مهاجرت تحصیلی بلژیک

کار ضمن تحصیل در بلژیک

کار ضمن تحصیل در بلژیک

کار ضمن تحصیل در بلژیک برای دانشجویانی که مشغول به تحصیل هستند فرصت خوبی برای کسب درآمد و تجربه کار در خصوص اخذ اقامت می باشد. تحصیل در بلژیک یک تجربه عالی برای باقی عمر شماست. در این کشور دانشگاه هایی وجود دارند که با رتبه های خوبی در جدول رتبه بندی جهانی سال 2023 وجود دارند. در این کشور می توانید در حالی که تحصیل کنید به صورت پاره وقت و محدود کار کنید. از آنجایی که دانشجویان بین المللی برای مدیریت هزینه های خود مانند هزینه شهریه و هزینه اجاره نیاز دارند تا درآمد جزئی داشته باشند. در این کشور مدرن اروپایی بسیاری از دانشجویان در حال تحصیل می توانند کار پیدا کنند. برخی از دانشجویان نیز می توانند در زمینه تحصیلی خود در دانشگاه و یا شرکت های خصوصی کار پیدا کنند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در حوزه مهاجرت شما را یاری می رساند.

بلژیک کشوری آرام، مدرن و پیشرفته و خوشامدگو است که به دلیل شکلات و کمیک معروف است. اما این کشور چیزهای بیشتری نسبت برای ارائه دارد. مانند رفاه اجتماعی و دانشگاه های معتبر و شرایط خوب شغلی و هزینه های مناسب برای زندگی. وجود مکان هایی برای تفریح و گذران اوقات فراغت در هنگام تحصیل در یک کشور اروپایی می تواند یکی از مزایا یک کشور عالی باشد. در بلژیک موزه ها، حومه عالی که عموماً مسطح است و برای دوچرخه سواری بسیار مناسب است و روستاها و شهرهای قرون وسطایی تنها برخی از جاذبه هایی را که دانشجویان به آن علاقمند هستند، تشکیل می دهد. در این کشور کتابخانه های دانشگاه ها بسیار غنی هستند و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیشتر وقت خود را در این قسمت می گذرانند.

اینفوگرافیک کار ضمن تحصیل در بلژیک

زندگی و کار در بلژیک

برای خوراک محصولات تازه به راحتی در دسترس هستند. همچنین در بلژیک غذاهای متنوع و خوشمزه ای که از تأثیرات مختلفی مانند غذاهای آلمانی، فرانسوی و ترکی  وجود دارند را تجربه خواهید کرد. در این بلژیک هوا اکثرا معتدل، با تابستان خشک و گرم (حدود 25 درجه سانتیگراد) و زمستان هایی که به ندرت به زیر -5 درجه سانتی گراد می رسند، می باشد. در کشور بلژیک فضای بین المللی حاکم است.

در این کشور چندزبانه زندگی دانشجویی با دیگر کشورهای اروپایی تفاوت چندانی ندارد: سالن های اقامتگاه و غذاخوری دانشجویان، مهمانی های دانشجویی، جوامع و مشاغل دانشجویی برای گذران وقت وجود دارد. در حالی که انگلیسی در کشور صحبت می شود و بسیاری از اتباع بلژیک دو یا چند زبانه هستند، بهتر است قبل از ورود به کشور، یک درک اساسی از هلندی یا فرانسه داشته باشید تا به شما کمک کند در آنجا اقامت کنید. در بلژیک 3 زبان رسمی وجود دارد:

  • هلندی (فلاندی)
  • فرانسه
  • آلمانی

در لیست زیر زبان ها را مشاهده می کنید که در کدام قسمت بیشتر هستند:

  • هلندی در منطقه فلاند در شمال، توسط انجمن فلاندرسی صحبت می شود.
  • فرانسوی برای اکثر شهروندان در والونی، که بیشتر بلژیک در جنوب بروکسل را پوشش می دهد، زبان اول است. شهروندان فرانسوی زبان به عنوان جامعه فرانسوی شناخته می شوند.
  • آلمانی در جنوب شرقی، جایی که جامعه آلمانی زبان بلژیک ساکن است، صحبت می شود.

اجازه کار ضمن تحصیل در بلژیک

در بلژیک، کلیه دانشجویان بین المللی، حتی اگر خارج از منطقه اقتصادی اروپا باشند، می توانند هنگام تحصیل کار کنند. تنها شرایط این است که آنها باید در یک موسسه آموزش عالی در فدراسیون والونیا-بروکسل ثبت نام کنند و باید دارای یک اجازه اقامت معتبر باشند. از سال 2018، دیگر نیازی به درخواست اجازه کار نیست، شما فقط به مجوز تک ضروری نیاز دارید. توجه داشته باشید که اجازه اقامت معتبر به این معنی است که دانشجویان باید در ثبت نام بین المللی ها ثبت نام کرده و دارای گواهی ثبت نام در (CIRE) باشند. می توانید این سند اقامت را از مقام محلی محل اقامت و یا خدمات خارجی درخواست کنید. برای اینکه بفهمید چه زمانی می توانید در بلژیک کار کنید، نگاهی به اجازه اقامت خود بیندازید که توسط شهرداری صادر شده است، تمام گزینه های شما برای دسترسی به بازار کار در بلژیک را بیان می کند.

بسته به دوره ای که قصد کار دارید، گزینه های زیر برای شما ممکن است اتفاق بیفتد:

  • در تعطیلات مدرسه (کریسمس، بهار، تابستان – جولای، آگوست، سپتامبر): دانشجو می تواند بدون محدودیت تعداد ساعت کار کند.
  • در طول سال تحصیلی: دانش آموز نمی تواند بیش از 20 ساعت در هفته کار کند و کار باید با مطالعه سازگار باشد.

نحوه استخدام و کار ضمن تحصیل در بلژیک

نحوه استخدام و کار ضمن تحصیل در بلژیک

روند درخواست در بلژیک مانند آنچه در انگلستان انجام می شود: فرم درخواست،CV دو صفحه ای و نامه جلدی به زبان مربوطه ارائه می شود و به دنبال آن مصاحبه انجام می شود. ضروری است که درخواست خود را به زبان مناسب، هلندی، فرانسوی یا آلمانی و یا انگلیسی بنویسید. این به محل زندگی و کار شما بستگی دارد. برخی از سازمان ها ممکن است برنامه های نوشته شده به زبان انگلیسی را بپذیرند اما قبل از درخواست با آنها تماس بگیرید. توصیه می شود برای مشاغل از کشور خود درخواست کنید، به خصوص اگر شهروند غیر اتحادیه اروپا باشید. با این حال، اگر در حال حاضر در بلژیک زندگی می کنید، می توانید در آژانس های استخدام مانند Adecco ،Randstad و Michael Page ثبت نام کنید. هر 4 منطقه بلژیک دفتر اشتغال عمومی خاص خود را دارند.

در کشور بلژیک آستانه حقوق هر ساله به روز می شود. زیرا براساس نرخ تورم و افزایش مهارت های کارمندان افزایش حقوق الزامی است. در جدول زیر میانگین حقوق در بلژیک را در سال 2021 مشاهده می کنید:

شهر یا حوزهسندرآمد به یورو در سال 2023
فلاندرزیر 30 سال36000€
فلاندربالای 30 سال44000€
بروکسلزیر 30 سال39000€
بروکسلبالای 30 سال46000€

مشاغل کار ضمن تحصیل در بلژیک

بازار کار در بلژیک رقابتی است و مهارت های زبان بسیار مورد تقاضا است. کارگران خارجی چند زبانه یا کسانی که می توانند حداقل به یکی از زبان های رسمی کشور صحبت کنند، شانس بیشتری برای اشتغال دارند. در کشور مجارستان صنایعی مانند صنعت فناوری در قسمت و حوزه فلاندر در شمال می باشد اما در حالی که مشاغلی مانند تولید زغال سنگ و فولاد در جنوب کشور واقع شده است. اکثر بلژیکی ها در بخش خدمات در بانکداری، حقوق، رسانه، خرده فروشی، گردشگری و صنایع حمل و نقل کار می کنند. تعداد محدودی از مشاغل در صنعت موجود است. در بلژیک شهرهایی مانند بروکسل، بروژ، آنتورپ، گنت و یپس یک جاذبه گردشگری عظیم هستند. به همین ترتیب، مشاغل تابستانی و نیمه وقت در صنعت گردشگری و مهمان نوازی مانند هتل، بار و رستوران موجود است.

مزایا کار ضمن تحصیل در بلژیک

بلژیک نمونه ‌ای قوی از کشوری است که مملو از متخصصان بسیار ماهر، بسیاری با تجربه کار در شرکت ‌های چند ملیتی و بخش قابل توجهی است که پس از همه ‌گیری به کار از راه دور نیز عادت کرده‌ اند. اما چه یک شرکت بلژیکی باشید و چه کسب ‌و کاری که یک نامزد بلژیکی را در نظر می‌گیرد، باید بدانید که برای ایجاد یک بسته مزایا رقابتی و سازگار برای جذب و حفظ استعدادهای بلژیکی چه چیزی لازم است. این کشور کوچک اروپایی دارای یک بازار کار متحرک است که توسط یکی از قوی ترین اقتصادهای اروپا حمایت می شود. بر این اساس، بلژیک مقررات دولتی مختلفی برای محافظت از نیروی کار خود دارد و این قانون در قراردادهای کاری شما نقش خواهد داشت.

همه کارمندان بلژیکی تحت پوشش دقیق ‌ترین تفسیر قوانین استخدامی بلژیک هستند که معمولاً برای پیمانکاران مستقل اعمال نمی ‌شود. کارمندان باید تحت هدایت یک کارفرما یا نماینده کارفرما کار کنند در حالی که پیمانکاران مستقل بسیار مستقل هستند و کار خود را طبق برنامه خود انجام می دهند. درک این ترسیم بسیار مهم است. به استثنای حق بیمه تامین اجتماعی، اکثر مزایای ذکر شده در قوانین بلژیک فقط برای کارکنان تمام وقت اعمال می شود. صرف نظر از اینکه شما یک کارگر را به عنوان یک کارمند یا یک پیمانکار می بینید، قانونگذاران تنها تصمیمی را که مهم است انجام می دهند. اگر مشخص شود که یک رابطه کاری دارید و از ارائه مزایای قانونی غفلت کرده اید، شرکت خود را در معرض خطرات جدی طبقه بندی نادرست و جریمه ها یا مجازات های بعدی قرار خواهید داد.

شرایط کار در کشور بلژیک

شما بعنوان یک تبعه غیر اتحادیه اروپا با توجه به تحصیلات خود حق اقامت بلژیک را دارید، در حال حاضر به دلایل تحصیل در دست داشتن کارت اقامت موقت A هستید. تاریخ انقضا اقامت شما در کارت اقامت شما ذکر شده است. پس از فارغ التحصیلی و اقامت قانونی شما به عنوان دانشجوی غیر اتحادیه اروپا، دیگر نمی توانید در بلژیک اقامت کنید، مگر اینکه قبل از تاریخ انقضا تاریخ اقامت خود، بر اساس یک هدف قانونی دیگر برای اقامت در بلژیک اجازه اقامت دیگری گرفته باشید. بسته به ملیت خود، برخی از دانشجویان بین المللی ملزم به اثبات حق کار خود به کارفرما می شوند و باید به برخی از دستورالعمل ها مانند دوره اشتغال و میزان ساعات کار پایبند باشند.

دانشجویان کشورهای خارج از منطقه اقتصادی اروپا (EEA) اجازه اقامت (کارت خارجی الکترونیکی نوعA را دریافت می کنند که حاوی بیانیه ای برای پذیرش آنها در کار است. این بیانیه به طور خودکار روی اجازه اقامت قرار می گیرد. از آنجا که اشتغال دانشجویی باید با تحصیل دانشجویان بین المللی از کشورهای خارج از منطقه اقتصادی اروپا (EEA) سازگار باشد، ممکن است فقط تا 20 ساعت در هفته کار کند. بازرسی اجتماعی ممکن است این مورد را بررسی کند. اجازه کار در کل بلژیک معتبر است و می تواند برای هر شغل با حقوق در هر منطقه از کشور استفاده شود. اگر در خصوص تحصیل به زبان انگلیسی در بلژیک و یا شرایط کار پس از تحصیل در بلژیک سوال دارید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

سوالات پرتکرار در باب کار ضمن تحصیل در بلژیک

سوالات پرتکرار در باب کار ضمن تحصیل در بلژیک مطابق قوانین سال 2023 عبارتند از:

شرایط کار ضمن تحصیل در بلژیک چگونه است؟ در بلژیک، کلیه دانشجویان بین المللی می توانند هنگام تحصیل کار کنند. تنها شرایط این است که آنها باید در یک موسسه آموزش عالی در فدراسیون والونیا-بروکسل ثبت نام کنند و باید دارای یک اجازه اقامت معتبر باشند.

مدت زمان مجاز برای کار دانشجویی در بلژیک چقدر است؟ در طول سال تحصیلی دانشجو نمی تواند بیش از 20 ساعت در هفته کار کند و کار باید با مطالعه سازگار باشد. در زمان تابستان کار تمام وقت امکان پذیر است.

آیا اجازه کار در بلژیک در 3 منطقه اصلی آن تفاوت دارد؟ خیر اجازه کار در کل بلژیک معتبر است و می تواند برای هر شغل با حقوق در هر منطقه از کشور استفاده شود.

5/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه برای “کار ضمن تحصیل در بلژیک

  1. فرید محمدی گفت:

    اینکه تو بلژیک چنتا زبان رایجه خیلی خوبه مثلا اگه زبان آلمانی بلد باشیم میشه جز آلمان و لوکزامبورگ و اتریش و لیختن اشتاین و سوئیس رو بلژیک هم حساب کنیم. فرانسه ام که جای خود داره و خیلی پرطرفداره. حتی میشه بالعکسش هم متصور بود مثلا اگر تو فرانسه کارشناسی گرفته باشم میتونم واسه ارشد و یا واسه کار تو بلژیک برنامه ریزی کنم. همین زبان های رایج تو کار خیلی شرطه و میتونه یه رزومه قوی محسوب بشه. قواعد و مقررات کار ضمن تحصیل تو بلژیک هم درست و منصفانه است که دانشجو می تونه 20 ساعت تو هفته و تو ایام تعطیل نامحدود کار کنه. همون ایام تعطیل کلی فرصت های کاری پیش میاد خصوصا تو تعطیلات کریسمس میشه یه کار خوب کوتاه مدت پیدا کرد و درآمد خوبی ام کسب کرد.
    خیلی ممنون که روند درخواست و حقوق ها رو گذاشته بودید. اینکه روند مصاحبه کاری و رزومه و موسسه کاریابی تو بلژیک شبیه انگلستان به نظر نقطع قوت این کشوره و باعث میشه کسی که تو این مسیره تجربه های خوبی به دست بیاره و برای کارهای بعدی آماده باشه. من این مقاله و مقاله شرایط کار پس از تحصیل در بلژیک رو یه دور کوتاه خوندم به نظرم شرایط خوبی برای تحصیل و کار داره و میتونه باعث پیشرفت بشه.

    1. صادقی گفت:

      با تشکر از مطالعه شما در خصوص تحصیل در بلژیک می توانید به لینک مذکور در سایت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *