دسته بندی نشده

تحصیل دکترا در چک

تحصیل دکترا در چک

چک با داشتن شهرها و مناظر زیبا، شهریه رایگان برای تحصیل دکترا در چک برای دانشجویان از هر ملیت، مقصدی عالی برای تحصیل در 2021 است. سیستم آموزش عالی چک از یک سنت فکری معتبر استفاده می کند. دانشگاه چارلز در جمهوری چک را می توان قدیمی ترین دانشگاه در اروپای مرکزی شناخت که در قرن 14 تاسیس گردیده است. جمهوری چک با دریافت چندین جایزه نوبل، ارزش ورودی محققان دکترا را در کشور خود می داند و از دانشجویان بین المللی استقبال می کند.

در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوی گردیده در نظر داریم تا جزئیات شرایط تحصیل دکترا در جمهوری چک را بررسی کنیم. اطلاعاتی در مورد دانشگاه های موجود، نحوه کار برنامه های دکترا در چک هزینه آنها و این که چگونه می توان برای یک مورد درخواست کرد را بیان می کنیم که برای متقاضیان و علاقه مندان تحصیل دکترا در چک خالی از لطف نمی باشد.

ساختار تحصیل دکترا در چک

جمهوری چک سیستم درجه 3 سیکل (3 مقطع و دوره) را که با روند بولونیا ایجاد شده، تصویب کرده است. PhD یک دوره سیکل سوم است و به طور معمول در پی اخذ مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد به دست می آید. برنامه های دوره دکترا در چک برای تحقیقات علمی و فعالیت های خلاقانه مستقل در زمینه تحقیق، توسعه و هنرهای زیبا است. دانشگاه های چک به طور معمول دکترا را در برنامه های دکترا ساختار یافته ارائه می دهند، جایی که تحصیلات شما طبق یک برنامه مطالعه فردی که توسط استاد راهنما اجرا می شود، ادامه خواهد یافت.

برنامه های دکتری چک در زمینه علوم با همکاری آکادمی علوم جمهوری چک انجام می شود که شامل آموزش های علمی خاص است. در طی برنامه دکترا ممکن است از دانشجو خواسته شود که طي تحقيق خود به تعداد ساعات مشخص آموزش نیز در داشگاه بپردازند که این مشابه دوره دستیاری تدریس در مقطع تحصیلات تکمیلی در انگلستان است.

زمانبندی برنامه های دکتری در چک

به عنوان یک دانشجوی تمام وقت در جمهوری چک، به طور معمول 3 سال برای تحصیل در مقطع دکتری باید زمان در نظر گرفت اما ممکن است برخی از برنامه ها تا 4 سال نیز طول بکشد. سال تحصیلی چک از سپتامبر تا ژوئن ادامه دارد و از 2 ترم تدریس و 2 دوره امتحان تشکیل شده است:

ترم هاتدریسامتحانات
ترم زمستانسپتامبر – ژانویهژانویه – فوریه
ترم بهارفوریه – آوریلاواسط ماه مه – ژوئن

محتوای تحصیل دکترا در چک

دولت چک موسسات را تشویق می کند تا مطابق روند بولونیا از سیستم انتقال اعتبار اروپا (ECTS) استفاده کنند. با این حال سیستم اعتباری در همه جا اجرا نمی شود. برای به دست آوردن مدرک دکترا، باید تمام 180 اعتبار را به دست آورد. این برای تحصیل در مقطع دکترا مفید است، زیرا تشخیص صلاحیت و تبادل دانشجو بین موسسات را تسهیل می کند. به همین ترتیب، در کشورهای دیگر، مانند انگلستان، دکترای جمهوری چک در درجه اول در تحقیق و نگارش پایان نامه دکترای متمرکز است.

دانشجوی دکترا در چک، تحقیق خود را زیر نظر حداقل یک سرپرست دانشگاه انجام خواهد داد. سرپرست دانشجو، یک برنامه مطالعه فردی را تنظیم می کند که در آن شرایطی که باید در طول تحصیل وجود داشته باشد و وظایف او مشخص می گردد. از هیئت مطالعات دکترا که برنامه مقطع دکترا را نظارت و ارزیابی می کنند، این امر مورد پشتیبانی قرار می گیرد. در مراحل آخر ارزیابی کار انجام می شود که همانند سایر کشورها، شکل اولیه ارزیابی دکتری چک، از طریق ارائه پایان نامه و امتحانات شفاهی از جمله viva است. بر خلاف سایر کشورها، دکترای چک شامل امتحانات شفاهی 2 مرحله ای است. یکی برای بررسی دانش و تخصص موضوع دانشجو و سپس دفاع عمومی از پایان نامه او انجام می گیرد.

دانشگاه های معتبر چک

جمهوری چک که یکی از زیباترین کشورهای اروپای شرقی محسوب می شود، در سال 2014 به عنوان دوازدهمین مقصد محبوب دانشجویان اراسموس در اروپا شناخته شد. چندین دانشگاه با بالاترین رتبه در پایتخت توریستی معروف این کشور، شهر پراگ قرار دارند، اما شهرهای دیگر نیز مثل برنو و Olomouc قطب های آموزش عالی هستند.

دانشگاه های چک به دلیل برتری در زمینه های علم و فناوری در سطح جهانی شناخته شده اند. با این حال، فرصت های تحقیق به این موارد محدود نمی شود. دانشگاه های چک در سطح جهان، در دسته 1000 دانشگاه برتر قرار دارند که از جمله قدیمی ترین آن ها، دانشگاه چارلز می باشد که کهن ترین دانشگاه در اروپای مرکزی شناخته می شود. برترین دانشگاه های این کشور با توجه به رتبه بندی آن ها ذیلا شرح داده می شود:

پارامترشرح
دانشگاه هارتبه بندی (QS)
دانشگاه چارلز در پراگ260
دانشگاه ماساریک540-531
دانشگاه Palacky Olomouc600-591
دانشگاه بوهمیای جنوبی
دانشگاه صنعتی برنو750-701

هزینه تحصیل در چک

با هزینه کم و چندین بورس تحصیلی برای دانشجویان بین المللی، تحصیل در مقطع دکترا در جمهوری چک گزینه بسیار مقرون به صرفه ای است. طبق قانون چک، تحصیل در دانشگاه های دولتی برای همه دانشجویان، صرف نظر از ملیت، کاملاً رایگان است. صرفا افرادی که در دانشگاه های خصوصی به تحصیل م پردازند هزینه ایی حدودا 1.595€ تا 11.965€ (یورو) بسته به دانشگاه و مقطع تحصیلی پرداخت می کنند.

دوره هایی که در دانشگاه های دولتی نیز به زبان انگلیسی تدریس می شوند شامل هزینه هایی در حدود تحصیل در دانشگاه های خصوصی است. ممکن است هزینه های دیگری نیز از قبیل هزینه های پذیرش و مدیریت و همچنین هزینه های تکمیلی دوره های بیش از حد توافق شده یا واحدهای اضافی تحصیل هم از دانشجو گرفته شود.

هزینه زندگی در چک

هزینه زندگی در چک در مقایسه با سایر کشورها پایین است. با این حال، قیمت ها بسته به سبک زندگی و موقعیت مکانی فرد متفاوت خواهند بود. به دانشجویان توصیه می شود ماهیانه 290€ تا 620€ (یورو) برای تأمین هزینه های غذا، حمل و نقل، اسکان و سایر هزینه های زندگی داشته باشند. جزئیات هزینه زندگی دانشجویی در جول زیر شرح داده می شود:

موارد مصرفیهزینه ها به یورو
وعده غذایی رستوران5€
بلیط سینما6€
سفر ماهانه مسافرتی19€
خدمات ماهانه180€

بورسیه های تحصیلی چک

طیف گسترده ای از بورسیه ها در دسترس دانشجویان بین المللی است که در جمهوری چک تحصیل می کنند. جوایز و بورس تحصیلی تحت توافق نامه های دو جانبه با مشارکت کشورهای خاص تنظیم می شوند که به شرح زیر است:

انواع بورسیه تحصیلیتوضیحات
بورسیه های صندوق ویشگرادبودجه ای است که توسط دولت های کشورهای گروه ویشگراد (چک، مجارستان، لهستان و اسلواکی) برای دانشجویان از کشورهای منتخب اروپای شرقی تأمین می شود که تا 4 ترم هزینه ها را پشتیبانی می کنند.
بورس تحصیلی دولتیدر دسترس دانشجویان کشورهای در حال توسعه است، که شامل طول تحصیل و هزینه های یک دوره مقدماتی زبان چکی است.
مرکز تحرک بین المللی موراویای جنوبیاز دانشجویان خارجی فنی و علوم کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا و اروپا که در منطقه موراویای جنوبی تحصیل می کنند پشتیبانی می کند. بودجه 1 ساله تحصیل با کمک بعدی بر اساس لیاقت

علاوه بر این ها چندین برنامه مشارکت و تبادل خاص دیگر بین جمهوری چک و سایر کشورها وجود دارد. این برنامه ها شامل برنامه اراسموس، برنامه تبادل اروپای مرکزی برای مطالعات دانشگاهی (CEEPUS) و برنامه بورس تحصیلی فولبرایت برای شهروندان آمریکایی است.

کار حین تحصیل در جمهوری چک

دانشجویان بین المللی مجاز به کار، در حالی که در جمهوری چک تحصیل می کنند برای آن ها مقررات خاصی وجود دارد. شهروندان اتحادیه اروپا (EEA) و سوئیس به اجازه کار، کارت کارمندی و یا کارت آبی نیازی نخواهند داشت. مقررات مختلفی برای سایر دانشجویان بین المللی (شهروندان کشورهای جهان سومی) وجود دارد.

دانشجویانی که برای یک دوره تحصیلی به جمهوری چک وارد می شوند، نیازی به اجازه کار ندارند، اما کارفرما باید استخدام نیروی کار خارجی را برای شغل مورد نظر به خدمات عمومی استخدام اطلاع دهد. ساعات کاری نیز برای دانشجویان بلامانع است اما نباید بیش از ساعات مطالعه دانشجو باشد. از آنجا که دانشجو دارای نوع ویزای تحصیلی است لذا نباید تمرکز خود را روی کار بگذارد. بنابراین نمی تواند شغل اصلی او باشد و نباید بر تحصیل شما تأثیر بگذارد.

ثبت نام دکترا در چک

ثبت نام دکترا در چک

روند درخواست برای دکترای چک به این صورت است که متقاضی معمولاً برای یک پروژه خاص یا براساس پیشنهاد تحقیق خود اقدام نمی کند. در عوض متقاضی برای پذیرش در برنامه های خاص دکترا باید در سایت های رسمی، درخواست خود را جستجو کند. شرایط ورود به مقطع دکترا به این صورت است که باید مدرک کارشناسی ارشد را در یک زمینه مرتبط با برنامه تحقیقاتی خود انتخاب کرده باشید. به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی از دانشگاه های خارجی باید از طریق یک درخواست و روند بررسی تأیید شود. اگرچه این به دلیل سیستم بولونیا ساده است.

برخی از دانشگاه های چک برای ورود به مقطع دکترا شرکت در امتحانات ورودی را برای دانشجویان الزامی می دانند. این آزمون ها یا تست کتبی یا آزمون شفاهی است. این موارد در جمهوری چک برگزار می شود، اما گزینه هایی برای شرکت در امتحانات خارج از کشور (با استفاده از وب چت/ اسکایپ) وجود دارد. در صورت امکان حضور برای آزمون های ورودی، در ماه ژانویه برای موسسات هنری تخصصی و بین ژوئن تا سپتامبر برای سایر رشته ها برگزار می شود.

شرایط مصاحبه دکترا در چک

اکثر تدریس در دانشگاه های چک، هنوز به زبان چکی انجام می شود. با این حال، تعداد برنامه های آموزش داده شده به زبان انگلیسی در حال افزایش است. زیرا این مسئله تحصیل دانشجویان را به تعویق می انداخت. موسسات آموزش زبان ویژه ای را برای دانشجویان خارجی که برای تحصیل به دانشگاه های جمهوری چک می آیند تعیین کرده اند که رایگان است.

به عنوان بخشی از مراحل انتخاب، دانشگاه ممکن است تصمیم بگیرد پس از درخواست متقاضی برای پذیرش، با او مصاحبه کند. این مصاحبه ها گاهی اوقات قسمت معاینه شفاهی روند درخواست را تشکیل می دهند. ممکن است از او خواسته شود که برای مصاحبه خود به جمهوری چک سفر کنند، اما این روش معمولاً از طریق اسکایپ برای دانشجویان بین المللی انجام می شود.

فرآیند تحصیلی دکترا چک

هر دانشگاه فرآیند درخواست متفاوتی خواهد داشت. بنابراین متقاضی باید مستقیماً با دانشگاه در ارتباط باشد، اما بسیاری از آنها شامل موارد اصلی مشترک هستند که به شرح زیر است:

فرآیند درخواستتوضیحات
ارائه اسناد دانشگاهیشما باید ریز نمرات دانشگاهی و گواهی مدرک تحصیلی خود را ارائه دهید.
به دست آوردن شناختضروری است که یک سند رسمی را ثابت کنید که تحصیلات قبلی شما با تحصیل در جمهوری چک برابر است.
تکمیل فرم های درخواستدانشگاه ها فرم های الکترونیکی درخواست در وب سایت خود دارند و در صورت وجود هزینه درخواست، باید رسید پرداخت را به برنامه خود ارائه دهید.
انگیزه نامهگاهی اوقات ارائه یک بیانیه به منظور نشان دادن مناسب بودن دانشجو برای برنامه و هدف او از تحصیل در چک می باشد.
مراجعمتقاضی ملزم به ارائه توصیه نامه از حداقل دو متخصص با تجربه کار دانشگاهی خود خواهد بود.

علاوه بر موارد مذکور، بسته به دانشگاه و برنامه ای که برای آن درخواست شده، دانشگاه ممکن است از متقاضی درخواست کند که نمونه کارهای قبلی خود را نیز ارائه دهد. آخرین مهلت درخواست ها معمولاً فوریه یا مارس است و برخی از موسسات متخصص از اوایل ماه نوامبر درخواست می دهند.

ویزای تحصیلی چک

شرایط ویزا و مهاجرت برای تحصیل در جمهوری چک به ملیت دانشجو بستگی دارد. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید به سفارت محلی یا کنسولگری چک خود در کشور خود رفته و درخواست ویزای دانشجویی کنند. دو نوع ویزا کوتاه مدت (تا 90 روز) و بلند مدت (بیش از 90 روز) وجود دارد. برای تحصیل در مقطع دکترا باید برای ویزای بلند مدت اقدام کرد.

اسناد مختلفی که باید برای درخواست ویزای تحصیلی در چک ارائه شود به شرح زیر است:

  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • نامه پذیرش دکترا از موسسه انتخابی خود
  • اثبات هزینه های اقامت (اظهارنامه حساب بانکی، پذیرش بورس تحصیلی) این مبلغ معمولاً 3245€ (یورو) در سال است.
  • تأیید محل اقامت تضمینی
  • بیمه درمانی معتبر بین المللی
  • چکیده ای از ثبت سوابق کیفری
  • سوابق کیفری
  • بیمه سلامت

کار پس از تحصیل در جمهوری چک

بعد از تحصیل در چک (در تمامی مقاطع تحصیلی) می توان در این کشور اقامت داشت و به جست و جوی کار پرداخت. اما مانند کار در کنار تحصیل، بسته به ملیت دانشجو مقررات مختلفی وجود دارد. شهروندان اتحادیه اروپا و سوئیس، حقوق مشابه شهروندان چک را دارند و بنابراین نیازی به اجازه کار ندارند. ساکنان سایر کشورها که تحصیلات دانشگاهی خود را در جمهوری چک به پایان رسانده اند و مایل به اقامت برای اهداف کاری هستند، باید برای کارت کارمندی خود درخواست دهند.

برای درخواست کارت کارمندی، باید اثبات شود که محل اقامت متقاضی برای مدت زمان اقامت او تأمین شده است. همچنین باید مدارک صلاحیت را که به طور رسمی به چکی ترجمه شده است و یک قرارداد استخدام حداقل 15 ساعت در هفته را ارائه دهند. از آنجا که اتباع خارجی با تحصیلات دانشگاهی چک به بازار کار رایگان دسترسی دارند، مجوز کار یک اجازه اقامت طولانی مدت است که مدت اشتغال فرد بیش از 3 ماه است. کارت کارمندی برای مدت زمان اشتغال شما معتبر است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در بحث مهاجرت به جمهوری چک و سایر کشورهای اروپایی آماده ارائه مشاوره و خدمات به متقاضین محترم می باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *