مهاجرت به کشور اسلواکی

پناهندگی در اسلواکی

پناهندگی در اسلواکی

پناهندگی در اسلواکی یا سایر کشورها در بدترین شرایط انجام می‌ گردد. توصیه ما این است که در مورد روش مهاجرت پناهندگی تجدید نظر نمایید. این مقاله به شما کمک می ‌نماید تا از شرایط حاکم بر پناهندگی آگاه شده و مناسب‌ ترین گزینه مهاجرت را انتخاب نمایید. پناهنده به شخصی گفته می‌ شود که در زمینه‌ های مختلفی در کشور خود دارای امنیت نباشد. بسیاری از افراد از سراسر دنیا به دلایلی از قبیل آزار و اذیت ‌های جنسی، قومی و نژادی، عدم آزادی مسلم در مسائل سیاسی و سایر به سمت پناهندگی در کشورهای دیگر روی می ‌آورند.

شرایط اسلواکی

کشور اسلواکی کشوری مهاجرپذیر است که پناهندگی در اسلواکی را به این افراد ارائه می ‌نماید. این در شرایطی است که فرد بتواند به صورت مستند، ادعای خود را ثابت نماید. قانون دوبلین در کلیه کشورها از جمله اسلواکی حاکم می ‌باشد. بر طبق این قانون فردی که به ‌طور غیرمستقیم به اسلواکی مهاجرت نموده باشد، بایستی مجوز پناهندگی خود را از کشور مبدا اخذ نماید. بدین معنا که نمی ‌تواند در ابتدا وارد مجارستان شده و سپس به اسلواکی ورود نماید و پناهندگی اسلواکی را درخواست نماید. وی طبق قانون دوبلین به کشور مجارستان برگردانده شده و باید در همان کشور اخذ پناهندگی کند.

درباره اسلواکی

جمهوری اسلواکی از 8 منطقه تشکیل شده و بخشی از اتحادیه اروپا است. مهم ترین مناطق عبارتند از Presov، Kosice و Zilina. این کشور در اروپای مرکزی قرار دارد و با اتریش، چک، لهستان، اوکراین و مجارستان همسایه است. آب و هوای آن معتدل با تابستان های خنک و زمستان های سرد است. این زمین با مناطق پست در جنوب و کوه ها در مرکز مشخص می شود. جمعیت کلی بیش از 5.6 میلیون نفر است که آن را هجدهمین کشور پرجمعیت اتحادیه اروپا می کند. پایتخت این کشور براتیسلاوا است که با 432868 نفر جمعیت پرجمعیت ترین شهر نیز می باشد. شهرهای مهم دیگر کوزیسه و پرسوف هستند. بزرگترین فرودگاه براتیسلاوا فرودگاه M.R. Stefanik (BTS) با 2.2 میلیون مسافر سالانه است. این فرودگاه به افتخار ژنرال معروف اسلواکی میلان راستیسلاو استفانیک نامگذاری شده است.

مسیرهای داخلی و بین المللی اسلواکی را به اروپا پوشش می دهد. فرهنگ اسلواکی تحت تأثیر همسایگانش اتریش، آلمان، لهستان، مجارستان و اوکراین قرار گرفته است. اکثریت قریب به اتفاق مردم از اعتقادات کاتولیک رومی پیروی می کنند. زبان رسمی این کشور اسلواکی است. سیستم حقوقی مبتنی بر قانون مدنی اتریش-مجارستان است. نوع حکومت، جمهوری پارلمانی است. رئیس دولت، رئیس جمهور منتخب زوزانا کاپوتووا و رئیس دولت، نخست وزیر منتخب ادوارد هگر است. واحد پول رسمی این کشور یورو با نرخ فعلی مبادله یورو 0.93$ به (دلار) است. این کشور اقتصاد باز دارد و تولید ناخالص داخلی آن تقریباً $209 میلیارد (دلار) است که آن را در جایگاه بیست و پنجم اروپا قرار می دهد. درآمد سرانه شهروندان آن $38321 (دلار) است. تولید ناخالص داخلی عمدتاً از 2 بخش کلیدی تشکیل شده است که عبارتند از خدمات و صنعت.

برخی از مهمترین کالاهای صادراتی اسلواکی را در لیست زیر مشاهده می کنید:

  • خودرو
  • فلز
  • گاز
  • غلات
  • سیب زمینی
  • چغندرقند
  • رازک

مهاجرت به اسلواکی

کشور اسلواکی برای مهاجرت از جنوب و شرق به سمت غرب اروپا یک ترانزیت اصلی محسوب می شود. در 1 ژانویه سال 1993 و 31 ژوئیه سال 1998 حدود 464 میلیون نفر به طور قانونی وارد این کشور شدند. قصد این افراد عبور از این کشور و رسیدن به کشور های غربی اروپا و توسعه یافته بود. که بیشتر این افراد به کشور آلمان سفر نمودند.

افراد زیادی به علت عبور غیر قانونی از مرز از کشور اسلواکی اخراج شده اند. طبق آمار و ارقام تعداد مهاجران غیر قانونی در اسلواکی در سال 1998 حدود 135% از سال 1997 بیشتر بوده است. به همین منظور این کشور توافق نامه ای با کشور های همسایه امضاء نمود. مهاجر پذیری اسلواکی با میزان رشد جمعیت آن رابطه مستقیمی دارد.

این موافقت نامه دوجانبه در مورد مهاجران غیر قانونی است. این مهاجران یا شهروند کشورهای همسایه هستند یا از طریق مرز این کشورها به اسلواکی وارد شدند. طبق توافق نامه کشورهای همسایه ملزم هستند شهروندان مهاجر غیر قانونی خود را به کشور خود یا کشور ثالث برگردانند. تعدد مهاجرت های دائمی و صدور اقامت های دائم از سال 1994 بیانگر تلاش کشور اسلواکی در زمینه مهاجرت است. سعی این کشور برای تبدیل خود از یک کشور فقط ترانزیتی به کشوری مناسب برای اقامت و مهاجرت می باشد.

شرایط پناهندگی در اسلواکی

اگرچه مهاجرت به اسلواکی از طریق پناهندگی قانونی است، اما این راه هیچ ‌گاه از سوی وکیل یا کارشناس مهاجرت توصیه نمی ‌گردد. فرد پناهنده در صورتی که بتواند در خطر بودن خود عدم آزاد‌ی در کشور مبداء را به اثبات برساند، مجاز به اخذ پناهندگی در اسلواکی می‌ گردد. براساس ماده 53 قانون اساسی مصوب اسلواکی شخصی که از لحاظ سیاسی و آزادی امنیت نداشته باشد، می ‌تواند پناهنده این کشور گردد. اما شخصی وجود داردکه خود قانون حقوق بشر را نقض کرده و موجب سلب آزادی شخص یا اشخاصی شده است. کشور اسلواکی بر طبق قوانین به این شخص مجوز پناهندگی ارائه نمی ‌نماید.

بر طبق قانون پناهندگی در 3 صورت شخص مجاز به اخذ پناهندگی اسلواکی می ‌باشد:

  • در کنوانسیون ژنو به صورت کامل شرایط و وضعیت پناهندگان جهت اخذ پناهندگی تشریح شده است. درصورتی که فرد پناهجو شرایط مندرج در کنوانسیون ژنو را را دارا باشد، می‌ تواند پناهندگی اسلواکی را اخذ نماید.
  • در صورتی که این پناهندگی‌ به سمت و سوی اهداف بشر دوستانه انجام گرفته باشد. این مورد در قسمت 9 قانون پناهندگی آمده است.
  • در صورتی که فرد پناهجو جهت الحاق به خانواده خود در اسلواکی درخواست پناهندگی ارائه نموده باشد. این مورد در قسمت 10 قانون پناهندگی بیان شده است.

انواع حمایت بین المللی در اسلواکی

حمایت بین المللی به آن دسته از خارجیانی اعطاء می شود که حفاظت از کشور خود را از دست داده اند. به دلیل خطر آزار و اذیت یا آسیب جدی، آن ها نمی توانند یا نمی خواهند به آنجا برگردند. 2 نوع حمایت بین المللی را در این کشور به رسمیت شناخته می شود که عبارتند از:

2 نوع حمایت بین المللی در اسلواکی

حمایت فرعی موقت برای اولین بار برای 1 سال اعطاء می شود. اگر دلایل ارائه حمایت فرعی وجود داشته باشد، می توان آن را طولانی کرد. زمانی که ترس موجهی از آزار و اذیت در کشور خود دارید یا به دلیل این ترس نمی توانید یا نمی خواهید به کشور خود بازگردید، می توانید برای پناهندگی درخواست دهید. تمام تهدیدها یا مشکلاتی که در کشور مبدأ با آن مواجه هستید به عنوان دلایلی برای اعطای پناهندگی شناخته نمی شوند.

پناهندگی فقط از کسانی محافظت می کند که در کشور مبدأ خود به دلایل خاص نفرت انگیز، به دلایل نژادی، قومیتی، مذهبی، به دلایل عقاید سیاسی خاص یا عضویت در گروه اجتماعی خاص آسیب دیده اند. همچنین می توان به طور خاص به اعضای خانواده نزدیک فردی که قبلا در این کشور پناهنده شده است، پناهندگی اعطاء کرد. این کشور همچنین می تواند به دلایل بشردوستانه پناهندگی بدهد.

مراحل پناهندگی در اسلواکی

اولین جایی که پناهجو در کشور اسلواکی بایستی جهت معرفی خود به آنجا مراجعه نماید، مدت زمانی که دراین خصوص به او مهلت داده شده است،‌ ظرف 24 ساعت پس از ورود به خاک اسلواکی است. اداره مهاجرت وزارت کشور است. وزیر کشور در این خصوص برای او تصمیم ‌گیری می‌ نماید. در صورت هرگونه اعتراض می‌ تواند به دیوان عالی کشور رجوع کند. او در این مراجعه بایستی گزارش دهد که هدف او اخذ پناهندگی در اسلواکی است. اکنون متقاضی وارد مرحله بعدی پناهندگی می‌گردد. این که به دلایل اطمینان از سلامت وی، باید در اردوگاه یا کمپ قرنطینه پزشکی مستقر شود. ضمنا خروج او از اردوگاه در این مدت ممنوع است.

مرحله سوم، انجام مصاحبه است. این مصاحبه توسط نماینده کمیسیون عالی سازمان ملل متحد انجام می ‌گیرد. براساس قوانین مصوب کشور اسلواکی، در مصاحبه کودکانی که کمتر از سن قانونی دارند، حضور سرپرست یا قیم الزامی می‌ باشد. در غیر این صورت، این عمل غیرقانونی محسوب می ‌گردد. در صورتی که درخواست پناهندگی وی مردود اعلام گردید، او حق اعتراض به این رای را دارد. تازمان صدور رای مجدد، دولت موظف است وی را در بخش مسکونی اردوگاه پناهندگان ساکن نموده و مخارج زندگی‌ را تامین نماید. این هزینه‌ ها شامل مسکن، خوراک، پوشاک و سایر می ‌باشد.

مراحل پناهندگی در اسلواکی

مراحل تصمیم‌ گیری پناهندگان در اسلواکی

افراد باید مراحل زیر را برای پناهندگی پشت سر بگذارند:

  • تصمیم اولیه اداره مهاجرت وزارت کشور جهت پذیرش پناهجو، مدت 90 روز است.
  • این مدت می ‌تواند براساس نظر این وزارتخانه قابل افزایش باشد.
  • در صورتی که پناهجو به رای صادره اولیه اعتراض نماید، مدت تقریبا 56 روز طول خواهد کشید تا رای مجدد صادر گردد.
  • در مرحله آخر بازبینی و بررسی مجدد انجام می ‌گیرد و تصمیم نهایی توسط دیوان عالی کشور صادر می ‌گردد.

به طور کلی، فرآیند پناهندگی تا مدت 6 ماه هم طول خواهد کشید. اعتبار مجوز پناهندگی به پناهجو به مدت 5 سال است و پناهجو حکم شهروند اسلواکی را دارد. اما حق رای یا اجازه انجام خدمت سربازی یا نظامی را ندارد.

شرایط کار در اسلواکی برای پناهندگان

در بخش اول این نوشتار، قصد داریم به بررسی شرایط کار در اسلواکی برای پناهندگان بپردازیم. اما قبل از اینکه با شرایط کار در اسلواکی برای پناهندگان آشنا شوید، بهتر است از حقوق کلی پناهندگان در اسلواکی مطلع باشید.

مهمترین حقوق پناهندگان در اسلواکی عبارتند از:

  • حق زندگی در کشور اسلواکی
  • حق خروج از خاک کشور اسلواکی و بازگشت به این کشور (به جزء سفر به کشور مبدا)
  • حق دریافت مجوز اقامت در کشور اسلواکی
  • حق دریافت سند مسافرتی معتبر (در صورت نداشتن اسناد مسافرتی معتبر)
  • حق اشتغال در کشور اسلواکی
  • حق استفاده از خدمات و امکانات درمانی و پزشکی رایگان

همانطور که در لیست بالا نیز ذکر شده است، کار در اسلواکی برای پناهندگان امکان پذیر است. افرادی که به عنوان پناهنده در اسلواکی شناخته می شوند، می توانند با کسب مجوز اقامت و مجوز کار در این کشور، مشغول به کار شوند. شایان ذکر است که به دلیل عضویت اسلواکی در اتحادیه اروپا (EU) و منطقه شنگن، افرادی که مجوز اقامت قانونی در این کشور را بدست می آورند می توانند به راحتی به تمامی کشورهای اتحادیه اروپا سفر کنند. پناهندگان بعد از دریافت وضعیت پناهندگی در اسلواکی می توانند با مراجعه به موسسات کاریابی معتبر، شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.

در نمودار زیر به کشور مبدا اکثر پناهندگان در اسلواکی اشاره شده است:

اکثر پناهندگان در اسلواکی

مشکلات فرآیند پناهندگی در اسلواکی

همان‌ طور که اشاره شد فرد پناهجو ظرف 24 ساعت پس از ورود به خاک کشور اسلواکی موظف به معرفی خود است. بنابراین بایستی به اداره مهاجرت اسلواکی مراجعه نموده و نسبت به معرفی خود اقدام نماید. اما مشکلی اینجاست که تعداد زیادی پناهجو در ساعات اولیه ورود به اسلواکی، توسط اداره پلیس مرزی دستگیر می‌ شوند. مدت دستگیری و بازداشت آنها حداقل 30 روز می‌ باشد. ضمنا در مدت 30 روز اجازه هرگونه اعتراض یا تجدید نظر از آنان سلب می‌ گردد. روش اخذ اقامت از طریق پناهندگی در اسلواکی بسیار دشوار و ریسک ‌پذیر می ‌باشد. چراکه اتفاقات زیادی می‌ تواند دامن ‌گیر فرد پناهجو شود. من جمله این که بیمار گردد یا داشته ‌های مالی و حمایتی او از بین برود. همچنین تعداد زیادی از پناهندگان در این راه جان خود را از دست می‌ دهند.

نکات پناهندگی در اسلواکی

پناهندگی در اسلواکی نکات زیر را در بر دارد:

  • مساله حائز اهمیت در روش پناهندگی این است که در صورت عدم موافقت با پناهندگی، فرد به کشورش برگردانده می ‌شود.
  • این موضوع می‌ تواند مشکلات زیادی برای فرد متقاضی ایجاد نماید.
  • زیرا با بازگشت به کشور، شرایط زندگی سخت ‌تر از گذشته در انتظار او است.

دلیل نگارش این مقاله آگاهی شما از عواقب و خطرات پناهندگی در سایر کشورهاست. با توجه به مطالبی که گفته شد، اکنون متوجه شدید که پناهندگی در اسلواکی روش مناسبی برای مهاجرت نیست. از این رو توصیه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این است که روش بهتری را برای مهاجرت انتخاب نمایید. روش‌هایی مانند مهاجرت از طریق تولد فرزند در اسلواکی، مهاجرت کاری به اسلواکی، مهاجرت تحصیلی به اسلواکی از این قبیل هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه‌ها با وکلای آگاه و کارشناسان مجرب ما به صورت تلفنی یا حضوری تماس بگیرید. با اخذ مشاوره ‌های تخصصی کارشناسان موسسه بسیار آسان ‌تر به اهداف خود برسید.

سوالات متداول در باب پناهندگی در اسلواکی

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات شما در این باب می باشیم:

  •   مراحل پناهندگی در اسلواکی چیست؟ ساعت پس از ورود به خاک اسلواکی است. اداره مهاجرت وزارت کشور است. وزیر کشور در این خصوص برای او تصمیم ‌گیری می‌ نماید. در صورت هرگونه اعتراض می‌ تواند به دیوان عالی کشور رجوع کند. او در این مراجعه بایستی گزارش دهد که هدف او اخذ پناهندگی در اسلواکی است. اکنون متقاضی وارد مرحله بعدی پناهندگی می‌گردد. این که به دلایل اطمینان از سلامت وی، باید در اردوگاه یا کمپ قرنطینه پزشکی مستقر شود. ضمنا خروج او از اردوگاه در این مدت ممنوع است. مرحله سوم، انجام مصاحبه است. این مصاحبه توسط نماینده کمیسیون عالی سازمان ملل متحد انجام می ‌گیرد. براساس قوانین مصوب کشور اسلواکی، در مصاح کودکانی که کمتر از سن قانونی دارند، حضور سرپرست یا قیم الزامی می‌ باشد. در غیر این صورت، این عمل غیرقانونی محسوب می ‌گردد. در صورتی که درخواست پناهندگی وی مردود اعلام گردید، او حق اعتراض به این رای را دارد. تازمان صدور رای مجدد، دولت موظف است وی را در بخش مسکونی اردوگاه پناهندگان ساکن نموده و مخارج زندگی‌ را تامین نماید. این هزینه‌ ها شامل مسکن، خوراک، پوشاک و سایر می ‌باشد.
  • مشکلات فرآیند پناهندگی در اسلواکی چیست؟ همان‌ طور که اشاره شد فرد پناهجو ظرف 24 ساعت پس از ورود به خاک کشور اسلواکی موظف به معرفی خود است. بنابراین بایستی به اداره مهاجرت اسلواکی مراجعه نموده و نسبت به معرفی خود اقدام نماید. اما مشکلی اینجاست که تعداد زیادی پناهجو در ساعات اولیه ورود به اسلواکی، توسط اداره پلیس مرزی دستگیر می‌ شوند. مدت دستگیری و بازداشت آنها حداقل 30 روز می‌ باشد. ضمنا در مدت 30 روز اجازه هرگونه اعتراض یا تجدید نظر از آنان سلب می‌ گردد. روش اخذ اقامت از طریق پناهندگی در اسلواکی بسیار دشوار و ریسک ‌پذیر می ‌باشد. چراکه اتفاقات زیادی می‌ تواند دامن ‌گیر فرد پناهجو شود. من جمله این که بیمار گردد یا داشته ‌های مالی و حمایتی او از بین برود. همچنین تعداد زیادی از پناهندگان در این راه جان خود را از دست می‌ دهند.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *