مهاجرت تحصیلی بلغارستان

ویزای دانشجویی بلغارستان

ویزای دانشجویی بلغارستان

اخذ ویزای دانشجویی بلغارستان با توجه به ملیت و برنامه مهاجرت تحصیلی به بلغارستان برای دانشجویان دارای شرایط متفاوت و متغیر می باشد. پس از پذیرش موفقیت آمیز در یک دانشگاه معتبر در کشور بلغارستان (دریافت دعوت نامه تحصیلی)، دانشجو باید جهت تحصیل در بلغارستان درخواست ویزای D یا ویزای دانشجویی بلغارستان خود را که شامل 3 مرحله اصلی است را انجام دهد.

شما عزیزان می توانید با دنبال کردن دستورالعمل های گام به گام داده شده توسط تیم وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این نوشتار، روند روان و سریع درخواست و اخذ ویزای دانشجویی بلغارستان را تجربه کنید. با ما همراه باشید تا از شرایط و قوانین درخواست و اخذ ویزای دانشجویی بلغارستان به طور کامل مطلع شوید.

اینفورگرافیک ویزای دانشجویی بلغارستان

تحصیل در بلغارستان

اکثر دانشجویان بین المللی به طور کلی خود را در صوفیه یا وارنا، دو شهر بزرگ، می یابند. هر دو مکان های پر جنب و جوش با صحنه های دانشجویی عالی هستند. در روزهای آفتابی، حتی می توانید برای مطالعه به یکی از پارک های متعدد بروید. بلغارستان خانه مدارس خوبی مانند دانشگاه صوفیه، دانشگاه اقتصاد ملی و جهانی و دانشگاه بلغارستان جدید است که همگی در پایتخت هستند. همچنین خانه مدارس تخصصی مانند دانشگاه اقتصاد در وارنا و آکادمی ملی ورزش در صوفیه است. علاوه بر تحصیل، بلغارستان نیز کشور زیبایی است. بلغارستان از دشت های غرب گرفته تا تپه های صخره ای جنوب تا خط ساحلی دریای سیاه چیزهای زیادی برای ارائه به دوستداران طبیعت دارد. بسیاری از بلغارها برای تعطیلات آخر هفته به شهر ساحلی وارنا سفر می کنند.

ویزای بلغارستان شما همچنین به این معنی است که می توانید برای سفرهای دورتر به کشور همسایه رومانی سفر کنید. بلغارستان از فرصت های آموزشی گرفته تا طبیعت خود، چیزی برای ارائه به شما دارد. بلغارستان بخشی از اراسموس است. این بدان معناست که شما می توانید بخشی از مدرک تحصیلی خود یا حتی دوره کارآموزی را در خارج از بلغارستان بگذرانید. حتی می توانید در حین تحصیل یا کار، بورسیه دریافت کنید. در خصوص شرایط تحصیل در بلغارستان بایستی بدانید که بسیاری از مدارک کارشناسی به زبان بلغاری تدریس می شوند و بسیاری از مدارک تحصیلات تکمیلی به دو زبان انگلیسی و بلغاری در دسترس هستند. همانطور که گفته شد، بلغاری و انگلیسی در هر سه سطح آموزش عالی استفاده می شود. اگر نگران این هستید که انگلیسی خود کمی زنگ زده باشد، برخی از مدارس ایرانی بلغارستان را نیز ارائه می دهند که به زبان های آلمانی و فرانسوی تدریس می شوند.

رشته های مختلف در کشور بلغارستان:

مهاجرت تحصیلی به بلغارستان

بلغارستان در بخش شرقی قاره اروپا واقع شده است و یکی از ارزانترین و در عین حال با کیفیت ترین مقاصد برای ادامه تحصیل در یک کشور خارجی به شمار می رود. دانشگاه های بلغارستان و مدارک تحصیلی که توسط دانشگاه های این کشور ارائه می شوند در سطح بین المللی شناخته شده هستند. علاوه بر این، هزینه های اقامت، زندگی و تحصیل در بلغارستان نسبت به کشورهای مدرن اروپایی بسیار مقرون به صرفه است و این موضوع یکی از دلایل اصلی جذب دانشجویان بین المللی به این کشور می باشد. بزرگترین هزینه زندگی در کشور بلغارستان شامل هزینه های خرید از بازار می شوند.

توزیع هزینه های زندگی در بلغارستان به شرح زیر است:

توزیع هزینه های زندگی در بلغارستان

برنامه های تحصیل در دانشگاه های کشور بلغارستان در 3 مقطع اصلی یعنی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به تمام دانشجویان و داوطلبان ارائه می شوند. دانشجویان می توانند برای این 3 مقطع تحصیلی نسبت به اخذ ویزای تحصیلی بلغارستان اقدام کنند. به یاد داشته باشید که هزینه های تحصیل در دانشگاه های کشور بلغارستان با توجه به برنامه تحصیلی و نوع دانشگاه می تواند متفاوت باشد. علاوه بر این، دانشجویان باید قبل از مهاجرت تحصیلی به بلغارستان از شرایط و مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه بلغاری خود اطلاعات کافی کسب کنند.

شرایط ویزای تحصیلی بلغارستان

بلغارستان یک  مقصد آموزشی برای مردم در سراسر جهان است. این کشور میزبان بسیاری از مردم از هر قاره است. شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و همچنین منطقه اقتصادی اروپا که می خواهند در یکی از بهترین دانشگاه های بلغارستان ثبت نام کنند باید اقدام به اخذ ویزای دانشجویی این کشور کنند. بعد از اینکه مدارک دانشجو در دانشگاه ارائه شد و دانشگاه آنها را تأیید کرد، گواهی واجد شرایط تحصیل در بلغارستان باید توسط وزارت آموزش و علوم بلغارستان صادر شود. هنگامی که دانشجو یا متقاضی گواهی نامه و نامه پذیرش را دریافت کند، فرد (که شهروند یک کشور خارج از اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا شناخته می شود) باید برای ویزای دانشجویی نوع D (ویزای دانشجویی) در کنسولگری بلغارستان در کشور محل اقامت خود درخواست دهد.

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی بلغارستان عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیل و امضاء شده توسط خود دانشجو
  • کپی گذرنامه معتبر (گذرنامه باید حداقل 1 سال اعتبار داشته باشد).
  • نامه پذیرش رسمی از دانشگاه مورد نظر در کشور بلغارستان
  • عکس رنگی با اندازه و فرمت گذرنامه
  • مدارک شناسایی
  • مدارک مورد نیاز برای اثبات داشتن توان مالی کافی و همچنین داشتن محل اقامت مناسب در بلغارستان
  • اثبات نداشتن سابقه جرم
  • رسید پرداخت هزینه درخواست ویزا که غیر قابل بازگشت است.

براساس قوانین بلغارستان، ویزای دانشجویی بلغارستان برای مدت 3 تا 6 ماه اعتبار دارد. همانطور که گفته شد، دانشجویان بین المللی پس از دریافت نامه پذیرش از موسسه آموزش عالی در بلغارستان، باید برای تقاضای ویزا در نزدیکترین سفارت یا کنسولگری برای اخذ ویزای دانشجویی بلغارستان اقدام کنند.

شرایط اخذ ویزای دانشجویی بلغارستان در سال 2021

مجوز اقامت دانشجویی در بلغارستان

دانشجویان پس از مهاجرت به بلغارستان و ورود به خاک این کشور باید برای اجازه اقامت کوتاه مدت یا اجازه اقامت طولانی مدت در جمهوری بلغارستان اقدام کنند. دانشجویان بین المللی باید برای تقاضای اجازه اقامت در نزدیکترین دفتر اداره مهاجرت بلغارستان از اداره ملی مهاجرت اقدام کنند. این مجوز برای مدت 1 سال اعتبار دارد. اجازه اقامت دانشجویی به دانشجویان برای تحصیل، به مهاجران خارجی برای انجام تحقیقات علمی، کارآموزان، مهاجران خارجی در تورهای تجاری و دانش پژوهان داده می شود. به دانشجویان کارت شناسایی بلغاری برای اجازه دانشجویی طولانی مدت داده می شود. از رشته های محبوب تحصیل رشته دندان پزشکی در بلغارستان است.

مدارک مورد نیاز برای درخواست مجوز اقامت دانشجویی در بلغارستان عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • 1 کپی از گذرنامه ملی معتبر
  • پرونده سوابق کیفری
  • اثبات محل اقامت در بلغارستان (یک قرارداد رسمی برای اثبات آدرس)
  • مدارک بیمه درمانی برای اتباع اتحادیه اروپا و بیمه درمانی اجباری برای کل مدت اقامت در بلغارستان برای اتباع کشورهای خارج از اتحادیه اروپا
  • شواهدی از منابع مالی کافی برای پرداخت هزینه تحصیل در بلغارستان (این باید کپی مصوبه ای از اعلامیه حمایت مالی توسط والدین دانشجو باشد و توسط یک دفتر اسناد رسمی تأیید شود. اظهارات بانکی همچنین می تواند به عنوان مدرکی برای تمکن مالی ارائه شود).
  • سندی که توسط موسسه آموزشی بلغارستان صادر شده و نشان می دهد دانشجو به عنوان دانشجوی تمام وقت در موسسه مربوطه ثبت نام کرده است.
  • نامه پذیرش صادر شده توسط وزارت آموزش، جوانان و علوم جمهوری بلغارستان
  • رسید پرداخت هزینه درخواست

هزینه درخواست مجوز اقامت دانشجویی در بلغارستان به شرح زیر است:

آیتمهزینه به لوا بلغارستان
درخواستBGN9.78
مجوز اقامت 1 سالهBGN490
کارت شناسایی بلغارستانBGN45

هزینه تحصیل در بلغارستان

با وجود وسعت، بلغارستان کشوری با فرصت‌های بزرگ و چیزهای زیادی برای کشف است. موسسات و دانشگاه ها برای جذب دانشجویان بین المللی بیشتر به طور مداوم در حال پیشرفت هستند. صوفیه، پایتخت و بزرگترین شهر بلغارستان، شهری است که از لحاظ تاریخی به خوبی حفظ شده است و بزرگترین دانشگاه ‌های بلغارستان از جمله دانشگاه صوفیه سنت کلیمنت اوهریدسکی را در خود جای داده است. مدرک لیسانس در بلغارستان €2900 تا €3900 (یورو) در سال هزینه دارد، هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد €3000 تا €3900 (یورو) در سال و برای مقطع دکترا 4000€ تا €8000 (یورو) در سال است. دانشجویان اروپایی بسته به برنامه های موجود مانند داروسازی در بلغارستان می توانند در بلغارستان به زبان ملی (بلغاری) یا به زبان بین المللی (انگلیسی، فرانسوی و آلمانی) تحصیل کنند. دانشجویان اتحادیه اروپا که مایل به اقتصاد هستند می توانند به زبان بلغاری تحصیل کنند و از بورس تحصیلی بلغارستان بهره مند شوند.

بنابراین، دانشجویان اتحادیه اروپا در بلغارستان از نظر تامین مالی تحصیل در دانشگاه خود دو گزینه دارند: درخواست و تحصیل به عنوان هر شهروند بلغاری، به این معنی است که نامزد باید به زبان بلغاری تحصیل کند، اما برای به دست آوردن محل، باید به آنجا برود. امتحانات ورودی رقابت با سایر داوطلبان بلغارستان و اتحادیه اروپا برای بورسیه دولتی. به عنوان همه شهروندان (غیر اتحادیه اروپا) به عنوان یک دانشجوی خود پرداخت درخواست و تحصیل کنید. پس باید هزینه تحصیل کامل را بپردازید. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا می توانند برای تحصیل در بلغارستان فقط به عنوان دانشجوی خود پرداخت اقدام کنند. شما باید شهریه سالانه کامل را بپردازید، که در واقع 2 بار در سال پرداخت می شود: نیمی قبل از درخواست ویزا و مابقی در ابتدای ترم دوم. توجه داشته باشید که تحصیل به زبان بلغاری کمی ارزان تر از زبان بین المللی است.

در بخش زیر شاهد هزینه تحصیل در مقاطع مختلف در بلغارستان هستید:

هزینه تحصیل در مقاطع مختلف در بلغارستان

فرآیند درخواست ویزای دانشجویی بلغارستان

اتباع کشورهای خارجی که به دنبال دریافت ویزای دانشجویی بلغارستان هستند، باید فرآیندهایی را در این خصوص سپری کنند. به طور کلی دانشجویان باید 3 ماه قبل از سفر به بلغارستان در کنسولگری این کشور اقدام به درخواست ویزای دانشجویی کنند. بدون گذراندن فرآیند درخواست، اخذ ویزای دانشجویی بلغارستان میسر نخواهد بود.

در جدول زیر می توانید فریاند درخواست ویزای دانشجویی بلغارستان را به صورت کلی مطالعه فرمایید:

فرآیند درخواست ویزای دانشجویی بلغارستانتوضیحات
تماس با کنسولگری بلغارستانمتقاضیان باید با کنسولگری بلغارستان در کشور خود تماس بگیرند تا در مورد درخواست الزامات و قرار ملاقات ها پرس و جو کنند.
دانلود فرم درخواست ویزای دانشجویی بلغارستانالبته لازم به ذکر است که پس از دانلود فرم درخواست ویزای دانشجویی بلغارستان باید، آن را به انگلیسی یا بلغاری تکمیل نمایید. از سوی دیگر، همانطور که در گذرنامه شما ذکر شده است، نام متقاضیان باید با حروف لاتین باشد.
جمع آوری مدارک مورد نیازیکی از اصلی ترین مراحل در فرآیند درخواست ویزا جمع آوری اسناد و مدارک مورد نیاز در خصوص درخواست ویزا می باشد.
ارسال فرم درخواستفرم درخواست ویزا را باید شخصا به کنسولگری بلغارستان ارسال نمایید. البته درخواست برای کودکان یا افرادی که قادر به ارائه درخواست خود نیستند توسط یک نمیاندگی دیپلماتیک صورت می گیرد.

اعطای بورسیه به دارندگان ویزای دانشجویی بلغارستان

دارندگان ویزای دانشجویی بلغارستان که بضاعت مالی مناسب برای تحصیل در بلغارستان را ندارند، می توانند برای بورسیه های تحصیلی این کشور اقدام نمایند. بورسیه تحصیلی در بلغارستان به طور شگفت انگیزی فراوان است. بورسیه های تحصیلی در بلغارستان توسط دولت و با همکاری دانشگاه های این کشور به دارندگان ویزای دانشجویی بلغارستان اعطا می شود. اکثر موسسات آموزشی بلغارستان نیز بورسیه دانشجویی خود را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. البته لازم به ذکر است که اغلب بورسیه های دانشجویی در بلغارستان بر اساس شایستگی به متقاضیان اعطا می شود. همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا شانس بیشتری برای دریافت بورسیه های تحصیلی بلغارستان دارند. در نهایت اینکه وب سایت موسسه مورد نظر شما می تواند بیشترین کمک را در این خصوص به شما ارائه دهد.

دارندگان ویزای دانشجویی بلغارستان، می توانند با مراجعه به جدول زیر با اغلب بورسیه های تحصیلی در بلغارستان آشنا شوند:

انواع بورسیه تحصیلی برای دارندگان ویزای دانشجویی بلغارستانتوضیحات
بورسیه های دولتیبورسیه های دولتی بلغارستان به دانشجویان مستعد کمک هزینه می دهد تا هزینه های شهریه و هزینه های زندگی آنها را پوشش دهد.
بورسیه های دانشگاه وارنادانشگاه آزاد وارنا به دانشجویان بین المللی با برتری علمی بورسیه تحصیلی و حمایت مالی اعطا می کند.
بورسیه تحصیلی اروپای شرقیاین بورسیه ها به دانشجویان بین المللی برای تحصیل در کشورهای اروپای شرقی به ویژه بلغارستان اختصاص داده شده است.
بورسیه های علوم و حقوقبورسیه های تحصیلی علوم و حقوق به دانشجویان بین المللی از سراسر جهان ارائه می شود، که قصد دارند مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا خود را در زمینه علوم و حقوق دنبال کنند.

اعطای بورسیه به دارندگان ویزای دانشجویی بلغارستان

چه دانشجویانی نیاز به ویزای دانشجویی بلغارستان دارند؟

به یاد داشته باشید که فقط شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و همچنین منطقه اقتصادی اروپا برای تحصیل در بلغارستان لازم است ویزا بگیرند. اتباع اتحادیه اروپا برای تحصیل در بلغارستان نیازی به ویزا ندارند. همچنین اتباع اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا از کشورهایی که توافق نامه های دوجانبه با بلغارستان در مورد ورود بدون ویزا امضاء کرده اند از جمله:

مکزیک، آندورا، هندوراس، استرالیا، ژاپن، برزیل، گواتمالا، برونئی، نیوزلند، کانادا، پاناما، واتیکان، شیلی، هنگ کنگ، کاستاریکا، نیکاراگوئه، ونزوئلا، السالوادور، ایالات متحده آمریکا، ماکائو، اسرائیل، سان مارینو، مالزی، موناکو، اروگوئه، نیکاراگوئه، سنگاپور، پاراگوئه و جمهوری کره برای ورود به بلغارستان نیازی به دریافت ویزا ندارند. شما عزیزان می توانید با تماس با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از شرایط کسب ویزای تحصیلی، کاری و سایر ویزاها برای مهاجرت و اعزام دانشجو به بلغارستان مطلع شوید.

سوالات متداول در باب ویزای تحصیلی بلغارستان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب ویزای تحصیلی بلغارستان می باشیم:

  • ماهیت ویزای تحصیلی بلغارستان چیست؟ ویزای تحصیلی بلغارستان نوعی ویزا است که به دانشجویان بین المللی اجازه می دهد برای مقاصد آموزشی به بلغارستان سفر کنند. که باعث شروع یک برنامه آکادمیک در دانشگاه می شود.
  • آیا با ویزای تحصیلی بلغارستان می توان در این کشور کار کرد؟ بله، دارندگان ویزای تحصیلی بلغارستان می توانند در این کشور حین تحصیل مشغول به کار شوند. البته دانشجویان فقط اجازه دارند به صورت نیمه وقت و 20 ساعت در هفته کار کنند.
  • هزینه درخواست ویزای تحصیلی بلغارستان چقدر است؟ به طور کلی تمامی دانشجویان بین المللی که برای ویزای تحصیلی بلغارستان درخواست می دهند، در طول فرآیند درخواست باید هزینه ای حدود 300BGN (لو بلغارستان) بپردازند.
5/5 - (8 امتیاز)

2 دیدگاه برای “ویزای دانشجویی بلغارستان

  1. ارتا گفت:

    سلام وقت بخیر چند سوال پیش اومده برام. ویزای دانشجویی بلغارستان رو هر سال باید تمدید کرد؟ برای سال 2023 شرایط اخذ ویزای دانشجویی بلغارستان تغییری نکرده؟ برای پذیرش تحصیلی دانشگاه های بلغارستان هم تقریبا همین مدارک رو باید اماده کنم؟ ممنون از توضیحاتتون.

    1. صادقی گفت:

      سلام خدمت شما. بله بایستی ویزا را تمدید کرد. در خصوص بررسی شرایط تحصیل در بلغارستان با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *