مهاجرت تحصیلی روسیه

کار ضمن تحصیل در روسیه

کار ضمن تحصیل در روسیه

کار ضمن تحصیل در روسیه در سال 2023 از جمله دغدغه های فکری دانشجویانی بوده است که به صورت قانونی اجازه کار در این کشور را نداشته اند. چرا که ایشان هیچ گونه درآمد رسمی در اختیار ندارند. باید هزینه های تحصیل خود را از طریق پس از انداز شخصی پرداخت کنند. آگاهی از شرایط کار دانشجویی در روسیه برای شما خالی از لطف نیست.

در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است، در ارتباط با کار ضمن تحصیل در روسیه توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

اینفوگرافیک کار ضمن تحصیل در روسیه

شرایط تحصیل در کشور روسیه

سالیانه دانشجویان فراوانی از سرتاسر جهان برای ادامه تحصیل در کشور روسیه فرم درخواست دانشگاه های این کشور را تکمیل می کنند. برای ثبت درخواست ادامه تحصیل در کشور روسیه شما با محدودیت سنی روبرو نخواهید شد. شاید بتوان دلیل اصلی آن را عدم تعهد کاری دولت روسیه به دانشجویان خارجی بیان کرد. در بیش تر نقاط اروپا، دانشجویان بین المللی تا 1 سال پس از پایان دوره تحصیل خود می توانند در آن کشور اقامت داشته باشند تا شغل مورد نظر خود را بیابند.

با این وجود این امکان در روسیه وجود ندارد. دانشجویان پس از پایان دوره تحصیلی خود باید کشور روسیه را ترک کنند. البته راه کارهایی وجود دارد که دانشجویان نیز می توانند برای ماندن در روسیه از آن استفاده کنند. دانشگاه های کشور روسیه در تعیین شرایط پذیرش دانشجو استقلال دارند. بیشتر دانشگاه های کشور روسیه، دانشجویان را بر اساس عملکرد در دوره های قبلی تحصیلی جذب می کنند. با این وجود برخی دانشگاه نظیر دانشگاه ملی مسکو، به عنوان برترین دانشگاه کشور روسیه، برای پذیرش دانشجویان خود دو آزمون ورودی برگزار می کند.

در نمودار زیر شاهد تعداد ملیت دانشجویان بین المللی در کشور روسیه می باشید:

ملیت دانشجویان بین المللی در روسیه

هزینه تحصیل و زندگی در روسیه

دانشگاه های روسیه در تعیین شرایط داخلی خود آزادی عمل دارند. هزینه های تحصیل در دانشگاه های مختلف کشور روسیه نیز متفاوت است. شما می توانید هزینه های تحصیل در هر رشته را در وب سایت رسمی هر دانشگاه بیابید. با این وجود می توانیم به صورت تقریبی اعلام کنیم که تحصیل در دانشگاه های روسیه ممکن است تا سقف 4500€ (یورو) در سال برای شما هزینه داشته باشد. یکی از مزیت های ویژه دانشگاه های روسیه نسبت به سایر نقاط اروپا آن است که درصد قابل توجهی از دانشگاه های این کشور به خوابگاه های دانشجویی مجهز هستند. هزینه اقامت در این خوابگاه ها نیز بسیار ناچیز است. امکانات رفاهی و کیفیت خوابگاه های دانشجویی روسیه بسیار مناسب است.

در صورتی که یک دانشجوی خارجی موفق به اخذ بورسیه تحصیلی در کشور روسیه شود، هزینه تحصیل و اقامت در خوابگاه دانشگاه برای او کاملا رایگان خواهد بود. او همچنین یک کمک هزینه تحصیلی نیز دریافت می کند که البته مبلغ قابل توجهی نیست. هزینه های زندگی در کشور روسیه نسبت به سایر نقاط اروپا نیز بسیار کم تر است. اگرچه سبک زندگی هر فرد نقش بسزایی در میزان هزینه های ماهیانه او بازی می کند. اما به طور کلی می توان گفت که هزینه زندگی دانشجویی برای کسانی که موفق به کسب بورسیه تحصیلی شده اند. این هزینه در حدود 4000€ تا 4500€ (یورو) در سال است.

بررسی کار ضمن تحصیل در روسیه

همه شهروندان خارجی در کشور روسیه که سن آن ها بیش تر از 18 سال است. این افراد می توانند در کشور روسیه، با کسب اجازه از اداره مهاجرت، در خاک این کشور کار کنند. شرایط برای دانشجویان بین المللی نیز یکسان است. همه دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی تنها می توانند در مشاغلی کار کنند. در برگه اجازه کار آن ها ثبت شده باشد. دانشجویان اجازه کار در شهری خارج از محدوده محل تحصیل خود را نخواهند داشت. در صورتی که دانشجویان کاری در فضای دانشگاه و یا شرکت های وابسته به دانشگاه داشته باشند. نیازی به کسب اجازه کار از اداره مهاجرت نخواهند داشت.

اجازه کار دانشجویان خارجی 1 ساله است. باید هر ساله تمدید شود. توجه داشته باشید که اجازه کار شما تنها برای دوره ای است که شما محصل هستید. بلافاصله پس از آنکه دوره تحصیل شما به پایان برسد و یا از ادامه تحصیل انصراف دهید. اجازه کار شما نیز لغو می شود. بر اساس قوانین جدید که در سال 2014 به تصویب رسیده است. یافتن کار ضمن تحصیل در روسیه برای دانشجویان آسان تر شده و مدارک مورد نیاز برای پذیرش کار نیز کاهش یافته است. مراحل قانونی صدور مجوز ممکن است تا 10 روز به طول بیانجامد. توجه داشته باشید که تنها دانشجویانی می توانند در کشور روسیه در ضمن تحصیل کار کنند. در دوره های تمام وقت ثبت نام کرده باشند.

انواع کار ضمن تحصیل در روسیه

محبوب ترین پیشنهادهای شغلی دانشگاه معمولا برای دستیار آموزشی یا دستیار پژوهشی است. اگر تجربه قبلی به عنوان دستیار تدریس دارید و علاقه خاصی به دوره خاصی دارید، بهتر است از قبل با استاد تماس بگیرید و از آن ها بپرسید که آیا به دنبال دستیار هستند یا خیر. این شغل بیشتر شامل واسطه بودن بین دانشجویان و اساتید و کمک به تهیه مواد برای کلاس است. به شما دستمزد زیادی پرداخت نمی شود، اما هنوز هم راهی خوب و نسبتا آسان برای به دست آوردن پول است. همچنین در CV شما خوب به نظر می رسد.

اگر نمی توانید دستیار آموزشی باشید، می توانید آموزش زبان خارجی را امتحان کنید. در این کشور، به ویژه در شهرهای بزرگ، تقاضای ثابتی برای زبان انگلیسی به عنوان معلم وجود دارد. تدریس خصوصی نوعی آموزش غیررسمی است که معمولا به صورت چند ساعت درس در منزل شخص می باشد. بنابراین، اگر زبان مادری شما یکی از زبان های خارجی محبوب برای روس ها است، شانس بسیار خوبی برای پیدا کردن دارید.

زبان های رایجی که روس ها علاقه به یادگیری آن ها دارند عبارتند از:

  • انگلیسی
  • فرانسوی
  • آلمانی
  • اسپانیایی
  • ایتالیایی
  • چینی

روس ها حاضرند برای یادگیری زبان پول زیادی بپردازند. بسته به تجربه قبلی، سطح دانش آموز و در برخی موارد، به شانس شما، می توانید تا 50$ (دلار) در ساعت حقوق دریافت کنید.

فرصت های شغلی دانشجویی در روسیه

برخی از صنایع رایج فرصت های شغلی خوبی را ارائه می دهند، مانند چوب، فلز، گاز طبیعی و نفت، بانکداری، فناوری موبایل، فناوری اطلاعات و الکترونیک. شغل معلمی شغل خوبی است و در روسیه واقعاً مورد نیاز است. آموزش تافل به ویژه مورد نیاز است، زیرا بازار قوی در روسیه دارد. زبان انگلیسی از جمله زبان هایی است که بومیان می خواهند یاد بگیرند. شغل معلمی در مدارس و دانشکده های بزرگ شهرها و شهرهای کوچک الزامی است. این یکی از مشاغل موجود برای دانشجویان بین المللی است، به ویژه در پایتخت مسکو یا سن پترزبورگ. علاوه بر تسلط شما به زبان انگلیسی، باید به زبان روسی نیز تسلط کافی داشته باشید. همچنین ممکن است با خانواده های روسی همکاری کنید تا چند ساعت در هفته انگلیسی را آموزش دهید.

برای مشاغل دانشجویی بجز تدریس می توانید دنبال کار در رستوران به عنوان هاست و گارسون و کمک آشپز و کارگر ساده هم فکر کنید. برای مشاغل این چنین فروشنده و پذیرش هتل در صورت تسلط به زبان روسی پیشنهاد می شود. اگر هم به روسیه و هم به انگلیسی تسلط دارید می توانید شغل مترجمی را انتخاب کنید که حقوق بیشتری دارد. البته که می توانید مشاغل پاره وقتی را در کافه ها نیز انتخاب کنید. اگر بتوانید در دانشگاه خود شغلی مناسب بیابید از تمام این گزینه ها بهتر است. سعی کنید در شغلی کار کنید که مرتبط با رشته تحصیلی شما باشد تا سریع تر در حوزه کار تجربه کسب کنید. شاید برای شروع سال اول را نتوانید شغلی بیابید اما احتمال زیادی وجود دارد که در سال دوم شغل مناسبی بیابید.

مدارک لازم برای اخذ مجوز کار ضمن تحصیل در روسیه

همان گونه که پیش تر گفته شد برای آنکه بتوانید در حین تحصیل در روسیه، یک کار قانونی داشته باشید. باید از اداره مهاجرت این کشور، مجوز رسمی دریافت کنید. مدارک مورد نیاز شما برای دریافت مجوز کار در روسیه عبارتند از:

  • فرم تکمیل شده در خواست مجوز کار
  • گذر نامه
  • کارت مهاجرت
  • رسید پرداخت صدور مجوز (3500RUB (روبل روسیه))
  • قرارداد کاری
  • گواهی عدم اعتیاد
  • گواهی عدم ابتلا به بیماری های واگیر دار
  • گواهی عدم ابتلا به بیماری ایدز
  • گواهی مهر شده توسط دانشگاه که نشان می دهد که متقاضی در دوره های تمام وقت ثبت نام کرده است.

مدارک لازم برای اخذ مجوز کار ضمن تحصیل در روسیه

بررسی میزان حقوق مشاغل مختلف در روسیه

جهت کاریابی در این کشور ابتدا می باید اطلاعاتی در خصوص میزان دریافتی کسب نمایید. به طور کلی میزان حقوق در این کشور از حداقل و حداکثر برخوردار می باشد. در این بخش ابتدا به آخرین میزان میانگین حقوق این کشور اشاره می نماییم:

  • حداقل میزان دریافتی حدود 262000RUB (روبل روسیه)
  • میانگین دریافتی حدود 104000RUB (روبل روسیه)
  • حداکثر دریافتی حدود 463000RUB (روبل روسیه)

میانگین دریافتی مشاغل مختلف در این کشور نیز بدین صورت می باشد:

نام موقعیت شغلیمیزان دریافتی به روبل روسیه
حسابداری64400RUB
مدیر مالی199000RUB
منشی45900RUB
معلم73700RUB
مهندس عمران89100RUB

مشاغل دانشجویی در ایتالیا

ممکن است خوش شانس باشید که یک دوره کارآموزی با کمک دانشگاه برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دریافت کنید. این مشاغل نه تنها درآمد خوبی دارند، بلکه تجربه و پیشرفت شغلی را ارائه می دهند که به شما به عنوان دانشجو و در طول جستجوی شغل کمک می کند. دانشجویانی که به زبان انگلیسی تسلط دارند، می توانند با تدریس خصوصی شغلی پیدا کنند. این نوع شغل در این کشور دنبال می شود، به شرطی که شما به سطح مهارتی در مهارت های انگلیسی دست یافته باشید. پرداخت بر حسب ساعت انجام می شود و نرخ ساعتی به طور متوسط ​​30€ (یورو) است.

به طور مشابه، بسیاری از دانشگاه ‌ها مشاغل با حقوق را به دانشجویان خود پیشنهاد می ‌کنند تا در دانشگاه نقش‌ هایی را ایفا کنند. دانشکده ها و بخش ها نیز همین کار را می کنند. پرداخت های انجام شده از این مشاغل می تواند برای جبران هزینه های شهریه یا زندگی استفاده شود. اگر دانش اولیه زبان ایتالیایی را دارید، می ‌توانید در بسیاری از بخش‌ های خدماتی مانند سوپرمارکت ‌ها، انبارها، رستوران ‌ها، کافه‌ ها و غیره برای کار درخواست دهید. این مشاغل برای اهداف ارتباطی به سطوحی از زبان ایتالیایی نیاز دارند.

اگر مهارت های آنلاین دارید، می توانید توجه خود را بر روی مشاغل فضای دیجیتال متمرکز کنید. نوشتن، ویرایش، مدیریت رسانه ‌های اجتماعی، طراحی گرافیک، طراحی وب، بازاریابی دیجیتال و سایر موارد به خصوص برای شما مفید هستند. در حالی که از آن ها پول نقد می کنید، شما می توانید زمان خود را کنترل کنید. شما همچنین می توانید در هر زمان، حتی بدون مجوز کار، کار کنید. زیرا، بیشتر خدمات شما به صورت آزاد ارائه می شود.

امکان کار بدون مجوز در روسیه

تمام تاکید ما در تدوین این مقاله آن بود که دانشجویان برای کار ضمن تحصیل در روسیه باید مجوز کار داشته باشند. در صورتی که یک دانشجو بدون کسب مجوز از مراجع قانونی کار کند، 2000RUB تا 5000RUB (روبل روسیه) جریمه خواهد شد. در سن پترزبورگ و مسکو شرایط بسیار دشوار تر است. در این 2 ایالت جریمه نقدی 5000RUB تا 7000RUB (روبل روسیه) است. فرد متخلف نیز بلافاصله از کشور روسیه اخراج خواهد شد.

در این نوشتار، شرایط کار ضمن تحصیل در روسیه را به اختصار بیان کردیم. دانستیم که دانشجویان خارجی در کشور روسیه اجازه کار در خاک روسیه را خواهند داشت. قوانین کشور روسیه به گونه ایست که با کسانی که بدون دریافت اجازه کار، مشغول به کار می شوند، به شدت برخورد خواهند کرد. این تخلف نیز می تواند در آینده شغلی و نیز زندگی پس از تحصیل فرد در روسیه تاثیر گذار باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت به روسیه، می توانید با مشاورین خبره ما در موسسه حقوق سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

سوالات پرتکرار در باب کار ضمن تحصیل در روسیه

سوالات پرتکرار در باب کار ضمن تحصیل در روسیه مطابق قوانین سال 2023 عبارتند از:

  • شرایط کار دانشجویی در روسیه چگونه است؟ دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی در روسیه تنها می توانند در مشاغلی کار کنند که در برگه اجازه کار آن ها ثبت شده باشد. دانشجویان اجازه کار در شهری خارج از محدوده محل تحصیل خود را نخواهند داشت.
  • آیا کار دانشجویی در دانشگاه های روسیه نیاز به مجوز دارد؟ در صورتی که دانشجویان کاری در فضای دانشگاه و یا شرکت های وابسته به دانشگاه داشته باشند نیازی به کسب اجازه کار از اداره مهاجرت نخواهند داشت.
  • اجازه کار دانشجویی در روسیه چقدر اعتبار دارد؟ اجازه کار دانشجویان خارجی در روسیه 1 ساله است. باید هر ساله تمدید شود. توجه داشته باشید که اجازه کار شما تنها برای دوره ای است که شما محصل هستید.
5/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه برای “کار ضمن تحصیل در روسیه

  1. عرشیا کرمی گفت:

    از روسیه انتظار بیشتر از این هم نمیشه داشت کلا روسیه یه کشور سختگیره برای غیر روسی ها. درسته دانشجوی بین المللی رو با نرخ پذیرش کم قبول می کنن ولی خب فکر می کردم بیشتر از اروپا دانشجو بگیره تا ترکمنستان و هند و چین. این عحیب بود برام. آزمون های دانشگاهی ام که برای خیلی از دانشگاه های جهان الان وجود داره ولی اینکه سوالاتشون چقدر سخته و با چه نمره ای میشه قبول شد مهمه. اینکه هزینه ها و شهریه دانشگاه هام یه دست نیست باعث زحمت بیشتر ما میشه که بشینیم هر کدومو بررسی کنیم بببینیم چقدره و چه جوری بورسیه میدن و درآمد کار پاره دانشجویی مون چه طوره. ولی نکته مثبتش اینه که هزینه ها خیلی نجومی نیست و میشه با مدیریت و گرفتن بورسیه به یه شکلی حل کرد.
    یه خوبی دیگه ای ام که داره اینه که اگه از دانشگاه یه شغلی پیدا شد دیگه لازم به اجازه کار نیست پس هر سال هم نمیخواد تمدیدش کنی. ولی اگه دانشگاه برای یه دانشجوی بین المللی کار ارائه نده اون موقع شرایط سخت میشه دیگه. باز نکته منفیش اینه که اگه پاره وقت باشه تحصیلمون روسیه اجازه کار نمیده. دقیقا برعکسه خب اون دانشجوی تمام وقته که فرصت کمتری برای کار داره این غیر منقطیه. در کل در مورد کار حین تحصیل تو روسیه یه کم سخت و پیچیده هست ولی اگه بشه یه دانشگاه خوب پذیرش گرفت و بورسیه ام شد می ارزه. مثلا اگه بشه زبان آموزش داد با توجه به چیزی که تو این مقاله بود میشه هزینه ها رو مدیریت کرد.

    1. صادقی گفت:

      ممنون از مطالعه شما. روسیه کشور پهناوری می باشد. شرایط کار برای دانشجویان می تونه بخشی از هزینه ها را پوشش دهد. با توجه به نزدیکی به ایران و هزینه مقرون به صرفه در سال های متوالی مدنظر دانشجویان در خصوص تحصیل پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی قرار گرفته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *