مهاجرت تحصیلی هند

تحصیل رشته هنر در هند

تحصیل رشته هنر در هند

تحصیل رشته هنر در هند طرفداران کمی دارد. هند با بیش از 1 میلیارد نفر دومین کشور پرجمعیت است. این کشور جزو کشورهای مهاجرفرست به شمار می آید. از جمله دلایل این موضوع می توان به نبود امکانات رفاهی و آموزشی خوب، سطح پایین درآمد، دشواری کاریابی برای خارجی ها، نبود امکانات درمانی در سطح جهانی و غیره اشاره نمود. با این وجود از آن جایی که هزینه های تحصیل رشته های مختلف از جمله رشته هنر در دانشگاه های هند تقریبا پایین است و این کشور یکی از کشورهای ارزان به لحاظ هزینه های ماهانه زندگی به شمار می آید، ممکن است برخی افراد تمایل به مهاجرت تحصیلی به آن را داشته باشند. از معدود دلایل دیگری که برخی افراد علاقمند به تحصیل رشته هنر در هند می شوند، تسلط غالب مردم هند به انگلیسی و انتخاب شدن این زبان به عنوان دومین زبان رسمی در هند است.

در خصوص هند ذکر این نکته ضروری است که اگرچه این کشور در سال های اخیر نرخ فقر خود را کاهش داده اما این معنای کم شدن تعداد فقرا نیست؛ چرا که همزمان با کم شدن نرخ فقر در هند، فاصله طبقاتی در این کشور بیشتر شده است. هند همچنین با مشکلات دیگری از جمله سوء تغذیه کودکان، نابرابری های جنسیتی، آلودگی آب و هوا، امنیت پایین و غیره روبرو است که سبب شده مقصد پرطرفداری بین دانشجویان بین المللی نباشد. با این وجود تحصیل رشته هنر در هند برای دانشجویان کشورهایی مثل پاکستان، ایران و غیره ممکن است مورد توجه باشد. به همین دلیل در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به سوالات ذیل می پردازد:

  • هزینه های تحصیل رشته هنر در هند چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های هند برای تحصیل رشته هنر کدام اند؟
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی هند چیست؟

هزینه های تحصیل رشته هنر در هند

هزینه های تحصیل در هند در رشته هایی مثل پزشکی بالای 72000₹ (روپیه هند) در سال است؛ اما رشته هنر جزو رشته های خیلی گران قیمت در هند به حساب نمی آید. هرچند شهریه رشته هنر در هر کدام از دانشگاه های هند با توجه به گرایش خاص و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود؛ اما معمولا در دانشگاه های واقع شده در شهرهای کوچک هند که سطح علمی خیلی خوبی ندارند شهریه این رشته سالانه بیش از 5240₹ (روپیه هند) و در شهرهای بزرگ تر بیش از سالانه 16308₹ (روپیه هند) می باشد. البته رشته هایی مثل گرافیک، طراحی 3 بعدی و غیره، نیازمند تهیه لوازمی هم هستند که مشمول هزینه خواهد بود.

علاوه بر شهریه دانشگاه، دانشجویان رشته هنر باید هزینه های زندگی در این کشور را نیز در نظر داشته باشند که به شرح جدول ذیل می باشد:

تعداد اعضای خانوادهحدود هزینه زندگی ماهانه در دهلی هند بدون احتساب اجاره مسکن به روپیه هند
خانواده 4 نفرهمبلغ 93975₹ معادل 1295$
1 نفرمبلغ 27240₹ معادل 375$ 

البته به این ارقام باید اجاره مسکن در هند را نیز اضافه نمود که در دهلی بالاتر از سایر شهرهای این کشور است. نرخ اجاره آپارتمان 1 خوابه در شهر دهلی، پایتخت هند، در نمودار ذیل با توجه به قیمت های سال 2022 نشان داده شده است:

میانگین اجاره بهای ماهانه آپارتمان 1 خوابه در شهر دهلی

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته هنر در هند

هند دانشگاه های خیلی مطرحی در سطح بین المللی ندارد؛ در نتیجه فارغ التحصیل شدن از آن ها مزیت خاصی جهت اخذ پذیرش مقاطع بالاتر از دانشگاه های خوب آمریکایی، انگلیسی، کانادایی و غیره به شمار نمی آید. در خود این کشور هم کاریابی پس از فارغ التحصیلی دشوار است خصوصا برای فارغ التحصیلان رشته هنر؛ چرا که هم موقعیت های کاری زیادی در هند وجود ندارد هم تعداد متقاضیان کار بین خود جوانان هندی زیاد است. با این حال تحصیل در دانشگاهی که در کشور هند جایگاه خوبی داشته باشد می تواند کمی رزومه فرد را قوی کند و به دانشگاه های معمولی این کشور ارجحیت دارد.

دانشگاه های مطرح هند در رشته هنر عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های هند برای تحصیل رشته هنرشهری که دانشگاه در آن واقع شده است.
University of DelhiNew Delhi
Savitribai Phule Pune UniversityPune
Amity UniversityNoida
Amrita Vishwa VidyapeethamCoimbatore
VIT UniversityVellore

از جمله دوره های هنری در دانشگاه ها و کالج های هند در سال 2023 می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • College Of Art, New Delhi
  • Faculty Of Visual Arts, Banaras Hindu University, Varanasi
  • Sir J J College Of Applied Art, Mumbai
  • Faculty Of Fine Arts, Maharaja Sayajirao University Of Baroda, Vadodara
  • Faculty Of Fine Arts, Jamia Millia Islamia, New Delhi

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی هند

پس از اخذ پذیرش از دوره مورد نظر از یکی از دانشگاه ها یا کالج های هند نوبت به ویزای تحصیلی این کشور می رسد. مهم ترین مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی هند در سال 2023 مورد نیاز است عبارت هستند از:

  • 2 قطعه عکس پاسپورتی
  • فرم تکمیل شده ویزای تحصیلی
  • نامه پذیرش قطعی از کالج یا دانشگاهی در هند به همراه اطلاعات دقیق تاریخ شروع و پایان دوره تحصیلی رشته هنر و گرایش های مختلف آن
  • تمکن مالی برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در هند
  • مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در هند
  • رسید پرداخت شهریه سال اول دانشگاه
  • رسید پرداخت هزینه های سفارت هند (visa fee)

کار پس از تحصیل رشته هنر در هند

کار پس از تحصیل رشته هنر در هند

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاهی در هند برای کاریابی در یکسری از زمینه ها از جمله وکالت، مهندسی، کارمندی دولت و غیره فارغ التحصیلان لزوما باید آزمون دهند. رشته های هنری هم با توجه به این که موقعیت های کاری زیادی در کشور هند ندارند برای کاریابی و تمدید اقامت خود با مشکل مواجه خواهند شد. یعنی در مقایسه با هند، در کشورهایی مثل مجارستان، اتریش، ایتالیا، آمریکا، کانادا و غیره، به مراتب راحت تر می توان در حوزه های هنری شغل مناسبی پیدا کرد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل رشته هنر در هند طی سال 2023 و هزینه هایی که به دنبال دارد، مدراک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی هند و غیره توضیحاتی ارائه گردید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *