مهاجرت به کشور آلمان

اقامت آلمان

اقامت آلمان

می ­توان گفت کشور آلمان یکی از بهترین کشورهای اتحادیه اروپای برای مهاجرت است. امروزه افراد زیادی در صدد اخذ اقامت آلمان هستند. آلمان کشوری واقع در اروپای غربی و در مجاورت کشورهای سوئیس، اتریش، چک، لهستان، فرانسه، هلند و بلژیک می­ باشد که از شرایط اقتصادی بسیار مناسبی برخوردار است. در سال های اخیر این کشور مهاجران زیادی را پذیرفته بطوریکه یکی از کشورهای مهاجرپذیر در جهان شناخته شده است. هزینه های زندگی در این کشور در حد متوسط است. اگرچه آلمان جزء کشورهای ارزان در اروپا بشمار نمی ­رود، اما هزینه های زندگی در این کشور گران نیز نمی ­باشد. بیشترین هزینه های زندگی در این کشور مربوط به مسکن است و بطور متوسط هزینه های زندگی در آلمان 850€ (یورو) در ماه گزارش شده است.

با توجه به نرخ پایین بیکاری در این کشور شرایط انجام کار در این کشور بسیار مناسب است و افراد زیادی با دریافت اقامت آلمان از طریق کار به این کشور مراجعت می ­نمایند. دولت این کشور با صدور ویزای جستجوی کار شرایط یافتن کار در این کشور را تسهیل نموده است. متقاضیان انجام کار در این کشور می توانند با اخذ این ویزا به این کشور سفر نموده و به مدت 6 ماه به جستجوی شغل مورد نظر خود در این کشور بپردازند. تحصیل، سرمایه گذاری، ازدواج و پناهندگی از دیگر راه های اخذ اقامت کشور این کشور می­ باشد. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با تجارب مفید مهاجرتی خود بهترین کشورها جهت مهاجرت را معرفی و در این مسیر تمامی دوستان عزیز را همرهی می نمایند.

انواع روش های اخذ اقامت آلمان

اقامت این کشور همانند برخی از کشورهای اروپایی به 2 دسته موقت و دائمی تقسیم می ­گردد. بدین طریق که افراد ابتدا اقامت موقت این کشور را دریافت می نمایند. در صورت کسب شرایط لازم امکان دریافت اقامت دائم این کشور را خواهند داشت. بطور کلی افراد به طرق زیر می ­توانند اقامت این کشور را دریافت نمایند:

  • اقامت از طریق تحصیل
  • اقامت از طریق کار
  • اقامت از طریق سرمایه گذاری
  • اقامت از طریق تولد
  • اقامت از طریق ازدواج
  • اقامت از طریق پناهندگی

امکان اخذ اقامت دائم آلمان در هر یک از روش های فوق با کسب شرایط لازم امکان پذیر است. می ­توان گفت یکی از مهم ترین شرایط اخذ اقامت دائم این کشور 5 سال زندگی بطور مستمر و مداوم و کسب مهارت زبان آلمانی در مدت زمان اقامت فرد مورد نظر در این کشور می­ باشد.

بررسی اقامت آلمان

بسیاری افراد به هدف این که مجوز اقامت دائم آلمان و سپس تابعیت این کشور را اخذ نمایند، تصمیم به مهاجرت می‌گیرند. قدم اول جهت اخذ اقامت آلمان به صورت دائمی، این است که به مدت چند سال در این کشور زندگی کرده باشد. در این صورت می‌ تواند نسبت به اخذ اقامت دائم آلمان درخواست نموده و اقدام کنند. 5 سال، حداقل زمان اختصاص یافته جهت اخذ اقامت است. همچنین پیشنهاد می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله مهاجرت به آلمان را مطالعه بفرمائید.

به‌ طور کلی، آلمان برای شخصی که به هر دلیلی قصد اقامت در این کشور را دارد، 2 نوع کارت صادر می‌ نماید:

  • کارت مجوز موقت
  • کارت مجوز دائم

کارت مجوز موقت به صورت مدت محدود و نامشخص برای شخص متقاضی صادر می‌ گردد. حال این مدت می‌ تواند چند ماه یا چند سال باشد. بنابراین قابلیت تمدید به صورت دوره‌ ای و سالانه را دارد. کارت مجوز دائم به گرین کارت آمریکا دارد. به این صورت که شخصی که موفق به اخذ این کارت می‌ گردد، می‌ تواند به صورت دائمی در آلمان اقامت نماید. لازم است بدانید کارت اقامت دائمی مختص مهاجرانی قانونی است. بنابراین دارا بودن این کارت مصداق اخذ شهروندی و تابعیت آلمان نیست. همان‌ طور که در بالا اشاره شد، 2 نوع مجوز دائمی و موقت برای فرد متقاضی صادر می‌ گردد. دلایل و شرایط فرد متقاضی جهت اخذ اقامت، نوع کارت را تعیین می‌ نماید.

شرایط اخذ اقامت آلمان

اجازه اقامت دائم در واقع یک مجوز نامحدود برای اقامت در آلمان است، یعنی بر خلاف یک مجوز اقامت معمولی، شما مجبور نیستید مجوز اقامت دائم خود را به طور مکرر در مقامات مهاجرت تمدید کنید. اجازه اقامت دائم نیز به شما امکان می دهد بدون محدودیت کار کنید.

برای دریافت مجوز اقامت دائم، برخی از شرایط اعمال می شود:

  • شما باید حداقل 5 سال اجازه اقامت داشته باشید.
  • شما باید بتوانید به طور مستقل زندگی خود (و خانواده خود) را تامین کنید، یعنی مجاز به دریافت پول از مرکز کار یا اداره رفاه اجتماعی نیستید.
  • شما باید بتوانید در سطح A2 آلمانی صحبت کنید و مدارک مربوطه را ارائه دهید.
  • شما باید حداقل 60 ماه حق بیمه بازنشستگی داشته باشید. میزان مشارکت مهم نیست.
  • شما باید فضای زندگی کافی برای خود و خانواده خود داشته باشید. توجه : اندازه استاندارد از ایالت به ایالت دیگر متفاوت است
  • شما باید مجوز کار داشته باشید.
  • شما باید دوره راهنمایی را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید.

مزایای اقامت آلمان

آلمان کشوری با اقتصادی قوی و قطب صنعت اروپا است، از جمله مزایای اقامت آلمان عبارتند از:

  • وجود فرصت های شغلی زیاد
  • وجود مدارس و دانشگاه های پیشرفته با بهترین کیفیت
  • با دریافت اقامت کشور آلمان افراد براحتی به سایر کشورهای اتحادیه اروپا می­ توانند سفر نمایند.
  • حضور مهاجران زیاد در این کشور بخصوص ایرانیان
  • آلمان قطب صنعتی و اقتصاد اروپا بشمار می رود.

گرفتن اقامت آلمان و کار غیر اروپایی ها

در کشور آلمان 3 نوع اقامت برای کسانی که مهاجرت کاری نموده اند وجود دارد. اشتغال عمومی یکی از این روش ها است. برای دریافت اقامت از طریق اشتغال عمومی باید افراد بر اساس نیازهای شغلی که دولت آلمان احتیاج دارد اقدام نمایند. دولت آلمان برای صدور اقامت از این طریق 2 شرط اساسی قرار داده است:

  • یک شغل به صورت حرفه ای
  • پیشنهاد کاری از سوی یک شرکت برای استخدام در آلمان

تحصیل در آلمان

شما می توانید از طریق قانونی به شهروند آلمانی تبدیل شوید، برای دریافت شهروند آلمانی باید:

  • در زمان درخواست شهروندی آلمان حق اقامت داشته باشید.
  • بعد از 8 سال به صورت پیوسته و قانونی در آلمان ساکن باشید.
  • امکان ویزای همراه برای خانواده (همسر و فرزندان) را دارید.
  • مدرک زبان آلمانی B1 را داشته باشید.
  • عدم جرم و جنایت، هیچ گونه سوئ پیشینه ای نداشته باشید.
  • متعهد بودن به قانون اساسی آزادی و دموکراسی

پس از تحصیل در آلمان می توانید در این کشور بمانید و کار کنید و اگر تعهداتی که در پاراگراف بالایی خواندید حین کار در آلمان و اخذ ویزای کار رعایت فرموده باشید، امکان این هست که برای اخذ اقامت دائم این کشور درخواست نمائید و با رعایت اصولی که در بندهای بالا در همین پاراگراف به آن اشاره شد برای کسب تابعیت آلمان از طریق تحصیل اقدام نمائید.

سرمایه گذاری در آلمان

براساس قوانین کشور آلمان سرمایه گذاری یکی از راه هایی است که موجب اخذ اقامت این کشور می گردد. سرمایه گذران خارجی علاوه بر اینکه باید از سرمایه اولیه لازم برخوردار باشند، می ­باید طرح و یا ایده تجاری سودمندی را به اداره تجارت آلمان ارائه نمایند تا بتوانند مجوز سرمایه گذاری در این کشور را دریافت نمایند. کارآفرینی، ثبت شرکت و خرید سهام از جمله روش های رایج سرمایه گذاری در آلمان هستند و در صورتیکه سرمایه گذران بتوانند به مدت 5 سال در این کشور در کسب و کار خود موفق عمل نمایند، اقامت دائم آلمان را دریافت خواهند نمود.

اقامت آلمان از طریق کار

انجام کار در آلمان یکی از روش های متداول اخذ اقامت این کشور است. با توجه شرایط بسیار مناسب کار و کاریابی در آلمان افراد زیادی علاقمند به اخذ ویزای کار آلمان هستند. همانگونه که در مقدمه بیان شد ویزای جستجوی کار آلمان شرایط یافتن کار را برای متقاضیان بسیار آسان نموده است. از طرفی هر ساله دولت آلمان با انتشار لیست مشاغل مورد نیاز خود با صدور بلوکارت اتحادیه اروپا ازمتخصصین خارج از اتحادیه اروپا استقبلا می­ نماید.

لازم بذکر است بلوکارت اروپا تنها برای آن دسته از افرادی که دارای شرایط زیر می­ باشند، صادر خواهد شد:

  • داشتن حداقل مدرک کارشناسی از دانشگاه های مورد تأیید
  • برخورداری از مهارت زبان آلمانی حداقل در سطح C1
  • برخورداری از 8 سال سابقه کاری

ناگفته نماند دانشجویان بین المللی نیز پس از پایان تحصیلات خود می­ توانند در برنامه مهاجرتی اروپا (بلوکارت اروپا) ثبت نام کنند. بدین ترتیب می توانند نسبت به اخذ اقامت آلمان اقدام نمایند. تمامی افرادی که از طریق بلوکارت اروپا به آلمان سفر نموده اند، پس از گذشت 33 ماه می ­توانند نسبت به دریافت اقامت دائم آلمان اقدام نمایند.

اقامت آلمان از طریق ازدواج و تولد

اقامت آلمان از طریق ازدواج و تولد

ازدواج از دیگر راه های اخذ اقامت این کشور است. آن دسته از افرادی که با شهروندان آلمانی ازدواج نموده اند، در صورتیکه از شرایط زیر برخوردار باشند، امکان دریافت اقامت دائم این کشور را خواهند داشت:

  • برخورداری از تمکن مالی برای پرداخت مخارج زندگی مشترک در آلمان
  • ارائه گواهی ثبت ازدواج در آلمان
  • برخورداری از مهارت زبان آلمانی
  • مدارکی که نشان دهنده ازدواج واقعی زوجین است.

آلمان نیز همانند اکثر کشورهای اروپایی از تابعیت بر اصل خون پیروی می نماید. بدین معنا که تابعیت این کشور به نوزدانی که از والدین آلمانی متولد شده اند، تعلق می­ گیرد. معمولاً افرادی که قصد اخذ اقامت و تابعیت از طریق تولد را دارند، به کشورهای مهاجرپذیری همچون کانادا که اعطاء تابعیت بر اصل خاک است، مهاجرت می ­نمایند. همچنین فردی که می‌ خواهد همسر و فرزند خود را به کشور آلمان ملحق کند، می‌ تواند از این نوع مجوز استفاده نماید. با این شرط که سن فرزندان او کمتر از سن قانونی باشد. در واقع اقامت همراه مختص کسانی که با تبعه آلمانی ازدواج کرده یا در شرف ازدواج هستند. مدت اعتبار آن 5 سال بوده و به شرایط مختلفی بستگی دارد.

هزینه زندگی در آلمان

آلمان به عنوان قطب صنعت اروپا شناخته می ­شود که از شرایط اقتصادی بسیار مناسبی برخوردار است. هزینه های زندگی در این کشور در حد متوسط بوده و هزینه تحصیل به صورت رایگان می ­باشد.

برخی از هزینه زندگی در آلمان به قرار زیر می ­باشد:

اقلامقیمت به یورو
نان سفید (500 گرمی)1.24€
شیر (یک لیتر)0.71€
تخم مرغ (12 عدد)1.64€
برنج (یک کیلو گرم)2.3€
سیب (یک کیلو گرم)2.22€
پرتقال (یک کیلو گرم)2.29€
پیاز (یک کیلو گرم)1.09€
سیب زمینی (یک کیلو گرم)1.06€
سینه مرغ (یک کیلو گرم)7.53€
گوشت قرمز (یک کیلو گرم)11.56€

تعریف مجوز SOFA در آلمان

این نوع مجوز شرایطی خاص دارد و مختص افراد نظامی ایالات متحده آمریکا، مقامات دولتی و خانواده‌ می‌ باشد. آنها تحت توافق SOFA که میان ایالات متحده و یکی از اعضای ناتو می‌ باشد، مجاز به اقامت در این کشور هستند. در این مقاله به مجوزهایی که منجر به اقامت دائم این کشور می ‌گردد، اشاره نموده و به طور مختصر شرح داده شد. کلیه مجوزها در نهایت می‌ توانند به اخذ اقامت در کشور آلمان منجر شوند. دوستان و متقاضیان مهاجرت به دیگر کشورها جهت صرفه جویی در زمان و آگاهی بیشتر در زمینه های مختلف مهاجرتی می­ توانند از مشاوره های مفید کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره­ مند گردند.

سوالات متداول در باب اقامت آلمان

در این بخش از مقاله مفتخر به پاسخگویی به سوالات شما در باب اقامت آلمان می باشیم:

  • راه های اقامت در آلمان چیست؟ در آلمان مانند تمامی کشورها راه های اخذ اقامت موقت و دائمی وجود دارد که اکثر راه های موقت نیز قابلیت تبدیل به دائم دارند. از انواع راه ها می توان به اقامت آلمان از طریق تحصیل، از طریق کار، اقامت سرمایه گذاری، اقامت از طریق ازدواج و تولد اشاره کرد.
  • اقامت آلمان از طریق کار چگونه به دست می آید؟ یکی از راه های اخذ اقامت کاری در آلمان به روش اشتغال عمومی است که فرد در این روش باید نیروی کار ماهر محسوب گردد و از کارفرمای آلمانی پیشنهاد شغلی دریافت کند که در این روش فرد اقامت های کاری سالانه به دست می آورد که بعد از 3 تا 5 سال اقامت کاری و پرداخت بیمه و مالیات با دست آوردن حقوق سالانه بالا اقامت دائم به دست آورد.
  • اقامت آلمان از طریق تحصیل چگونه ایجاد می شود؟ اقامت تحصیلی در آلمان علاوه بر ارزشمندی سیستم تحصیلی آلمان و همچنین رایگان بودن آن، به این جهت که راهی برای کسب اقامت دائم آلمان نیز محسوب می شود حائز اهمیت است. دانشجو در این کشور حق کار حین تحصیل و اقامت قانونی پس از تحصیل دارد که می توان با کار پس از تحصیل به اقامت دائم این کشور دست آید.
  • آیا سرمایه گذاری در آلمان منجر به اخذ اقامت دائم این کشور خواهد شد؟ سرمایه گذاری در آلمان نیازمند سرمایه اولیه و ارائه طرح تجاری سودآور است که کارآفرینی، ثبت شرکت و یا خرید سهام صورت گیرد. در صورتی که سرمایه گذار حداقل 5 سال به طور موفق عمل کند می تواند درخواست اقامت دائم خود را ارائه کند.
5/5 - (3 امتیاز)

1 دیدگاه برای “اقامت آلمان

  1. ریحانه گفت:

    خیلی مطالب خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *