مهاجرت تحصیلی کانادا

تحصیل دکترا در کانادا

تحصیل دکترا در کانادا

تحصیل دکترا در کانادا با توجه به دانشگاه های معتبر این کشور علاقمندان زیادی را به خود اختصاص داده است که نباید از آن چشم پوشی کرد. پذیرش در این مقطع نسبت به دیگر مقاطع دشوارتر است. دانشجویان بایستی از مهارت لازم زبان انگلیسی برخوردار بوده و با ارائه مدرک زبان آیلتس که حداقل نمره 7 را کسب نموده باشند. در خواست پذیرش را به دانشگاه های کانادا ارسال نمایند. یافتن سوپروایزر و یا استاد راهنما برای پذیرش در این مقطع از دیگر ضروریات به شمار می­ رود. دانشجویان می توانند از طریق مجلات آکادمیک در دانشگاه های کانادا لیست اساتیدی که در حوزه­ تحصیلی آنان فعالیت می ­نمایند را بیابند و با آنان ارتباط برقرار نموده و تمایل به همکاری به استاد مورد نظر را بیان نمایند.

سوالات رایج تحصیل دکترا در کانادا

  • هزینه تحصیل در کانادا در مقطع دکترا چقدر است؟ بطور کلی هزینه تحصیل دکترا در کانادا بیش از 14000CAD (دلار کانادا) در سال تخمین زده شده است.
  • دوره دکترا در کانادا چند سال است؟ طول دوره دکترا در کانادا 2 الی 3 سال است.

کانادا کشور پهناوری در قاره آمریکا است که از ایالت های بزرگی همچون کبک، آلبرتا، بریتش کلمبیا، انتاریو و غیره تشکیل شده است. جمعیت این کشور را انگلیسی زبانان و فرانسوی زبانان تشکیل می ­دهد. تراکم فرانسوی زبانان در این کشور در مناطق غربی و در شهر کبک این کانادا مشاهده می ­شود. معمولا تدریس در دانشگاه های کبک به زبان فرانسوی است. البته دانشگاه های کبک جهت جذب دانشجویان بین المللی دوره های آموزش زبان فرانسوی را برگزار می نمایند. بدین طریق دانشجویان می­ توانند پس از کسب مهارت زبان فرانسوی برای تحصیل دکترا در کشور کانادا در این ایالت نیز اقدام نمایند. تیم مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همواره همراه متقاضیان مهاجرت به این کشور می ­باشند.

بررسی تحصیل در کانادا

بیشترین تمرکز دانشجویان در مقطع دکترا در کانادا فعالیت و تحقیق بر روی پروژه های علمی مختلف است. دانشگاه های کانادا هر ساله با تعداد محدودی از درخواست های تحصیل دکترا در کانادا موافقت می ­نمایند. معمولا پذیرش در این مقطع در کانادا برای دانشجویانی که تحصیلات دوره های پیشین را در کشورهایی به غیر از کانادا و آمریکا به اتمام رسانیده اند، دشوار است. دانشجویان در این مقطع ملزم به انجام پروژه های تحقیقاتی و در نهایت ارائه پایان نامه ای موفقیت آمیز می ­باشند. طول دوره دکترا در کانادا 2 الی 3 سال است. دانشجویان بین المللی بایستی در این مدت در کانادا اقامت گزینند. اگرچه پایان این دوره با انجام کارهای تحقیقاتی و نوشتاری نیز همراه است.

هزینه تحصیل دکترا در کانادا

بطور کلی تحصیل در کانادا رایگان نیست. هزینه تحصیل دکترا در کانادا متغیر است. این هزینه بسته به نوع برنامه های تحصیلی و آموزشی آنان متفاوت است. شهریه تحصیلی دانشجویان بین المللی در کانادا 2 برابر شهریه ای است که دانشجویان محلی و بومی این کشور پرداخت می­ نمایند. نوع دانشگاه ها نیز از دیگر عواملی است که بر میزان شهریه دانشجویان در این مقطع تأثیر گذار است. بطور کلی هزینه تحصیل دکترا در کانادا بیش از 14000CAD (دلار کانادا) در سال تخمین زده شده است.

هزینه تحصیل در برخی از دانشگاه های کانادا در جدول زیر نشان داده شده است:

دانشگاههزینه تحصیل به دلار کانادا
دانشگاه بریتیش کلمبیا5690CAD
دانشگاه مانیتوبا7525CAD

اگر چه دانشجویان در این مقطع نیز همانند دیگر مقاطع تحصیلی در این کشور اجازه انجام کار ضمن تحصیل در کانادا را دارند، اما اساتید دانشگاهی اجازه بیش از 10 ساعت کار در هفته را به دانشجویان نمی­ دهند. زیرا تحصیل در این دوره بسیار حساس است. دانشجویان باید وقت زیادی را صرف پروژه های تحقیقاتی و پایان نامه خود بنمایند. دانشجویان امکان استفاده از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی در این مقطع را دارند. همچنین آنان می ­توانند در محیط دانشگاه به عنوان دستیار آموزشی و یا پژوهشی فعالیت نموده و ماهانه حقوقی را دریافت نمایند.

هزینه تحصیل دکترا در کانادا

شرایط پذیرش در مقطع دکترا در کانادا

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در کانادا در مقطع دکترا عبارتند از:

  • برخورداری از مدرک کارشناسی با حداقل معدل 15
  • مدرک کارشناسی ارشد با حداقل معدل 16
  • برخورداری از 3 توصیه نامه از اساتید دوره های تحصیلی پیشین
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره 7
  • برخوردای از مدرک GRE با حداقل نمره 700
  • برخورداری از مدرک GMAT برای تحصیل در رشته های حسابداری، تجارت و مدیریت

دانشگاه های کانادا پس از دریافت مدارک فوق پرونده های تحصیلی دانشجویان را بررسی می­ نماید. از میان آنان افرادی که اولویت بالاتری دارند، انتخاب خواهند شد. زیرا همانطور که بیان نمودیم پذیرش در مقطع دکترا به صورت محدود است. ظرفیت پذیرش دانشجویان در این مقطع سالانه 5 الی 10 نفر می ­باشد.

افرادی که از شرایط زیر برخوردار هستند، شانس بیشتری برای تحصیل دکترا در کانادا خواهند داشت:

  • ارائه مقالات بین المللی
  • شرکت در سمینارها و کنفرانس های بین المللی و ارائه مقاله در این مراسمات
  • ارائه مقالات علمی و تحقیقاتی که قدرت نوشتاری دانشجو را برای ارائه مقالات علمی به زبان انگلیسی بیان می ­نماید.
  • برقرار ارتباط با اساتید دوره های قبلی و اخذ توصیه نامه از جانب آنان

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا به طور کامل در مقاله مذکور شرح داده شده است.

اخذ بورسیه برای تحصیل دکترا در کانادا

دانشگاه های کانادا جهت حمایت از دانشجویان مقطع دکترا بورسیه های متعددی را به آنان ارائه می­ نمایند. برخی از این بورسیه ها تمامی هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویان را پوشش دهی می­ نماید. بدین طریق دانشجویان می­ توانند با تمرکز کامل بر روی پروژه های علمی در این ک فعالیت نمایند.

برخی از بورسیه های تحصیلی معروف در کانادا در جدول زیر نشان داده شده است:

نام بورسیه تحصیلیتوضیحات
The Vanier Canada Graduate Scholarshipاین بورسیه دارای ارزشی برابر با 50000CAD (دلار کانادا) است. سالانه به دانشجویان بین المللی در رشته های سلامت، علوم اجتماعی، علوم انسانی و مهندسی اعطاء می ­گردد.
Pierre Elliott Trudeau Foundation این بورسیه دارای ارزش 4000$ (دلار کانادا) سالانه می باشد. به دانشجویان کانادایی و بین المللی تعلق می ­گیرد. معمولا دانشجویان کشورهای توسعه یافته از اولویت بالاتری برخوردار می ­باشند.
The University Of British Columbia Four Year Doctoral Fellowshipان بورسیه شامل تمامی هزینه های تحصیلی دانشجویان می گردد. علاوه بر این سالانه 18200CAD (دلار کانادا) نیز به دانشجویان برجسته و ممتاز نیز تعلق خواهد گرفت.

انجام کار پس از تحصیل دکترا در کانادا

دانشجویان پس از اتمام تحصیلات در این کشور می­ توانند در دوره های کار پس از تحصیل در کانادا که موسوم به (PGWPP) می­ باشد. به مدت 3 سال به انجام کار در کانادا بپردازند. این برنامه دارای اعتباری 3 ساله است. دانشجویان پس از پایان اعتبار موقت خود می ­توانند در دیگر برنامه های مهاجرتی این کشور از جمله اینتری اکسپرس شرکت نموده و به انجام کار در کانادا بپردازند. اکثر برنامه های مهاجرتی کانادا از همان ابتدا اقامت دائم این کشور را به متقاضیان اعطاء می­ نماید. در خصوص برنامه های مهاجرتی کشور کانادا می­ توانید با مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نموده و از چگونگی آنها اطلاعات کامل را کسب نمائید.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل دکترا در کانادا

در این بخش از مقاله مفتخریم در خصوص سوالات پرتکرار در مورد تحصیل دکترا در کانادا را پاسخ دهیم:

  • مزایا تحصیل در کانادا چیست؟ علاوه بر کار پاره وقت دانشجویان امکان استفاده از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی در این مقطع را دارند. همچنین آنان می توانند در محیط دانشگاه به عنوان دستیار آموزشی و یا پژوهشی فعالیت نموده و ماهانه حقوقی را دریافت نمایند.
  • شرایط کار پس از تحصیل در دوره دکترا در کانادا چیست؟ دانشجویان پس از اتمام تحصیلات در این کشور می­ توانند در دوره های کار پس از تحصیل در کانادا که موسوم به PGWPP می باشد. به مدت 3 سال به انجام کار در کانادا بپردازند. این برنامه دارای اعتباری 3 ساله است.
5/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل دکترا در کانادا

  1. میرقلندری گفت:

    آیا تحصیل دکترا در کانادا تاثیری هم در اخذ شهروندی این کشور دارد؟

  2. ریحانه گفت:

    ممنون از مطلب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *