مهاجرت تحصیلی جمهوری چک

تحصیل در چک

تحصیل در چک

در این محتوا شرایط تحصیل در جمهوری چک، اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی چک و تحصیل به زبان انگلیسی مطابق با قوانین سال 2023 بررسی می گردد.  جمهوری چک یکی از پیشرفته ترین کشور های شرق اروپاست. به دلیل مقرون به صرفه بودن هزینه های زندگی، بسیاری جمهوری چک را ترجیح می‌ دهند. در حال حاضر کشور چک یکی از مشهورترین مقاصد ویژه دانشجویان بین المللی که هدف تحصیل در چک را دارند می باشد. به همین علت دانشگاه های چک بیش از سی و نه هزار دانشجو را که در میان واحد های مختلف خود جای داده است. اما واقعا چه شرایطی برای تحصیل در جمهوری چک نیاز است؟ ممکن است سوالات بسیاری برای متقاضیان تحصیل در جمهوری چک وجود داشته باشد. سوالاتی چون:

  • چه شرایطی برای ورود به دانشگاه های جمهوری چک و تحصیل در آنها وجود دارد؟
  • مدت زمان مقاطع تحصیلی در جمهوری چک به چه صورت است؟
  • شرایط اخذ پذبرش تحصیلی در جمهوری چک چیست؟
در این مطلب میخوانید پنهان

برای یافتن پاسخ سوالاتی از این دست پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید. در صورت هرگونه ابهام وکلاء و مشاوران خبره موسسه حقوقی  سفیران سروش سعادت آماده پاسخویی به شما می باشند.

اینفوگرافی تحصیل در جمهوری چک

درباره جمهوری چک

کشور چک دارای حکومتی از نوع جمهوری دارد. این کشور یکی از اعضای اتحادیه شوروی بود که 26 سال پیش، در سال 1999 مستقل شد و از بخش چک اسلواکی خارج گردید و به جمهوری چک تبدیل شد. برنامه های مختلفی طی سال های اخیر برای این کشور در نظر گرفته شده که باعث توسعه و رشد بازرگانی و تجاری این کشور و همچنین پیشرفت اقتصادی آن خواهد شد.

لازم به ذکر است که برای آباد شدن این کشور و همچنین زیبا شدن آن برنامه های بسیار خاص و جداگانه ای در نظر گرفته شده که در سال های آینده جمهوری چک را به یکی از زیباترین کشورهای قاره اروپا تبدیل خواهد کرد. جمهوری چک برای پیشرفت و پیشروی در زمینه های مختلف تلاش بسیاری کرده و این پروسه همچنان ادامه دارد. این کشور در زمینه های صنعتی، اقتصادی، آموزش و پرورش و دانشگاهی در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. برای آشنایی بیشتر با جمهوری چک با ما همراه باشید.

چرا تحصیل در چک؟

تحصیل در چک به عنوان یک گزینه مطلوب برای افراد متقاضی تحصیل در قلب اروپا همواره در نظر بوده است. مزایای تحصیل در چک، اصلی ترین جاذبه برای دانشجویان خارجی می باشد. همچنین متقاضیان در خصوص هزینه تحصیل و برخی موارد دیگر نیز جذب تحصیل در کشورهای دیگر می شوند. این مزایا عبارتند از:

  • سابقه طولانی در امر آموزش
  • تنوع بالا و گوناگون بین رشته های آموزشی در مقاطع مختلف
  • امکان تحصیل به زبان های مختلفی مانند زبان جمهوری چکی، زبان انگلیسی، زبان آلمانی و زبان فرانسوی
  • ظرفیت بالای این دانشگاه (پذیرش بیش از 37000 دانشجو با تابعیت خارجی)
  • تجربه فرهنگی و تاریخی فوق العاده جمهوری چک
  • پائین بودن هزینه زندگی و تحصیل در جک در برابر کیفیت بالای زندگی و آموزش
  • فرصت ارائه بورسیه تحصیلی جمهوری چک برای دانشجویان مقطع دکتری
  • وجود دانشگاه های دارای اعتبار جهانی

جهت مهاجرت و انتخاب این کشور برای تحصیل ابتدا با ویژگی های کلی جمهوری چک آشنا شوید:

ویژگی های کلی جمهوری چک

شرایط اخذ پذیرش برای تحصیل در چک

شرایط دریافت پذیرش در جمهوری چک به مقاطع تحصیلی و دوره هایی که فرد خواهان شرکت در آن را دارند تقسیم بندی می شود. این شرایط در جدول زیر ذکر شده اند:

مقطعشروط پذیرش
کارشناسیداشتن مدرک دیپلم
موفقیت در آزمون Maturita
کارشناسی ارشدداشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن
گرفتن پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد
دکتریداشتن کارشناسی ارشد
شرکت در آزمون ورودی
موفقیت در مصاحبه

آخرین مهلت ارسال درخواست برای پذیرش تحصیلی در جمهوری چک اواخر ماه های فوریه (February) و مارس (March) می ‌باشد. اغلب دانشگاه ها اقدام به صدور فرم درخواست به صورت آنلاین می کنند. محتوای این آزمون به صورت شفاهی، کتبی و سنجش استعداد تحصیلی می ‌باشد. معمولا رئیس دانشکده درباره این موارد اقدام به تصمیم گیری می کند.

زمان برگزاری آزمون های ورودی به طور معمول حوالی ماه های ژوئن (June) و سپتامبر (September) می باشد. ناگفته نماند که زمان برگزاری آزمون‌ های ورودی رشته های هنری زودتر یعنی در ماه ژانویه (January) برگزار می شود. آخرین مهلت برای اقدام به تکمیل نمودن این فرم اواخر ماه نوامبر (November) می باشد.

بررسی مقاطع برای تحصیل در چک

هر سال تحصیلی در چک از 2 ترم تحصیلی تشکیل می شود. به طور معمول دانشگاه ها در فصل های زمستان و تابستان اقدام به ثبت نام می‌ پردازند. هر ترم تحصیلی در چک به چند روش پایان می‌ یابد. این روش ها عبارتند از:

  • موفقیت در آزمون پایانی
  • گرفتن مدرک پایان دوره توسط متقاضی
  • گرفتن کارنامه

این توضیح لازم است که کارنامه در سه سطح عالی، خیلی خوب، خوب صادر می‌ شود. البته برای اشخاصی که در سطح چهارم مردود می شوند، کارنامه صادر نمی ‌شود.

دانشگاه های جمهوری چک

هم اکنون حداقل 70 دانشگاه و دانشکده در جمهوری چک واقع در قاره اروپا وجود دارد. اما تقریبا 65% دانشگاه های این کشور خصوصی می باشند. امروزه 12 دانشگاه در جمهوری چک وجود دارند که در سطح استاندارد جهانی می باشند. این دانشگاه های معتبر در بین 200 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته اند که این امر یک افتخار برای جمهوری چک محسوب می شود. لازم به ذکر است که 4 دانشگاه از بین 12 دانشگاه برتر جمهوری چک، در رتبه های برتر رنکینگ Qs قرار گرفته اند. دانشگاه های معتبر و برتر جمهوری چک در اروپا و آسیای مرکزی بسیار محبوب و شناخته شده می باشند.

در این بخش پیشنهاد ما به شما بررسی رنکینگ دانشگاه های پر متقاضی جمهوری چک می باشد:

رنکینگ دانشگاه های پر متقاضی جمهوری چک

تحصیل در رشته های رایگان در جمهوری چک

در کشور جمهوری چک به دلیل وجود نظام تحصیلی دولتی و خصوصی تعدادی از رشته های تحصیلی به رایگان ارائه می شوند. این رشته ها عبارتند از:

  • پزشکی
  • دندانپزشکی
  • داروسازی
  • رشته های مربوط به کادر درمان

برای تحصیل در در رشته های مهندسی اغلب گرایش‌ها به صورت رایگان برگزار می شوند. در رشته های انسانی نیز دوره های مدیریتی و تعدادی از گرایش ها قابل دسترس می باشند. بیان این نکته حائز اهمیت است که با داشتن مدرک رشته های مربوط به زمینه پزشکی در کشور جمهوری چک می توانید در همه نقاط قاره اروپا همچنین کشور کانادا و ایالات متحده مشغول به کار شوید. تحصیل در رشته پزشکی در جمهوری چک یکی از پر متقاضی ترین رشته ها در جمهوری چک می باشد. لازم به ذکر است مدارک صادر شده از جانب دانشگاه های این کشور معمولا مورد تایید وزارت علوم و بهداشت می ‌باشد. اما بهتر است برای اطمینان بیشتر حتما به سایت وزارت بهداشت مراجعه بفرمایید.

 

طول دوره آموزش در جمهوری چک

آموزش عالی در این کشور که مرتبط به برنامه های دانشگاه ها می باشد. برنامه های دانشگاه ها به 2 گروه تمام وقت، پاره وقت و همچنین ترکیبی برگزار می شود. دوره تمام وقت این مقطع که در برگیرنده سخنرانی استاد، برگزاری همایش، سمینار و برگزاری تمرین های هفتگی می باشد. این سیستم آموزشی به صورت از راه دور می باشد. مطالب آموزشی که در اینترنت وجود دارد و دانشجو و استادها به وسیله ایمیل و تلفن با یکدیگر در ارتباط می باشند. همچنین در سیستم ترکیبی دانشجو هم در کلاس شرکت می کند و هم با ایمیل با استاد مربوطه در ارتباط می باشد.

مقاطع آموزش عالی جمهوری چک

به صورت کلی مقاطع تحصیلی در چک در چند دوره با طول مدت متفاوت برگزار می شود. اشخاصی که مایل به تحصیل در مقطع کارشناسی رشته های هنری باشند، مدرک BCE دریافت می کنند. دانشجویان پس از فراغت از تحصیل در دیگر رشته ها مدرک BC دریافت نمایند. در پایان مقطع کارشناسی دانشجویان قادر به شرکت در آزمون نهایی دولتی و همچنین ارائه دادن پایان نامه می شوند. پس از دفاع فارغ التحصیلان می توانند یا وارد بازار کار شوند یا به تحصیلات خود ادامه دهند.

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف چک به شرح زیر است:

مقطعطول دورهتعداد واحد درسی
کارشناسی3 الی 4سال144
کارشناسی ارشد (پیوسته)2 الی 3 سال60-180
کارشناسی ارشد (ناپیوسته)4 الی 6 سال240-360
دکتری3 سالبر پایه پژوهش است.

تحصیل در چک به زبان انگلیسی

متقاضیان می توانند برای تحصیل در چک به زبان انگلیسی اقدام کنند. تحصیل به زبان انگلیسی به متقاضیان امکان بهره مندی از امکانات تحصیلی چک را بدون تسلط به زبان بومی می دهد. از این رو برای تعدادی از دانشجویان حائز اهمیت است. متقاضیان تحصیل در چک که نمی خواهند اقامت پس از تحصیل داشته باشند، یا دارای دانش زبانی در خصوص زبان بومی نیستند می توانند از این امکان بهره ببرند.

برخی از ویژگی های تحصیل در چک به زبان انگلیسی عبارتند از:

ویژگی های تحصیل در چک به زبان انگلیسی

انواع دانشگاه ها برای تحصیل در چک

به صورت کلی تعداد دانشگاه های معتبر چک عبارتند از:

  • 26 دانشگاه که به صورت ملی اداره می شوند.
  • 2 دانشگاه که به صورت دولتی اداره می شوند.
  • 43 دانشگاه که به صورت خصوصی اداره می شوند.

دانشگاه‌ ها به دو صورت ملی و خصوصی در جمهوری چک فعالت دارند. دانشگاه های ملی تحت نظارت وزارت آموزش، جوانان و ورزش به فعالیت ‌می ‌پردازند. اما برخی دانشگاه های دولتی چون آکادمی دفاع و پلیس تحت نظر وزارت دفاع و وزارت کشور این کشور به فعالیت می پردازند. لازم به ذکر است که تحصیل نمودن در دانشگاه هایی که به صورت ملی و دولتی اداره می شوند، رایگان است. مگر اینکه دانشجو به زبانی به غیر از زبان جمهوری چکی شروع به تحصیل نمایند.

به علت تغییرات سیاسی سیستم آموزشی چک، مدارس دولتی دیگر وجود ندارند. مدارس خصوصی بسیاری در چند سال گذشته تاسیس شده اند. ناگفته نماند که دانشجویان کالج ها و دانشگاه ها اقدام به پرداخت شهریه های رایج می‌نمایند. البته قابل ذکر است نام چهار دانشگاه جمهوری چک در لیست دانشگاه های معرفی شده از جانب سازمان QS وجود دارد. در ذیل به معرفی چندی از این دانشگاه ها می پردازیم.

پذیرش در رشته های مختلف در چک در نمودار زیر بیان شده است:

درصد پذیرش رشته ها در چک

دانشگاه چارلز (Charles University) کشور چک

دانشگاه چالز چک از جمله قدیمی ‌ترین دانشگاه ها در منطقه اروپای مرکزی، می باشد. تاریخ تاسیس دانشگاه چارلز چک به سال 1348 میلادی بر می ‌گردد. این دانشگاه دولتی ست. بر اساس رتبه بندی  QS رتبه  دانشگاه چارلز در جایگاه 289م دنیاست. دانشکده ‌های اصلی دانشگاه چارلز جمهوری چک عبارتند از:

  • دانشکده الهیات
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده فلسفه و هنر
  • دانشکده علوم، دانشکده ریاضی و فیزیک
  • دانشکده آموزش
  • دانشکده علوم‌ اجتماعی
  • دانشکده تربیت بدنی و ورزش
  • دانشکده علوم انسانی

در دانشگاه چارلز برخی رشته ها به زبان انگلیس ارائه می شود. از نظر تعداد عبارتست از:

مقطعتعداد رشته ارائه شده به انگلیسی
کارشناسی9
کارشناسی ارشد34
دکتری27

موقیعت جغرافیایی دانشگاه چالز چک

موقیعت جغرافیایی دانشگاه چالز چک به شرح زیر است:

دانشگاه فنی جمهوری چک در شهر پراگ

این دانشگاه که در رسته های فنی فعالیت دارد. دانشگاه فنی جمهوری چک در شهر زیبای پراگ واقع است. تاریخ تاسیس این دانشگاه به سال 1707 میلادی بر می ‌گردد. این دانشگاه که جز اولین دانشگاه ‌های مهندسی غیر نظامی در قاره اروپا محسوب می‌ شود. دانشگاه فنی جمهوری چک تاکنون نخبگان بسیاری را به سرتاسر جهان معرفی نموده است.

از جمله افراد سرشناسی محصل در این دانشگاه کریستین دوپر از دانشمندان فیزیکدان می باشد. همچنین شیمیدان برجسته و برنده جایزه نوبل یعنی ولادمیر پرلوگ نیز از این دانشگاه فارغ التحصیل شده است. لازم به ذکر است که رتبه ابن دانشگاه نباید شما را فریب دهد. این دانشگاه همواره به عنوان یک دانشگاه فنی در اغلب رشته‌های مهندسی در میان صد دانشگاه برتر جهان حضور داشته است. همچنین در رشته‌ هایی همچون مهندسی عمران و در پنجاه دانشکده برتر دنیا قرار گرفته است. بر اساس رتبه بندی صادره از طرف سازمان QS رتبه این دانشگاه در جایگاه 451 الی رتبه 460 در دنیا می باشد.

تحصیل در دانشگاه ماساریک کشور جمهوری چک

این دانشگاه دارای اعتبار جهانی و بین المللی است. دومین دانشگاه بزرگ در جمهوری چک است که هم اکنون تعدادی بیشتر از 30 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند. بیش از نصف این تعداد در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترا و بالاتر به امر تحصیل مشغول می باشند. که چیزی حدود 20درصد از دانشجویان را دانشجویان خارجی تشکیل می دهند.

بیان این مطلب ضروری است که این دانشگاه هم از جمله دانشگاه های عضو گروه اوترخت می باشد. این گروه که در برگیرنده دانشگاه های معتبری از سرتاسر قاره اروپا را می باشد. این دانشگاه که به نام توماش گاریگ ماساریک اولین رئیس جمهور جمهوری چکسلواکی پس از جنگ جهانی اول و استقلال از امپراتوری اتریشمجار نام گذاری شده است. از جمله بهترین دانشگاه های دولتی این کشور و دارای سطوح تحقیقاتی بالایی می باشد. تاریخ تاسیس این دانشگاه به سال 1919 بر می ‌گردد.

بر اساس رتبه بندی صادره از طرف سازمان QS رتبه این دانشگاه در جایگاه 551 الی 600 دنیا می ‌باشد.

دانشکده‌ های اصلی این دانشگاه عبارتند از :

  • دانشکده حقوق
  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده علوم
  • دانشکده هنر
  • دانشکده آموزش اقتصاد و مدیریت
  • دانشکده انفورماتیک
  • دانشکده علوم اجتماعی
  • دانشکده مطالعات ورزشی

رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه که به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

مقطعتعداد رشته ارائه شده به زبان انگلیسی
کارشناسی5
کارشناسی ارشد14
دکتری99

تحصیل در دانشگاه ماساریک کشور جمهوری چک

دانشگاه های عضو گروه اوترخت

دانشگاه های معتبری که عضو گروه اونرخت هستند. می توان به دانشگاه های چون دارای اعتبار زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه گراتس کشور اتریش
  • دانشگاه شارل دوگول و دانشگاه استراسبورگ کشور فرانسه
  • دانشگاه آرهوس کشور دانمارک
  • دانشگاه روهر و لایپزیگ کشور آلمان
  • دانشگاه کورک کشور ایرلند
  • دانشگاه بولونیا کشور ایتالیا
  • دانشگاه اوترخت کشور هلند
  • دانشگاه مادرید کشور اسپانیا
  • دانشگاه کویین بلفاست
  • دانشگاه هال کشور انگلستان

چندین دانشگاه معتبر دیگر از سراسر قاره اروپا عضو این گروه می باشند. اغلب این دانشگاه ها دولتی می ‌باشند.

دانشگاه برنو جمهوری چک

نام این دانشگاه که بر گرفته از شهر محل وقوع خود است. برنو دومین شهر بزرگ این کشور بوده پذیرای بیش از 2500 دانشجو است. تاریخ تاسیس این دانشگاه به 1899 میلادی برمی گردد. این دانشگاه دولتی است. در اوایل تاسیس فقط در رشته مهندسی عمران اقدام به پذیرش دانشجو می نموده است. در حال حاضر در زمینه های گسترده ای از انواع علوم را به علاقه مندان ارائه می دهد. لازم به ذکر است رشته های ارائه شده به زبان انگلیسی نیز تنوع قابل توجهی دارند. این دانشگاه توانسته تعدادی بیش از 3500 دانشجوی خارجی را جذب این دانشگاه کند. بر اساس رتبه بندی صادره از طرف سازمان QS رتبه این دانشگاه در جایگاه 600 الی 650 دنیا می باشد.

دانشکده‌ های اصلی این دانشگاه عبارتند از :

  • دانشکده مهندسی مکانیک
  • دانشکده مهندسی عمران
  • دانشکده مهندسی برق و ارتباطات
  • دانشکده فناوری اطلاعات
  •  دانشکده شیمی
  • دانشکده کسب و کار و مدیریت
  • دانشکده معماری
  • هنرهای زیبا
  • دانشکده مهندسی قانونی
  • دانشکده مواد پیشرفته

رشته‌ های ارائه شده دانشکده علوم نانو این دانشگاه به زبان به انگلیسی تدریس می شود.

این رشته ها عبارتند از:

  • 4 رشته در مقطع کارشناسی
  • 7 رشته در مقطع کارشناسی ارشد
  • 15 رشته در مقطع دکتری

دانشگاه اقتصاد پراگ کشور جمهوری چک

این دانشگاه و یا به عبارتی مدرسه اقتصاد که در زمینه رشته های اقتصاد و رشته مدیریت در در این کشور به فعالیت می پردازد. در منطقه اروپای مرکزی و بر اساس رتبه بندی های گوناگون از جمله برترین دانشگاه‌ ها در مقیاس جهانی می ‌باشد. تعداد زیادی از سیاست مداران و همچنین فعالان سرشناس در حوزه های اقتصادی این کشور از فارغ التحصیلان این دانشگاه محسوب می شوند. سال تاسیس این دانشگاه به سال 1953 میلادی می رسد. دانشگاه اقتصاد پراگ از دانشگاه های دولتی این کشور می ‌باشد.
دانشکده‌ های اصلی دانشگاه اقتصاد پراگ چک عبارتند از:

  • دانشکده امور مالی و حسابداری
  • دانشکده روابط بین الملل
  • دانشکده مدیریت کسب و کار
  • دانشکده انفورماتیک و آمار
  • دانشکده اقتصاد و مدیریت

رشته ‌های ارائه شده در دانشگاه اقتصاد پراگ به زبان انگلیسی تدریس می شوند. تحصیل به زبان انگلیسی در جمهوری چک به متقاضیان امکان صرفه جویی در زمان را می دهد. از این رو می تواند به متقاضیانی که تنها قصد تحصیل در این کشور را دارند کمک شایانی کند. همچنین متقاضیان در صورتی که شرایط را رعایت کنند می توانند برای کار پش از تحصیل نیز اقدام نمایند.

رشد جمعیت دانشجویان خارجی در کشور چک

هر ساله شاهد رشد جمعیت دانشجویان خارجی به کشور چک می باشیم. در مجموع می توان گفت که بیش از 570000 خارجی در جمهوری چک زندگی می کنند که حدودا 5% از کل جمعیت این کشور ا تشکیل می دهد. در مجموع به میزان یک سوم دانشجویان خارجی در پایتخت این کشور، شهر پراگ زندگی می کنند.

تحصیل رایگان در جمهوری چک

شرط لازم برای تحصیل رایگان در چک، گرفتن پذیرش در دانشگاه های ملی و دولتی جک می‌ باشد. این مهم در صورتی محقق می شود که دانشجویان در صورت مسلط بودن به زبان جمهوری چکی برای تحصیل نمودن از پرداخت شهریه به دانشگاه معاف می ‌باشند. اما در صورتی که اشخاص متقاضی تحصیل در جمهوری چک به زبان جمهوری چکی تسلط نداشته باشند، ملزم به به پرداخت شهریه می باشند.

اما نکته مهم برای دانشجویان بین المللی که برای تحصیل در چک که ملزم به آموزش دیدن در دانشگاه های خصوصی نیز می باشند باید شهریه تحصیل خود را بپردازند. با این توضیح که مدت زمان تحصیل در دانشگاه های خصوصی جمهوری چک چیزی در حدود 4 سال می باشد.

تحصیل در چک بدون مدرک زبان

تحصیل در چک به زبان های مختلفی از جمله انگلیسی امکان پذیر است. همانطور که در بالا مطالعه فرمودید حتی امکان تحصیل در رشته های پزشکی به زبان انگلیسی مهیا است. امکان تحصیل در چک بدون مدرک زبان از دیگر مزایایی می باشد که نباید به سادگی از آن چشم پوشی کرد. متقاضیان در صورت نداشتن مدرک زبان انگلیسی می توانند در حین اخذ پذیرش نسبت به ثبت نام آزمون ورودی در خصوص سنجش زبان انگلیسی توسط مرکز اعلام شده در این کشور اقدام نمایند.

تحصیل پزشکی در چک

دانشگاه های مختلفی در چک رشته های پزشکی راحتی به زبان انگلیسی ارائه می کنند. دانشجویان بین المللی می توانند در رشته های پزشکی و دندانپزشکی به عنوان بخشی از برنامه آموزش پزشکی چک ثبت نام کنند. مدارک چک در پزشکی و دندانپزشکی در سراسر اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شده است. موسساتی مانند دانشگاه چارلز در پراگ، دانشگاه ماساریک، دانشگاه پالاکی و دانشگاه استراوا نیز در میان دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل پزشکی یا دندانپزشکی در خارج از کشور هستند، محبوب هستند. همه آنها جزو 1000 دانشگاه برتر جهان هستند.

تحصیل پزشکی در چک 6 سال طول می کشد و تحت سیستم ECTS اجرا می شود. 2 سال اول معمولاً با موضوعاتی مانند زیست شناسی، بیوفیزیک، شیمی، آناتومی یا فیزیولوژی تئوری است. دوره های کارآموزی و موضوعات بالینی در سال چهارم و پنجم تکمیل می شود، جایی که دانشجویان در کلینیک ها و بیمارستان ها (طب داخلی، پاتولوژی و غیره) حضور می یابند. در سال آخر تحصیل، دانشجویان در دوره های عملی پیش از فارغ التحصیلی شرکت می کنند و در کلینیک ها و بخش ها زیر نظر پزشکان مجرب کار می کنند. محدوده هزینه تحصیل پزشکی در چک سالانه €9000 یورو تا €15000 (یورو) در هر سال تحصیلی است.

دوره زبان در جمهوری چک

اگر مایل به تحصیل به زبان چکی هستید، برخی از دانشگاه ها دوره زبان در جمهوری چک را ارائه می دهند که می تواند به شما در تسلط بر زبان کمک کند و شما را برای تحصیل در دانشگاه های جمهوری چک آماده کند. برخی از دوره های زبان ارائه شده توسط دانشگاه های چک را می توانید در سایت دانشگاه های زیر را بیابید:

  • دانشگاه چارلز: موسسه زبان و مطالعات مقدماتی، دانشکده هنر
  • دانشگاه فنی چک در پراگ، موسسه مطالعات پیشرفته ماساریک
  • دانشگاه ماساریک: گروه زبان چک برای خارجیان، مرکز زبان
  • دانشگاه مندل در برنو، موسسه آموزش مادام العمر
  • دانشگاه اقتصاد و بازرگانی پراگ، دانشکده روابط بین الملل
  • دانشگاه پالاکی اولوموک، دانشکده هنر
  • دانشگاه بوهمای جنوبی در České Budějovice، دانشکده هنر
  • دانشگاه بوهمای غربی، موسسه مطالعات زبان کاربردی
  • دانشگاه متروپولیتن پراگ
  • دانشگاه اشکودا
  • دانشگاه توماس باتا در زلین
  • دانشگاه استراوا

دانشکده هنر دانشگاه ماساریک در برنو بورسیه تحصیلی 3 ماهه برای مطالعه زبان، ادبیات و فرهنگ چک اعطا می کند. این بورسیه ها همیشه از اکتبر تا دسامبر سال تحصیلی اجرا می شود و برای دانشجویان دانشگاه های خارجی در نظر گرفته شده است. متقاضیان باید دانش خوبی از زبان چک داشته باشند تا بتوانند سخنرانی ها را دنبال کنند و در سمینارهای برگزار شده به زبان چکی شرکت کنند. جهت تحصیل در چک به زبان انگلیسی این مقاله را مطالعه کنید.

دوره زبان چکی در چک

ویزای تحصیلی جمهوری چک 2023

طریقه و مراحل لازم برای گرفتن ویزای تحصیلی چک به این گونه می باشد که دانشجویانی که کشورشان متعلق به قاره اروپا باشد نیازی به گرفتن ویزا برای زندگی کردن و تحصیل نمودن در چک را ندارند. در صورتی که برای دانشجویانی که کشورشان به غیر از کشور های اروپایی باشند در این صورت باید با سفارت جمهوری جمهوری چک در ارتباط باشند. شرایط اعزام دانشجو به جمهوری چک ورود به دانشگاه های دولتی جمهوری چک بسیار مشکل و سخت می باشد. اشخاص ملزم هستند که از عهده آزمون که به زبان جمهوری چکی برگزار می شود برآیند.

روند اخذ ویزای تحصیلی چک 2023

اخذ ویزای تحصیلی چک مانند سایر انواع ویزا دارای روند مختص به خود می باشد. ویزای تحصیلی چک پس از قبولی در آزمون و اخذ پذیرش تحصیلی میسر می باشد. لذا اقدام برای اخذ ویزا قبل از اپذیرش تحصیلی تنها منجر به اتلاف وقت خواهد شد. در مرحله اول اخذ ویزای تحصیلی چک متقاضیان بایستی پس از قبولی در آزمون و اخذ پذیرش مدارک خود را آماده و تحویل سفارت دهند. پس از تحویل مدارک متقاضیان سفارت چک آن ها را بررسی کرده و در صورت عدم بروز مشکل، برای متقاضیان ویزا صادر می نماید.

مدارک ویزای تحصیلی جمهوری چک 2023

در ذیل به بررسی مدارکی که برای گرفتن ویزای تحصیلی جمهوری چک مورد نیاز است می پردازیم:

  • 2 قطعه عکس که شرایط لازم برای پاسپورت را داشته باشند.
  • به همراه داشتن مدارک شناسایی از جمله شناسنامه و کارت ملی
  • به همراه داشتن گذرنامه که دست کم دارای 3 ماه اعتبار باشد.
  • اقدام به معرفی یک حساب بانکی برای اثبات نمودن تمکن و پشتوانه مالی
  • تحویل دادن گواهی سلامت پزشکی شخص برای اثبات توانایی ماندن در این کشور
  • تحویل دادن آخرین مدارک تحصیلی گرفته شده شخص به انضمام ریز نمرات
  • تحویل دادن سند ازدواج در صورتی که شخص ازدواج نموده باشد.
  • تحویل دادن گواهی عدم سوء پیشینه و نداشتن سوابق سوء پیشینه کیفری
  • به همراه داشتن مدرکی که بیانگر تایید مدارک توسط سفارت خانه باشد.

گفتنی است افراد پس از اتمام تحصیل در جمهوری چک امکان اقامت پس از تحصیل در جمهوری چک را نیز دارا هستند. در این مقاله تلاش شده است که بیشترین اطلاعات در اختیار مخاطبین قرار گیرد. با این وجود در صورت هرگونه ابهام در زمینه تحصیل در جمهوری چک و اخذ ویزای تحصیلی ابن کشور می توانید با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید. مشاورین و وکلا خبره و باتجربه این موسسه در خدمت شما هستند.

سوالات متداول در باب تحصیل در جمهوری چک

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب تحصیل در جمهوری چک می باشیم:

  • شرایط عمومی تحصیل در دانشگاه های چک چیست؟ برای تحصیل در دانشگاه های کشور چک، که دارای اعتبار بین المللی نیز می باشند، لازم است زبان چکی را آموخته باشید زیرا که اکثر رشته ها به زبان اصلی چکی تدریس می شوند.
  • دانشگاه های برتر کشور چک کدام اند؟ در کشور چک دانشگاه های از سطح بالایی برخوردارند، از جمله دانشگاه های معتبر در چک دانشگاه فنی چک، دانشگاه چالز، دانشگاه ماساریک و یا دانشگاه فناوری BRNO اشاره کرد.
  • اقامت پس از تحصیل در کشور چک به چه شکل است؟ کشور چک کشوری است که از نظر اقتصادی بسیار قوی و پویا است و بنابراین موقعیت های کاری بسیاری در این کشور وجود دارد. البته یکی از باید های لازم برای یافتن کار در چک، داشتن دانش زبان چکی است.
  • چگونه از دانشگاه ای کشور چک پذیرش دریافت کنیم؟ اولین قدم برای تحصیل در کشور چک، اخذ پذیرش از دانشگاه های چک است. برای اخذ پذیرش دانشگاه بسته به نوع دانشگاه مدارکی از جمله مدرک زبان، شرط معدل و یا ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی لازم است.
5/5 - (4 امتیاز)

4 دیدگاه برای “تحصیل در چک

  1. شاهین گفت:

    سلام عجب مقاله ای تمام و کمالی بود. من یکی از دوستانم هم قبلا به موسسه شما اومده بودن و خیلی راضی بودن. من برای تحصیل در چک میخوام اقدام کنم دانشجوی سال سوم هستم الان میتونم اپلای کنم؟ یا اینکه به نظر شما بهتره که تموم کنم تحصیلاتم رو؟ البته بعضی ها میگن ارشد بگیرم اپلای راحت تره. نظر شما چیه؟

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. اکبر گفت:

    سلام میشه ویزای همراه هم از ابتدا گرفت؟

    1. صادقی گفت:

      با سلام در خصوص ویزای همراه چک با شماره 02191003232 تماس بگیرید. توصیه میشه مقاله ویزای تحصیلی چک را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *