مهاجرت به کشور فیلیپین

پناهندگی در فیلیپین

پناهندگی در فیلیپین

پناهندگی در فیلیپین از سایر راه های اخذ اقامت و مهاجرت به فیلیپین محسوب می گردد که دارای ریسک بالایی می باشد که به دلیل عدم آگاهی افراد مورد توجه قرار گرفته است. همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به هیچ عنوان پروسه پناهندگی را توصیه نمی گردد. به طور کلی پناهندگی و حمایت از افراد پناهجو جهت حمایت از افراد جنگ زده، آواره و یا افرادی که به دلایل سیاسی و مذهبی خطرات جانی تهدیدشان می کند می باشد. لذا افرادی که دچار این خطرات هستند و نمی توانند در کشور خود زندگی کنند مجبور به ترک کشور خود و پناهندگی می شوند.

پناهندگی در فیلیپین به صورت سالانه بسیار کم اتفاق می افتد و آمار آن کم تر از 1000 نفر است. با این حال دولت این کشور اعلام کرده از افراد واجد شرایط و پناهندگان حمایت می کند. در ادامه این نگارش با ما همراه باشید تا نگاهی موضوع به پناهندگی در فیلیپین داشته باشید.

درباره پناهندگی در فیلیپین

فیلیپین قدمت طولانی در ابراز کمک خود نسبت به پناهجویانی که از زمان پایان جنگ جهانی اول از آزار و شکنجه فراری شده اند دارد و همچنان از این سنت بشردوستانه برای حمایت از آوارگان اجباری امروز حمایت می کند. بیشتر پناهندگان در فیلیپین از کشورهای سوریه، افغانستان، عراق و مناطق مختلف آفریقا وارد این کشور می شوند. هر یک از آنها در جستجوی بقای خود سفر خطرناکی را انجام داده اند و بسیاری در این راه نیز صدمات بزرگی دیده اند. به همین دلیل است که پناهندگی توسط مشاورین ما اکیدا منع می شود. از میان میلیون ها پناهنده و پناهجو در جهان، تعداد کمی از آنها در جستجوی حمایت و پشتیبانی به سواحل فیلیپین می آیند. طبق گزارشی که توسط سازمان جهانی حمایت از پناهجویان منتشر شده است، کمتر از هزار نفر در سال 2022 به دنبال پناهندگی در فیلیپین بوده اند.

برای تکمیل حمایت های ارائه شده توسط دولت فیلیپین به پناهندگان این کشور با بخش های مختلفی همکاری می کند، تا راهکارهایی را تهیه کند که به پناهندگان بتواند اعتماد به نفس داشته باشند، و آنها را قادر سازد تا نیازهای اساسی خود را با روشی پایدار و با وقار برآورده سازند. برای کمک پناهندگان در فیلیپین دوره های آموزش مختلف در دانشگاه سن بدا (San Beda University) برگزار می شود. همچنین دانشگاه د لا ساله (De La Salle University) نیز به تازگی بورسیه تحصیلی در فیلیپین را برای آموزش زبان انگلیسی به پناهندگان ارائه می کند.

میزان پناهندگان در فیلیپین

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید میزان پناهندگان و پناهجویان در فیلیپین در سال های گذشته کم تر از 1000 نفر بوده است و در سال های اخیر این تعداد کمی رو به افزایش بوده است. 2018 642.00 بود. طی 28 سال گذشته این شاخص در سال 1990 به حداکثر میزان خود یعنی 19860 نفر رسید و در سال 2009 این کشور کمترین میزان پناهنده که 95 نفر بوده اند را داشته است. لازم به ذکر است در اینجا تفاوت پناهندگان و پناهجویان را بدانیم لذا تعریف آنها در زیر آمده است.

  • پناهندگان: افرادی هستند که طبق کنوانسیون ژنو در سال 1951 و یا پروتکل آن طبق تعاریف این قانون و پروتکل به عنوان پناهنده شناخته می شوند.
  • پناهجویان: افرادی که متقاضی پناهندگی یا وضعیت پناهندگی شده اند و هنوز تصمیمی در مورد وضعیت آنها گرفته نشده است.

میزان پناهندگان در فیلیپین

تاریخچه پناهندگی در فیلیپین

فیلیپین ها سابقه طولانی در حمایت از افرادی که مجبور به فرار و ترک خانه خود شده اند، داشته است. این کشور از نخستین کشورهایی بوده که به طور خودجوش به موجهای پیاپی پناهجویانی که به دلیل آزار و اذیت و شکنجه گریخته بودند، پناهندگی داده است. همچنین این کشور به حمایت از آوارگان اجباری نیز ادامه می دهد. در جریان مجمع جهانی پناهندگان که در دسامبر سال 2019 برگزار شد، فیلیپین تعهد خود را مبنی بر ایجاد آینده های بهتر برای پناهندگان و آوارگان ابراز کرد. امروز جهان با یک بحران بی سابقه انسانی روبرو است که بیش از 70 میلیون نفر به دلیل درگیری و خشونت خانه خود را ترک می کنند. این افراد از طریق حمایت کمک کنندگان و قوانین حمایت از این افراد می توانند به زندگی خود در شرایط بهتری ادامه دهند.

شرایط کار در فیلیپین برای پناهندگان

افرادی که برای پناهندگی در فیلیپین اقدام می کنند به 2 دسته تقسیم می شوند:

  • پناهجویان: افرادی هستند که به دنبال پناهندگی در فیلیپین هستند لذا تا زمانی که وضعیت آنها مشخص نشده است این افراد نمی توانند در کشور فیلیپین کار کنند. لازم به ذکر است این افراد در اقامت گاه های پناهندگی تا مشخص شدن وضعیت آنها معمولا در مترو مانیل و شهرهای اطراف آن اسکان می یابد.
  • پناهندگان: این افراد وضعیت پناهندگی آنها مشخص شده است و دولت فیلیپین آنها را پناهنده شناخته و مجوز اقامت در این کشور را داده است. لذا مطابق قوانین فیلیپین این افراد مجاز هستند که در این کشور کار کنند. البته این افراد در ابتدا بایستی کارت شهروندی را دریافت کنند و خود را ثبت نمایند.

درخواست پناهندگی در فیلیپین

فیلیپین یکی از معدود کشورهای منطقه است که به کنوانسیون پناهندگان 1951 و پروتکل 1967 ملحق شده است. این قانون همچنین یک پرونده ملی پناهندگی را تصویب کرده است که برای تعیین وضعیت پناهندگی پناهجویان استفاده می شود. دولت فیلیپین در حمایت از محیط زیست مطلوب از پناهندگان و پناهجویان با سازمان حمایت از پناهندگیان نیز همکاری می کند. این کشور از آژانس هایی که مسئولیت رسیدگی به مطالبات پناهجویان را در تعیین ادعای پناهندگان پشتیبانی می کند، حمایت می کند. این کشور همچنین با جامعه مدنی برای حمایت، کمک و دستیابی به راه حل برای پناهندگان و پناهجویان همکاری می کند. جهت در خواست پناهندگی در این کشور پناهجویان در صورت ورود به این کشور می توانند به دفاتر پناهندگی مراجعه کنند و دلایل خود را توضیح دهند. در صورت ثابت شدن پناهنده بودن شما، این کشور از شما حمایت کرده و اقامت را برای شما میسر می کند.

افراد بی تابعیت در پناهندگی در فیلیپین

در 30 می سال 2011، فیلیپین اولین کشوری در جنوب شرقی آسیا شد که کنوانسیون 1954 مربوط به وضعیت افراد بدون تابعیت را تصویب کرد. افراد بی تابعیت عمدتا در برخی از مناطق در مینتانائو می باشند اما در سایر مناطق کشور نیز جوامع کوچکتر در معرض خطر هستند. دولت این کشور با کشور اندونزی و سازمان جهانی حمایت از پناهندگان همکاری می کند تا راه حل های مناسبی برای افراد بی تابعیت یا تبعه اندونزی در جنوب مینتانائو بدست آورند و از طریق ثبت به آنها تابعیت فیلیپینی بدهند. این افراد در کشور حمایت می شوند و پس از اخذ تابعیت، پاسپورت فیلیپین را دریافت می کنند. علاوه بر این نیز طبق قوانین این کشور افرادی که بدون تابعیت هستند می توانند در صورت رعایت شرایط در سریع ترین زمان تابعیت فیلیپین را کسب کنند.

پشتیبانی از پناهندگان در فیلیپین

یکی از اولویت مهم برای پشتیبانی و حمایت از این افراد کار پناهندگان است. آنها به حق کار، مهارت های مناسب و فرصت های شغلی نیاز دارند. لذا همه دولت ها از جمله دولت فیلیپین باید تلاش كنند كه سریعتر درخواست پناهندگی را پردازش كرده و در هنگام ارزیابی مانند سوئد به پناهجویان حق كار دهند. در بدو ورود یا حتی قبل از آن، سطح مهارت و مهارت های پناهندگان باید ارزیابی شود تا نیازهای آموزشی آنها را مشخص کرده و آنها را با فرصت های شغلی مطابقت دهد. آموزش سوادآموزی باید به افراد نیازمند ارائه شود. آموزش زبان باید متناسب با نیازهای کار پناهندگان تنظیم شود. آموزش شغلی و توسعه مهارت ها می تواند پناهندگان را قادر سازد در دراز مدت کارهایی با مهارت بالاتر و با درآمد بالاتر پیدا کنند. لذا از جمله تلاش سازمان ها برای حمایت از پناهندگان در فیلیپین این موارد می باشد.

افراد بی تابعیت در پناهندگی در فیلیپین

محافظت از آوارگان در فیلیپین

تلاش های این کشور و همکاری با سازمان ملل متحد به دنبال پشتیبانی و تقویت سازوکارهای ملی و پاسخگویی به نیازها و حمایت از آوارگان در این کشور است. دولت این کشور با ذینفعان مختلف و جامعه مدنی همکاری می کند تا از احترام و حمایت از حقوق آوارگان مطابق با اصول سازمان ملل در مورد آوارگان داخلی و قوانین بین المللی مربوطه، از جمله قانون بین المللی بشردوستانه اطمینان حاصل کند. جنوب این کشور به دلایل نا آرامی ها و گروهک های تروریستی موجب حضور آوارگان داخلی در کشور فیلیپین شده است لذا این کشور با همکاری سازمان ها اذعان کرده است که از این آوارگان حمایت می کند. لازم به ذکر است که مهاجرین و پناهندگان به این کشور از حضور و سفر به جنوب این کشور در منطقه مینتانائو خودداری کنند.

روند درخواست پناهندگی در فیلیپین

لازم به ذکر است جهت درخواست پناهندگی حتما بایستی وارد این کشور شوید و نمی توانید قبل از ورود به این کشور درخواست پناهندگی کنید. پس از ورود به کشور و مراجعه به دفاتر پناهندگی و مهاجرت بایستی خود را پناهنده اعلام کنید و دلایل خود را بیان کنید. لازم به ذکر است تمامی بیان های شما ثبت می شود. همچنین مصاحبه ای در این خصوص ترتیب داده می شود و سوالاتی از شما پرسیده می شود. در مدت زمان بررسی پرونده شما، در محل های اسکان پناهندگی اقامت خواهید داشت که با توجه به بودجه کم این کشور این مکان های از کم ترین امکانات برخوردار هستند. در هر صورت در صورت پذیرش درخواست شما، به شما کارت پناهندگی و شهروندی این کشور اعطاء می شود و امکان کار در فیلیپین برای شما فراهم می شود. در غیر این صورت دیپورت شده و ملزم به ترک کشور خواهید بود.

رد درخواست پناهندگی در فیلیپین

رد درخواست پناهندگی در این کشور می تواند به دلایل زیر باشد:

  • چنانچه مدارک فرد متقاضی ناقص باشد.
  • چنانچه متقاضی به عنوان پناهنده طبق قوانین فیلیپین شناخته نشده باشد.
  • در صورتی که این کشور ظرفیت لازم را نداشته باشد.
  • مدارک و اسناد ارسال شده جعلی باشد و یا ناکافی باشد.
  • در حالتی که فرد متقاضی مجرم شناخته شود و تحت پیگرد باشد.

لازم به ذکر است استفاده از این روش برای اقامت در این کشور طبق توصیه مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت کاملا اشتباه بوده و خطرات بسیاری را به همراه دارد. همچنین لازم به ذکر است که این کشور در قبال پناهندگان بسیار سخت گیری می کند و موارد ریجکتی نسبت به پذیرش آنها زیاد است. جهت اخذ اقامت این کشور از طرق مختلف می توانید مقاله های تحصیل در فیلیپین و یا مهاجرت به فیلیپین از طریق کار را مطالعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *