مهاجرت به کشور فرانسه

پناهندگی در فرانسه

پناهندگی در فرانسه

پناهندگی در فرانسه از دشوارترین طرق مهاجرت به فرانسه که دولت برای جلوگیری از مهاجرت قاچاقی قوانین سخت گیرنه ای را اعمال نموده است. براساس معاهده­ی ژنو پناهنده به فردی اطلاق می­ گردد که بنا به دلایل نژادی، سیاسی و مذهبی مورد آزار و اذیت در کشور خود قرار می ­گیرد. پناهندگی 2 گونه می ­باشد: پناهندگی به عنوان پناهجو دیگری درخواست پناهندگی از شیوه بشر دوستانه. در هر 2 روش فوق ذکر پناهندگان می­ باید درخواست پناهندگی خود را به کشور مورد نظر خود ارائه بنمایند. دولت مورد نظر نیز پس از تشکیل و بررسی پرونده فرد مذکور موافقت و یا عدم موافقت با درخواست پناهندگان را اعلام خواهد نمود.

سوالات رایج پناهندگی در فرانسه

  • آیا می توان پناهندگی فرانسه با ویزای توریستی را اخذ کرد؟ تحت شرایطی می توانید و این شرایط باید شما را واجد شرایط پناهندگی در فرانسه اعم از پناهندگی سیاسی و مذهبی کند.
  • شرایط پناهندگی در فرانسه برای ایرانیان به چه شکل است؟ در حال حاضر متقاضیان پناهندگی از طریق دلایل سیاسی و مذهبی و شکنجه و پناهندگی اجتماعی می توانند درخواست بدهند.

کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت معتقدند پناهندگی یکی از سخت ترین راه های مهاجرت به دیگر کشورها می باشد که در بسیاری از موارد با درخواست پناهندگان موافقت نمی ­گردد. از همین رو با معرفی دیگر راه های مهاجرتی سعی در راهنمائی متقاضیان مهاجرتی را دارند. پناهندگان پس از ورود به فرانسه می­ باید به اداره PADA مراجعه و درخواست پناهندگی این کشور را بنمایند. این اداره در کمترین زمان به پرونده پناهندگان رسیدگی خواهد نمود. از آنجائیکه فرانسه یکی از کشورهای اروپایی و عضو شنگن است، طبق قانون دوبلین عمل نمود. با پناهندگی افرادی که هویت در دیگر کشورها ثبت گردیده موافقت ننمود. آنان را به اولین کشوری که ثبت هویت نموده اند، بازگردانده می ­شوند.

آمار و اطلاعات پناهندگی در فرانسه

حدود یک چهارم متقاضیان در فرانسه پناهندگی دریافت می کنند. اکثر افرادی که حفاظت OFPRA را دریافت کرده اند، در عرض 2 سال پس از درخواست پناهندگی خود، اجازه اقامت دریافت کردند. با این حال، بین %3 تا %8 درصد از درخواست های موفق بیش از 3 سال طول می کشد تا پردازش شوند. به طور کلی، نرخ های حمایت به طور قابل توجهی بر اساس سال درخواست (و کشور مبدا پناهجویان) متفاوت است، که بین 18% تا 38% متغیر است. سال‌ های درخواست با نرخ‌ های حفاظت بالا مربوط به سال‌ هایی است که در آن تعداد درخواست‌ ها کم بود  و عمدتاً مربوط به پناهجویان بنگلادش، ارمنستان، کوزوو و آلبانی بود. تفکیک نرخ حفاظت بر اساس جنسیت تفاوت‌ های بین زن و مرد را آشکار می‌کند. زنان اقلیتی از پناهجویان را تشکیل می‌دهند، اما نسبت آن‌ها در طول دوره افزایش یافت و از %31 به %40 بین سال‌ های اخیر افزایش یافت. نرخ حمایت از آنها به میانگین نزدیک‌تر شد، اما از %40 بالاتر از میانگین به کاهش یافت.

طرق درخواست پناهندگی در فرانسه

پناهندگان پس از ورود به این کشور فرانسه به 2 روش می توانند درخواست پناهندگی این کشور را بنمایند. این روش ها عبارتند از:

  • پناهندگی به روش عادی
  • پناهندگی با اولویت

افرادی که با توجه به قوانین دوبلین فرانسه درخواست پناهندگی در فرانسه را بنمایند. این کشور در ظرف 15 روز نسبت به درخواست پناهندگان رسیدگی می نمایند. در صورتیکه با درخواست پناهندگی فرد موافقت گردد. پناهنده می­ باید به اداره پلیس فرانسه مراجعه نماید. نسبت به اخذ اقامت موقت این کشور اقدام نماید. پس از ثبت درخواست، بعد از 15 روز کاری کارت اقامتی موقت که دارای اعتباری یک ماهه است، برای فرد صادر می ­گردد. در این کشور سازمانی موسوم به OFII است که با هدف حمایت از پناهندگان فعالیت می نماید. پناهندگان را از حقوق آنها آگاه می­ سازد. همچنین این سازمان فرآیند سکونت و پرداخت کمک های مالی به پناهجویان را نیز بر عهده دارد. متقاضی می­ باید فرم مربوطه را تکمیل و امضاء نماید. پس از آن امکان استفاده از امکانات ارائه شده از این سازمان را خواهند داشت. جهت اطلاع از شرایط اقامت این کشور مقاله اقامت فرانسه را مطالعه بفرمائید

در صورتیکه یکی از موارد زیر از سوی پناهجویان اتفاق بیفتد، به صورت خودکار کمک ها و امکانات این سازمان قطع خواهد گردید:

  • در صورتیکه فرد بدون هیچ دلیلی پیشنهاد مسکن و یا ملکی را نپذیرند.
  • در صورتیکه پناهجو در زمان های مقرر در استانداری این کشور حاضر نشده باشد.
  • در صورتیکه پناهجویان مسکنی را که از سوی سازمان OFII در اختیار گذاشته است را بدون هیچ دلیلی بیش از 5 روز ترک نموده باشند.

طرق درخواست پناهندگی در فرانسه

انواع پناهندگی در فرانسه

پناهندگی در این کشور به 3 دسته مجزا تقسیم می­ شود که به قرار زیر می­ باشد:

نوع پناهندگیتوضیحات
پناهندگی سیاسیافرادی که بدلیل مسائل سیاسی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. با ارائه مدارک می­ توانند درخواست پناهندگی سیاسی فرانسه را بنمایند.
پناهندگی اجتماعیافرادی که از لحاظ امنیتی در زادگاه خود مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. درخواست پناهندگی اجتماعی می ­نمایند. در موارد بسیار محدودی دولت با این نوع پناهندگی موافقت می ­نماید. زیرا اکثر کشورها از شرایط امنیتی مناسبی برخوردار هستند.
پناهندگی مذهبیافرادی که دلایل شخصی دین و مذهب خود را تغییر داده اند. به دلایل مذهبی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

قوانین دوبلین در رویه پناهندگی فرانسه

دوبلین از جمله قوانینی است که در مورد پناهندگان در میان کشورهای اروپایی تعیین شده است. طبق این قانون در صورتیکه درخواست پناهندگی فرد در یکی از کشورهای اروپایی موافقت نگردد، سایر کشورها نیز با درخواست موافقت ننماید. متقاضی می باید کشور مورد نظر را ترک نماید. یونان و ایتالیا شاهراه اصلی ورود پناهندگان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. این 2 کشور به محض ورود پناهندگان از آنان اثر انگشت اخذ می نمایند. از این رو مدارک هویتی آنان را ثبت می ­نمایند. جهت مهاجرت قانونی مقاله مهاجرت به فرانسه را مطالعه بفرمائید.

در صورتیکه افراد پس از ثبت هویت در این کشور به دیگر کشورهای اروپایی مراجعه نموده و درخواست پناهندگی نمایند. این افراد به اولین کشور اروپایی که هویت ثبت گردیده بازگردانده خواهند شد. در همان کشور نسبت به درخواست پناهندگی پناهجویان رسیدگی می گردد. پناهندگی بگونه ای است که اداره مهاجرت این کشور مصاحبه هایی با فرد پناهجو برگزار می ­نمایند. در طی این مصاحبه دلایل ترک زادگاه، چگونگی ورود به این کشور و غیره پرسیده می­ شود. بهتر است پناهجویان در پاسخ به سوالات صادقانه رفتار نمایند. زیرا مسئولین مربوطه در اداره مهاجرت در صورتی که از عدم صحت گفته های پناهجویان اطمینان بیابند، درخواست پناهندگی متقاضیان را رد می ­نمایند.

معایب مهاجرت غیر قانونی فرانسه

پناهندگی از جمله روش های مهاجرتی محسوب می­ گردد. منظور از مهاجرت از طریق پناهندگی، مهاجرت و ورود غیر قانونی به این کشور از طریق راه های دریایی و صعب العبور است. افراد زیادی فریب قاچاقچیان را خورده و از مسیرهای خطرناک آنان را به این کشور انتقال می دهند. در برخی از موارد افراد ضرر و زیان های زیادی را متحمل شده اند. حتی موجب از دست دادن جان آنها نیز می ­گردد.

از جمله روش های مهاجرتی به فرانسه عبارتند از:

  • مهاجرت کاری به فرانسه
  • مهاجرت تحصیلی به فرانسه
  • مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در فرانسه
  • مهاجرت از طریق ازدواج
  • مهاجرت از طریق تولد

اکثر کشورها برای جلوگیری از سوء استفاده قاچاقچیان قوانین سخت گیرانه ای را اعمال نموده اند. علاوه بر این پروسه رسیدگی به پرونده پناهجویان بسیار زمانبر و پیچیده است. با توجه به قوانین پناهندگی که امروزه دولت ها تعیین نموده اند، دریافت موافقت با درخواست پناهندگان بسیار دشوار می­ باشد. از همین رو کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توصیه می ­نماید تا افراد با شناسایی راه های مهاجرتی، بصورت قانونی به دیگر کشورها از جمله تحصیل در کانادا مهاجرت نمایند. این مجموعه تمامی متقاضیان را در این مسیر همراهی خواهند نمود.

سوالات رایج در خصوص پناهندگی در فرانسه

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب پناهندگی در فرانسه می باشیم:

  • یک وکیل پناهندگی در فرانسه معرفی کنید؟ در این خصوص با مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید تا شما را در خصوص مهاجرت به فرانسه و ارتباط با وکیل مهاجرتی در فرانسه راهنمایی کنند.
  • مزایا پناهندگی به فرانسه چیست؟ در صورتی که در خواست شما در حال بررسی باشد می توانید به خدمات درمانی و بهداشتی و یک اسکان رایگان و خوراک دسترسی داشته باشید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *