مهاجرت به کشور تایلند

پناهندگی در تایلند

پناهندگی در تایلند

شرایط پناهندگی در تایلند به طور کلی شرایط مناسب و رفاهی محسوب نمی شود. با توجه به آنکه در این کشور شرایط برای مهاجرت قانونی مناسب می باشد. اما برای پناهندگان به تایلند وضعیت چنین نمی باشد. درست است که پناهندگی نیز یکی از راه های مهاجرت است اما پناهندگی در صورت شرایط خاص و طاقت فرسا اتفاق می افتد مانند فرار از جنگ. پناهندگان به تایلند باید شرایط سخت خود را با مدارک و دلایل روشن به اثبات برسانند تا بتوانند درخواست معقول و قانونی خود را در این کشور ثبت کنند. فشارهای اجتماعی و تحمیل اعمال خلاف حقوق بشر نیز می تواند از دلایل پناهندگی به تایلند محسوب می شود.

مهاجرت به تایلند از طرق مختلفی در دسترس مهاجران و متقاضیان می باشد که آن ها براساس شرایط خود یک راه را بر می گزینند. به طور مثال اگر کسی سوابق تحصیلی خوبی داشته باشد و قصد ادامه تحصیل داشته باشد می تواند ویزای تحصیلی اخذ کند و یا اگر فردی قصد کارآفرینی و ثبت شرکت و یا کار در تایلند را داشته باشد می تواند ویزای کاری تایلند را مد نظر دهد. همچنین نوع دیگری از ویزاها و نوع دیگری از مهاجرت مانند بازنشستگی نیز در تایلند وجود دارد. که اشخاص بنابر سرمایه مالی و مهارت و سن و دیگر اوضاع و احوال تصمیم به انتخاب می گیرند. در صورتی که اشخاص شرایط سختی داشته باشند به فکر پناهندگی می افتند و در واقع از کشور تایلند درخواست دارند تا آن ها با بپذیرد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه مهاجرت به تایلند شما را یاری می کند.

بررسی پناهندگی در تایلند

در تایلند موسسات و مراکز بین المللی تایلندی همواره به امور پناهندگان رسیدگی می کنند. به طور مثال یکی از این سازمان ها RTG می باشد که، همراه با آژانس های بین المللی و سازمان های غیردولتی، و همچنین سایر دولت ها و اهدا کنندگان خصوصی، یک سنت طولانی دارند که با هم کار می کنند تا نیازهای حفاظت، کمک و راه حل های پایدار از هجوم متوالی پناهندگان از کشورهایی مانند کامبوج، لائوس، ویتنام و میانمار را حل کنند. همچنین کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد از سال 1975 در تایلند حضور دارد و دومین جایزه صلح نوبل خود را در سال 1981 به دلیل تلاش های بشردوستانه و غیر سیاسی در جنوب شرقی آسیا ناشی از بحران مردم قایق که نه تنها تایلند بلکه کل منطقه را تحت تأثیر قرار داده بود، به دست آورد.

در کشور تایلند اکثریت پناهندگان ملیت میانماری دارند که از این تعداد نیز درصد زیادی نژاد کارن دارد. در نمودار زیر آن را مشاهده می کنید:

ملیت پناهندگان در تایلند

 

شرایط کار در تایلند برای پناهندگان

برای کار در تایلند برای مهاجران فرصت هایی وجود دارد مانند کار در رستوران و هتل و فرصت های کارگری حرفه ای برای مشاغل حرفه ای. در تایلند پس از اطمینان از شغل و ویزا، قبل از شروع کار در تایلند باید از وزارت کار تایلند اجازه کار بگیرید. هنگامی که با ویزای معتبر غیر مهاجر نوع B وارد می شوید، اجازه کار موقت اولیه 90 روزه به شما داده می شود و سپس باید از وزارت کار درخواست اجازه کار موقت کنید. پس از اعطاء، شما پنجره ای برای درخواست مجوز کار طولانی مدت به نام تمدید اجازه اقامت از اداره مهاجرت دارید. کار در کشور تایلند بدون اجازه صحیح منجر به اخراج از کشور و مجازات زندان می شود خصوصا برای پناهندگان.

اطمینان حاصل کنید که تمام مدارک لازم را در دست داشته باشید، زیرا شرایط کار ممکن است بسته به شغل متفاوت باشد. بیشترین موارد مورد نیاز در لیست زیر مشخص می باشد:

  • متقاضی داشتن تجربه و یا صلاحیت لازم برای کار
  • عکس به اندازه گذرنامه
  • گذرنامه اصلی
  • نامه کارفرمایی که اشتغال متقاضی را تأیید می کند
  • گواهینامه های صلاحیت
  • اثبات اقامت در تایلند

درآمد کار در تایلند برای پناهندگان

پناهندگان پس از رهایی از اردوگاه و یافتن شغل در وهله اول برای مسکن اقدام می کنند. مهاجراني كه به دنبال پيوستن به جامعه بزرگ هموطنان خارجي هستند، خانه آساني در تايلند پيدا خواهند كرد. به لطف شیوه زندگی آسان و هزینه های پایین زندگی، تایلند هر ساله به عنوان گردشگر و یا مقیم جدید از تعداد زیادی از خارجی ها استقبال می کند. علاوه بر کشورهای همسایه آسیای جنوب شرقی، بزرگترین گروههای مهاجران از ژاپن و هند هستند. مهاجران ساکن بیشتر در بانکوک، چیانگ مای، پاتایا ، پوکت و جزایر تایلند مانند کوه سامویی و کوه تائو یافت می شوند. با این حال به عنوان پناهنده می توانید در فضای خصوصی کار کنید و ممکن است پس از اخذ اقامت و داشتن شرایط بتوانید مشاغل دولتی هم منصب کسب کنید.

جدول زیر میزان حقوق در مشاغل دولتی و نرخ افزیش حقوق در این حیطه ها را نشان می دهد:

مشاغل دولتینرخ پاداشنرخ افزایشمشاغل خصوصینرخ افزایشنرخ پاداش
100000THB15%10%94000THB7%20%

 موسسه RGT مخصوص پناهندگان در تایلند

در حال حاضر، تایلند همچنان میزبان حدود 91809 پناهنده (از فوریه 2021 ، تحت آزمایش مجدد) از میانمار در 9 پناهگاه موقت تحت کنترل RTG در مرز تایلند – میانمار می باشد. علاوه بر آن حدود 5000 پناهنده شهری و حدود 475000 نفر توسط RTG به عنوان بی تابعیت ثبت شده اند.کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد همچنان ضمن حفظ تمرکز خود بر ارائه فعالیت های حفاظتی از جمله تسهیل دسترسی پناهندگان به سیستم عدالت تایلند، رسیدگی به نگرانی های مربوط به حمایت از کودکان از طریق شریک زندگی خود و انجام فعالیت هایی برای جلوگیری و پاسخگویی به خشونت جنسی و جنسیتی می باشد. اجرای اقدامات مورد نیاز، مطابق با تعهدات RTG در اولین مجمع جهانی پناهندگان که در دسامبر 2019 در ژنو برگزار شد، نشان دهنده تعهد قوی، نسبت به پیمان جهانی پناهندگان است.

اساسی ترین نیازهایی که موسسات بشردوستانه بین المللی در تایلند به آن رسیدگی می کنند عبارت است از:

  • تغذیه
  • بهداشت
  • کودکان
  • جرائم
  • بیماری
  • مشکلات زنان

موسسات پناهندگی در تایلند

موسساتی که به امور پناهندگان رسیدگی می کنند اذعان دارد که بدون همکاری بین المللی نمی توان به یک راه حل پایدار برای وضعیت پناهندگان دست یافت. اکثر پناهندگان که در اردوگاه های تایلند زندگی می کنند از درگیری های قومی، نقض حقوق بشر و محرومیت اقتصادی و جنگ و فقر و نبود شغل و شرایط زندگی گریخته اند. پناهندگان با شرایط سختی دست و پنجه نرم می کنند. بدون حقوق اولیه مانند تغذیه مناسب و بهداشت و درمان و یا پول و کار در اردوگاه های تایلند زندگی می کنند و حق ترک اردوگاه را نیز ندارند. موسسه دیگری که در این کشور به امور پناهندگی رسیدگی می کند IRC می باشد. مأموریت IRC کمک به افرادی است که زندگی و معیشت آنها در اثر درگیری و فاجعه از بین رفته است تا زنده بمانند، بهبود یابند و آینده خود را کنترل کنند.

IRC از سال 1992 برنامه و خدمات خوبی به پناهندگان ارائه می دهد. برخی این خدمات عبارت است از:

  • مراقبت های پزشکی مداوم را با تمرکز بر زنان باردار، نوزادان و کودکان
  • خدمات مشاوره حقوقی، پشتیبانی عاطفی و ارجاع به پناهندگان، به ویژه زنان که قربانی جرم یا سو استفاده جنسی و یا اعتیاد شده اند.
  • با دختران نوجوان برای مقابله با مسائلی مانند ازدواج زودرس و خشونت علیه زنان همکاری می کند.
  • با ارائه مراقبت های پزشکی و حمایت عاطفی به قربانیان کمک می کند.
  • آموزش بهداشت یعنی اولین برنامه معتبر آکادمیک را برای افراد آواره فراهم می کند تا آنها بتوانند خدمات را در شهرها و روستاهای خود ارائه دهند.
  • با اقدامات درمانی فوری و تجهیزات پزشکی به موارد اضطراری پاسخ می دهد.

نکاتی در خصوص پناهندگی در تایلند

نکاتی در خصوص پناهندگی در تایلند

تقریباً 130000 نفر به عنوان پناهنده در تایلند زندگی می کنند، که تقریباً 90% آنها از کشور مرزی میانمار هستند که به آنها برمه نیز گفته می شود. آنها به دلیل آزار و شکنجه ارتش میانمار که از سال 1988 آغاز شد، از شرق میانمار گریختند و نزدیک به سه دهه در 9 اردوگاه پناهندگان در مرز تایلند و میانمار اقامت داشتند. هزاران پناهجو در داخل این اردوگاه ها به دنیا آمده اند و زندگی دیگری نمی دانند. از آنجا که تایلند کنوانسیون پناهندگان 1951 را تصویب نکرده است، دولت سلطنتی تایلند (TRG) پناهندگان را بدون تابعیت یا مهاجران بی قاعده می داند. آنها شهروند نیستند، به این معنی که دسترسی به خدمات بهداشتی، شغلی یا تحصیلی ندارند و همچنین اجازه رأی دادن، تملک دارایی یا گرفتن گواهینامه رانندگی را ندارند.TRG متعهد شده است كه تا سال 2024 به بی تابعیتی پایان دهد.

پناهندگانی که زندگی و کار در خارج از اردوگاه های تایلند را انتخاب می کنند غیرقانونی تلقی می شوند و از هیچگونه حمایت قانونی برخوردار نیستند و این امر مستعد دستگیری و اخراج از کشور است. بیشتر اردوگاه های پناهندگان در مناطق کوهستانی با دسترسی محدود به برق، تلفن و خدمات بهداشتی و درمانی قرار دارند. این مناطق در فصل بارندگی مستعد ابتلا به سیلاب نیز هستند. ازدحام بیش از حد زیاد است، خانه هایی که عمدتا از چوب بامبو و چوب ساخته شده اند و منجر به خطر آتش سوزی زیادی می شوند. اسکان مجدد به کشورهای ثالث از سال 2005 آغاز شد و از آن زمان تاکنون بیش از 80000 پناهنده اسکان داده شده اند. ایالات متحده، استرالیا و کانادا بسیاری از این پناهندگان را می پذیرند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه پناهندگی به اندونزی و پناهندگی به اکوادور شما را یاری می کند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *