مهاجرت به کشور یونان

پناهندگی در یونان

پناهندگی در یونان

پناهندگی در یونان وضعیت خوبی ندارد. دسترسی به روند پناهندگی نباید به ارائه کمک های حقوقی باشد. همچنین نباید با وساطت سازمان ها یا وکلا درگیر شود و باید یکپارچه و تا حد امکان مستقیم باشد. دسترسی به روند حق پناهندگی شخصی است. در عین حال یک تعهد کشور یونان و جامعه بین المللی است که باید اطمینان حاصل کند که از حق درخواست حمایت از بین المللی استفاده می شود.

سوالات متداول

  • بهترین طرق مهاجرت به یونان چیست؟ تحصیل در دانشگاه های این کشور از بهترین طرق مهاجرت به این کشور است.
  • بهترین بهانه برای پناهندگی در یونان چیست؟ پناهندگی طرقی غیر مطمئن می باشد. پیشنهاد میشه در ابتدا با موسسات حقوقی معتبر در این خصوص مشاوره دریافت نمائید.

به طور کلی شرایط پناهندگی در یونان بسیار متفاوت است. متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط پناهندگی در یونان و روند مربوطه می توانند با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تا انتهای این نوشتار همراه باشند.

درباره کشور یونان

برای بررسی موضوع مهاجرت به یونان از طریق پناهندگی بد نیست. شرایط و وضعیت کشور یونان را مورد بررسی قرار دهیم. مساحت کشور یونان تقریبا 952/131 کیلومتر مربع می باشد. طبق آمارهای به دست آمده در سال 2023، جمعیتی در حدود 10.2 میلیون نفر را در خود جای داده است. مردم یونان به زبان رسمی یونانی صحبت می کنند. نظام این کشور مبنای جمهوری پارلمانی است. شهر بزرگ آتن به عنوان پایتخت یونان شناخته شده است.

سیستم و نظام حقوقی کشور یونان بر پایه حقوق مدنی و مبتنی بر قانون رم است. نرخ ارز و واحد شمارش پول در این کشور به دلیل اروپایی بودن یونان، به صورت یورو می باشد. میزان تولید ناخالص داخلی سرانه کشور یونان مبغلی معادل 23600$ (دلار آمریکا) است. کشور یونان این امکان را دارد که شهروندان یونانی بدون اخذ روادید به 167 کشور جهان به سهولت سفر کنند.

آمار جمعیتی کشور یونان

تعداد جمعیت افراد خارجی که در کشور یونان مستقر هستند، بالغ بر 4/8% از کل جمعیت موجود در کشور یونان است. بر طبق آمارها، تعداد نیروی کار شاغل در کشور یونان به میزان %9 الی 11% می باشد. تقریبا 4/4 میلیون نفر آنها نیروی کار خارجی هستند. همچنین مهاجران این کشور به میزان 25% از حقوق بگیران کشور یونان هستند. رشد جمعیت در کشور یونان منفی است. به همین دلیل تنها زمینه ای که موجب رشد جمعیت در این کشور می گردد. مهاجرت افراد خارجی و همچنین مهاجرت به یونان از طریق پناهندگی است.

از این رو در نمودار زیر مبدا مهاجران غیرقانونی به این کشور بدین شرح می باشد:

مبدا مهاجران غیرقانونی در یونان

شرایط پناهندگی در یونان

به طور کلی، دسترسی به سیستم رویه حفاظت بین المللی (پناهندگی) رایگان است. پیش ثبت نام اولین قدم به سوی اتحاد خانواده، مهاجرت یا پناهندگی در کشور یونان است. افراد آسیب پذیر اولویت قرار ملاقات با خدمات پناهندگی کشور یونان را دارند. افراد آسیب پذیر عبارتنداز:

  • افراد زیر سن قانونی بدون همراه (افراد زیر 18 سال که بدون خانواده در یونان هستند)
  • افراد دارای معلولیت
  • مبتلایان به بیماری جدی یا غیرقابل تحمل یا بیماری جدی
  • افراد بالای 65 سال
  • خانم های باردار و خانم هایی که در 6 ماه گذشته فرزند خود را به دنیا آورده اند.
  • والدین مجرد با فرزندان زیر 18 سال
  • قربانیان شکنجه
  • تجاوز جنسی یا سایر اشکال جدی خشونت روانی
  • جسمی یا جنسی یا استثمار
  • قربانیان قاچاق انسان (افرادی که مجبور به کار اجباری شده یا مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند)
  • افرادی که از اختلال استرس پس از سانحه رنج می برند و افراد FGM می شوند.

برای پیش ثبت نام و دریافت قرار ملاقات برای ثبت نام کامل، متقاضیان باید با سرویس پناهندگی تماس بگیرند. سپس در قرار ملاقات ثبت نام کامل صورت میگیرد. در طی این قرار ملاقات، متقاضی به طور خلاصه توضیح می دهد که چرا درخواست پناهندگی می کند. بعد از این مرحله، متقاضی باید در مصاحبه پناهندگی شرکت کند. به سوالاتی که از وی پرسیده می شود، پاسخ دقیق و صحیح دهد. وقتی متقاضی مصاحبه پناهندگی خود را انجام داد. ممکن است ماه ها برای پردازش گرونده خود صبر کند. خدمات پناهندگی یونان باید هنگام تصمیم گیری درباره درخواست پناهندگی متقاضی با متقاضی تماس بگیرد. متقاضی باید اطمینان حاصل کند که اطلاعات تماس خود را به درستی ارائه داده باشد. بعد از پذیرفته شدن پرونده متقاضی، متقاضی یکی از دو نوع محافظت پناهندگی کامل و پناهنگی جزئی را دریافت خواهد کرد.

بررسی مهاجرت به یونان از طریق پناهندگی

کشور یونان با قاره های آسیا و آفریقا مرزهای آبی مشترک دارد. از این رو درصد مهاجران پناهنده به این کشور بسیار زیاد است. بر طبق آمارهای به دست آمده از سوی دولت این کشور، در حال حاضر بیش از 60000 پناهنده به صورت غیر قانونی وارد خاک یونان شده اند. در کمپ های این کشور ساکن هستند. شرایط رفاهی این کمپ ها بسیار نامناسب بوده است. از امکانات اولیه زندگی در این کمپ ها بسیار نامطلوب است. آنچنان که شمار زیادی از پناهجویان ناچار هستند همگی در یک اتاق زندگی کنند. شرایط بد دیگری در این کشور برای پناهندگان وجود دارد که می توانید با مشاوره های موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نسبت به آنها آگاهی یابید.

شرایط پناهندگی در یونان

ثبت نام پناهندگی در یونان

اشخاصی که به دنبال حمایت بین المللی هستند، اشخاص بیگانه یا بی تابعیتی که به هر مجوز یونانی نیاز دارند. اشخاصی که به دلیل ترس از آزار و اذیت برای نژاد، مذهب، ملیت، مشارکت در یک گروه خاص اجتماعی یا اعتقادات سیاسی وی در معرض آسیب های جدی در کشور خود هستند، می توانند برای کسب پناهندگی در یونان اقدام کنند. همچنین افرادی که در معرض خطر مجازات اعدام، شکنجه یا رفتار غیرانسانی یا تحقیرآمیز یا زندگی یا سلامت جسمی وی به دلیل یک جنگ بین المللی یا داخلی در معرض خطر هستند نیز می توانند در کشور یونان پناهنده شوند. پناهندگی در یونان و ثبت آن در این کشور متقاضیان باید از طریق مقامات صالح در دفاتر منطقه ای پناهندگی و واحدهای پناهندگی درخواست خود را ارائه دهند. برای ارسال درخواست، متقاضین باید به صورت حضوری به یکی از دفاتر منطقه ای سرویس پناهندگی مراجعه کنند.

وظیفه دفاتر پناهندگی منطقه ای و واحدهای پناهندگی تضمین اجرای قوانین بین المللی حفاظت در محدوده صلاحیت محلی آنها و به ویژه ثبت اثر انگشت متقاضیان برای امنیت بین المللی، ثبت و بررسی برنامه های کاربردی برای حمایت بین المللی، ثبت درخواست تجدیدنظر و ارسال آنها به مرجع تجدیدنظر، اطلاع از متقاضیان حمایت بین المللی در مورد روند معاینه درخواست های خود و در مورد حقوق و تعهدات آنها، تهیه اسناد قانونی و اسناد سفر برای حمایت بین المللی از درخواست پناهندگی در یونان در دفاتر مناطق مختلف از جمله موارد زیر ارسال می گردد:

  • دفتر پناهندگی آتیکا
  • دفتر پناهندگی لسوس
  • دفتر پناهندگی رودس
  • دفتر پناهندگی تسالونیکی
  • دفتر پناهندگی ساموس
  • دفتر پناهندگی یونان غربی
  • دفتر پناهندگی لروس
  • دفتر پناهندگی کرت
  • دفتر پناهندگی پیرائوس

جهت مهاجرت به این کشور ابتدا از طریق نمودار زیر با رشد اقتصادی در این کشور آشنا شوید:

میزان رشد اقتصادی یونان

حقوق پناهجویان در یونان

به عنوان یک پناهجو شما حقوق و تعهداتی دارید که در این بخش از مقاله تعریف شده است. مهم نیست که در کجای فرآیند هستید، همیشه حقوق و تعهدات زیر را دارید:

  • شما حق دارید اطلاعات مربوط به درخواست پناهندگی، حقوق و وظایف خود را به زبانی که می فهمید دریافت کنید.
  • شما حق دسترسی به کمک های اولیه از جمله سرپناه، غذا، کمک های قانونی، پزشکی و روانی اجتماعی از سوی UNHCR و سایر سازمان ها را دارید.
  • شما موظف به همکاری کامل با مقامات این کشور هستید.

به محض دریافت کارت پناهندگی، حقوق و وظایف خاصی دارید که عبارتند از:

  • شما می توانید به طور قانونی در این کشور زندگی کنید تا زمانی که خدمات پناهندگی در مورد پرونده پناهندگی شما تصمیم نهایی را بگیرد.
  • بچه ها می توانند به مدرسه بروند.
  • در حالی که کارت پیش ثبت نام خود را در اختیار دارید، می توانید آزادانه در این کشور حرکت کنید، اما اجازه ندارید به کشور دیگری بروید.
  • دولت یونان مکانی را برای زندگی در سایتی در سرزمین اصلی در اختیار شما قرار می دهد. شما مجبور نخواهید بود در آنجا هیچ اجاره ای بپردازید.
  • شما می توانید به مراقبت های بهداشتی اولیه دسترسی داشته باشید.
  • زمانی که از قبل ثبت نام کرده اید، حق کار در این کشور را ندارید. پس از ثبت نام کامل، حق کار در یونان را دارید.
  • شما باید به قانون کشور احترام بگذارید و از آن پیروی کنید. نقض قوانین ملی منجر به تعلیق حقوق شما به عنوان یک پناهجو می شود.
  • شما باید با مقاماتی که در حال بررسی درخواست شما هستند همکاری کنید.
  • هر بار که آدرس یا شماره تلفن خود تغییر می کند، باید به اداره پناهندگی اطلاع دهید.

قوانین پناهندگی در یونان و اروپا

همان طور که اشاره شد هر ساله شمار زیادی از افراد قصد مهاجرت به یونان از طریق پناهندگی را داشته و به سوی این کشور روانه می شوند. به همین دلیل هر سال بر تعداد این افراد افزوده می گردد. دولت یونان و دیگر کشورهای اروپایی نیز به دلیل همین افزایش، در حال تغییر دادن قوانین پناهندگی هستند. کشور یونان دروازه اصلی هجوم پناهجویان به اروپا به شمار می رود. اکثریت آنها در این کشور مستقر می شوند. ناگفته نماند که پناهجویان سوری به علت این که امنیت در کشور حاکم گردیده است. با درخواست پناهندگی آنان موافقت نشده و تعداد زیادی از آنها مجددا به کشور باز می گردند.

شرایط صدورکارت مهاجرت به یونان از طریق پناهندگی

برای متقاضیان مهاجرت به یونان از طریق پناهندگی کارت پناهجویی صادر می گردد که مدت اعتبار آن بین 3 الی 4 ماه می باشد. این کارت تا زمانی اعتبار داشته و قابل تمدید می باشد که نتیجه نهایی درخواست پناهندگی فرد پناهجو مشخص گردیده و اعلام شود. رنگ این کارت صورتی بوده و پلیس یونان مسئولیت صادر نمودن آن را بر عهده دارد. ضمنا این کارت درخصوص پرونده هایی که به حالت تعلیق در آمده اند، صادر نمی گردد.

روند درخواست پناهجویی در یونان

متقاضیت باید درخواست خود را به صورت حضوری به یکی از دفاتر منطقه ای پناهندگی یا واحدهای پناهندگی ثبت کنند. متقاضیان همچنین می توانند درخواست هایی را برای اعضاء خانواده خود ارائه کنند، مشروط بر اینکه آنها نیز در یونان باشند و بخواهند این کار را انجام دهند. آنها همچنین باید با متقاضیان به خدمات پناهندگی بیایند. با توجه به تعداد زیاد افرادی که مایل به ارسال درخواست هستند ممکن است در صورت ارائه خود به سرویس پناهندگی نتوانند در واقع درخواست خود را ارائه دهید.

بنابراین، ممکن است برای ارسال برنامه (ثبت نام کامل) از طریق اسکایپ یک قرار ملاقات رزرو کنند. در حین تماس اسکایپ از متقاضیان عکس گرفته می شود. از آن ها خواسته می شود تا اطلاعات شخصی (مانند نام، نام خانوادگی و غیره) را تهیه کنند. بدین ترتیب سرویس پناهندگی بتواند متقاضیان روزی که خود را معرفی کرده اند کارت متقاضی خود را دریافت کنند یا روز قرار ملاقات متقاضیان برای ارسال درخواست خود را تعیین کنند.

در صورتی که متقاضیان نتوانند با کارمندان سرویس پناهندگی ارتباط برقرار کنند، در طی مراحل ارسال درخواست خود، یک مترجم برای کمک به آن ها حضور خواهد داشت. هنگام ارسال درخواست، متقاضیان باید به تمام سؤالاتی پاسخ دهید كه كارمندان خدمات پناهندگی از آن ها با صداقت مطلق سؤال می كنند. اگر متقاضیان به سوالات پاسخ صحیح ندهند یا ادعاهای دروغین مطرح کنند. این امر تأثیر منفی بر برنامه متقاضیان خواهد گذاشت. جهت مطلع شدن از شرایط کسب اقامت و تابعیت یونان و راه های مهاجرت به یونان می توانید به دفتر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید.

سوالات مهم در خصوص پناهندگی در یونان

در این بخش از مقاله می خواهیم به سوالات مهمی که شما از ما در مورد پناهندگی در یونان پرسیده اید پاسخ دهیم:

  • آیا موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه پناهندگی در یونان خدماتی دارد؟ خیر مجموعه ما در زمینه مهاجرت به یونان از طریق کار و تحصیل و سرمایه گذاری و ثبت شرکت و خرید ملک خدمات دارد.
  • آیا پناهندگی در یونان راه خوبی برای مهاجرت است؟ خیر این طریق مهاجرت از سوی ما به دلیل ریسک و خطر زیاد جانی و مالی پیشنهاد نمی شود.
  • آیا شرایطی برای تسریع روند پناهندگی در یونان وجود دارد؟ اگر جز قشر آسیب پذیر قلمداد شوید ممکن است برای ملاقات با خدمات پناهندگی در یونان در اولویت قرار گیرید.
  • اقشار آسیب پذیر در روند پناهندگی در یونان چه شرایطی دارند؟ افراد زیر 18 سال بدون همراه-افراد معلول-افراد بالای65-مبتلایان به بیماران جدی-زنان باردار-افراد تحت شکنجه-والد مجرد با فرزند زیر 18 سال-قربانی خشونت جسمی یا جنسی-قربانیان قاچاق انسان-
  • پروسه پناهندگی در یونان به چه شکل است؟ تماس با خدمات پناهندگی-ملاقات با خدمات پناهندگی-ثبت نام-مصاحبه-
  • حقوق پناهندگان در یونان چیست؟ تحصیل برای کودکان-زندگی قانونی-درمان-اسکان رایگان-دسترسی به مراقبت های بهداشتی-
  • درخواست پناهندگی خود را چگونه ارائه دهیم؟ به صورت حضوری ارائه دهید.
  • آیا امکان کار در حین پناهندگی وجود دارد؟ خیر اما بعد از بررسی و پذیرفته شدن شما بله این امکان وجود دارد.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *