تولید صنعتی، ادامه پروژه های سرمایه گذاری و رشد خدمات پایدار رسید.

اطلاعات کلی درباره کشور صربستان عبارتند از:

پارامترشرح
نام رسمیجمهوری صربستان
شکل دولتجمهوری دموکراتیک
دولتUnitary Parliamentary Constitutional Republic
حوزه88.499 کیلومتر مربع
جمعیت8.6 میلیون نفر
موقعیتبخش مرکزی شبه جزیره بالکان
پایتختبلگراد
زبان رسمیصربی
واحد پولدینار صربستان (RSD)
تولید ناخالص ملی37.740 میلیارد $ دلار
تولید ناخالص داخلی (سرانه)$5.267 (دلار)
کد تماس381
TLD اینترنت.rs

برنامه اصلاحات اقتصادی کنونی دولت متمرکز بر تضمین ثبات اقتصادی و مالی، کاهش بدهی و ایجاد محیطی برای بهبود اقتصادی و رشد برای تقویت اشتغال و افزایش سطح زندگی است. اخیراً نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد فعالیت های اصلاحی در صربستان کند شده است.

مهمترین شرکای تجاری صربستان عبارتند از:

  • آلمان
  • ایتالیا
  • بوسنی و هرزگوین
  • مقدونیه شمالی
  • مونته نگرو
  • اتریش

وضعیت سرمایه گذاری در صربستان در سال 2023

در کشور صربستان، جریان مستقیم سرمایه گذاری مستقیم از سال 2012 مثبت بوده است. بر اساس گزارش سرمایه گذاری جهانی 2020 توسط UNCTAD، میزان ورودی مستقیم سرمایه گذاری خارجی به صربستان در سال 2019 به 4.3 میلیارد $ (دلار) (از 4.1 میلیارد $ (دلار) در سال 2018) رسید و 4.4% افزایش یافت و موجب بهبود وضعیت کسب و کار کشور و رشد سرمایه سهام شد. در سال 2019 کل سهام سرمایه گذاری در صربستان (خارجی) 44 میلیارد $ (دلار) بود. صربستان دومین دریافت کننده بزرگ سرمایه گذاری های مستقیم خارجی در بین کشورهای سابق شوروی است. 70% سرمایه گذاری ها در صربستان از طرف اتحادیه اروپا، روسیه، سوئیس و هنگ کنگ انجام می شود. بر اساس اطلاعات FDI Intelligence، در 5 سال گذشته، 56% از کل پروژه های Greenfield FDI در صربستان در بخش تولید بوده اند.

داده های بانک ملی نشان می دهد که هجوم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در 4 ماه نخست سال 2019 با 14% رشد افزایش یافته است. وزارت اقتصاد صربستان قصد دارد تا به منظور بهبود وضعیت كسب و كار و شرایط کار در صربستان، مشوق هایی را به سرمایه گذاران خارجی ارائه دهد. عواملی که برای FDI در صربستان مطلوب است شامل اصلاحات اقتصادی است که به عنوان بخشی از روند الحاق به اتحادیه اروپا و توافق نامه صندوق بین المللی پول، موقعیت استراتژیک آن، نیروی کار نسبتاً ارزان و ماهر و موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا، روسیه، ترکیه و کشورهایی که انجام می شوند می باشد.

وضعیت سرمایه گذاری در صربستان در سال 2020

مزایای سرمایه گذاری در صربستان

صربستان به یکی از مکان های برتر سرمایه گذاری در اروپای مرکزی و شرقی تبدیل شده است. لیستی از سرمایه گذاران خارجی برجسته در صدر شرکت های کلاس جهانی و بانک هایی مانند فیات، تلنور، استادا، میشلین، کوکاکولا، مایکروسافت، گازپروم، اینتسا سانپائولو، زیمنس و غیره قرار دارد. بر اساس گزارش گروه بانک جهانی، سهولت در انجام فعالیت های تجاری در صربستان تغییر یافته است و بهبود شرایط تجارت به ویژه به معنای افزایش مقررات تجاری مناسب را نشان می دهد. شایان ذکر است که اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در صربستان یکی از سریع ترین روش های اقامت در این کشور اروپایی می باشد.

به طور کلی، صربستان دارای یک فضای تجاری مثبت و بسیار آزادتر از کشورهای همسایه خود می باشد. به عنوان مثال، نرخ مالیات شرکت ها در کشور صربستان 10% می باشد که در اروپا به عنوان پایین ترین نرخ شناخته می شود. علاوه بر این، صربستان در رده بندی Doing Business رتبه 43 را به خود اختصاص داده است. در کشور صربستان، با توافق های مختلفی که با صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا حاصل شده است (که این کشور از سال 2014 به دنبال پیوستن به آن است)، تمایل واقعی برای اصلاحات در بخش دولتی که توسط دولت نشان داده شده است. نیروی کار صربستان در مقایسه با بقیه اروپا جوان، آموزش دیده و چند زبانه (تقریبا نیمی از جمعیت به روان انگلیسی صحبت می کنند) می باشد که هزینه آن کم است.

معایب سرمایه گذاری در صربستان

اصلی ترین موانعی که سرمایه گذاران خارجی را برای سرمایه گذاری در صربستان ناامید می کند عبارتند از:

  • بی ثباتی سیاسی و خطرات ناشی از رکود هنوز در مقایسه با سایر کشورهای منطقه بسیار زیاد است (به عنوان مثال درگیری با کوزوو).
  • کسری تجارت و سطح بدهی های عمومی برای اقتصاد کشور مشکل ساز است که برای حمایت از رشد آن نیاز به تأمین اعتبار خارجی دارد.
  • نبود زیرساخت های حمل و نقل و دسترسی به دریا برای کشور مضر است.
  • فساد درگیر و بار اداری ، سطح اطمینان جامعه تجارت را تضعیف می کند.
  • مراحل دشوار و آهسته سرمایه گذاری در صربستان می تواند ابتکارات کارآفرینی را تضعیف کند.

مراحل سرمایه گذاری و ثبت شرکت در صربستان

مراحل سرمایه گذاری و ثبت شرکت در صربستان عبارتند از:

شرایط اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در صربستان

مهم ترین مورد جهت سرمایه گذاری کرد در کشور صربستان و اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در صربستان داشتن توان مالی کافی و همچنین سرمایه لازم می باشد. کشور صربستان در تولیدات صنعتی در زمینه های مختلف، بسیار توانمند است. نیروی کار در این کشور آماده مشغول به کار شدن می باشد. با وجود فرهنگ غنی در این کشور، صربستان مقصد خوبی برای سرمایه گذاری به شمار می رود. همچنین شرایط جغرافیایی کشور صربستان در قاره اروپا تاثیر بسیار زیادی در شرایط اقتصادی این کشور دارد. دولت صربستان متعهد به ایجاد یک محیط کسب و کار با ثبات و قابل پیش بینی است. با اجرای مقرراتی که حقوق خارجی را به عنوان شهروندان خود برای انجام تجارت، با مزایای یک بازار آزاد، نظام مالیاتی مطلوب و انگیزه های سرمایه گذار، به همان اندازه حقوق خود را به دیگران تحمیل می کند.

در سال 2015، جهت بهبود شرایط اقتصادی و همچنین شرایط سرمایه گذاری در کشور صربستان، دولت این کشور با تصویب قانون جدید آماده ارائه خدمات به سرمایه گذاران داخلی و خارجی می باشد. در این راستا، قانون سرمایه گذاری حقوق زیر را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی اعمال می کند:

  • آزادی در سرمایه گذاری
  • حفاظت از حقوق به دست آمده
  • ضمانت در برابر سلب مالکیت
  • رفتار ملی با سرمایه گذاران خارجی
  • آزادی برای انجام پرداخت ها به اشخاص خارجی
  • حق انتقال سود و اموال سرمایه گذار خارجی
  • حل مناقشات مشترک

جهت کسب اطلاعات از شرایط کسب کارت آبی اتحادیه اروپا می توانید به مقاله کارت آبی اتحادیه اروپا مراجعه کنید.

سرمایه گذاری در صربستان در حوزه سهام

یکی از پر تقاضا ترین بخش های سرمایه گذاری در صربستان، سرمایه گذاری در حوزه سهام می باشد. زیرا در بخش سهام صربستان کارگزارانی با کیفیت بالا وجود دارند که خدمات خود را برای مششتریان در صربستان ارائه می دهند. علاوه بر این سرمایه گذاری در صربستان به ویژه در حوزه سهام یکی از کم ریسک ترین بخش های این کشور جهت سرمایه گذاری می باشد. همچنین با دلیل رشد قابل توجه اقتصاد صربستان طی 10 سال اخیر این کشور به یکی از قطب های سرمایه گذاری به ویژه در حوزه سهام تبدیل شده است.

برای اینکه بیشتر با روند سرمایه گذاری در صربستان به ویژه در حوزه سهام آشنا شوید، جدولی را برای شما تهیه کرده ایم که در این بخش به آن خواهیم پرداخت:

روند سرمایه گذاری در صربستان در حوزه سهامتوضیحات
پیدا کردن یک کارگذار آنلایندر قدم اول سرمایه گذاری باید مطمئن شوید که کارگذاری که به آن نگاه می کنید در صربستان موجود است.
افتتاح حساب در یک کارگذار آنلاینافتتاح حساب در یک کارگزار آنلاین معمولا آسان و ساده است و کاملا به صورت آنلاین انجام می شود.
تامین مالیپس از تایید حساب تجاری متقاضیان، گام بعدی تامین مالی آن است. به عبارت دیگر سپرده گذاری پولی که بعد ها برای معامله سهام استفاده خواهید کرد.
پیدا کردن سهامبهتر است از قبل بدانید که کدام سهام را قصد دارید معامله کنید. همچنین می توانید تحقیق کنید و چند برابر سود سهام انتخابی را بررسی کنید، یا اینکه اخبار صنعت را مطالعه کنید.

 

کمپانی های مسئولیت محدود در کشور صربستان

یکی از رایج ترین روش های سرمایه گذاری در کشور صربستان تاسیس کمپانی با مسئولیت محدود در این کشور می باشد. این نوع کمپانی ترکیبی از یک کمپانی با سرمایه مشترک و مشارکت عمومی می باشد. ممکن است برخی از سهامداران این کمپانی هیچ گونه فعالیتی در کمپانی ندارند. در حالیکه برخی از اعضاء این نوع کمپانی ممکن است مسئولیت های مختلفی داشته باشند. تمامی سهامداران این کمپانی در ضررها و سودهای به دست آمده در کمپانی مسئول می باشند. حداقل سرمایه مورد نیاز جهت تاسیس کمپانی های مسئولیت محدود 25000$ (دلار) می باشد.

کمپانی های خصوصی در کشور صربستان

یکی از راحت ترین و آسان ترین روش های شروع کسب و کار تاسیس کمپانی های خصوصی می باشد. تمامی مسئولیت ها، تصمیم گیری ها و سایر موارد مرتبط به عهده موسس کمپانی می باشد. لازم به ذکر است که متقاضی با استخدام کردن نیروی کار و پرداخت حقوق کافی می تواند کمپانی خود را گسترش دهد. آغاز کسب و کار با تاسیس کمپانی های خصوصی در کشور صربستان بسیار سریع انجام می شود. معمولا این کمپانی ها برای انجام فعالیت های تجاری جانبی تاسیس می شوند. اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در صربستان حداقل یک سال به طور می انجامد. لازم به ذکر است که اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در صربستان از سریع ترین روش های مقیم شدن در این کشور اروپایی می باشد.

مراحل تاسیس کمپانی در کشور صربستان

سرمایه گذاری از طریق ثبت کمپانی در کشور صربستان به طور کلی در 7 مرحله اصلی انجام می شود:

فعالیتمرحله
انتخاب کردن نوع کمپانی1
انتخاب کردن نام مناسب برای کمپانی2
مشخص کردن آدرس کسب و کار3
پیش نویس یادداشت انجمن4
امضاء سهامداران و ثبت مدارک و اسناد5
افتتاح حساب بانکی مخصوص کمپانی6
کسب کد شناسایی مالیاتی7

فرصت های بی نظیر جهت سرمایه گذاری در صربستان

طی سالهای اخیر پیشرفت صربستان در ارتباطات حمل و نقل، ثبات انرژی و تنوع منابع تامین سببب شده تا فرصت های بی نظیری جهت سرمایه گذاری در صربستان ایجاد شود. یکی از فرصت های طلایی برای سرمایه گذاری در صربستان در بخش فناوری است. در صربستان صحنه فناوری رو به رشدی احساس می شود که شرکت های بین المللی باید از آن بهره مند شوند. به طوری که بخش خدمات فناوری پیشرفته صربستان، بیش از 7% تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد.

برای آشنایی بیشتر با فرصت های بی نظیر سرمایه گذاری در صربستان می توانید به جدول زیر مراجعه فرمایید:

فرصت های طلایی سرمایه گذاری در صربستانتوضیحات
مراقبت های بهداشتیدولت صربستان همواره متعهد به سرمایه گذاری در مراقبت های بهداشتی به ویژه در بخش تجهیزات پزشکی، تجهیزات تصویربرداری و راه حل های سلامت الکترونیک است.
کشاورزیچشم انداز سرمایه گذاری در تجارت کشاورزی صربستان که شامل آبیاری، ذخیره سازی زنجیره سرد، تجهیزان انجماد و تجهیزات کشاورزی می شود بسیار امیدوار کننده بوده است.
صنعت خودروصنعت خودرو صربستان با همکاری های موثری که با کشورهای پیشرفته در حوزه خودرو از جمله آلمان، انگلستان و فرانسه داشته است به یکی از قطب های سرمایه گذاری در این کشور تبدیل شده است.

در تصویر زیر می توانید با پر تقاضا ترین فرصت های سرمایه گذاری در صربستان آشنا شوید:

پر تقاضا ترین فرصت های سرمایه گذاری در صربستانهموطنان عزیز می توانید با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید و از شرایط کامل سرمایه گذاری در کشورهای خارجی مطلع شوید.

سوالات متداول در باب سرمایه گذاری در صربستان

در بخش پایانی مقاله قصد داریم به برخی از سوالا شما عزیزان در خصوص سرمایه گذاری در صربستان پاسخ دقیق و جامعی را ارائه دهیم. از مهمترین این سوالات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آیا سرمایه گذاری در صربستان برای ایرانیان مطلوب است؟ سرمایه گذاری در صربستان برای کشورهای ثالث به ویژه ایران به دلیل رشد بالای اقتصادی این کشور و سهولت در رفت و آمد به صربستان بسیار مطلوب است.
  • سرمایه گذاری در صربستان به ویژه در حوزه املاک و مستغالات چگونه است؟ به دلیل بالا بودن قیمت مسکن در صربستان سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات این کشور به پشتوانه مالی بسیاری نیاز دارد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *