مهاجرت تحصیلی جمهوری چک

مقطع کارشناسی ارشد در جمهوری چک

مقطع کارشناسی ارشد در جمهوری چک

در میان کشورهای اروپایی در این نوشتار به بررسی شرایط مقطع کارشناسی ارشد در جمهوری چک بر اساس آخرین قوانین سال 2023 پرداخته ایم. کشور چک در مرکز اروپا واقع شده و محیطی جذاب برای دانشجویان خارجی به جهت پیشینه تاریخی به حساب می آید. در حال حاضر بیش از 40000 دانشجوی خارجی در این کشور در حال تحصیل در مقاطع مختلف می باشند.

  • شرایط پذیرش از دانشگاه های چک برای مقطع ارشد به چه صورت است؟
  • هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در چک برای دانشجویان بین المللی چقدر است؟
  • آیا دانشجویان می توانند همزمان با تحصیل در چک مشغول بکار باشند؟

سیستم آموزشی در چک هم بر اساس فرآیند بولونیا بنا شده است. چند دانشگاه دولتی شناخته شده و قدیمی این کشور در دنیا رتبه های برتری دارند. دانشجویان می توانند برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور برای دانشگاه های دولتی و یا خصوصی درخواست نمایند. البته تحصیل در دانشگاه های خصوصی هزینه های بیشتری دارند. کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راهنمایی های لازم را در خصوص مقطع کارشناسی ارشد در جمهوری چکدر اختیار شما قرار خواهند داد.

مزایا مقطع کارشناسی ارشد در جمهوری چک

دانشگاه های جمهوری چک طیف گسترده ای از برنامه ها را در مقاطع کارشناسی ارشد ارائه می دهند و مدارک دانشگاه های دولتی آن هم معتبر است، به این معنی که دوره های آنها توسط شرکت ها و سازمان ها در سراسر کشور و سراسر اروپا شناخته می شود. جمهوری چک یکی از قدیمی ترین سنت های آموزش عالی را دارا است که قدمت آن به قرن 14 بر می گردد. دانشگاه های چک با داشتن تجهیزات آزمایشگاهی مدرن و ادغام بالا با صنعت و فرصت های عملی بسیاری، زمینه تکنولوژیک خوبی را ارائه می دهند. البته تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در چک نیازمند دارا بودن شرایط خاصی است که در ادامه بررسی می شود.

ساختار مقطع کارشناسی ارشد در جمهوری چک

فرآیند تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بر خلاف نظام آموزشی در ایران در کشورهای اروپایی متفاوت است. در جمهوری چک دو مسیر برای گرفتن مدرک کارشناسی ارشد وجود دارد. موسسات برنامه های کارشناسی ارشد را که در یک ساختار سنتی مطالعه 3 دوره ای ارائه می دهند و این برنامه ها بین 1 تا 3 سال (معمولا 2 سال) طول می کشد. با این حال، تحصیل در دوره کارشناسی ارشد “غیر ساختاری” طولانی تر و بدون داشتن مدرک کارشناسی موجود نیز ممکن است. این امر بیشتر در زمینه های مانند حقوق، پزشکی و آموزش دیده می شود. در چنین مواردی دانشجو معمولا بین 4 تا 6 سال درس می خواند. در خصوص آگاهی و اطلاعات بیشتر در باب اعزام دانشجو به چک نیز می توانید مقاله لینک شده را مطالعه بفرمائید.

مقطع کارشناسی ارشد در جمهوری چک به زبان انگلیسی

اگرچه در چک تعدادی از دانشگاه ها برنامه های را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، اما بیشتر آموزش ها در جمهوری چک هنوز به زبان چکی برگزار می گردد علاوه بر این دوره هایی که به زبان انگلیسی است هزینه هایی را بابت شهریه متحمل می شود اما شهریه برای تحصیل به زبان چکی برای همه دانشجویان کاملا رایگان است. اما از آنجاییکه تحصیل در اکثر کشورهای اروپایی به زبان اصلی آن کشور ارزان تر است. دانشجویان خارجی تحصیل به زبان انگلیسی بیشتر مورد توجه هست. در این میان هستند. کشورهایی که برنامه های بیشتری را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. برای تحصیل در برنامه های به زبان انگلیسی در چک ارائه مدرک زبان الزامی است.

هزینه مقطع کارشناسی ارشد در جمهوری چک

هزینه مقطع کارشناسی ارشد در جمهوری چک

میزان شهریه ای که برای تحصیل در دانشگاه های دولتی چک که به زبان اصلی این کشور است رایگان می باشد. اما تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور از سالی 1500€ الی 20000€ (یورو) می تواند هزینه داشته باشد. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی به مراتب ارزانتر از دانشگاه های خصوصی است. برای تحصیل ارزانتر نیز بورس های متنوعی در این کشور وجود دارد که به معرفی برخی از این بورس ها می پردازیم:

  • بورس های تحت عنوان توافق نامه های دو جانبه بین المللی
  • بورس های دولتی
  • بورس تحصیلی کشورهای بلوک شرق اروپا
  • بورس مرکز تحرک بین المللی موراویای جنوبی
  • بورس هایی تحت عنوان برنامه های اراسموس و بورس تحصیلی فولبرایت

برای تحصیل در این کشور به زبان چکی حتی می توان از سوی دولت حمایت مالی گرفت. عموما برای اخذ ویزا در دوره های زبان چکی برای ایرانیان صدور ویزا به سختی انجام می شود و بهتر است با داشتن شرایط مطلوبی برای اخذ این نوع ویزاها اقدام شود. شرایط اخذ ویزای تحصیلی چک به طور کامل در مقاله مذکور شرح داده شده است.

ثبت نام در دانشگاه های جمهوری چک

در اکثر دانشگاه های چک مهلت پذیرش برای درخواست معمولا فوریه یا مارس است، که می توان برای ترم سپتامبر برنامه را شروع کرد. پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد مستلزم گذراندن دوره کارشناسی در یک رشته مرتبط با برنامه است. در عوض برنامه های غیر ساختاری به مدارک رضایت بخش از تحصیلات متوسطه و عملکرد امتحانات، همراه با سایر مدارک مقدماتی می باشد. به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی دانشجویان ایرانی باید به طور رسمی از طریق روند درخواست و بررسی تأیید شود. با این حال از آنجا که جمهوری چک در فرآیند بولونیا قرار دارد، این معمولاً یک فرآیند ساده است البته فرآیند پذیرش در هر دانشگاهی نیازمندی های خاص خود را دارا است.

بورسیه تحصیلی در مقطع ارشد در جمهوری چک

دانشجویان خارجی که مایل به تحصیل در دانشگاه چک هستند گزینه های متعددی برای دریافت کمک مالی دارند. در اینجا لیستی از فرصت های اصلی بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در جمهوری چک است که باید در نظر بگیرید. دانشجویان بین المللی شانس برابری برای دریافت هر یک از انواع مختلف بورسیه های ارائه شده توسط دانشکده یا دانشگاه خود به عنوان همکاران چک خود دارند. بورسیه تحصیلی برای نتایج برجسته علمی، علمی، پژوهشی، توسعه، هنری یا سایر نتایج خلاقانه که به افزایش دانش کمک می کند. بورسیه تحصیلی برای فعالیت های تحقیق، توسعه و نوآوری و بورسیه تحصیلی در شرایط سخت اجتماعی دانشجو از مهم ترین بورسیه ها در جمهوری چک هستند.

در نمودار زیر شاهد بورسیه های دولتی و خصوصی در جمهوری چک می باشید:

بورسیه های دولتی و خصوصی در جمهوری چک

مزایای تحصیل در چک

اگر شما به عنوان یک دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل در چک هستید، حین تحصیل نیز به شما به صورت نیمه وقت اجازه کار می دهند. همچنین بعد از تحصیل نیز می توانید در این کشور اقامت خود را برای اهداف بلند مدت از جمله ازدواج کار و یا تحصیل تمدید نمائید. یکی دیگر از مزایای تحصیل در کشورهای اتحادیه اروپا این است که مدرک صادر شده از دانشگاه های چک نیز مورد تائید اتحادیه اروپا هست و دانشجویان می توانند به کار و ادامه تحصیل و زندگی در سایر کشورهای اتحادیه هم مهاجرت نمایند.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بهتر است شخص از پیش نسبت به شرایط خود آگاه باشد و بنا به کشور هدف نیازمندی های برنامه را فراهم ساخته باشد. بر خلاف کشور چک در برخی کشورهای اروپایی نیز شما می توانید به زبان انگلیسی تحصیلات خود را با هزینه های بسیار پایین یا در حد رایگان ادامه دهید. برای آگاهی از شرایط پذیرش در دانشگاه های رایگان اروپا با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *