مهاجرت تحصیلی ترکیه

ویزای تحصیلی ترکیه

ویزای تحصیلی ترکیه

اخذ ویزای تحصیلی ترکیه فرصتی عالی در خصوص تحصیل در این کشور اروسیایی برای متقاضیان بین المللی محسوب می گردد. هر ساله ذهن دانشجویان ایرانی را به سمت خود سوق می دهد. فرهنگ این کشور به صورت غربی، شرقی است و تکلم مردم این کشور به زبان ترکی استانبولی است. دانشگاه های این کشور در مقابل دریافت هزینه های تحصیلی پایین، خدمات آموزشی با کیفیتی را به دانشجویان ارائه نمایند.

در ادامه به معرفی دانشگاه های معتبر ترکیه که مورد تایید وزارت علوم کشور ایران هستند، می پردازیم. اسامی این دانشگاه ها در ترکیه عبارتند از:

  • حاجت تپه
  •  آنکارا
  •  چوکوروا
  •  آتاتورک
  • دوکوزایلول
  •  بیلکنت
  •  خاورمیانه
  •  بوغازیچی
  • آناتولی
  •  اژه
  •  کارادنیز
  •  مرمره
  • فنی ییلدیز
  •  معمار سینان
  • غازی

اینفوگرافیک ویزای تحصیلی ترکیه

شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

اخذ ویزای تحصیلی ترکیه مشمول گذراندن مراحلی است که بر عهده فرد متقاضی است. دانشجویان ایرانی بیشترین درصد تمایل به تحصیل در دانشگاه های ترکیه و مهاجرت به ترکیه را دارند. از این رو، شرکت در دوره های آموزشی زبان ترکی استانبولی جهت پذیرش در دانشگاه های این کشور الزامی است. درصورت دریافت نامه پذیرش، دانشجو با مراجعه به سفارت ترکیه یا کنسولگری ترکیه در ایران مجاز به ‌درخواست ویزای تحصیلی خواهد بود. بدین ترتیب به قصد ادامه تحصیل در ترکیه وارد خاک این کشور می شود. اعتبار ویزای تحصیلی صادره 1 ساله است. ضمنا دانشجو پس از ورود به ترکیه به مدت 1 ماه فرصت دارد از اداره امنیت ترکیه دفترچه اقامت اخذ نماید.

تحصیل در مدارس و دبیرستان‌ های ترکیه

مدت زمان تحصیلی در مقطع متوسطه به اندازه 4 سال می ‌باشد. ضمن این که این مدت در برخی از دبیرستان ها به 5 سال هم می‌ رسد که 1 سال اضافی به آموزش زبان های خارجی اختصاص دارد. 2 نوع دبیرستان در ترکیه وجود دارد که عبارتند از:

  • آناتولی
  • دولتی

تدریس در دبیرستان‌های دولتی ترکیه به شکل استاندارد می باشد. در صورتی که در دبیرستان‌های آناتولی اکثرا زبان خارجی آموزش داده می شوند. آزمون جامع در پایان سال چهارم متوسطه برای دانش آموزان برگزار می گردد. چنانچه دانش آموز در این امتحان ورودی کسب نمره قبولی نماید، مجاز به ورود به دانشگاه های این کشور است.

میانگین تعداد دانشجویان این کشور در نمودار زیر به طور کامل شرح داده شده است:

تعداد متقاضیان بین المللی در ترکیه

لازم به ذکر نمرات اکتسابی دانش آموزان در امتحانات فوق ‌الذکر در انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه تاثیر بسزایی داشته باشد. به طور مثال دانش آموزی که در دروس ترکی استانبولی و ریاضی نمره بالاتری داشته باشد، مجاز به انتخاب رشته های روانشناسی، حقوق، مدیریت بازرگانی، اقتصاد می باشد. یا مثلا دانش آموزی که نمره بالاتر را در درس علوم داشته باشد، رشته های کامپیوتر، مهندسی و پزشکی و غیره مناسب می باشد. کسب نمره بالا در درس زبان نیز دانش ‌آموز را قادر به ادامه تحصیل در رشته ‌های زبان و زبان شناسی می ‌سازد. جهت تحصیل در ترکیه مقاله مذکور را از طریق مراجعه به سایت رسمی ما مطالعه بفرمائید.

ویزای دانشجویی ترکیه برای مقطع کارشناسی

مدت زمان تحصیلی در دوره های کارشناسی 4 سال طول می کشد. ناگفته نماند این مدت برای برخی رشته های پزشکی به مدت 6 سال هم می رسد. ترکیه دارای دانشگاه های برتر دنیا از نظر رتبه های جهانی و آسیایی، اروپایی می باشد. افراد به راحتی می توانند هم به زبان انگلیسی و هم به زبان ترکی در این کشور به تحصیل بپردازند. برای ورود به دانشگاه های ترکیه دو را وجود دارد.

راه اول افرادی که هدف خود را تحصیل در دانشگاه های دولتی گذاشته که دارای هزینه های بسیار پایینی است. برای ورود به این دانشگاه ها آزمون ورودی هم به زبان انگلیسی و هم به زبان ترکی وجود دارد. قبل از ورود برای آمادگی آزمون می توانند در کالج های آمادگی آزمون ثبت نام نمایند. راه دوم دانشجویانی هستند که هدف خود را راه بدون آزمون قرار داده است. در دانشگاه های خصوصی ثبت نام کرده به راحتی وارد دانشگاه می شوند که البته مشمول پرداخت هزینه خواهند شد. جهت اطلاع از هزینه های مربوط به زندگی در این کشور مقاله هزینه زندگی در ترکیه را مطالعه بفرمائید.

مجوز تحصیل در ترکیه برای مقطع کارشناسی ارشد

طول دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد در دانشگاه های ترکیه به مدت 2 سال خواهد بود. به طور کلی دانشجویان موظفند تعداد 20 الی 30 واحد درسی را طی نیمی از سال تحصیلی بگذرانند. نیمه دیگر سال تحصیلی به تحقیقات در خصوص پایان نامه و ارائه آن به دانشگاه اختصاص دارد. در اکثر مواقع برای ورود به دانشگاه های دولتی در کشور ترکیه برای مقطع کارشناسی ارشد افراد باید در آزمون هایی مانند ALES ،GRE و GMAT شرکت کرده باشند. با ارائه این مدارک وارد دانشگاه های دولتی شوند.

در اکثر مواقع مقاطع کارشناسی ارشد دانشجو موظف به ارائه پایان نامه خواهد بود. البته مورد پایان نامه در ترکیه بسیار متغیر خواهد بود. در مقطع کارشناسی ارشد نیز تحصیل به هر 2 زبان انگلیسی و ترکی امکان پذیر هست. برای ورود به دانشگاه های خصوصی هیچگونه آزمون ورودی وجود نخواهد داشت. البته به جای آن دانشجویان مشمول پرداخت هزینه خواهند شد. جهت اطلاع از شرایط کار پس از تحصیل در این کشور مقاله کار در ترکیه را مطالعه بفرمائید.

ویزای تحصیلی ترکیه برای مقطع دکترا

مدت زمان تحصیل در مقطع دکترا در ترکیه مدت 4 سال را در بر در خواهد داشت. در این مقطع تحصیلی نیز بایستی 20 الی 30 واحد درسی توسط دانشجویان در نیمی ارسال تحصیلی سپری گردد. در نیمه دیگر سال نیز باید تحقیقات و پژوهش ها جهت پایان نامه انجام و ارائه گردد. تحصیل دکترا در کشور ترکیه با ارائه رزومه و پروپوزال به اساتید مورد نظر دانشگاه های ترکیه صورت می گیرد. استاد راهنما باید این وارد ارائه شده را تایید کند، بعد از قبول شدن رزومه و سوابق پژوهشی از سوی استاد راهنما برای فرد مصاحبه اسکایپ از سوی دانشگاه گذاشته می شود. فرد می تواند به هر 2 زبان انگلیسی و یا ترکی در کشور ترکیه به ادامه تحصیل بپردازد.

هزینه دانشگاه های کشور ترکیه

هزینه دانشگاه های ترکیه به شرح زیر می باشد:

دانشگاهشهریه سالانه به دلار
دانشگاه های دولتی$1000 الی 3000$
دانشگاه های نیمه خصوصی$4000 الی 8000$
دانشگاه های خصوصی$170000 الی 30000$

در حال حاضر رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی از جمله پرطرفدار ترین رشته ها می باشند و رقابت نیز بالطبع بیشتر می باشد. رشته های پیراپزشکی، معماری، مدیریت و فنی مهندسی از جمله دیگر رشته های پرطرفدار در ترکیه می باشد. ولیکن اخذ نمره قبولی در این رشته ها به مراتب خیلی راحت تر و مقرون به صرفه تر از پزشکی می باشد. جهت اطلاع از شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

شرایط تحصیل و پذیرش از دانشگاه ‌های ترکیه 

مدارک اعطایی از سوی دانشگاه های کشور ترکیه از اعتبار بالایی در سطح جهانی برخوردار است. زبان تحصیلی در دروس ارائه شده از سوی دانشگاه های این کشور فرانسوی، ترکی، آلمانی و انگلیسی می باشد. نوع زبان تحصیلی به نوع رشته تحصیلی و دانشگاه انتخابی دانشجو بستگی داشته و متغیر است.

ترم های تحصیلی در ترکیه عبارت اند از:

فصلبازه زمانی
ترم پاییزهبازه زمانی ترم پاییزه از ماه اکتبر (October) آغاز و با اواخر ماه ژانویه (January) ادامه دارد.
ترم بهارهترم بهاره در بازه زمانی ماه فوریه (February) تا ماه ژوئن (June) ارائه می گردد.
ترم تابستانهترم تابستانه نیز از ماه جولای (July) شروع گردیده و در ماه آگوست (August) پایان می پذیرد.

در موضوع ویزای تحصیلی ترکیه و مهاجرت تحصیلی موارد بایستی مورد توجه قرار گیرد. دوره های کارشناسی ارشد و دکترا برای پذیرش دانشجویان از طریق آزمون سراسری نیست. بلکه هر دانشگاهی به صورت مجزا و جداگانه نسبت به برگزاری آزمون ورودی اقدام می نماید. ضمنا شرایط سنی در این زمینه برای دانشجویان وجود ندارد. دانشگاه های ترکیه 2 بار در سال جهت پذیرش دانشجو و رشته های موجود ابلاغیه صادر می نمایند. بنابراین دانشجویان درطول 1 سال 2 مرتبه می‌توانند جهت درخواست پذیرش در این دانشگاه ها اقدام نموده و در آزمون شرکت کنند. جهت اطلاع از شرایط اقامت در این کشور مقاله اقامت در ترکیه را بررسی بفرمائید.

مدارک لازم اخذ ویزای تحصیلی ترکیه 2020

مدارک لازم اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

این نوع ویزا مستلزم ارائه مدارکی به شرح ذیل می باشد:

  • ارائه اصل مدارک هویتی
  • 4 قطعه عکس
  • ارائه اصل پاسپورت
  •  شرکت در آزمون های ورودی در صورت وجود
  •  ترجمه و اصل مدارک تحصیلی دیپلم و ریز نمرات
  •  ترجمه و اصل مدرک پیش دانشگاهی
  • ترجمه و اصل مدرک کارشناسی و ریز نمرات
  • ترجمه و اصل مدرک کارشناسی ارشد و ریز نمرات
  • بیمه نامه دانشجویی
  • رضایت نامه دانش آموزی برای افراد زیر 18 سال
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی و یا TÖMER ترکی

هزینه اجاره منزل یا خوابگاه در شهر های مختلف ترکیه

هزینه اجاره خوابگاه معمولا بین 1500TL الی 3000TL (لیر) در ماه متغیر می باشد که به تعداد افراد در یک اتاق بستگی دارد. هزینه اجاره منزل مبله معمولا بین 2000TL الی 3000TL (لیر) می باشد. در اکثر اوقات به دلیل تقسیم هزینه بر تعداد دانشجویان، اجاره منزل مقرون به صرفه تر می باشد. هزینه منزل در استانبول معمولا %10 الی 20% بیش تر از آنکارا می باشد. نکته قابل توجه اینجا است که دانشگاه های ترکیه هیچ گونه ضمانت یا تعهدی برای ارائه خوابگاه به دانشجویان ندارند. اما طی سال های گذشته این خوابگاه ها برای دانشجویان خارجی مورد استفاده قرار گرفت. امکانات درمانی دانشجویان در طول دوره تحصیل در دانشگاه توسط بیمه درمانی رایگان محسوب می گردد.

هزینه‌های زندگی در کشور ترکیه

میزان مخارج امرار معاش در این کشور با هزینه های زندگی در ایران تقریبا یکسان است. اما این هزینه ها در زمینه پوشاک به مراتب ارزان تر از کشور ایران است. ترکیه تخفیفات 50% برای دانشجویان تحصیل در این کشور جهت استفاده از وسایل نقلیه عمومی قائل می شوند. هزینه های زندگی در یک کشور عمدتا به شهر محل سکونت و تحصیل و همچنین سبک زندگی وابسته است.

ولی به طور میانگین می توان میانگین هزینه زندگی در ترکیه را بین 400$ الی 500$ (دلار) در ماه تخمین زد. از این مبلغ نصف تا یک سوم می باید به اجاره خوابگاه یا منزل اختصاص داده شود. با توجه به مطالب مذکور، جهت کسب مشاوره تحصیلی و راه های مهاجرت به ترکیه با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید. کارشناسان ما بهترین گزینه تحصیلی جهت مهاجرت به ترکیه را به شما عزیزان ارائه می نمایند. برای کسب این مشاوره های تخصصی می توانید از طریق تماس تلفنی رایگان و یا مراجعه حضوری ارتباط بگیرید.

4.9/5 - (10 امتیاز)

10 دیدگاه برای “ویزای تحصیلی ترکیه

  1. امید گفت:

    آیا در ترکیه میتوان سرمایه گذاری نمود تا اقامت این کشور را اخذ کرد؟

  2. لیدا بهرامی گفت:

    با سلام و سپاس بابت مقاله خوبتون

  3. عادل گفت:

    سلام به نطرم اگر از نظر مالی تمکن بیشتر داشته باشیم گزینه های خیلی خیلی بهتری از ترکیه هست. ترکیه خیلی هم ایده ال نیست

  4. دنیز گفت:

    خیلی مطالب مفیدی بود

  5. امیرحسین گفت:

    مقاله خیلی خوب و مفیدی بود.

  6. پوریا گفت:

    شرایط ویزای تحصیلی در ترکیه چیه محدودیت سنی دارد؟

  7. هانا گفت:

    اطلاعاتتون در خصوص ترکیه از مطالب سایر سایت ها کامل تره ، ممنون

  8. امیر عباس گفت:

    بابت مطلبجالبتون در مورد ویزای تحصیلی ترکیه تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد کار ضمن تحصیل در ترکیه هم مطلب بذارید

  9. مهراد گفت:

    ویزای توریستی میشه تو این کار تسریع ببخشه یعنی بریم تو این کشور باشیم تا مجوز تحصیلی صادر شه ؟

  10. داود گفت:

    ویزای تحصیلی ترکیه برای چه مدتی اعتبار داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *