شرایط لهستان

هزینه زندگی در لهستان

هزینه زندگی در لهستان

هزینه زندگی در لهستان به دلیل مقرون به صرفه بودن آن یکی از مزایای زندگی و مهاجرت است. لهستان همچنان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. مهاجرین به این کشور از ویزای شنگن برخوردار می شوند که می توانند به بسیاری از کشورهای اروپایی بدون نیاز به ویزا سفر کنند. این کشور همچنین دارای نرخ بیکاری بسیار پایینی است و بسیاری با زندگی در لهستان می توانند کار پیدا کنند و به راحتی از پس هزینه های زندگی در این کشور بر بیایند.

البته مهاجرین علاوه بر هزینه بایستی به نحوه زندگی در این کشور و فرهنگ و زبان مردم این کشور نیز توجه کنند. مردم این کشور به زبان لهستانی صحبت می کنند و تسلط به این زبان زندگی برای مهاجرین را راحت تر می کند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به تفکیک هزینه زندگی در لهستان را بررسی نموده است.

اینفورگرافی هزینه زندگی در لهستان

آشنایی با کشور لهستان

کشور لهستان از شمال با کشور روسیه از جنوب با کشور اسلواکی، از جنوب غرب با کشور چک، از جنوب شرق؛ با کشور اوکراین، از شرق با کشور بلاروس و از غرب با کشور آلمان همسایه می باشد. حکومت کشور لهستان به صورت جمهوری است. بزرگترین شهر این کشور ورشو می باشد که پایتخت این کشور نیز هست.

در ادامه چند شهر مهم این کشور را نام می بریم:

  • شهر ووچ
  • شهر گدانسک
  • شهر پوزنان
  • شهر اشچچین
  • شهر کراکوف
  • شهر کاتوویتس

زندگی در لهستان

لهستان یکی از کشورهای واقع در مرکز اروپا و به سمت شرق اروپاست که در همسایگی با کشورهای اوکراین، بلاروس، لیتوانی، اسلواکی، جمهوری چک و آلمان قرار دارد. واحد پول این کشور zt (زلوتی) است که 4.5zt (زلوتی) معادل 1€ (یورو) است. اکثر افرادی که در این کشور زندگی می کنند تحت مراقبت بهداشتی ملی یا NFZ خدمات درمانی را دریافت می کنند. تحت این بیمه درمانی، تقریبا حدود 9% از حقوق مردم این کشور صرف هزینه های این بیمه می شود و در عوض خدمات درمانی ملی را دریافت می کنند. با قطارهای سریع، بین شهری و منطقه ای جابجایی انجام می شود که با گزینه های خرید بلیط آنلاین، گرفتن قطار در این کشور بسیار راحت است. اتوبوس ها امکان سفر به مناطق کوچکتر و روستایی را به شما می دهند و رانندگی در این کشور به دلیل تعداد زیاد خودروهای موجود در جاده، می تواند خطرناک تر از بسیاری از کشورهای اروپایی باشد.

زندگی در لهستان با توجه به شرایط متقاضی می تواند برای او مقرون به صرفه باشد. متقاضیان برای زندگی در لهستان بایستی بررسی های لازم را انجام دهند. شایان ذکر است که زندگی در این کشور متقاضیان را مشمول رفاه مطلوبی می کند. همچنین شرایط هر کدام از متقاضیان بسته به نوع مهاجرت متفاوت خواهد بود. در بررسی بحث هزینه های زندگی در هر کشوری، خوراک، پوشاک و مسکن که از نیازهای اولیه و اساسی هر شخصی شناخته می شود، بیشترین هزینه ها را به خود اختصاص می دهد.

ذیلا به طور مجزا به آن ها خواهیم پرداخت:

ملاک های رنکینگ دانشگاه ها

زندگی در لهستان در سال 2023

هزینه زندگی در این کشور بسیار مقرون به صرفه است و چنانچه بخواهیم با هزینه زندگی در ایران آن را مقایسه کنیم. شاخص هزینه زندگی در این کشور در سال 2023 در مقایسه به ایران بدین شرح است:

  • هزینه زندگی حدود 10% گران تر از هزینه زندگی در ایران است.
  • هزینه اجاره خانه در این کشور نیز حدود 10% نیز ارزان تر از هزینه اجاره خانه در ایران است.

با توجه به تخمین های زده شده به طور کلی هزینه زندگی در این کشور در سال 2023 برای یک نفر حدود zł5000 (زلوتی لهستان) در ماه می باشد. در حالی که این هزینه برای یک خانواده 4 نفره حدود zł9500 (زلوتی لهستان) برآورد شده است. هزینه زندگی در لهستان بیانگر مقرون به صرفه بودن مهاجرت به آن می باشد. از این رو اهمیت بالایی خواهد داشت. هزینه زندگی در شهرهای مهم و گران این کشور عبارتند از:

  • پایتخت ورشو (Waesaw)
  • کراکف (Krakow)
  • گدینا (Gdyna)
  • گدانسک (Gdansk)
  • وروتسلاو (Wroclaw)
  • لودز (Lodz)

در نمودار زیر جزئیات میزان هزینه های زندگی در این کشور را مشاهده می کنیم:

هزینه های زندگی در لهستان

لزوم بررسی هزینه زندگی در لهستان

بررسی هزینه های زندگی در لهستان به متقاضیان در بهره مندی ازمهاجرتی آگاهانه یاری می رساند. مهاجرت به لهستان مستلزم داشتن آگاهی از شرایط زندگی در این کشور است. یکی از مهم ترین شاخص ها در بررسی شرایط زندگی در لهستان نیز هزینه زندگی در این کشور می باشد. برخی از دلایل ضرورت بررسی هزینه زندگی در کشور لهستان عبارتند از:

بررسی هزینه زندگی در کشور لهستان

معیار های بررسی هزینه زندگی در لهستان

هزینه زندگی در لهستان می تواند بر اساس معیار های مختلفی بررسی گردد. از این رو متقاضیان می توانند ابن معیار ها را شناسایی و هزینه های احتمالی را محاسبه نمایند. یکی از مهمترین معیارهای بررسی هزینه زندگی در لهستان سبک زندگی متقاضیان می باشد. متقاضیان بر اساس سبک زندگی خود، هزینه های خود را مدیریت می نمایند. به عنوان مثال متقاضیانی که اهل مد باشند، بیشتر درآمد خود را صرف خرید پوشاک خواهند کرد.

سوپرمارکت و هزینه زندگی در لهستان

هزینه مواد غذایی برای زندگی در لهستان بیشترین میزان هزینه را می توانند به خود اختصاص دهند. هزینه های اقلام غذایی در این کشور بدین شرح است:

اقلامهزینه ها به زلوتی
یک لیتر شیر پرچربzt3.08
یک قرص نانzt3.94
یک کیلوگرم برنجzt4.36
یک کیلوگرم سیبzt3.70
یک کیلوگرم سیب زمینیzt2.76
یک کیلوگرم گوجهzt9.71
یک کیلوگرم پیازzt3.22
یک بطری 1.5 لیتری آبzt2.16
یک شانه تخم مرغzt10.34
یک کیلوگرم گوشت مرغzt20.40

اقامت و هزینه زندگی در لهستان

همانطور که در نمودار مشاهده کردید هزینه اقامت در این کشور حدود 28% از هزینه های زندگی در این کشور را شامل می شود. هزینه اقامت در لهستان مانند بسیاری از کشورها از هزینه های مهم زندگی می باشد. هزینه اقامت در این کشور نیز با توجه به شهرهای آن و همچنین محل خانه در شهر متفاوت است. هزینه اقامت در خانه هایی که نزدیک مرکز شهره و میدان های اصلی در این کشور است گران تر می باشند. برای مثال هزینه اجاره ماهانه یک آپارتمان تک خوابه در مرکز شهری در لهستان در بازه zł6000 الی zł2500 (زلوتی) است که رقم میانگین آن zł3946 (زلوتی) می باشد. هزینه اجاره ماهانه خانه 3 خوابه در مرکز شهر نیز در بازه zł1754 الی zł3500 (زلوتی) است.

در جدول زیر میانگین هزینه اقامت در این کشور در سال 2023 را مشاهده می کنید:

آیتممیانگین هزینه ها به زلوتی
آپارتمان 1 تخته در مرکز شهر (ماهیانه)zt2460
آپارتمان 3 تخته در مرکز شهر (ماهیانه)zt3946
آپارتمان 1 تخته در خارج شهر (ماهیانه)zt2094
آپارتمان 3 تخته در خارج شهر (ماهیانه)zt3195
خرید خانه هر متر مربع در مرکز شهرzt14913
خرید خانه هر متر مربع در خارج شهرzt10252

هزینه تحصیل در لهستان

یکی از مقاصد تحصیل در خارج از کشور و قاره اروپا، این کشور است زیرا هزینه تحصیل مناسب است و تعداد زیادی دانشگاه عالی با دانشکده های مجهز با کیفیت عالی دارد و مدارک اخذ شده در این کشور بسیار معتبر هستند. هزینه تحصیل در لهستان برای دانشجویان لهستانی و اتحادیه اروپا تقریبا رایگان است اما هزینه تحصیل برای شهروندان کشورهای دیگر با توجه به مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی متغیر است اما این هزینه بدین شرح است:

  • شهریه تحصیل: 1000€ الی 9000€ (یورو)
  • زندگی دانشجویی: حدود 500€ الی 700€ (یورو) در ماه
  • زندگی در شهرهای بزرگ تر مانند ورشو و کراکف: حدود 500€ الی 900€ (یورو) در ماه
  • خوابگاه دانشجویی: حدود 80€ الی 250€ (یورو)

حمل و نقل و هزینه زندگی در لهستان

حمل و نقل عمومی در این کشور بسیار پیشرفته می باشد. اتوبوس های شهری و حومه شهر در سراسر کشور فعالیت می کنند. در مراکز بزرگ شهری تراموا و اتوبوس های شبانه وجود دارد و تقریبا از ساعت 5 صبح تا نیمه شب مترو ورشو فعال است. تاکسی می تواند وسیله حمل و نقل مناسبی برای گردش در شهر باشد و معمولا تاکسی های تلفنی و اینترنتی در شهر کار می کنند. هزینه حمل و نقل در لهستان در کل حدود 13% از هزینه های زندگی را شامل می شود. هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی به صورت میانگین در لهستان حدود zł100 (زلوتی) می باشد. هزینه 1 لیتر بنزین به صورت میانگین در لهستان نیز حدود zł6.54 (زلوتی) می باشد. استفاده از هر تاکسی در لهستان نیز حدود zł7 (زلوتی) هزینه در بر دارد. هزینه یک بلیط تک سفره درون شهری نیز در حدود zł4 (زلوتی) می باشد.

حمل و نقل و هزینه زندگی در لهستان

هزینه زندگی در ورشو لهستان

ورشو پایتخت لهستان است و همچنین گران ترین شهر این کشور می باشد. به دلیل بزرگی این شهر و بازار بزرگ تر ورشو و همچنین جمعیت بین المللی بیشتر، بسیاری از افرادی که مهاجرت به لهستان را انتخاب می کنند شهر ورشو را برای زندگی در نظر می گیرند. هزینه زندگی در ورشو در سال 2023 با احتساب هزینه اقامت طبق آمار منتشر شده برای یک نفر ماهانه حدود zł6000 (زلوتی) هزینه در پی دارد. هزینه زندگی در این شهر نیز به صورت خانوادگی و یک خانواده 4 نفره حدود zł11500 (زلوتی) برآورد شده است. شهر ورشو به دلیل بازسازی شگفت انگیزش پس از جنگ جهانی دوم امروز با داشتن بسیاری از ساختمان های زیبا، آسمان خراش ها در کرانه های رودخانه و امکانات بسیار زیاد به یک مکان توریستی نیز تبدیل شده است.

در جدول زیر برای درک بهتر هزینه زندگی در ورشو لهستان قیمت برخی از اقلام و کالاها آورده شده است:

اقلامهزینه ها به زلوتی
1 لیتر شیر در شهر ورشوzt3.40
1 شانه تخم مرغ در شهر ورشوzt11.01
1 کیلوگرم برنج در ورشوzt5.49
1 کیلوگرم سیب زمینی در ورشوzt3.20
1 کیلوگرم گوجه در ورشوzt10
1 کیلوگرم گوشت مرغ در شهر ورشوzt24.15
اجاره آپارتمان 1 تخته در مرکز شهر ورشوzt3517
اجاره آپارتمان 3 تخته در مرکز شهر ورشوzt6592
حمل و نقل ماهیانه در شهر ورشوzt110
1 لیتر بنزین در ورشوzt7.37

هزینه زندگی در کراکف لهستان

یکی دیگر از شهرهای مهم کشور لهستان، شهر کراکف لهستان است که پیس از ورشو لهستان دومین شهر بزرگ این کشور است. این شهر قبل از ورشو پایتخت لهستان بوده است و بر خلاف ورشو اکثرا از دوران بی رحمانه جنگ جهانی دوم جان سالم به در برده است و اکنون محافظ تمام میراث و فرهنگ لهستان است. این شهر پر ا از نمادهای معماری و تاریخی لهستان است و این موضوع شهر کراکف را به یک مکان گردشگری جذاب تبدیل نموده است. هزینه زندگی در این شهر ارزان تر از ورشو بوده و هزینه زندگی یک نفر ماهانه در کراکف لهستان در حدود zł4600 (زلوتی) تخمین زده شده است. همچنین هزینه زندگی یک خانواده 4 نفره در شهر کراکف در سال 2023 نیز حدودا zł10500 (زلوتی) هزینه در پی دارد.

بر اساس آمار شهر کراکف از 70% شهرهای واقع در شرق اروپا ارزان تر می باشد. این هزینه ها در جدول زیر اورده شده است:

اقلامهزینه ها به زلوتی
1 لیتر شیر در شهر کراکفzt3.52
1 شانه تخم مرغ در شهر کراکفzt10.72
1 کیلوگرم برنج در کراکفzt4.88
1 کیلوگرم سیب زمینی در کراکفzt2.71
1 کیلوگرم گوجه در کراکفzt10.66
1 کیلوگرم گوشت مرغ در شهر کراکفzt22.11
اجاره آپارتمان 1 تخته در مرکز شهر کراکفzt2691
اجاره آپارتمان 3 تخته در مرکز شهر کراکفzt4259
حمل و نقل ماهیانه در شهر کراکفzt140
1 لیتر بنزین در کراکفzt7.12

هزینه زندگی در لودز لهستان

شهر لودز یکی دیگر از شهرهای برتر این کشور برای زندگی است. این شهر همچنین به دلیل فرهنگ، سنت و فرصت های شغلی که به مهاجران و دانشجویان برای شغل و تحصیل ایجاد می کند مشهور است. شهر لودز واقع در مرکز لهستان، سومین شهر بزرگ این کشور است. این شهر به دلیل موقعیت خوبی که در مرکز کشور دارد به مکان های مهم وصل شده و آن را به مکانی مهم برای تجارت تبدیل کرده است. این شهر همچنین قطب نساجی انگلستان است و همچنین اغلب منچستر این کشور نامیده می شود. شرح هزینه ها در لودز بدین قرار است:

  • هزینه زندگی با احتساب هزینه اقامت برای 1 نفر حدود zł4000 (زلوتی)
  • هزینه زندگی در لودز برای یک خانواده 4 نفره در ماه به مقدار zł9500 (زلوتی)
  • هزینه اقامت در شهر لودز در مقایسه با شهر تهران حدود 20% گران تر می باشد.

هزینه زندگی و جمعیت در 3 شهر مهم لهستان

در نمودار زیر شاهد میزان جمعیت و هزینه زندگی در 3 شهر مهم این کشور مطابق با آخرین اطلاعات در سال 2023 می باشید:

میزان جمعیت و هزینه زندگی در 3 شهر لهستان

شاخص هزینه زندگی در شهرهای مختلف لهستان

در این بخش از مقاله به شهرهای برتر از لحاظ کیفیت داده در این کشور می پردازیم:

رتبه بندیشهر شاخص قیمت
1ورشو95
2وروتسلاو81
3کراکوف81
4لوبلین72
5RZESZOW70
6بیاستوک70

هزینه زندگی در لهستان در بخش سرگرمی

یکی از بخش های ضروری در هزینه های زندگی در لهستان، بخش سرگرمی در این کشور می باشد. به طور کلی همانند هزینه های مواد غذایی، هزینه های سرگرمی در لهستان نیز به سبک زندگی شما در این کشور بستگی دارد. به طور مثال برخی از افراد در لهستان از هیچ سرگرمی در این کشور استفاده نمی کنند. البته لازم به ذکر است که ورشو، پایتخت لهستان بهترین موارد را جهت سرگرمی در این کشور به مهاجران ارائه می دهد. از جمله مهمترین سرگرمی های لهستان می توان به کلوب ها، سینماها، تئاترها، باشگاه های ورزشی و موزه ها اشاره کرد. به طور کلی اتباع خارجی در لهستان هر روز کار جدیدی را برای انجام دادن در این کشور دارند.

در تصویر زیر می توانید چند نمونه از هزینه های زندگی در لهستان در بخش سرگرمی را مشاهده فرمایید:

چند نمونه از هزینه های زندگی در لهستان در بخش سرگرمی

بیمه سلامت و هزینه زندگی در لهستان

یکی از بخش های اصلی در هزینه زندگی در لهستان، هزینه بیمه سلامت در این کشور می باشد. نکته قابل توجه این است که بیمه سلامت در لهستان جزو الزامات اساسی زندگی در این کشور محسوب می شود. بدون داشتن بیمه سلامت اجازه اقامت در این کشور را دریافت نمی کنید. هزینه بیمه سلامت عمومی در لهستان برای هر فرد حدود zt750 (زلوتی لهستان) می باشد. بیمه سلامت عمومی لهستان هنگام مراجعه به پزشکی عمومی یا بستری غیر منتظره در بیمارستان عالی است. اما این بیمه فقط درمان بسیار ابتدایی را پوشش می دهد، و در بیشتر موارد شما باید هزینه آن را خودتان پرداخت کنید. البته لازم به ذکر است که هزینه زندگی در فنلاند در بخش بیمه سلامت، به مکان زندگی شما نیز در این کشور بستگی دارد. بنابراین خوب است که گزینه های مختلف را در یک شهر بررسی کنید.

هزینه زندگی در لهستان در بخش خدمات آب و برق

برخی از اتباع خارجی حین زندگی در لهستان هزینه های آب و برق این کشور را نادیده می گیرند. در حالی که هزینه زندگی در لهستان در بخش آب و برق یکی از اساسی ترین چالش های افراد در این کشور محسوب می شود. بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی هزینه آب و برق در لهستان بسیار مقرون به صرفه است. البته هزینه آب و برق در لهستان بیشتر به اندازه اقامتگاه شما و میزان برق مصرفی شما در طول ماه بستگی دارد. به طور کلی خدمات اولیه مانند برق، آب، گاز و خدمات زباله در یک آپارتمان 100 متری در پایتخت لهستان حدود zt290 (زلوتی لهستان) برای شما هزینه خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که در فصل زمستان، قبوض شما ممکن است به دلیل گرمایش بالا برود.

در نمودار زیر می توانید هزینه آب و برق را در شهرهای مختلف لهستان مشاهده فرمایید:

هزینه آب و برق را در شهرهای مختلف لهستان

امیدواریم با مطالعه این مقاله که به دست مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است اطلاعات لازم درباره هزینه زندگی در این کشور را بدست آورده باشید. مشاورین باتجربه این موسسه همچنین آماده راهنمایی و مشاوره به متقاضیان مهاجرت به کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای اروپایی نظیر مهاجرت به مجارستان می باشند.

سوالات پرتکرار در باب هزینه زندگی در لهستان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات شما در خصوص هزینه زندگی در لهستان می باشیم:

  • اقتصاد لهستان بر پایه چه صنایعی است؟ صادرات و وضع اقتصادی در لهستان بیشتر بر پایه فرآورده های کشاورزی، خواربار، تجهیزات حمل و نقل و ماشین آلات می باشد. واحد پول در لهستان، زلوتی است.
  • ارزانترین شهرها در لهستان کدامند؟ بیاویستوک/ ترونی/ بیدگوشچ/ شچچین/ ووچ/ پوزنان/ گدانسک/ وروتسواف/ کراکوف/ورشو.
  • خدمات بیمه و تسهیلات درمانی در لهستان به چه صورت است؟ افرادی که اقامت لهستان دارند، از خدمات رایگان بیمه و تسهیلات درمانی و اجتماعی بهره‌ مند می‌ شوند. در صورت داشتن دفترچه بیمه، برخی از داروها رایگان و برخی دیگر شامل تخفیفات زیادی می ‌شوند، همچنین با بستری شدن در بیمارستان، هزینه‌ دارو و بیمارستان رایگان است.
  • هزینه تحصیل در لهستان چقدر است؟ تحصیلات عمومی برای افرادی که مسلط به زبان لهستانی باشند، رایگان است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌ های لهستان در مراکز دولتی، در حدود سالانه 2200$ الی 3200$ (دلار آمریکا) می‌ باشد، هزینه تحصیل در دانشگاه‌ های آزاد و خصوصی نیز هم‌ تراز هزینه‌ های دانشگاه‌ های کانادا است.
4.8/5 - (5 امتیاز)

13 دیدگاه برای “هزینه زندگی در لهستان

  1. احمدی گفت:

    سلام مرسی که مطلبی به این خوبی نگارش کرده بودید. واقعا فکر نمیکردم بتونم مقاله ای به زبان فارسی پیدا کنم که درباره همه هزینه های زندگی در لهستان توضیح بده از خونه گرفته تا اقلام خوراکی من ساعت ها با این مبالغ داشتم حساب کتاب میکردم. خیلی موثر و مفید بود. ممنونم از شما. برای مهاجرت یک پدر و پسر که هردو مجرد هستن چه راهی مناسب و بهتر است؟

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

    2. حسین گفت:

      سلام و خسته نباشید . راننده پایه یک هستم،
      ۴۷ ساله ،
      برای مهاجرت و کار در کشور لهستان رانندگی آیا شرایط هست
      اکه هست راهنمایی کنید ممنونم.
      تمکن مالی ندارم.

      1. صادقی گفت:

        سلام برای کار در این کشور باید از کارفرما پیشنهاد کاری داشته باشید. در خصوص مشاوره می توانید با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. مارال گفت:

    من ورشو زندگی میکنم.اطلاعات خوبی شیر کردین.موقعیت ه ای شغلی بسیار زیاد هست اینجا و تقریبا کسی بیکار نمی مونه.دانشجویان و مجردین هم اتاق کرایه می کنند که بسیار معمول هست که هزینه های اجاره مسکن رو کاهش میده.

    1. مهرداد گفت:

      سلام من به دنبال ویزای جاب آفر برای نجاری هستم

      1. صادقی گفت:

        با سلام. در موسسه ما خدماتی در باب ارائه پیشنهاد کاری وجود ندارد. در خصوص پروسه های ویزای کاری با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

    2. شاهرخ گفت:

      مطالب شما خیلی ارزنده بود واستفاده بردیم فقط یک سئوال دارم من بتازگی یک شرکت تاسیس کردم درکراکف و تو ایران شغل مهندسی عمران دارم وتقریبا به همه کار ساختمان واقفم وخودم آچار فرانسه هستم قصد دارم ساخت و ساز و تعمییرات ساختمان اونجا داشته باشم جو رو چطور می بینید؟؟ هرچند خودم فکر می کنم برای افرادی چون من هیچ نگرانی درکراکف نمی بینم واعتقاد دارم اگر آدم برای کار کردن وخلاقیت کم نیاره همه جا پیشرفت وجود داره.

      1. صادقی گفت:

        با سلام لطفا در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

    3. حسین گفت:

      سلام دوست عزیز
      میخواستم بپرسم با حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو ماهیانه میتونم در ورشو زندگی کنم و این پول جوابگوی هزینه ها و اجاره خونه هست ؟

      1. صادقی گفت:

        سلام لطفا در خصوص آگاهی از شرایط تحصیل در لهستان با شماره 02191003232 تماس بگیرید. توصیه میکنم مقاله هزینه تحصیل در لهستان را هم مطالعه کنید..

  3. حسن گفت:

    ساس فراوان. اطلاع رساني عالي.

    1. شاهرخ گفت:

      درود برشما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *