مهاجرت کاری آذربایجان

کار در آذربایجان

کار در آذربایجان

کار در آذربایجان امری دشواری نیست. اگر شغلی در این کشور ندارید، می توانید با مراجعه به پورتال های شغلی از فرصت های شغلی بهره مند شوید. بسته به شرایط کار خود، باید مالیات مشخصی را پرداخت کنید.

اطلاعات بیشتر در مورد کار در آذربایجان، یافتن شغل، مالیات و شرایط اقتصادی این کشور را می توانید در ادامه این راهنما که توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است کسب کنید.

اینفوگرافیک کار در آذربایجان

شرایط کار در آذربایجان در سال 2023

در سال های اخیر، اقتصاد کشور آذربایجان با سرعت بسیار بالا در حال رشد بوده است و ذخایر غنی نفت و گاز آن از سرمایه گذاری های خارجی استقبال کرده اند.

در نمودار زیر به رشد GDP در آذربایجان اشاره شده است:

نمودار زیر به رشد GDP در آذربایجان

گرچه آذربایجان مقصد محبوب مهاجران در ارتباط با سایر نقاط اروپا نیست، اما بخش انرژی شاهد هجوم مهاجران خارجی است که به دنبال فرصت های کاری هستند. کلیه مهاجران خارجی که مایل به کار در آذربایجان هستند باید دارای مجوز کار معتبر باشند. افرادی که پس از انقضاء مدت اعتبار مجوز خود یا نقض شرایط قرارداد کار خود به صورت بدون مجوز در کشور کار می کنند، مهاجران غیرقانونی محسوب می شوند. اجازه کار در آذربایجان توسط اداره مهاجرت دولتی کشور صادر می شود و درخواست معمولاً از طریق کارفرما انجام می شود.

بازار کار در کشور آذربایجان

در طول دوره اتحاد جماهیر شوروی، آذربایجان نسبت به ارمنستان و گرجستان، دو کشور همسایه ماورای قفقاز، از نظر صنعتی همیشه توسعه یافته بوده است. اما در نتیجه سرمایه گذاری کند در بخش غیرنفتی، از تنوع کمتری نیز برخوردار بوده است. با بیش از 100 سال سابقه توسعه صنعتی، آذربایجان ثابت کرد که در سراسر آشفتگی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه 1990 تا به امروز، 1 کشور پیشرو در قفقاز جنوبی است. در حالی که اکثر مهاجران شاغل در آذربایجان در صنعت نفت و گاز مشغول به کار هستند، دولت به دنبال ایجاد تنوع در اقتصاد بوده و قصد دارد در سایر بخش ها مانند گردشگری، ارتباطات، کشاورزی و آموزش نیز فرصت هایی را برای مهاجران خارجی که به اقامت از طریق کار در آذربایجان هستند فراهم کند.

میزان حضور نیروی کار براساس بازار کار در آذربایجان به شرح زیر است:

بازار کارحضور نیروی کار به % درصد
بخش کشاورزی37
بخش صنعت14.3
بخش خدمات48.9

کشاورزی همچنان بزرگترین بخش اشتغال در آذربایجان است، در حالی که رشد در بخش انرژی همچنین فرصت های کاری را در صنایع ثانویه مرتبط، مانند بخش خدمات ایجاد کرده است. ساخت و ساز در آذربایجان نیز در حال رونق است. پروژه های توسعه زیرساخت ها و افزایش تقاضا برای مسکن باعث افزایش فرصت ها در صنعت ساخت و ساز شده است که منجر به فرصت های شغلی فراوانی می شود. نفت همچنان برجسته ترین محصول اقتصاد آذربایجان است که پنبه، گاز طبیعی و محصولات کشاورزی به رشد اقتصادی آن در 5 سال گذشته کمک می کنند. آذربایجان پیشرفت در اصلاحات اقتصادی را آغاز کرده است و روابط و ساختارهای اقتصادی قدیمی به آرامی جایگزین می شوند. شایان ذکر است که مانع پیشرفت اقتصادی، از جمله افزایش سرمایه گذاری خارجی، ادامه درگیری با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ است.

مهمترین بخش های کار صنعتی در آذربایجان

جمهوری آذربایجان کشوری در منطقه قفقاز جنوبی است که همسایه دریای خزر، روسیه، گرجستان، ارمنستان و ایران به شمار می رود. آذربایجان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود. آذربایجان پس از استقلال در سال 1991 به عضویت بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، بانک بازسازی و توسعه اروپا، بانک توسعه اسلامی و بانک توسعه آسیا درآمد. این موسسات مالی نقشی حیاتی در ارتقا اقتصاد آذربایجان داشته اند. از زمان استقلال، آذربایجان از طریق ارتقا صنایع حیاتی در این کشور در تلاش است تا یک اقتصاد پایدار داشته باشد.

برخی از صنایع عمده در آذربایجان که باعث تحریک اقتصاد این کشور شده اند شامل موارد زیر است:

  • صنعت نفت و گاز آذربایجان
  • صنعت انرژی آذربایجان
  • صنعت معدن در آذربایجان
  • صنعت کشاورزی آذربایجان
  • صنعت توریسم آذربایجان
  • صنعت علم و فناوری آذربایجان
  • صنعت بانکداری در آذربایجان
  • صنعت مخابرات در آذربایجان

آشنایی با صنایع آذربایجان

صنعت نفت و گاز به طور سنتی در اقتصاد آذربایجان مهم بوده است. در سال 1891 آذربایجان بیش از نیمی از کل تولید نفت جهان را تولید کرد. در راستای اهمیت تاریخی بخش نفت برای اقتصاد آذربایجان، ساخت تجهیزات مربوط به تولید نفت یکی از صنایع بزرگ این کشور بوده است. صنعت تولید تجهیزات نفتی آذربایجان دومین تمرکز بزرگ چنین صنایعی در جهان (بعد از ایالات متحده) است. آذربایجان با شرکت های مختلف نفتی 21 قرارداد تقسیم تولید منعقد کرده است. در سال 2010، آذربایجان با 9.46 میلیارد € (یورو) وارد لیست بزرگترین تامین کننده نفت کشورهای اتحادیه اروپا شد.

سایر بخش های مهم صنعتی در اقتصاد آذربایجان عبارتند از:

  • تولید برق (1%)
  • مواد شیمیایی (4%)
  • فرآوری مواد غذایی (2%)
  • اتومبیل و سایر تجهیزات حمل و نقل (9%)
  • محصولات دخانیات (6%)

یک تصور غلط عمده در مورد کار صنعتی در کشور آذربایجان این است که همه آنها شامل کار با ماشین آلات عظیم و نیاز به فضاهای تولیدی بزرگ دارند. با این حال همیشه اینگونه نیست. همانطور که از نامش پیدا است، مشاغل سبک صنعتی می توانند ویژگی های مشابه مشاغل سنگین صنعتی را داشته باشند، اما در مقیاس بسیار کمتر، امکان مزایای بیشتر برای کسانی که فضای کاری شخصی تری را ترجیح می دهند فراهم می کنند. اگر به یک کار تولیدی در مقیاس کوچکتر علاقه دارید، گزینه های خود را در صنعت سبک در نظر بگیرید.

یافتن کار در آذربایجان

کارآمدترین و محبوب ترین روش برای یافتن کار در جمهوری آذربایجان برای مهاجران جستجوی اینترنتی است. وب سایت هایی وجود دارند که کاربرپسند هستند و با موفقیت در استخدام بسیار بالا و آسان از آنها استفاده می شود و از ترکیبی از انگلیسی و آذربایجانی استفاده می کنند. یکی از بهترین وب سایت های کاریابی در این کشور JOBSEARCH می باشد. بسیاری از مهاجران خارجی که اقدام به مهاجرت کاری به آذربایجان می کنند نیز انتخاب می کنند تا لیست فرصت های شغلی مورد نظر خود را در روزنامه ها، به طور عمده در پایتخت باکو، مرور کنند. نشریاتAvrasiya ،Bakinsky Bulvar و Baku Sun همه لیست های شغلی گسترده ای دارند. طیف گسترده ای از بخش ها و صنایع، فرصت های شغلی خود را به صورت آنلاین و چاپی تبلیغ می کنند و کارمندان و متخصصان باید پیگیر این لیست ها باشند.

همانطور که گفته شد، جستجوی اینترنت راه اصلی یافتن کار در خارجی ها در آذربایجان است. 2 سایت معتبر دیگر برای کاریابی در آذربایجان عبارتند از:

  • AZERJOBS
  • LEARN4GOOD

آذربایجان صادر کننده رو به رشد نفت است و افراد زیادی برای کار در این زمینه به کشور مهاجرت می کنند. چندین شرکت در مشاغل در این زمینه تخصص دارند. این شرکت ها عبارتند از:

  • RIGZONE
  • OIL AND GAS JOBSEARCH

پایتخت آذربایجان، باکو، مرکز تجارت این کشور است و بیشتر مهاجران بعد از مهاجرت به آذربایجان در آن مستقر می شوند. ارتباطات احتمالاً بزرگترین چالش مهاجران در آذربایجان خواهد بود. اگرچه برخی از آذربایجانی ها به ویژه در بخش نفت و گاز انگلیسی را می دانند و صحبت می كنند، آذری و روسی متداول ترین زبان تجارت در کشور آذربایجان هستند و مهاجران می توانند حداقل چند عبارت اصلی را به 1 یا هر 2 زبان یاد بگیرند.

یافتن کار در آذربایجان

کسب اقامت از طریق کار در کشور آذربایجان

کارکنان خارجی که برای مشغول به کار شدن در موسسه ها، سازمان ها و کمپانی های کشور آذربایجان به این کشور مهاجرت می کنند، حتما باید بعد از ورود به خاک این کشور وضعیت اقامت خود را مشخص کنند. پس از ورود به خاک کشور آذربایجان، افرادی که مجوز کار دریافت کرده اند، از مجوز اقامت 1 ساله نیز بهره مند می شوند. بعد از سپری کردن دوره 1 ساله، در صورت تمایل متقاضیان می توانند اقامت خود را به مدت 5 سال تمدید کنند. لازم به ذکر است که اگر کارکنان خارجی در کشور آذربایجان بیش از 5 سال زندگی کنند و درآمد مناسبی داشته باشند،

می توانند اقدام به کسب اقامت دائمی آذربایجان کنند. یکی از مزایای مهاجرت کاری به کشور آذربایجان این است که متقاضیان و کارکنان خارجی می توانند به همراه خانواده خود (همسر و فرزندان زیر 18 سال) به کشور آذربایجان مهاجرت کنند و شایان ذکر است همسر و فرزندان متقاضیان می توانند از تمام حقوق شهروندی نظیر تحصیل، اشتغال و خدمات درمانی و پزشکی و سایر موارد به صورت کامل بهره مند شوند.

داشتن مدارک شناسایی و تشخیص هویت جهت مهاجرت کاری به آذربایجان امری ضروری و الزامی محسوب می شود و متقاضیان باید مدارک مورد نیاز را به صورت کامل ارائه دهند. در صورت کمبود و کامل نبودن مدارک، سرعت پروسه کسب ویزای کاری کشور آذربایجان کاهش می یابد. متقاضیان ممکن است شانس مهاجرت کاری به کشور آذربایجان را از دست بدهند.

مدارک و شرایط لازم جهت مهاجرت کاری به آذربایجان

متقاضیان و کارکنانی که قصد دارند با کسب ویزای کاری به کشور آذربایجان مهاجرت کنند، حتما باید شرایط و مدارک خاصی داشته باشند. این شرایط و مدارک به صورت زیر می باشد:

  • ارائه مدارک مورد نیاز برای مشخص کردن محل سکونت در کشور آذربایجان
  • ارائه مدارک تحصیلی به همراه ترجمه رسمی به زبان انگلیسی
  • دعوت نامه دریافت شده از طرف کارفرمای کمپانی مورد نظر
  • ارائه مدارک لازم جهت اثبات توانایی مالی کافی
  • ارائه مدارک مورد نیاز برای اثبات نداشتن سابقه جرم
  • ارائه مدارک شناسایی متقاضی و همراهان متقاضی
  • ارائه پرونده سابقه های کاری
  • ارائه مدارک پزشکی و درمان
  • 2 الی 4 عدد عکس پرسنلی
  • مجوز کار در کشور آذربایجان
  • مجوز اقامت در کشور آذربایجان
  • پاسپورت معتبر
  • بیمه

درباره کار در آذربایجان برای پناهندگان

معمولا پناهندگان کشور خود را به دلیل عدم ثبات سیاسی و اقتصادی ترک می کنند، بنابراین آنها کشورهای با ثبات و پیشرفته را ترجیح می دهند. رشد اقتصادی پویا و فضای سیاسی پایدار، آذربایجان را برای پناهندگان خارجی جذاب کرده است. علاوه بر این، رفاه اقتصادی به پناهندگان اجازه می دهد تا درآمد کسب کنند. بیشتر آنها به طور موقت به آذربایجان آمدند تا اوضاع در کشورشان تثبیت شود. گاهی اوقات، پس از مدتی اقامت در آذربایجان، پناهندگان به کشور ثالث می روند. تقریبا 10 سال پیش تعداد پناهجویان 12000 نفر بود که بیشتر آنها چینی بودند.

عمده نگرانی پناهندگان خارجی در آذربایجان شامل:

  • اشتغال غیرقانونی
  • عدم تحصیلات
  • مراقبت های بهداشتی

این افراد مجبورند غیرقانونی کار کنند یا بیکار بمانند، زیرا گاهی اوقات آنها شرایط قانون کار را ندارند. بنابراین، کارآفرینان نیز اغلب علاقه ای به استخدام آنها ندارند. فقدان اسناد و مدارک لازم، آموزش کودکان پناهنده را نیز با مشکل روبرو می کند. طبق آمار اعلام شده در کشور آذربایجان به جز آوارگان حدود 2000 پناهنده وجود دارد که در نمودار زیر ملیت آنها را مشاهده می کنید:

ملیت و میزان پناهندگان در آذربایجان

مالیات کار در آذربایجان

هر فردی در آذربایجان درآمد کسب کند مشمول مالیات می شود. مالیات بر درآمد با استفاده از سیستم PAYE توسط کارفرما محاسبه و از حقوق کسر می شود. هرگونه درآمد اضافی که از طریق فعالیت تجاری یا هر فعالیت تجاری دیگری مانند اجاره به وجود می آید، باید به طور مستقل ثبت شود و قبل از 31 مارس (March) سال مالیاتی اعلام شود. فرم مالیات بر درآمد به همراه اطلاعات بیشتر در مورد سیاست های مالیاتی آذربایجان در وب سایت دولتی این کشور قابل دسترسی است. ساکنینی که ویزای اقامتی ندارند فقط واجد شرایط مالیات بر درآمد کسب شده در این کشور هستند، اما اقامت دائم از سود و درآمد حاصل از خارج از کشور مالیات دریافت می کنند.

دستمزد سالانه 24.000AZN (منات آذربایجان) با نرخ 14% مالیات بر درآمد محاسبه می شود. هر فردی که بالاتر از این مبلغ درآمد کسب کند باید 30% مالیات اضافی را پرداخت کند. توصیه می شود قبل از مهاجرت به کشورهای خارجی، اطلاعات کافی درباره شرایط و بازار کار آن کشور کسب کنید. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با آمادگی کامل و تجربه فوق العاده بالا شما عزیزان را در تمامی مراحل مهاجرت به بهترین کشورهای جهان و اخذ ویزای آذربایجان همراهی خواهند کرد.

سوالات رایج در باب کار در آذربایجان

در این قسمت از مقاله در خصوص سوالات رایج در باب کار در آذربایجان بحث کرده ایم:

  • شرایط کار در آذربایجان چیست؟ کلیه مهاجران خارجی که مایل به کار در آذربایجان هستند باید دارای مجوز کار معتبر باشند. افرادی که پس از انقضاء مدت اعتبار مجوز خود یا نقض شرایط قرارداد کار خود به صورت بدون مجوز در کشور کار می کنند، مهاجران غیرقانونی محسوب می شوند. اجازه کار در آذربایجان توسط اداره مهاجرت دولتی کشور صادر می شود و درخواست معمولاً از طریق کارفرما انجام می شود.
  • سایت های معتبر کاریابی در آذربایجان کدامند؟ AZERJOBS- LEARN4GOOD
  • کدام شهر آذربایجان برای کار بهتر است؟ پایتخت آذربایجان، باکو، مرکز تجارت این کشور است و بیشتر مهاجران بعد از مهاجرت به آذربایجان در آن مستقر می شوند. ارتباطات احتمالاً بزرگترین چالش مهاجران در آذربایجان خواهد بود. اگرچه برخی از آذربایجانی ها به ویژه در بخش نفت و گاز انگلیسی را می دانند و صحبت می كنند، آذری و روسی متداول ترین زبان تجارت در کشور آذربایجان هستند و مهاجران می توانند حداقل چند عبارت اصلی را به 1 یا هر 2 زبان یاد بگیرند.
  • میانگین حقوق در آذربایجان چقدر است؟ دستمزد سالانه 24000 AZN (منات آذربایجان) با نرخ 14% مالیات بر درآمد محاسبه می شود. هر فردی که بالاتر از این مبلغ درآمد کسب کند باید 30% مالیات اضافی را پرداخت کند.
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *