مهاجرت تحصیلی ایسلند

کار پس از تحصیل در ایسلند

کار پس از تحصیل در ایسلند

با مهاجرت تحصیلی به ایسلند و اخذ مدرک تحصیلی و انجام کار پس از تحصیل در ایسلند می توانید در این کشور به صورت دائم اقامت بگیرید. تحصیل در ایسلند در دانشگاه های دولتی و خصوصی در مقطع عالی برای دانشجویان داخلی و خارجی امکان پذیر است. دانشجویان خارجی می توانند با یافتن کار پس از تحصیل در ایسلند ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کاری کنند. بازار کار ایسلند با توجه به نیاز به نیروی کار ماهر و متخصص می تواند جایی برای ورود دانشجویان تحصیل کرده باشد. به خصوص افرادی که در ایسلند تحصیل می کنند با توجه به سازگاری به شرایط و زبان ایسلندی بسیار راحت تر می توانند به این بازار کار ورود پیدا کنند. برای بررسی بیشتر موضوع کار پس از تحصیل در ایسلند موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را ارائه کرده است.

تحصیل در ایسلند

میزان سواد در ایسلند با نزدیک شدن به 100% در بالاترین سطح در جهان است. این امر تا حد زیادی ناشی از موضع اجباری است که همه کودکان بین 6 تا 16 سال در مدرسه تحصیل می کنند. تحصیلات در تمام سطح دانشگاه رایگان است و کل جمعیت را قادر می سازد به مدرک دانشگاهی دسترسی داشته باشند. نهاد پیشرو دانشگاه ایسلند است که در پایتخت ریکیاویک واقع شده است. همچنین دانشکده های فنی و کالج های کشاورزی و موسیقی وجود دارد. نکته دیگر توجه، آموزش است. آنها یک مدرسه ویژه تربیت معلم برای این منظور دارند.

در حال حاضر بیش از 7000 نفر در دانشگاه ها تحصیل می کنند. ایسلند یکی از کشورهای برتر اروپا برای تحصیل است. اما تحصیل در این کشور با توجه به نیاز تسلط به زبان ایسلندی و انگلیسی کمی سخت است. به هر حال این کشور با توجه به جذابیت های فراوان روز به روز بیشتر مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار می گیرد.

شرایط کار پس از تحصیل در ایسلند

طبق قوانین این کشور شرایط کار پس از تحصیل در ایسلند با توجه ملیت افراد متفاوت است. لذا بستگی دارد که از کجا آمده اید. اگر از اتحادیه اروپا آمده اید و در سه ماه اول امکانات کافی برای پشتیبانی دارید می توانید خیلی سریع در اینجا اقامت کاری بگیرید. شما همچنین می توانید به راحتی شغل پیدا کنید و اقامت خود را از یک کشور اتحادیه اروپا به اینجا تغییر دهید. هیچ مجوزی لازم نیست. ایسلند به طور رسمی در اتحادیه اروپا نیست اما در بسیاری از توافق نامه های بین المللی که اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند، از جمله مهمترین توافق نامه، پیمان شنگن، که باعث می شود همه کشورهای شرکت کننده (اتحادیه اروپا + ایسلند و نروژ و انگلیس و ایرلند) به عنوان یک کشور واحد برای اهداف ویزا شناخته شود.

اگر اهل خارج از اتحادیه اروپا باشید، مانند همه کشورهای دیگر اتحادیه اروپا سخت است و روش کار آن همان است. شما باید روش پشتیبانی را برای کل مدت مجوز خود ثابت کنید (و این به میزان قابل توجهی زیاد است). پس از تحصیل باید یک پیشنهاد رسمی امضا کنید و با ارائه ان ویزای کاری بگیرد. در صورتی که دارای مدرک با نمره بالا و یا مهارت های نادر تخصصی باشید بسیار راحت تر می توانید وارد بازار کار ایسلند شوید:

نوع کارمجوزحداکثر زمان کار
کار حین تحصیل در ایسلندمجوز کار دانشجویی15 ساعت
کار پس از تحصیل در ایسلندمجوز کار و ویزای کاریطبق قرارداد

مدارک لازم برای کار پس از تحصیل در ایسلند

پس از پایان تحصیل در ایسلند دانشجوی حدود 6 ماه تا 1 سال فرصت دارد تا در کشور ایسلند کار پیدا کند اگر این امر محقق نشود فرد مجبور به ترک این کشور است. اما در صورت یافتن کار و اخذ نامه کارفرما فرد می تواند با ارائه آن به اداره مهاجرت در ایسلند برای تمدید اقامت خود و تبدیل نوع اقامت خود از تحصیلی به کاری اقدام کند. توجه داشته باشید حتما باید قبل از اتمام مدت ویزای تحصیلی خود در این کشور کار پیدا کنید.

کشور ایسلند نرخ بیکاری پایینی دارد و معمولا افراد تحصیل کرده و متخصص می توانند وارد بازار کار این کشور شوند. از جمله مدارک لازم برای ارائه:

  • قرارداد استخدام بین فرد و کارفرما
  • درخواست مجوز کار از سوی کارفرما
  • درخواست ویزای کاری ایسلند
  • ارائه مدرک تحصیل و نامه فارغ التحصیلی از دانشگاه
  • مجوز قبلی اقامت
  • گذرنامه معتبر
  • مدارک هویتی
  • بیمه نامه و محل اقامت در ایسلند

مدارک لازم برای کار پس از تحصیل در ایسلند

کاریابی پس از تحصیل در ایسلند

دانشجویان باید در سال های منتهی به پایان تحصیل خود به فکر کاریابی برای ادامه اقامت و کار پس از تحصیل در ایسلند باشند. لذا دانشجویان باید برای خود رزومه کاری ارائه دهند. یکی از بهترین روش ها برای ساخت رزومه خوب کار در حین تحصیل در این کشور است. لذا دانشجویان می توانند با کار 15 ساعته در هفته در این کشور هم از شرایط بازار کار ایسلند با خبر شده و هم برای خود رزومه ایجاد کنند. همچنین دانشجویان فارغ التحصیل می توانند به دنبال کارآموزی به شرط استخدام در ایسلند باشند. استفاده از موسسات معتبر کاریابی در ایسلند می تواند بسیار کمک کننده باشد.

همچنین یکی دیگر از روش های کاریابی تماس مستقیم با شرکت ها می باشد. با توجه به رشته تحصیل خود و مشاغل مرتبط با تحصیل خود می توانید شرکت های ایسلندی را پیدا کنید و با آنها درباره استخدام صحبت کنید. در لیست زیر همچنین از جمله سایت های کاریابی در این کشور معرفی شده اند:

  • Eures.is
  • Mannval.is
  • Vinna.is
  • Capacent.is
  • Reykjavik.is
  • Starf.is

کار حین تحصیل در ایسلند

دانشجویان بین المللی می توانند نیمه در حالی که در ایسلند تحصیل می کنند به صورت پاره وقت کار کنند. با این حال، اکثر دوره های تحصیلات تکمیلی بسیار دشوار است. بنابراین دانشگاه ها ممکن است توصیه کنند دانشجویان فقط باید بر روی تحصیل در ایسلند تمرکز کنند. ساعت کاری به دلیل محدودیت های ویزا محدود است. هر کارفرمایی که بخواهد یک تبعه خارجی را خارج از کشور EFTA استخدام کند باید قبل از اجازه کار به تبعه خارجی درخواست اجازه کار کند. درخواست های اجازه کار به همراه مدارک مورد نیاز باید به اداره مهاجرت ارسال شود. این درخواست در صورت تأمین رضایتمندی به اداره کار ارسال می شود. با این وجود دانشجویان بین المللی بیش از 15 ساعت در هفته کار نمی کنند، مگر اینکه کار در دوره آکادمیک شما باشد یا دانشجویان در تعطیلات به کار بپردازند.

دانشجویان بین المللی در ایسلند می توانند مطابق با ماده 13 قانون شماره 97/2002 در مورد حق کار اتباع خارجی اجازه کار موقت دریافت کنند. شرایط صدور مجوز کار ایسلند شامل موارد زیر است:

  • دانشجوی بین المللی باید قرارداد کار با کارفرما داشته باشد ،
  • کار تمام وقت دانشجو بین المللی از 40% فراتر نمی رود به استثنای مشاغل انجام شده در تعطیلات مدرسه و یا هر آموزش حرفه ای
  • دانشجوی بین المللی باید دارای اجازه اقامت دانشجویی تحت قوانین باشد.

بازار کار ایسلند

ایسلند کشوری کوچک است و دارای جمعیت کمی است. اما بازار کار این کشور بیشتر متکی به بخش خدمات است. ایسلند به دلیل موقعیت خود بیشتر مورد توجه شرکت های خارجی قرار گرفته است. این کشور اقتصاد پایداری دارد و نرخ بیکاری در آن پایین است. ایسلند همچنین در برخی از بخش های تخصصی از کمبود نیروی رنج می برد. این کشور بیشتر به سمت استفاده از فناوری نوآورانه و انرژی های پاک حرکت می کند. برخلاف یک قرن گذشته امروز ایسلند یکی از کشورهای پر درآمد و ثروتمند در اروپا است که ناشی از ورود صنعت شیلات و آلومینیوم در این کشور است. انتظار می رود در آینده نه چندان دور نیز ایسلند به عنوان یکی از کشورهای برتر منطقه اسکاندیناوی شناخته شود.

در نمودار زیر همانطور که مشاهده می کنید قبل از انتشار ویروس کرونا نرخ بیکاری در ایسلند 3.5% بوده است:

نرخ بیکاری در ایسلند

مشاغل دانشجویی در ایسلند

دانشجویان بین المللی به طور کلی به زبان انگلیسی تسلط دارند. بنابراین، این دانشجویان می توانند در مکان های مختلف انگلیسی تدریس کنند. آنها همچنین می توانند در رستوران ها یا بارها کار کنند. این نوع مهارت زبان همچنین به دانشجو کمک می کند تا در صنعت گردشگری کار کند. برای برخی از تجربه های تابستانی، دانشجویان همچنین می توانند در یک مزرعه کار کنند. بسیاری از کالج ها و دانشگاه ها به عنوان بخشی از برنامه خود، دوره های کارآموزی را به دانشجویان ارائه می دهند. دانشجویان همچنین می توانند از طریق کارآموزی درآمد کسب کرده و تحصیلات خود را ادامه دهند. دانشجویان در ایسلند می توانند در شهربازی، فروشگاه مواد غذایی، مرکز خرید، رستوران ها پمپ بنزین یا حتی به صورت آنلاین کار کنند. صنایع ماهیگیری در ایسلند همچنین فرصت های کاری بسیاری را برای دانشجویان خارجی فراهم می کند.

درباره کار پس از تحصیل در ایسلند

با دریافت اقامت پس از تحصیل در ایسلند نمی توانید بیش از 13 ساعت در روز کار کنید. برای حداقل دستمزد ثابت قانون مشخصی وجود ندارد. فدراسیون کارگران عمومی و ویژه در ایسلند حداقل رقم دستمزد خود را تعیین کرده است. میانگین پرداخت ساعتی ایسلند از 7.5£ (پوند) در ساعت تا £10 (پوند) در ساعت است. میانگین ارقام فعلی حقوق حدود 400.000ISK (کرونا ایسلند) در ماه برای موقعیتی تمام وقت است که این تقریبا معادل $2900 (دلار) است. بنابراین این رقم ایسلند را در ردیف بالاترین کشورهای پیشنهاد دهنده حقوق در اروپا قرار می دهد. برای بررسی شرایط ویزای همراه ایسلند و شرایط مهاجرت با اعضای خانواده نیز می توانید به سایت ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت رجوع کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *