مهاجرت به کشور اتریش

اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد

اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد

در این نوشتار شرایط اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد و قوانین حاکم بر آن که با انواع اقامت در اتریش حضور دارند را بررسی می نمائیم. برای اخذ قامت در این کشور می توان از راه های مختلفی اقدام نمود. جهت بدست آوردن تابعیت اتریش از طریق تولد لازم است سیستم تابعیتی در این کشور را بشناسید. در همه کشورها اعطاء تابعیت بر اساس اصل خون یا بر اساس اصل خاک می باشد. تابعیت براساس خون به تابعیت والدین بر می گردد. تابعیت براساس خاک به محل تولد فرزند مرتبط می باشد.

  • شرایط انتقال تابعیت در کشور اتریش بر کدام اصل بنا شده است؟
  • آیا کودکی که مادر آن اتریشی است می تواند پاسپورت اتریشی دریافت نماید؟

بسیاری از افراد برای اینکه فرزندان تابعیت کشور دیگری را داشته باشد. قبل از تولد به کشور دیگری رفته تا کودک از طریق تابعیت براساس خاک تابعیت آن کشور را اخذ نماید. اما قابل ذکر است که این فرآیند در مورد اخذ تابعیت از طریق تولد در اتریش امکان پذیر نمی باشد. در نوشتار فوق مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی این موضوع پرداخته اند. در مطالعه این نوشتار همراه ما باشید. در کشور اتریش براساس خون، حق تابعیت داده می شود نه بر اساس خاک.

تولد در اتریش

همان طور که استاندارد مراقبت های بهداشتی در این کشور فوق العاده بالا است، استاندارد مراقبت های بهداشتی زنان و همه چیز در مورد زایمان نیز بالا است. این خبر خوبی برای مهاجرانی است که می خواهند خانواده خود را در کشور شروع کنند  یا گسترش دهند. اساسا ماماها همیشه در هنگام تولد نوزاد حضور دارند. با این اوصاف، هیچ آماری به راحتی در دسترس نیست که چه تعداد از ماماها در مقابل متخصصان زنان و زایمان واقعا نوزاد دارند.

به طور کلی، زایمان در خانه در این کشور بسیار غیر معمول است. در واقع، تنها 2% از زنان انتخاب می کنند که فرزند خود را در خانه داشته باشند. اکثر زایمان ها در بیمارستان ها یا مراکز زایمان انجام می شود. همچنین بیمارستان های خصوصی در این کشور وجود دارد. به طور معمول، آن ها سطح بالاتری از راحتی و حریم خصوصی را نسبت به بیمارستان های سنتی اتریشی ارائه می دهند. گفته می شود، سطح مراقبت همچنان مشابه بیمارستان های دولتی خواهد بود.

حق تابعیت براساس خون در کشور اتریش

در این شرایط به دلیل اینکه پدر یا مادر اقامت و تابعیت قانونی کشور اتریش را دارند به فرزند متولد شده براساس خون تابعیت کشور اتریش تعلق می گیرد. این فرد جزء شهروندان این کشور محسوب می گردد. در صورتی که پدر یا مادر تابعیت کشور اتریش را داشته باشند. ولی در این کشور اقامت ننمایند به فرزند به دنیا آمده مجددا تابعیت این کشور تعلق می گیرد. زیرا تابعیت براساس خون بوده و پدر یا مادر آن فرد تابعیت اتریش را دارا می باشند. هر چند که در این کشور زندگی نکنند؛ این فرد در این شرایط باز هم شهروند اتریش محسوب می شود. در اخذ تابعیت از طریق تولد (براساس خون) با توجه به این که فقط یکی از والدیت تابعیت اتریش را دارد فرزند آنها دو تابعیتی می گردد.

  • پدر اتریشی، مادر غیر اتریشی
  • پدر غیر اتریشی، مادر اتریشی

پیش از مهاجرت به این کشور ابتدا بایستی مقاله مهاجرت به اتریش را مطالعه بفرمائید.

شرایط اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد

اگر مادر فردی شهروند اتریش باشد، کودک در بدو تولد به طور خودکار شهروند اتریش می شوند. همین امر در مورد فرزندانی که پدر و مادر آنها ازدواج کرده اند، در صورتی که پدر شهروند اتریش باشد، صدق می کند. در مواردی که والدین کودک ازدواج نکرده باشند و فقط پدر شهروند اتریش باشد و مادر تبعه کشور دیگری باشد، در صورتی که پدر اتریشی ظرف مدت 8 سال به پدر بودن خود (Vaterschaftsanerkenntnis) اقرار کند، فرزند تابعیت اتریشی را به دست می آورد. هفته ها پس از تولد فرزند یا اگر پدر بودن از طریق دادگاه ثابت شود.

پدر بودن را می توان قبل از تولد تأیید کرد. اگر بعد از 8 هفته پس از تولد فرزند، پدری به رسمیت شناخته شود یا پدر بودن توسط دادگاه ثابت شود، کودک می تواند تابعیت اتریش را در شرایط تسهیل شده به دست آورد. کودکانی که والدین آنها تابعیت های متفاوتی دارند (یک تابعیت اتریشی و یک تابعیت دیگر) تابعیت مضاعف پیدا می کنند، مشروط بر اینکه اصل نسب در کشور مبدا والدین دارای تابعیت خارجی نیز اعمال شود. توجه داشته باشید که اخذ تابعیت از طریق تولد در اتریش از والدین غیر اتریشی امکان پذیر نیست.

حق تابعیت براساس خاک در کشور اتریش

اگر پدر و مادر هر 2 تابعیت غیر اتریشی داشته باشند. فرزند آنها قادر نخواهد بود تابعیت این کشور را براساس خاک اخذ نماید. زیرا تابعیت براساس خاک در کشور اتریش انجام نمی پذیرد.

مگر در شرایط خاص و استثتنائی از جمله:

  • والدین فرد مشخص نباشد
  • والدین فرد تابعیت مشخصی نداشته باشند

در این 2 صورت کشور اتریش اجازه تابعیت اتریش براساس خاک را به این فرد اعطاء می نماید. لازم به ذکر است که برای دریافت تابعیت از این طریق لازم است فرد متقاضی شخصا تقاضای تابعیت را به کشور اتریش ارائه نماید.

از این رو نرخ ازدواج در این کشور در نمودار زیر بیان شده است:

هزینه های اصلی زندگی در اتریش

شرایط اخذ یا ترک تابعیت اتریش

در صورتی که در اتریش نوزادی به دنیا آید و تابعیت کشور اتریش به او داده نشود. این فرد می تواند در سن 18 سالگی برای اخذ تابعیت اتریش مجددا درخواست ارسال نماید. در این حالت امکان دارد تحت شرایط خاصی پس از مدتی فرد تابعیت این کشور را از دست بدهد. این تنها در صورتی ممکن می شود که خود کشور اتریش این تابعیت را از فرد سلب نماید. (شرایط خاص مربوط به به این حالت از سوی کشور اتریش بیان شده است به مقاله اخذ تابعیت اتریش رجوع فرمائید)

در نهایت این فرد پس از یک سال اقامت در اتریش قادر خواهد بود. برای اخذ تابعیت این کشور اقدام نماید. در صورتی که فرد در زمان کودکی تابعیت این کشور را از دست داده باشد. پس از رسیدن به سن 18 سالگی به مدت 2 سال فرصت دارد. برای اخذ مجدد تابعیت اتریش اقدام نماید.

شرایط ترک و اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد

شهروندان سابقی که به علت ترک تابعیت و یا محروم شدن از حقوق مدنی دیگر تابعیت این کشور را ندارند با یک سال زندگی در این کشور می توانند مجدد برای اخذ تابعیت این کشور اقدام نمایند. افرادی که در اتریش به دنیا آمده اند و فاقد تابعیت هستند و یا والدین آنها مشخص نیستند. در صورتی که 10 سال در کشور اتریش اقامت داشته باشند. با این شرط که 5 سال قبل از تقاضا بطور مداوم در این کشور اقامت داشته باشند. در سن 18 سالگی قادر به اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد خواهند بود افراد در صورتی قادر به درخواست ترک تابعیت اتریش خواهند بود که حداقل 10 سال در این کشور زندگی کرده باشند

شرایط ترک و اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد

شرایط خاص برای اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد

در این قسمت به شرایطی که اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد برای فرزندانی که بدون ازدواج متولد شده اند امکان پذیر است پرداخته می شود:

  • مادر تابعیت اتریش را داشته باشد.
  • اگر مادر تابعیت کشور دیگری را داشته باشد. پدر اتریشی باشد. در صورتی که والدین قبل از اینکه فرزند به سن قانونی برسد ازدواج نمایند. طبق قانون فرزند مشروع است. از این رو قادر خواهد بود پس از 14 سالگی برای اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد اقدام نماید.
  • اگر پدر تابعیت اتریشی داشته باشد. مادر تابعیت دیگری و کودک قبل از ازدواج به دنیا آید. درصورتی که پدر ظرف مدت 8 هفته خود را به عنوان یکی از والدین اعلام نماید. فرزند قادر به اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد خواهد بود. در کلیه موارد اگر اصالت پدر (که تابعیت اتریشی دارد) به دادگاه ثابت شود تابعیت به فرزند اعطاء می گردد.

همچنین جهت زندگی در این کشور می باید مقاله هزینه زندگی در اتریش را از طریق لینک زیر مطالعه بفرمائید.

قوانین تابعیت دوگانه (مضاعف) کشورها و اتریش

تابعیت دوگانه به معنای دارا بودن دو تابعیت بطور همزمان می باشد و کشور اتریش آن را تایید می کند. کشور اتریش برای به رسمیت شناختن این نوع تابعیت محدودیت های زیادی در نظر گرفته و آن را به همه افراد نمی دهد. فقط افرادی که شرایط زیر را داشته باشند قادرند تابعیت دوگانه اخذ نمایند:

افرادی که به سبب تولد در کشور دیگری تابعیت آن کشور را اخذ می نمایند. بطور مثال فردی که در آمریکا به دنیا آمده براساس خاک تابعیت این کشور را اخذ می نماید. اگر یکی از والدین این فرد یا هر 2 آنها تابعیت اتریشی داشته باشند. (ولی در اتریش اقامت نداشته باشند) این فرد براساس خون نیز قادر اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد خواهد بود. دارای تابعیت مضاعف محسوب می شود.

افرادی که فقط به خاطر در سمت های مهمی که در آنها قرار گرفتند. منافعی که برای اتریش دارند قادر به اخذ اقامت این کشور شده اند می توانند اقامت قبلی خود را حفظ نمایند. مثلا استادی که در اصل تابعیت کشور دیگری را دارد ولی به دلیل جایگاهی که دارد. اینکه با تدریس در تامین منافع اتریش نقش دارد تابعیت اتریش را نیز اخذ نموده است. اخذ تابعیت یک کشور دیگر اهداف اکثر مهاجران می باشد. برای دستیابی به این هدف از پیش با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشورت نمائید.

5/5 - (18 امتیاز)

9 دیدگاه برای “اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد

  1. لیدا بهرامی گفت:

    خیلی کاربردی بود مطالب این مقاله

  2. ali ram گفت:

    بابت مطلب مفیدتون تشکر میکنم اگه میشه در مورد شرایط دیگه هم ملب بزارید

  3. رها گفت:

    بسیار مفید بود مرسی

  4. sohrab گفت:

    کانادا از همه جهت از این کشور خیلی بهتره

  5. علی قاسمی گفت:

    ممنون بخاطر مطالب عالی

  6. صبا صابری گفت:

    سلام

    آیا کشور اتریش با تولد فرزند اقامت کشور اتریش را میدهد؟
    ممنون از اطلاعات مفیدتون

  7. پیام رستمی گفت:

    ممنون از اطلاعاتتون

  8. تهمورث گفت:

    اتریش با تولد اقامت نمیده

  9. ترانه گفت:

    man dar maghale canada khondam ke systemesh khake be nazaram tavalode farzand dar canada behtar hast

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *