مهاجرت تحصیلی تاجیکستان

تحصیل داروسازی در تاجیکستان

تحصیل داروسازی در تاجیکستان

یکی از رشته های مهم و مورد توجه در میان رشته های پزشکی رشته داروسازی است و تحصیل داروسازی در تاجیکستان نیز یکی از این رشته ها می باشد. تاجیکستان کشوری کوچک در آسیای میانه دارای دانشگاه های پزشکی است و رشته داروسازی در این کشور نیز با توجه به اهمیت این رشته در این کشور نیز ارائه می شود. تاجیکستان البته کشوری فقیر و با اقتصادی ضعیف است و فارغ التحصیلان داروسازی کار راحتی برای یافتن کار در این کشور نخواهند داشت. یکی از موارد مهم درباره تحصیل پزشکی در تاجیکستان و تحصیل داروسازی در این کشور عدم اعتبار مدرک داروسازی در تاجیکستان نزد وزارت بهداشت ایران است. در هر صورت جهت تحصیل داروسازی در تاجیکستان و اطلاع از شرایط آن نگارش روبرو را که توسط تیم ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده بخوانید و پاسخ سوالات زیر را بیابید.

  • شرایط تحصیل داروسازی در تاجیکستان در سال 2023 چیست؟
  • تحصیل داروسازی در کدام دانشگاه های تاجیکستان امکان پذیر است؟
  • مزایا و معایب تحصیل داروسازی در تاجیکستان چیست؟

درباره تاجیکستان

تاجیکستان پس از استقلال در 9 سپتامبر 1991 هنوز به طور کامل از جنگ داخلی دهه 1990 بهبود نیافته است. حدود 65٪ از جمعیت 9.5 میلیون نفری آن در مناطق روستایی زندگی می کنند. تاجیکستان جمعیت بسیار جوانی دارد و مهاجرت از این کشور قابل توجه بوده است. اعتقاد بر این است که در حال حاضر حداکثر 2 میلیون شهروند تاجیکی در خارج از کشور، عمدتا در روسیه کار می کنند. اگرچه تاجیکستان همیشه یکی از فقیرترین کشورها در اتحاد جماهیر شوروی بود اما با انحلال اتحاد جماهیر شوروی، که به دنبال آن چندین سال جنگ داخلی رخ داد، این کشور به ویژه دچار افت شدید اقتصادی و فروپاشی زیرساخت های اجتماعی شد. تاجیکستان یکی از معدود کشورهایی است که به سرعت از جنگ داخلی به ثبات داخلی و رشد اقتصادی رسیده است.

همانند دوره شوروی، تولید پنبه و آلومینیوم همچنان بر اقتصاد تاجیکستان تسلط دارد. سطح فقر همچنان بالا است. جمعیت تاجیکستان با دو برابر نرخ بالای بیماری های غیرواگیر و قابل انتقال روبرو است. میزان مرگ و میر نوزادان و مادران در بالاترین سطح در منطقه WHO در منطقه اروپا است و سو تغذیه یکی از مهمترین نگرانی های بهداشت عمومی است. در آخرین مرحله اصلاحات بهداشتی، بسیاری از اسناد سیاست گذاری توسط دولت در زمینه کاهش فقر و تلاش برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره به تصویب رسید.

ساختار تحصیل داروسازی در تاجیکستان

در حال حاضر تحصیل داروسازی در تاجیکستان در مقطع کارشناسی 3 الی 4 سال به طول می انجامد و دانشجویان با کسی مدرک کارشناسی می توانند برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد 2 سال دیگر تحصیل کنند. زبان تحصیل در تاجیکستان به 2 زبان روسی و تاجیکی است و بعضا برخی از دوره ها به زبان انگلیسی ارائه می شوند. زمین های کوهستانی با آب و هوای قاره ای، نیمه گرمسیری و نیمه خشک از ویژگی های این کشور است. بسیاری از مردم تاجیکستان برای پیشگیری و درمان خود به گیاهان دارویی به عنوان نوع داروی سنتی خود اعتماد می کنند. بخصوص گیاهان دارویی معطر نقش مهمی در مردم محلی داشته است. داروسازی در تاجیکستان از گذشته به صورت محلی با استفاده از گیاهان محلی کاربرد داشته و امروز با توسعه این رشته داروسازی یکی از رشته های مهم در میان رشته های پزشکی است.

در نمودار زیر حداقل زمان تحصیل داروسازی و سایر رشته های پزشکی در تاجیکستان نشان داده شده است:

مدت زمان تحصیل رشته های پزشکی در تاجیکستان

مزایا و معایب تحصیل داروسازی در تاجیکستان

تاجیکستان یکی از کشورهای آسیای میانه است و دارای فرهنگ غنی و گذشته ای پر فراز و نشیب دارد. تاجیکستان از نظر فرهنگ و زبان بسیار نزدیک به ایران است و این کشور می تواند به عنوان کشور دوم خانه هموطنان ایرانی باشد. تاجیکستان همچنین در آینده می تواند از بحران اقتصادی خود بیرون آمده و رشد خود را ادامه دهد. تحصیل در تاجیکستان می تواند به همراه خود مزایای و معایبی را برای دانشجویان به همراه داشته باشد. این کشور از نیز زیبای های طبیعی بسیار شگفت انگیز است و مردم مهمان نواز این کشور نیز می توانند تجربه ای جالب برای دانشجویان خارجی را به ارمغان بیاورند. همچنین هزینه زندگی و تحصیل در تاجیکستان بسیار مقرون به صرفه است.

علیرغم تمامی این مزایا دانشجویان جهت تحصیل داروسازی در تاجیکستان نیز باید معایب آن را بررسی کنند. همانطور که گفته شد وزارت بهداشت و علوم ایران دانشگاه های تاجیکستان را تایید نمی کنند و مدارک صادر شده در ایران کاربرد ندارد. همچنین تاجیکستان کشوری فقیر است و وضعیت اقتصادی این کشور آنچنان مناسب نیست.

از جمله مزایا و معایب تحصیل در تاجیکستان:

مزایامعایب
زندگی در کشوری زیبایکیفیت پایین دانشگاه ها
نزدیکی به ایران از نظر فرهنگ و زبانعدم اعتبار در ایران
پذیرش آساناقتصاد ضعیف 

شرایط تحصیل داروسازی در تاجیکستان 2023

شرایط تحصیل داروسازی در تاجیکستان مانند تحصیل رشته های پزشکی در آسیا و شرایط تحصیل داروسازی در ارمنستان می باشد. بدین ترتیب دانشجویان برای تحصیل کارشناسی داروسازی باید گواهی دیپلم متوسطه به نمرات خوب را به خصوص در دروس فیزیک، شیمی و زیست ارائه کنند. همچنین ارائه انگیزه نامه نیز مهم است. دانشجویان همچنین با توجه به زبان تحصیل باید تسلط خود را بر یکی از زبان های روسی و یا تاجیکی و تسلط بر نوشتار در تاجیکستان را ارائه کنند. این تسلط با شرکت در دوره ها آموزشی امکان پذیر است. لازم به ذکر است دانشجویان خارجی برای تحصیل داروسازی در تاجیکستان معمولا از شرکت در آزمون ورودی معاف می شوند و ارائه مدارک تحصیلی معتبر و مدارک زبان برای تحصیل کافی است.

از جمله شرایط تحصیل در تاجیکستان شامل:

  • رده سنی 17 تا 31 سال
  • ارائه مدرک زبان
  • ارائه مدرک تحصیلی معتبر
  • ریز نمرات تحصیلی
  • سند HDR
  • ویزای تحصیلی تاجیکستان
  • بیمه دانشجویی
  • گواهی سلامت و عدم سابقه کیفری

تحصیل داروسازی در دانشگاه تاجیکستان

تحصیل داروسازی در دانشگاه تاجیکستان

دانشگاه دولتی پزشکی تاجیکستان به نام دانشگاه ابن سینا، مسئول آموزش پزشکان و داروسازان است. این دانشگاه به 24 دانشکده با 68 تخصص تقسیم شده است. سالانه تقریباً 500 الی 600 پزشک از اینجا فارغ التحصیل می شوند. از آنجا که آگاهی بالایی از عدم تعادل جغرافیایی در توزیع پزشکان وجود دارد، دانشجویان مناطق کم برخوردار ترجیح داده می شوند، اما عدم تعادل همچنان وجود دارد. وزارت بهداشت تعداد دانشجویان تازه وارد را به 600 نفر در سال محدود کرده است تا كیفیت آموزشی كه به دانشجویان ارائه می شود حفظ شود با این حال، موسسات آموزش کارکنان بهداشت به طور کلی فاقد مواد آموزشی مناسب تجهیزات و زیرساخت ها و همچنین سایت هایی برای تجربیات عملی و معلمان واجد شرایط هستند.

تاجیکستان تحصیلات دانشگاهی خود را با روند بولونیا مطابقت داده است. از سال 2007، آموزش پزشکان و داروسازان به مطالعات کارشناسی و کارشناسی ارشد تقسیم شده است. مدرک لیسانس دندانپزشکی و داروسازی 4 سال طول می کشد، لیسانس پزشکی عمومی، کودکان و بهداشت عمومی 5 سال طول می کشد. پس از آن یک مدرک کارشناسی ارشد با 2 یا 3 سال مطالعه اضافی دنبال می شود. بیشتر پزشکان به عنوان متخصص آموزش می بینند.

دانشکده داروسازی این دانشگاه از گروه های زیر تشکیل شده اند:

  • گروه بیوشیمی
  • گروه زیست شناسی با مبانی ژنتیکی
  • گروه شیمی بیولوژیک و آلی
  • گروه شیمی دارویی و سم شناسی
  • گروه فناوری دارویی
  • گروه داروشناسی و اقتصاد داروسازی
  • گروه داروسازی

سیستم بهداشت تاجیکستان

تاجیکستان یک سیستم بهداشتی از اتحاد جماهیر شوروی سابق به ارث برده است که جامع اما ناکارآمد است. این ماده با تأکید بر مراقبت های درمانی و بستری بسیار تخصصی است، در حالی که مراقبت های اولیه تا همین اواخر مورد غفلت واقع شده است. در توزیع امکانات بهداشتی و تخصیص بودجه بین بودجه اولیه بین مراقبت های بهداشتی اولیه و بیمارستان، یک توازن جدی وجود ندارد، زیرا بیشتر بودجه برای مراقبت های بهداشتی ثانویه است، در حالی که خدمات ارائه شده در آنجا گران و دور از دسترس فقرا است. نسبت تخت های بیمارستانی تحت مراقبت های حاد از زمان استقلال کاهش یافته است، اما هنوز هم بالاتر از سطح مشاهده شده در غرب اروپا است. بیشتر تأسیسات بهداشتی در تاجیکستان در دوره 1938 تا 1980 ساخته شده اند و از زمان استقلال این کشور به دلیل کمبود کامل سرمایه گذاری وضعیت آنها رو به وخامت است.

سرانه تاجیکستان کمتر از سایر کشورهای آسیای میانه دارای مراقبت های بهداشتی است. پزشکان عمدتا متخصص هستند، اما بیشتر و بیشتر تحت آموزش مجدد قرار می گیرند تا پزشک خانواده شوند. همچنین کارکنان مراقبت های بهداشتی به خارج از کشور نقل مکان می کنند. کارمندان از نظر عملکردی و جغرافیایی به طور نابرابر توزیع می شوند و پزشکان در پایتخت، دوشنبه متمرکز شده اند. جهت مهاجرت تحصیلی به سایر نقاط آسیا مانند تحصیل در آذربایجان می توانید مطالب را در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت دنبال کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *