مهاجرت تحصیلی کانادا

رشته تربیت بدنی در کانادا

کار پس از تحصیل رشته تربیت بدنی در کانادا

رشته تربیت بدنی در کانادا یکی از رشته های پرطرفدار بین دانشجویان کانادایی و بین المللی است؛ چرا که موقعیت های کاری نسبتا باثباتی دارد. در واقع فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی علاوه بر مربی گری در باشگاه های ورزشی، امکان فعالیت به عنوان معلم ورزش در مدارس و کالج های کانادا را نیز دارند. در این کشور تقریبا برای تمامی مشاغل موقعیت های کاری زیادی وجود دارد اما در سال 2023 یکی از مشاغل مورد نیاز این کشور معلمی و تدریس در مدارس است. البته اگر فرد در شهرهای فرانسوی زبان کانادا رشته تربیت بدنی را بخواند، حتی اگر دوره تحصیلی وی به زبان انگلیسی ارائه شود، بهتر است برای بالاتر بردن شانس استخدام خود به زبان فرانسوی هم مسلط شود. البته در غالب شهرهای کانادا با تسلط به زبان انگلیسی هم می توان به فعالیت به عنوان معلم ورزش پرداخت.

کانادا که دهمین اقتصاد قدرتمند دنیا را دارد، یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا است. به همین دلیل روش های خیلی زیادی برای مهاجرت به کانادا وجود دارد، چه در هر ایالت و چه در دولت فدرال کانادا به طور کلی. از آن جمله می توان به اخذ اقامت دائم کانادا از طریق روش ورود سریع (express entry)، روش کارگران ماهر استان کبک، سرمایه گذاری در نورت وست تریتوریز، تولد در کانادا و غیره اشاره نمود. منتهی در حال حاضر بهترین و ساده ترین روش برای مهاجرت به این کشور، روش تحصیلی است؛ هرچند باید توجه داشت نظام تحصیلی کانادا رایگان نیست. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل در کانادا به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه های تحصیل رشته تربیت بدنی در کانادا چقدر است؟
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کدام اند؟
  • درآمد کار ضمن تحصیل و کار پس از فارغ التحصیلی در کانادا چقدر است؟

هزینه های تحصیل رشته تربیت بدنی در کانادا

برخلاف رشته های مدیریت، حقوق و دندانپزشکی، تربیت بدنی جزو رشته های نسبتا ارزان تر در این کشور است. البته باید توجه داشت هر کدام از دانشگاه های کانادا شهریه متفاوتی را برای دانشجویان رشته تربیت بدنی تعیین نموده اند. علاوه بر قوانین و مقررات هر دانشگاه در کانادا، عوامل دیگری که در میزان شهریه پرداختی از سوی دانشجویان تربیت بدنی در کانادا تاثیرگذار است، عبارت هستند از:

  • تابعیت دانشجو (کانادایی و غیر کانادایی)
  • مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)

با این حال شهریه مورد نیاز دانشگاه های کانادا برای رشته تربیت بدنی را می توان به طور کلی بین 16000CAD تا 20000CAD (دلار کانادا) در سال دانست. البته تنها هزینه ای که دانشجویان رشته تربیت بدنی با آن مواجه اند شهریه دانشگاه نیست و یکی از هزینه های عمده دیگر در کانادا، هزینه های زندگی در این کشور است. به طور کلی زندگی در کانادا ماهانه بین 800$ تا 1500CAD (دلار کانادا) هزینه به دنبال دارد؛ اما در شهرهای کلگری و ونکوور این رقم به ماهانه 2000CAD (دلار کانادا) هم می رسد. البته بخشی از هزینه های زندگی در کانادا را می توان به اخذ بورسیه های تحصیلی یا مشغول شدن به کار ضمن تحصیل پرداخت نمود.

کار ضمن تحصیل رشته تربیت بدنی در کانادا

دانشجویان در کانادا تا 20 ساعت در هفته اجازه کار دارند که هم می تواند در محیط دانشگاه باشد هم خارج از دانشگاه. برای کار دانشجویی در محیط دانشگاه های کانادا نیازی به اخذ مجوز کار نیست اما اگر دانشجویی بخواهد خارج از دانشگاه، مثلا در رستوران، کافی شاپ و غیره، مشغول به کار شود، باید مجوز کار اخذ نماید. متوسط درآمد دانشجویان در این کشور تقریبا بالا است به طوری که میانگین حقوق ساعتی آن ها 19.5CAD (دلار کانادا) است البته درآمد حاصل از کار دانشجویی در کانادا با توجه به نوع شغل و مهارت های هر فردی متفاوت است اما بنا بر اعلام سایت ca.talent.com حداقل و حداکثر درآمد دانشجویی به شرح ذیل می باشد:

حداقل و حداکثر درآمد سالانه دانشجویان در کانادا

اخذ ویزای تحصیلی کانادا

پس از اخذ پذیرش رشته تربیت بدنی از یکی از دانشگاه های کانادا، نوبت به ویزای تحصیلی این کشور می رسد. از جمله نکات مهم برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا، پرداخت شهریه سال اول دانشگاه و ارائه نامه تمکن مالی بانک مبنی بر داشتن حداقل 10000$ (دلار کانادا) است. از دیگر مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا در سال 2023 باید تهیه نمود می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • پاسپورت معتبر
  • سالم بودن و ارائه گواهی سلامت معتبر
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و ترجمه رسمی آن
  • اقناع آفیسر سفارت کانادا مبنی بر داشتن علقه با کشور ایران از جمله منزل، شغل، دارایی، اعضای خانواده و غیره، یعنی اثبات این که فرد پس از اتمام تحصیلات به کشور خود بازمی گردد
  • مدرک زبان معتبر انگلیسی یا فرانسوی با توجه به زبان تدریس رشته تربیت بدنی در دانشگاه مورد نظر
  • مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در کانادا از جمله اقامت با خانواده کانادایی (home stay)، خوابگاه، آپارتمان و غیره
  • عکس پاسپورتی جدید
  • پرداخت هزینه سفارت کانادا*

*پرداخت هزینه سفارت در این کشور به شرح زیر است:

نوع ویزاهزینه به دلار کانادا
ویزای تحصیلی150CAD
ویزای کاری155CAD
ویزای توریستیCAD100

کار پس از تحصیل رشته تربیت بدنی در کاناداکار پس از تحصیل رشته تربیت بدنی در کانادا

دانشجویانی که تمایل داشته باشند می توانند درخواست دهند تا مجوز اقامت کانادا را تا 3 سال پس از فارغ التحصیلی هم اخذ نمایند. به این ترتیب اجازه خواهند داشت در این 3 سال دنبال کاری مرتبط با رشته تربیت بدنی در کانادا باشند و نهایتا پس از استخدام شدن، ویزای کاری کانادا را اخذ نمایند. حتی کسانی که امتیازات کافی اخذ نموده باشند، امکان اخذ اقامت دائم (PR) کانادا از طریق ورود سریع (express entry) را پس از اتمام تحصیلات خود در کانادا خواهند داشت.

در واقع در مقایسه با کشورهای اروپایی، کانادا چه به فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی و چه سایر رشته های تحصیلی، سریع تر و راحت تر اقامت دائم و نهایتا پاسپورت می دهد. کسانی که در رشته تربیت بدنی تحصیل کرده اند غالبا در کانادا به عنوان معلم ورزش فعالیت می کنند. حداقل و حداکثر درآمد معلمین ورزش در کانادا سالانه 48700CAD و 143000CAD (دلار کانادا) می باشد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر راجع به رشته تربیت بدنی در کانادا، انگلیس، ترکیه، مجارستان، هلند، ایتالیا و غیره می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *