مهاجرت تحصیلی سوئیس

تحصیل پزشکی در سوئیس

شرایط تحصیل پزشکی در سوئیس 2020

تحصیل در سوئیس به خصوص تحصیل پزشکی در سوئیس در میان ایرانیان بسیار طرفدار دارد. نظام آموزشی و سطح دانشگاه های این کشور، زبانزد خاص و عام است.  در میان انواع ویزاهایی که برای ورود به کشور سوئیس در نظر گرفته شده است از قبیل کاری، سرمایه گذاری و غیره، اخذ ویزاهای تحصیلی با ریسک کمتری امکان پذیر است. البته نمی توان انکار کرد که در سال 2023، اخذ تمامی ویزاهای سوئیس برای ایرانیان به سختی ممکن می شود. پزشکی از رشته های پرطرفدار تحصیلی برای مهاجرت می باشد.

اقدام برای تحصیل پزشکی در سوئیس با توجه به دانشگاه های خوب این کشور تصمیم خردمندانه ای است. برای تحصیل پزشکی در سوئیس باید از شرایط هزینه های شهریه و زندگی در این کشور اطلاع داشته باشید. از این رو در نظر داریم تا در مقاله زیر که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تدوین گردیده به طور کامل به مسائل مربوط با تحصیل پزشکی در سوئیس بپردازیم که مطالعه آن برای علاقه مندان خالی از لطف نمی باشد.

معرفی کشور سوئیس

قبل از انتخاب کشور سوئیس برای تحصیل بهتر است تا دانشجویان آشنایی کلی با این کشور داشته باشد که ذیلا به برخی ویژگی های این کشور خواهیم پرداخت:

  • شهرت در زمینه امنیت و خدمات اجتماعی بالا
  • ثروت زیاد این کشور
  • سوئیس مقر سازمان های بین المللی مهمی چون: صلیب سرخ، سازمان تجارت جهانی و سازمان ملل متحد می باشد.
  • همسایگی کشورهای ایتالیا، آلمان، فرانسه، اتریش، لیختن اشتاین
  • برن، پایتخت کشور سوئیس است.
  • ژنو و زوریخ 2 شهر مهم سوئیس هستند.
  • زبان رسمی این کشور چهار زبان: آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانیایی است
  • مسیحیت بزرگترین اقلیت دینی در این کشور و پس از آن مسلمانان بیشتر جمعیت این کشور را تشکیل می دهند

طبق تحقیقات انجام شده بهترین دانشگاه های پزشکی در این کشور قرار دارند. همچنین پزشکان در سوئیس بیشترین درآمد ماهانه را دارند. اخذ پذیرش از دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی کاملا رقابتی می باشد. همه دانشگاه های این کشور مجوز پدیرش دانشجوی خارجی را ندارند. از این رو اخذ قامت سوئیس و مهاجرت تحصیلی به این کشور اندکی دشوار می باشد.

تحصیل پزشکی در سوئیس در سال 2023

ثبت نام برای تحصیل پزشکی در سوئیس توسط دانشگاه های سوئیس سازماندهی می شود. ثبت نام برای همه کسانی که می خواهند از ترم پاییز 2023 مدرک لیسانس خود را در رشته های انسانی، دندانپزشکی، دامپزشکی یا کایروپراکتیک در یکی از دانشگاه های سوئیس شروع کنند اجباری است. متقاضیان باید تا 15 فوریه 2023 در دانشگاه های سوئیس ثبت نام کنند. به دلیل تعداد زیاد درخواست ها، دانشگاه های بازل، برن، فرایبورگ، زوریخ (شامل مسیرهای زوریخ-لوسرن و زوریخ-سنت گالن)، دانشگاه دلا سویزرا ایتالیا و ETH زوریخ دسترسی به دوره های پزشکی را محدود می کنند. آزمون استعدادیابی برای مدرک پزشکی EMS که به عنوان معیار انتخاب در نظر گرفته شده است، در روز جمعه 7 جولای 2023 برگزار می شود. ثبت نام جداگانه برای EMS مورد نیاز است.

ثبت نام از اواسط فروردین ماه از طریق بستر ثبت نام الکترونیکی برای کلیه افرادی که تا 24 بهمن ماه در رشته پزشکی ثبت نام کرده اند امکان پذیر است. دوره ثبت نام برای EMS تا 23 می 2023 ادامه دارد. اما در دانشگاه های ژنو، لوزان و نوشاتل محدودیتی برای پذیرش در قالب آزمون استعداد وجود ندارد. در این دانشگاه ها انتخاب بیشتری در پایان سال اول تحصیلی وجود دارد. برای این دانشگاه ها کافی است تا 24 بهمن ماه در دانشگاه های سوئیس ثبت نام و سپس در دانشگاه مورد نظر به شرط داشتن شرایط پذیرش ثبت نام کنند.

شرایط تحصیل پزشکی در سوئیس

سنت های آموزش پزشکی در اینجا در قرن 15 میلادی، همزمان با تأسیس دانشگاه بازل (قدیمی ترین دانشگاه پزشکی این کشور)، به وجود آمده است. ورود دانشجویان خارجی به دانشکده پزشکی بسیار دشوار است. زیرا این حرفه در بین شهروندان سوئیس بسیار مورد تقاضاء است. حرفه پزشکی در کشور سوئیس بسیار محترم و معتبر است. به همین دلیل علاوه بر سطح تحصیلات، شخصیت و صلاحیت فرد متخصص نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدت تحصیل در این رشته 5 تا 7 سال است. تحصیل در رشته های کالبد شکافی و زیست شناسی پیش از ورود به دانشگاه های سوئیس الزامی می باشد. تحصیل پزشکی با علوم پزشکی عمومی همچون: آناتومی و زیست شناسی شروع می شود. پس از آن مطالعات پیش بالینی آموخته می شود. سپس می توان برای تحصیل تخصص اقدام نمود.

:جهت تحصیل و زندگی در این کشور ابتدا نمودار شاخص هزینه زندگی در شهرهای مختلف این کشور را بررسی بفرمائید:

شاخص هزینه زندگی در کشور سوئیس

پس می توان گفت که ساختار آموزش پزشکی و فرایند یادگیری در سوئیس بسیار طولانی و دشوار است که شامل 4 مرحله است:

پارارمترشرح
سطح پایه4 ترم، اخذ مجوز نیمه کاره
مطالعه تخصص در رشته ها و انتخاب شاخه مورد نظراخذ مدرک مجوز و دیپلم
دوره های اضافیمطالعات دکتری
تخصص پزشکی اخذ مدرک علمی

 

شاخه های تحصیل پزشکی در سوئیس

دانشکده های پزشکی آموزش در زمینه های مختلف را ارائه می دهند:

تخصص های رایج در سوئیسشرح
درمانگر خانگی (پزشکان عمومی)آنها سلامت عمومی بیماران را تحت نظر دارند و تشخیص اولیه را انجام می دهند و راهنمایی هایی را برای متخصصان می نویسند.
درمانگر بیماری های داخلیشامل پزشکان عمومی، پزشک معده، متخصص قلب و عروق، ریوی و غیره
متخصص اطفالپشتیبانی پزشکی و نظارت کودک از نوزادی تا 18 سال
متخصص زنان و زایماناز جمله مامایی، بسیاری از پزشکان این تخصص تعداد زیادی پزشک خصوصی دارند که در عین حال دسترسی آسان به مراکز بزرگ پزشکی و تشخیصی دارند.
جراحمراقبت های پزشکی فوری ، درمان رادیکال بیماری های داخلی و اختلالات ارگانیسم
روانپزشکبرای آنها تسلط به چندین زبان خارجی (رایج در سوئیس) به منظور برقراری ارتباط مستقیم با بیماران، به صورت مؤثر و کارآمدتر الزامی است.
ارتوپدپزشک عمومی، تخصص در حوزه جراحی، آسیب شناسی و عمومی درمانی

مزایای تحصیل پزشکی در سوئیس

از برترین مزایای تحصیل پزشکی، وجود امکان کار در این رشته در کشور سوئیس است. به این صورت که دانشجویانی که تحصیلات خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و تخصص را نیز گذرانده اند، می توانند به انجمن پزشکان متخصص سوئیس بپیوندند (وضعیت FMH (متخصص سوئیس) که باید سالانه تأیید شود). در بیشتر موارد پزشکان متخصص می توانند چندین جهت را در کار با هم ترکیب کنند، از جمله: کار با بیماران خاص، در کلینیک های عمومی و خصوصی، بیمارستان های منطقه ای (کانتون) و همچنین تحقیقات شخصی و گروهی. جهت تحصیل در رشته داندانپزشکی مقاله تحصیل دندانپزشکی در سوئیس را مطالعه بفرمائید.

از دیگر مزایای تحصیل در سوئیس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امنیت اجتماعی بالا در سوئیس
  • امکانات رفاهی بسیار زیاد در سوئیس
  • دانشگاه های معتبر پزشکی و دندانپزشکی
  • دریافت اقامت پس از تحصیل

دانشگاه ها و هزینه تحصیل پزشکی در سوئیس

به طور کلی سوئیس 12 دانشگاه دولتی و فدرال دارد. دانشگاه های خصوصی نیز در این کشور مشغول به فعالیت هستند. رشته پزشکی همواره مورد توجه دانشگاه های برتر این کشور بوده و اکثر این دانشگاه ها دارای دانشکده پزشکی هستند. حرفه پزشکی در این کشور بسیار محترم و معتبر است. زیرا موضوع بهداشت در سطح کشور تنظیم و کنترل می شود. بسیاری از شهروندان ابتدا پزشک را انتخاب می کنند. سپس به سراغ کلینیک می روند به همین سطح تحصیلات و صلاحیت متخصص از اهمیت بالایی برخوردار است. هزینه تحصیل پزشکی با توجه به نوع دانشگاه متفاوت است. هزینه تحصیل در موسسات خصوصی بسیار گران تر هستند.

هزینه ها به شرح زیر می باشد:

آیتمهزینه ها به یورو
رشته پزشکی در دانشگاه های سوئیس در هر ترم€2000 الی 8000€
مدت زمان 5 الی 7 سال€70000

7 دانشگاه برتر پزشکی سوئیس

موضوعی که در زمان مهاجرت تحصیلی، مدنظر دانشجویان قرار می گیرد، این است که علاقه مند به آشنایی با برترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی هستند که ما ذیلا به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

دانشگاهرتبه جهانی QS
دانشگاه زوریخ83
دانشگاه برن120
دانشگاه بازل136
دانشگاه ژنو125
دانشگاه لوزان203
دانشگاه ETH زوریخ9
انستیتوی فدرال فناوری در لوزان

هزینه تحصیل پزشکی در سوئیس

در سراسر جهان این کشور در بالا بودن سطح زندگی و گرانی شناخته شده است. شهریه به دلیل بالا بودن سرانه هزینه تحصیل برای سوئیسی ها نسبتاً کم است. با این کار، آنها حمایت خود را از دادن حق برابر به همه (حتی دانشجویان بین المللی) برای ادامه تحصیلات عالی نشان می دهند. در اینجا میزان هزینه تحصیل در سوئیس به خصوص در شاخه پزشکی بررسی می شود:

هزینه پذیرش در سوئیس به این صورت است که به جز شهریه در هر ترم، هزینه های جانبی دیگری نیز وجود دارد که باید در هنگام پذیرش پرداخت شود. از جمله موارد زیر که در کنار هزینه مقاطع تحصیلی باید پرداخت شود:

موارد پرداختیهزینه به فرانک سوئیس
هزینه درخواست50CHF
هزینه آزمونامتحانات ورودی دانشگاهی در هر امتحان از 100CHF الی 800CHF
هزینه آزمون زبانتحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان سوئیس نیازمند ارائه مدرک GMAT ،TOEFL ،IELTS می باشد که 170CHF هزینه دارد. این مبلغ در مورد سایر زبان ها، آلمانی، فرانسوی یا آلمانی نیز صدق می کند.
هزینه های دیگرشامل حداکثر 30 برای اماکن ورزشی، حدود 10 برای استفاده از صندوق اجتماعی و کمک های مالی برای صندوق بورس تحصیلی و اتحادیه دانشجویی
پزشکی و دندانپزشکیCHF 4000 الی 8000CHF
مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشدCHF400 الی 3700CHF
مقطع دکتریCHF100 الی 900CHF

مزایای تحصیل پزشکی در سوئیس در سال 2020

زندگی دانشجویی در سوئیس

آگاه بودن از میزان هزینه های یک کشور قبل از مهاجرت به آن از اهمیت زیادی برخوردار است. زندگی در سوئیس مخارج بیشتری از دیگر کشورهای اروپایی دارد. زندگی در این کشور گران است و مدیریت بودجه ماهانه زندگی بدون ایجاد هیچ گونه صرفه جویی می تواند کمی مشکل باشد. برای پرداخت هزینه های اقامت مثل غذا، حمل و نقل، لوازم و اوقات فراغت باید به طور متوسط مبلغی معادل ​​1300€ الی 1700€ (یورو) در ماه در نظر گرفته شود. ژنو و زوریخ گران ترین شهرها هستند ممکن است شما نیاز به بودجه ای بالغ بر 1700€ (یورو) در ماه داشته باشید. جهت اخذ اقامت این کشور مقاله اخذ اقامت سوئیس را مطالعه بفرمائید.

در اینجا هزینه زندگی در سوئیس ماهیانه به طور متوسط ​​در شهرهای مهم این کشور بیان می شود:

شهرهای مهم سوئیسمیانگین هزینه زندگی به یورو
ژنوCHF1650 الی 2500CHF
زوریخCHF1650 الی 2200CHF
برنCHF1600
بازلFCH1400 الی 2000CHF

نرخ محل اقامت در این کشور حدود 600€ الی 700€ (یورو) در ماه است. این میزان بسیار بالاتر از میانگین بین المللی که 300€ (یورو) در ماه تعیین شده می باشد. رایج ترین گزینه های انتخاب مسکن در بین دانشجویان بین المللی در سوئیس عبارتند از:

  • خوابگاه برای اقامت دانشجویان: 450€ الی 800€ (یورو) در ماه
  • اجاره اشتراکی آپارتمان که قیمت متوسط: 700€ تا 1200€ (یورو)

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در سوئیس

دوره های تحصیلی از دوره های آموزشی پزشکی کشور فرانسه الگوبرداری شده است. این کشور، کشوری 3 زبانه است و برای اخذ پذیرش تحصیلی رشته پزشکی داشتن مدرک زبان آلمانی B2 حائز اهمیت می باشد. دانش زبانی در دانشگاه های این کشور اهمیت زیادی دارد. درصورتی که مدرک زبان موجود نباشد، باید در آزمون ورودی شرکت نمایند. پس از آن سطح دانش زبانی شما را بررسی می کنند. البته این امکان در همه دانشگاه های این کشور وجود ندارد. به همین منظور پیش از انتخاب دانشگاه این موارد باید بررسی شود.

پس از تایید مدارک می توان برای شرکت در آزمون ورودی اقدام نمایند. درصورتی که در مرحله اول قبول نشوند تا آزمون سال بعد می توانند زبان فرانسه بیاموزند. دولت، یادگیری زبان فرانسه را برای متقاضیان شرکت در آزمون سال بعد را الزامی نموده است. پس می توان گفت مدارک مورد نیاز به شرح زیر است:

  • مدرک دیپلم
  • مدرک زبان
  • شرکت در آزمون ورودی کشور سوئیس
  • ارائه مدارک معتبر مربوط به مقاطع تحصیلی پیشین

بورس های تحصیلی در سوئیس

دانشجویان بین المللی می توانند براساس مشارکت های ایجاد شده با چندین کشور، بورسیه های ارائه شده توسط دولت سوئیس را دریافت کنند. بیشتر این بورس های تحصیلی به دانشجویان و محققان تحصیلات تکمیلی اعطاء می شود. سایر فرصت های بودجه توسط دانشگاه های فردی و سازمان های دیگر ارائه می شود. بورسیه های تحصیلی دیگری توسط برخی از دانشگاه های سوئیس ارائه می شود. کمک هزینه های مختلف در سوئیس از 9200€ الی 13700€ (یورو) به دانشجویان تعلق می گیرد. فقط برای 1 سال با امکان تمدید در دسترس است. مشروط بر این که دانشجو در پایان ترم اول تحصیلات خود موفق به موفقیت علمی شود.

می توانید بسیاری از برنامه های بورس تحصیلی را در Studyinswit Switzerland.plus بررسی کنید. در بعضی از دانشگاه ها می توان سالانه 11.000€ (یورو) درخواست وام بدون بهره داد که 40% هزینه تحصیل و زندگی را شامل می شود. در زوریخ نیز می توانید صندوق همبستگی دانشجویان خارجی را انتخاب کنید. برای تحصیل در رشته پزشکی دراین کشور اروپایی یا سایر کشورها از جمله تحصیل پزشکی در لیتوانی با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

4.6/5 - (5 امتیاز)

21 دیدگاه برای “تحصیل پزشکی در سوئیس

  1. کوروش گفت:

    سلام ممنونم که درباره هزینه های تحصیلی و زندگی واسه رشته پزشکی تو سوئیس ذکر کرده بودید. من فقط سوالی که دارم اینه که میشه تو این کشور انلاین تحصیل کرد؟ یعنی از راه دور پزشکی خوند؟ بعد سوال دیگه ای که دارم سوئیس به نسبت بقیه کشورها گرونه واسه پزشکی؟

    1. صادقی گفت:

      سلام شهریه تحصیل پزشکی سوئیس نسبت به مابقی کشورها گران تر است. در خصوص مشاوره مهاجرت تحصیلی سوئیس با شماره 0219100323 تماس بگیرید.

  2. حافظ داداشی تقلیدآباد گفت:

    با سلام و عرض ادب خواهشمندم بفرمایید .
    1- حداقل هزینه تحصیل رشته پزشکی در کشور سوئیس در یکسال چقدر میباشد
    2- هزینه اسکان و غذا وغیره برای یکسال
    3- ایا باید کل هزینه تحصیل را یعنی از شروع تا فارغ التحصیلی یکجا پرداخت گردد .
    4 – بهترین و راحترین راه جهت اقدام جهت تحصیل در سوئیس کدام است .اگر موسسه یا مرکزی جهت مشاوره وجود دارد ممنون میشم بفرمایید
    با تشکر

    1. صادقی گفت:

      سلام و عرض ادب. شهریه تحصیل پزشکی در سوئیس بسته به رشته متغیر 4000 الی 8000 فرانک سوئیس است. شایان ذکر است که هزینه های دیگری هم شامل شما می شود. هزینه یک سال تحصیلی بایستی پرداخت شود. در خصوص اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  3. طلایی پور گفت:

    برای شروع تحصیل پزشکی در سوئیس چقدر باید هزینه کرد؟

  4. خدیجه هزاره گفت:

    برای شرکت در رشته های پزشکی در کشور سوئیس چه شرایطی باید داشت.
    در ضمن بابت اطلاعات مفیدتان متشکرم

  5. امرحسین گفت:

    بسیار سودمند بود این مقاله و مطلب .
    با تشکر

  6. Arezoo گفت:

    برای تحصیلات پیش از دانشگاه در رشته پزشکی که گفتید کالبد شکافی و زیست شناسی می باشد باید به موسسه ای مراجعه کنیم و این دوره را بگذرانیم یا گذراندن واحد های درسی دبیرستان کافی است؟
    ممنون از مقاله بی نظیرتون.

  7. امید گفت:

    آیا از مدارک تحصیلی پزشکی در آمریکا امکان استفاده و کاریابی هست؟

  8. زهرا مشایخی گفت:

    شرایط تحصیل در رشته های پیراپزشکی هم مثل شرایط تحصیل پزشکی در سوئیس هست؟!

  9. نظریان گفت:

    سلام شرایط ویزای کاری چطوریه؟

  10. کوروش تقوی گفت:

    بسیار ارزنده و مفید بود

  11. لیدا بهرامی گفت:

    خیلی خوب بود ممنون بابت اطلاعات مفیدتون

  12. قراری گفت:

    ممنون میشم درباره ویزای اقامت سوئیس توضیح بدهید؟

  13. Erfan گفت:

    اقدام برای تحصیل پزشکی در سوئیس چه مقدار زمان میبرد؟

  14. ترانه گفت:

    سلام آیا تحصیل پزشکی با زبان فرانسه آسانتر هست یا انگلیسی؟

  15. نیما گفت:

    ممنون از مقاله خوبتون

  16. سحر گفت:

    سلام

    ممنون میشم در مورد ویزای کاری سوئیس توضیح دهید.
    سپاس گذارم بابت سایت به روزتون

  17. h!va گفت:

    با سلام
    ایا برای تحصیل پزشکی در سوئیس میتوان از تحصیل رایگان هم بهره برد؟
    مرسی

  18. leila گفت:

    سلام
    من متوجه قسمتی که به داشتن مدرک زبان اشاره کرده نشدم. منظور اینه که اگر مدرک زبان انگلیسی داشته باشیم در این کشور هیچ کاربردی نداره و جزو امتیازات حساب نمیشه؟ لطفا راهنمایی کنید. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *