مهاجرت تحصیلی فرانسه

تحصیل داروسازی در فرانسه

درباره تحصیل داروسازی در فرانسه

تحصیل داروسازی در فرانسه با توجه به نیاز پزشکی این کشور به نیروی پرستار، کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به آنها اشاره خواهند کرد. دانشجویان خارجی می توانند در بهترین دانشگاه های این کشور مانند دانشگاه نانت، دانشگاه پاریس دیدو، دانشگاه ایکس و غیره اشاره کرد. کشور فرانسه یکی از کشورهای خوب در حوزه شنگن اروپا است که منافع بسیاری برای تحصیل دارد. به همین خاطر تعداد کسانی که به تحصیل در فرانسه می اندیشند بسیار زیاد است. یکی از اقشاری که به تحصیل در این کشور فکر می کنند دانشجویانی هستند که می خواهند رشته داروسازی را در فرانسه بگذرانند. به این خاطر مشتاق اطلاعات مفیدی در این خصوص هستند. موسسه سفیران در مورد تحصیل داروسازی در فرانسه مطالب خوبی را در این مقاله گردآوری کرده است. لذا پیشنهاد می نماییم تا در ادامه این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

درباره تحصیل داروسازی در فرانسه

در این کشور برای کار به عنوان داروساز متقاضیان نیاز به مدرک diplome d’état de Docteur en Pharmacie دارند. این مدرک بسته به گزینه انتخاب شده توسط دانشجو، پس از 6 یا 9 سال از مطالعات داروسازی اعطاء می شود. این مدرک فقط در دانشگاه ها ارائه می شود. در این کشور و همچنین در سراسر اتحادیه اروپا شناخته می شود. هر دانشگاه در این کشور به دانشکده هایی به نام UFR تقسیم می شود. 24 دانشکده داروسازی یا UFR داروسازی در این کشور وجود دارد. کمیته ملی فرانسه یک برنامه آموزش داروسازی را در سطح ملی تهیه می کند. هر دانشکده با توجه به ویژگی ها و ابزارهای خاص خود (به عنوان مثال تجهیزات، دانشکده یا ساختمان) این برنامه را ارائه می دهد.

برنامه های تحصیل داروسازی در این کشور در کل 62 هفته به تدریج دانشجو را با تمرین حرفه ای آشنا می کند. متقاضی را قادر می سازد که شایستگی های لازم مانند نظارت بر مواد مخدر و آموزش و مشاوره بیماران را به دست آورد. چالش های پیش روی جامعه داروسازی در 10 سال آینده شامل آموزش بیمار، مراقبت های بهداشتی در خانه و ارتوپدی است. در بخش داروسازی بیمارستان، داروسازان توانمند برای نظارت و تأیید اعتبار بر همه نسخه ها و سرانجام، تحقیقات در زمینه داروسازی فعالیت می کنند.

6 دانشگاه برتر دوره آموزشی دارو در فرانسه

دانشگاه هایی که در این کشور دوره های داروسازی را ارائه می دهند شامل موارد ذیل است:

 نام دانشگاه رتبه دانشگاه 
دانشگاه پاریس دکارت275
دانشگاه پاریس ساکلای305
دانشگاه کلود برنارد لیون398
دانشگاه استراسبورگ398
دانشگاه مونت پلیه550
دانشگاه سوربن81

 

برنامه تحصیل داروسازی در فرانسه

قبل از سال 1980 میلادی، هر دانشجویی می تواند در برنامه های تحصیل داروسازی در این کشور ثبت نام کند. بعد از سال 1980 میلادی دانشجویانی که در آزمون ورود سال 2 پذیرفته می شوند می توانند در این دوره مشغول به تحصیل شوند. اصلاحات لاوستریات باعث شد که تحصیل رشته داروسازی از برنامه های تحصیلی 6 تا 9 سال تشکیل شود. دانشجویان سال 5 دوره کارآموزی 1 ساله را در بیمارستان دانشگاهی به نام سال بیمارستان دانشگاه یا UHY می گذرانند. در صورت تمایل، دانشجویان می توانند 1 سال بیشتر در دوره کارآموزی شرکت کنند تا به صورت کامل برای کار در این کشور و یا کشورهای خارجی آماده شوند. در دوره های داروسازی در این کشور، متقاضیان باید در هر 2 برنامه 6 و 9 ساله از پایان نامه خود برای کسب مدرک نهایی (دکترای داروسازی) دفاع کنند.

چنانچه تمایل به تحصیل و ادامه اشتغال در این حرفه را دارید ابتدا از طریق نمودار زیر با نرخ بیکاری در این کشور آشنا شوید:

نرخ بیکاری در فرانسه

تعداد دانشجویان داروسازی در دانشگاه های این کشور متفاوت است. هر ساله متقاضیان زیادی برای تحصیل در فرانسه در مقطع داروسازی در برنامه های تحصیلی دانشگاه های این کشور شرکت می کنند در دانشگاه دکارت پاریس، اگرچه هر ساله 1000 دانشجو در سال اول ثبت نام می کنند. اما تنها 266 موقعیت پذیرش برای ثبت نام دانشجویان در سال 2 در دسترس است. اگرچه تعداد دانشجویان سال 1 در دانشکده های داروسازی در این کشور متفاوت است.

پذیرش تحصیل رشته دارو در فرانسه

24 دانشکده داروسازی در این کشور وجود دارد. تعداد پذیرش سال 2 در دانشکده ها متفاوت است. به عنوان مثال، برای دانشگاه لیموژ 67 نفر و برای هر یک از 2 دانشکده پاریسی یعنی دکارت پاریس و پاریس سود 676 نفر است. هر دانشکده 3 برنامه تحصیلی ارائه می دهد:

  • کار در زمینه داروسازی در جامعه
  • مشاغل در صنعت داروسازی
  • دوره INTERNAT

در زمان تحصیل داروسازی در فرانسه این امکان وجود دارد که دانشجویان در شرایط خاصی برنامه تحصیلی خود را تغییر دهند. در کل کشور فرانسه، تنها 12% از دانشجویان با موفقیت دوره INTERNAT را به پایان می رسانند. مجاز به اشتغال در زمینه تخصصی تر می شوند. برنامه های تحصیلی متشکل از موارد زیر هستند:

  • زیست شناسی پزشکی 40%
  • داروسازی بیمارستان حدود 33%

جهت اطلاع از شرایط اقامت پس از تحصیل در این کشور مقاله اقامت فرانسه را مطالعه بفرمائید.

ویژگی دانشگاه های رشته دارو در فرانسه

دانشگاه های داروسازی از نظر دانشجو و محل قرارگیری شهر و رتبه با یکدیگر متفاوت هستند. در جدول قبل رتبه دانشگاه ها مشخص شد. در این جدول باقی ویژگی ها شامل موارد ذیل است:

نام دانشگاه شهرتعداد دانشجویانهیات علمی دانشگاه
دانشگاه پاریس دکارتشهر پاریس632193755
دانشگاه پاریس ساکلایپاریس289153637
دانشگاه استراسبورگاستراسبورگ502772480
دانشگاه سوربنپاریس427093086

پذیرش تحصیل داروسازی در فرانسه

شرایط تحصیل داروسازی در فرانسه

در این کشور، دانشجویانی که دوره دبیرستان را با موفقیت و نمرات بالا به اتمام رسانده اند می توانند وارد هر برنامه تحصیلی در دوره کارشناسی در دانشگاه های برتر این کشور شوند. اگر قصد تحصیل داروسازی در فرانسه را دارید باید در نظر داشته باشید که قوانین و شرایط ورود به دانشگاه های برتر این کشور مشابه نیست. در برخی از دانشگاه ها دانشجویان در آزمون های ورودی باید شرکت کنند. این آزمون های رقابتی مبتنی بر سوالاتی است که نیاز به پاسخ های ساده، سوالات چند گزینه ای و سوال های مقاله دارند.

سوالات بر اساس موضوعات مختلف است. به عنوان مثال، در دانشگاه دکارت پاریس مباحث عبارتند از:

مواردمباحث و موضوعات
1آناتومی و جنین شناسی انسانی
2شیمی و ریاضیات
3ژنتیک و گیاه شناسی فیزیک-بیوفیزیک
4دانش و تحویل داروها
5بیوشیمی و بیولوژی مولکولی
6زیست شناسی سلولی و زیست شناسی حیوانات

هزینه آموزش در فرانسه

دانشجویان بین المللی باید شهریه ای بیشتر از از دانشجویان بومی فرانسه پرداخت نمایند. در اصل این یک تغییر چشمگیر از یک سیستم شهریه رایگان است. به این خاطر که در گذشته دانشجویان سالیانه در حدود 200€ (یورو) پرداخت می کردند. تمام دانشجویانی که در اتحادیه اروپا یا سوئیس نیستند باید شهریه بپردازند. البته دانشجویان کشورهایی چون لیختن اشتاین، ایسلند و نروژ هم از پرداخت شهریه در فرانسه معاف هستند. جهت اطلاع از هزینه های مربوط به زندگی در این کشور مقاله هزینه زندگی در فرانسه از اطلاعات جامعی برخوردار می باشد.

شهریه جدید برای دانشجویان بین المللی عبارتند از:

  • دوره های کارشناسی 2770 € (یورو) در سال
  • دوره های کارشناسی ارشد 3770 € (یورو) در سال
  • دوره های دکترا 380 € (یورو) در سال

امتحان ورودی به طور مستقل توسط هر دانشکده داروسازی برگزار می شود. معیارهای ورود به برنامه های تحصیلی دوره 2 با سایر سال های متفاوت است. به عنوان مثال در دانشگاه دکارت پاریس، دانشجویان تشویق می شوند که اگر رتبه آنها در پایان سال اول زیر 600 باشد. در برنامه تحصیل سال اول دوباره شرکت نکنند. تعداد موقعیت های تحصیلی موجود برای داوطلبانی که مایل به تغییر یک دوره تحصیلی هستند به تعداد متقاضیان سال اول بستگی دارد. هموطنان عزیزی قصد مهاجرت از طریق تحصیل در کشور فرانسه را دارند و یا به فکر کسب اطلاعات درباره هزینه تحصیل و زندگی در فرانسه هستند می توانند با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *