مهاجرت به کشور فنلاند

پناهندگی در فنلاند

پناهندگی در فنلاند

پناهندگی در فنلاند یکی از روش های پرخطر مهاجرت به فنلاند است. عدم آگاهی کافی از شرایط پناهندگی در هر کشوری از جمله پناهندگی در فنلاند، سبب شده است امروزه افراد زیادی با به خطر انداختن جان خود و بعضاً خانواده شان، پا در این مسیر خطرناک بگذارند. اگرچه پناهندگی در فنلاند، در کنار گزینه های دیگری همچون کار یا تحصیل در فنلاند، به عنوان یکی از مسیرهای مهاجرت به این کشور شناخته می ­شود . اما به دلیل مشکلات و خطرات فراوان، بهتر است آن را در انتهای لیست روش های مهاجرت به فنلاند قرار داد و جز در شرایط اضطرار، حتی به آن فکر هم نکرد.

اگرچه این مقاله، بنابه رسالت آگاهی بخشی خود، شرایط و چگونگی پناهندگی در فنلاند را تشریح می­ نماید، اما همچنان تاکید دارد که پناهندگی، به دلیل مشکلات فراوان، هرگز به عنوان یک روش مهاجرت توصیه نمی ­شود. مخاطبان در این مقاله با کلیات مسیر پناهندگی در فنلاند و شرایط حاکم بر آن در سال 2023، آشنا خواهند شد. علاقه مندان می­ توانند برای کسب اطلاعات تکمیلی و تشریح دقیق تر موضوع، به کارشناسان و متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، مراجعه و از تجارب ارزنده ایشان بهره مند شوند.

تعریف پناهجو و دلایل پناهندگی در فنلاند

پناهجو فردی است که از کشوری غیر، درخواست اقامت فنلاند و قرار گرفتن تحت حفاظت کشور دیگری را دارد. در صورتی که با درخواست وی موافقت شود، در واقع پناهندگی شخص پذیرفته شده است. شخص حق اقامت بر طبق قوانین آن کشور را پیدا می ­کند.

دلایل پناهندگی در فنلاند یا به عبارتی دلایلی که ممکن است دولت فنلاند به علت آن، به شخص پناهندگی اعطا کند، عموماً عبارتند از:

دلایل پناهندگیتوضیحات
دلایل سیاسیشامل کسانی است که با دولت یا قدرت سیاسی حاکم بر کشور خود، دچار مشکل هستند و به همین دلیل تحت تعقیب یا پیگرد قرار دارند.
دلایل اجتماعیشامل افرادی است که از حقوق اجتماعی در کشور خود محرومند و بنا به دلایلی همچون عضویت در گروه های خاص اجتماعی، برخلاف قوانین حقوق بشری، مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند.
دلایل مذهبی و قومیاین نوع دلایل مربوط به افرادی است که در کشور خود جزو اقلیت های مذهبی یا قومی هستند و از حقوق اولیه در مورد مذهب یا قومیت خود برخوردار نیستند.
دلایل مرتبط با جنسیتافرادی که به علت گرایش های جنسی خود از حقوق طبیعی محرومند یا مورد اذیت و آزار قرار دارند، می­ توانند به این دلایل درخواست پناهندگی بدهند.
تهدیدات جانی
مانند شکنجه، آزار و اذیت، مجازات مرگ و اعدام نیز از جمله دلایلی هستند که فرد به پشتوانه آن ها می­ تواند درخواست پناهندگی در فنلاند داشته باشد.

کار برای پناهجویان در فنلاند

به عنوان یک پناهجو، تنها در صورتی مجاز به کار هستید که حق کار معتبری داشته باشید. وقتی شغلی پیدا کردید، باید بررسی کنید که آیا حق کار شما شروع شده است یا خیر. اگر حق کار شما فسخ شد، باید فورا به کارفرمای خود اطلاع دهید. اگر شاغل هستید اما حق کار ندارید ممکن است مرتکب تخلف شده باشید. اگر برای کارتان دستمزد دریافت می کنید، باید حق کار معتبری داشته باشید. این حتی برای دوره های کارآموزی با حقوق نیز صدق می کند. اگر حق کار معتبر ندارید، می توانید بدون دستمزد کار کنید. برای مثال می توانید به عنوان کارآموز یا داوطلب بدون حقوق کار کنید.

پس از گذشت 3 یا 6 ماه پس از درخواست پناهندگی شما مجاز به یافتن شغل با حقوق هستید. در صورتی که پاسپورت معتبر یا سایر مدارک مسافرتی را به مقامات ارائه کرده باشید و اصل بودن آن تایید شده باشد، مدت انتظار 3 ماه است. در صورت عدم ارائه سند سفر، مدت انتظار 6 ماه است. اگر درخواست مجدد ارسال کنید، باید 3 یا 6 ماه دیگر صبر کنید تا بتوانید دوباره کار کنید. درخواست مجدد درخواستی است که توسط پناهجوی ارسال می شود که قبلا تصمیمی در مورد حداقل یک درخواست پناهندگی قبلی دریافت کرده است. در صورتی که پاسپورت معتبر یا سایر مدارک مسافرتی را به مقامات ارائه کرده باشید و اصل بودن آن تایید شده باشد، مدت انتظار 3 ماه است. در صورت عدم ارائه سند سفر، مدت انتظار 6 ماه است.

روند درخواست پناهندگی در فنلاند و نحوه رسیدگی به آن

در باب پناهندگی در فنلاند، اولین نکته این است که در خارج از خاک فنلاند، به عنوان مثال در کنسولگری های این کشور، نمی توان درخواست پناهندگی داد. همچنین شخص نمی­ تواند برای غیر از خودش، به عنوان مثال برای اعضاء خانواده خود درخواست پناهندگی بدهد. بنابراین فرد متقاضی باید به محض ورود به خاک فنلاند، شخصاً درخواست پناهندگی خود را به پلیس یا کارمندان اداره مرزبانی اعلام کند.

روند درخواست پناهندگی به شرح زیر است:

  • متقاضی پناهندگی در فنلاند (پناه جو) باید دلایل کافی برای درخواست خود داشته باشد.
  • ماموران پلیس یا اداره مرزبانی، مشخصات شخصی متقاضی و دلایل او را ثبت می ­کنند.
  • از او عکس، اثر انگشت و امضا می­ گیرند.
  • این موارد برای بررسی دابلین (Dublin) است.
  • تا مشخص شود آیا متقاضی قبلاً در کشورهای دیگر اتحادیه اروپا یا کشورهای نروژ، سوئیس، ایسلند و لیختن اشتاین، اقامت یا درخواست پناهندگی داشته است یا خیر
  • اگر نتیجه مثبت باشد، فرد باید خاک فنلاند را ترک کند.
  • این مراکز نزدیک محل های مصاحبه اند.
  • پس از مصاحبه شخص معمولاً به مراکز دیگری منتقل می­ شود و در انتظار نتیجه بررسی درخواست اقامت خود می­ ماند.

تاثیر درخواست مجدد پناهندگی بر حق کار پناهندگان در فنلاند

پس از 1 ژوئن 2019، در صورت ارسال درخواست مجدد پناهندگی، متقاضیان باید 3 یا 6 ماه دیگر صبر کنند تا بتوانند در فنلاند دوباره مشغول به کار شوند. درخواست مجدد درخواستی است که توسط پناهجویی ارائه شده است که قبلاً درخواست پناهندگی وی به دلایل مختلفی رد شده است. مدت انتظار متقاضیان با در نظر گرفتن شرایط و مدارک ارائه شده برای کار در فنلاند برای پناهندگان به صورت زیر است:

در صورت ارائه گذرنامه معتبر یا سند مسافرتی به مقاماتمدت انتظار متقاضیان بعد از ارائه درخواست مجدد 3 ماه است.
در صورت عدم ارائه سند مسافرتی یا پاسپورتمدت انتظار متقاضیان برای کار در فنلاند برای پناهندگان 6 ماه است.

به یاد داشته باشید که بعد از گذشت زمان فوق، متقاضیان اعلان رسمی دریافت نخواهند کرد. بلکه تا زمانی که تصمیمی در مورد درخواست پناهندگی آنها توسط دولت فنلاند گرفته نشود، همچنان می توانند به کار خود ادامه دهند و نیازی به درخواست اضافی برای اجازه اقامت نیست.

خدمات در مراکز پذیرش پناهندگی در فنلاند

این خدمات برای تامین معیشت و رفاه حال متقاضیان پناهندگی در فنلاند است. بر اساس قوانین فنلاند به افراد تعلق می ­گیرد. خدمات در مراکز پذیرش عبارتند از:

  • محل اسکان
  • سرویس های اجتماعی و سلامتی (بهداشت و درمان)
  • مقرری یا کمک هزینه
  • فعالیت های مرتبط با کار، مطالعه و تحصیل
  • ارائه خدمات برای بازگشت داوطلبانه

همچنین درباره مواردی همچون شرایط، حقوق و تعهدات در یک مرکز پذیرش، قوانین و مقررات مرکز پذیرش، کمک های قانونی و سازمان هایی که به پناهجویان کمک می­ کنند، به پناهجویان آگاهی داده می ­شود. مراکز پناهندگی شامل برخی از محدودیت ها و الزامات می باشد که ذیلا برخی از آن ها بیان شده اند:

برخی از ممنوعیت ها و الزامات مراکز پناهندگی

نتیجه بررسی درخواست پناهندگی در فنلاند

با طی کردن روند پناهندگی به همان سبک و سیاقی که گفته شد، پناه جو باید مدتی را در انتظار رسیدن پاسخ پناهندگی خود از جانب دولن فنلاند باشد. اگر این نتیجه مثبت باشد، فرد می ­تواند یکی از حالت های زیر را دریافت کند:

  • پناهندگی
  • حمایت های جانبی
  • دریافت مجوز اقامت در سایر زمینه ها

و در صورت منفی بودن نتیجه بررسی شخص حق درخواست تجدید نظر خواهد داشت. در غیر این صورت باید خاک فنلاند را ترک کند.

مسائل و مشکلات مهاجرت به فنلاند از طریق پناهندگی

اولین نکته برای اقامت در فنلاند، نحوه سفر است. این گونه سفرها معمولاً توسط قاچاقچیان انسان و از مسیرهای بسیار پرخطری انجام می ­شود. در این راه خطرات زیادی جان و مال افراد را تهدید می ­کند. در این مقاله سعی شد تا حد امکان شرایط پناهندگی در فنلاند بررسی شود. نکات مطرح شده اگرچه شامل تمام جزئیات نیستند، اما شناخت کلی از روند پناهندگی در فنلاند، برای خواننده ایجاد می­ کنند. با توجه به حساسیت این روش مهاجرت لازم است متقاضیان اطلاعات دقیق تری داشته باشند و حتماً با افراد خبره مشورت کنند. متخصصان و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، آمادگی ارائه مشاوره جهت افزایش آگاهی مخاطبان در این زمینه را دارند.

افزون بر این اعتقاد کارشناسان این موسسه بر این است که با شناحت کافی از سایر راه ها و شرایط مهاجرت به فنلاند و همچنین آگاهی از رزومه افراد متقاضی، می ­شود مسیر بهتری برای مهاجرت به این کشور یافت. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، یکی از بهترین موسسات حقوقی کشور در امور مربوط به اخذ ویزا، پذیرش، همراهی در تمامی مراحل اخذ ویزا، اقامت همراه با تضمین کامل و البته مشاوره در هر یک از حوزه های مرتبط است. این موسسه همواره آماده پاسخگویی و مشاوره تلفنی (رایگان) و حضوری به متقاضیان مهاجرت و هموطنان عزیز را دارد.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *