مهاجرت تحصیلی یونان

تحصیل پزشکی در یونان

تحصیل پزشکی در یونان

تحصیل پزشکی در یونان در بین محبوب ترین گزینه های تحصیل در دانشگاه های این کشور قرار می گیرد. این کشور مقصدی جذاب برای دانشجویان خارجی است. به همین دلیل، کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را به عنوان راهنما برای هموطنانی تهیه کرده اند که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور یونان در رشته پزشکی را دارند. یونان به دلایل مختلف مقصد مناسبی برای تحصیل در برجسته ترین رشته های دانشگاهی به شمار می رود.

برخی از این دلایل عبارتند از:

  • هزینه های تحصیل مقرون به صرفه
  • مزایای بی شمار اقامت تحصیلی در یونان
  • هزینه های زندگی بسیار کم نسبت به سایر کشورهای اروپا
  • برنامه های تحصیل متنوع به زبان انگلیسی

اینفوگرافی تحصیل پزشکی در یونان

بررسی تحصیل پزشکی در یونان 2023

تحصیل پزشکی در یونان راهی مقرون به صرفه برای تحقق الزامات آموزشی برای تبدیل شدن به پزشک متخصص است. هزینه زندگی و اقامت دانشجویان در کشور یونان حتی در شهرهای بزرگ کم است و بسته به ملیت دانشجویان و متقاضیان تحصیل پزشکی در یونان، شهریه و هزینه های تحصیل این رشته متفاوت است. همچنین با تحصیل در کشور یونان، دانشجویان و متقاضیان خارجی باید در نظر داشته باشند که در یونان شبکه های پیوسته با سایر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی اروپا نیز وجود دارد دانشجویان می توانند به عنوان مقیم از آنها استفاده کنند و بهره مند شوند.

مدت زمان تحصیل پزشکی در اکثر دانشگاه های معتبر دنیا 5 تا 6 سال می باشد و در دانشگاه های یونان نیز مدرک پزشکی را می توان در 6 سال دریافت کرد. پس از تحصیل در یک دوره 6 ساله، دانشجویان تحصیلات Undergraduate خود را به پایان می رسانند. گفتنی است که بررسی میزان درآمد پزشکان در این کشور یکی از الزامات برنامه ریزی مهاجرت تحصیلی می باشد.

میزان درآمد پزشکان بر حسب یورو در این کشور بدین شرح می باشد:

میزان درآمد پزشکان بر حسب یورو در یونان

شایان ذکر است که دانشجویان قبل از شروع برنامه تحصیلی خود در یک دوره زبان یونانی (در صورت نیاز) و یک دوره آموزش های پایه (الزامی) که شامل آموزش دروس پایه رشته پزشکی (فیزیک، شیمی، ریاضی و زیست شناسی) می شود شرکت می کنند. به دلیل اینکه اکثر برنامه های تحصیل در دوره Undergraduate در دانشگاه های یونان به زبان یونانی ارائه می شوند، توصیه می شود دانشجویان خارجی حتما مدرک زبان یونانی کسب کنند. اما باید در نظر داشته باشید که در برخی از دانشگاه های یونان دانشجویان می توانند با رعایت شرایط مربوطه، مشغول به تحصیل به زبان انگلیسی در دوره Undergraduate شوند.

در این بخش مزایا اصلی تحصیل پزشکی در این کشور می پردازیم:

مزایا تحصیل پزشکی در یونان

هزینه اقامت دانشجویی در یونان

علاوه بر هزینه تحصیل پزشکی در یونان، دانشجویانی که قصد دارند وارد دانشگاه های یونان شوند و مدرک پزشکی خود را اخذ کنند، باید در نظر داشته باشند که تحصیل پزشکی در یونان 5 تا 6 سال به طول می انجامد و دانشجویان باید توان مالی کافی برای پرداخت هزینه های دانشجویی و هزینه های اقامت را نیز داشته باشند. هزینه متوسط زندگی دانشجویی و اقامت در یونان به عنوان یک دانشجویی خارجی به طور میانگین €750 (یورو) در ماه می باشد. تقریبا €200 الی €250 (یورو) دانشجویان باید برای پرداخت اجاره یا هزینه اقامت در نظر داشته باشند. اکثر دانشجویان بین المللی در کشور یونان خانه های خصوصی و شخصی را برای اقامت انتخاب می کنند. به یاد داشته باشید که دانشجویان برای ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور یونان می توانند در خوابگاه های دانشجویی یا اقامتگاه های دانشگاهی نیز ساکن شوند.

برخی از مهمترین هزینه های اقامت در یونان عبارتند از:

آیتمهزینه ها به یورو در یک ماه
امکانات و خدمات110€
حمل و نقل ماهانه30€
تفریحات35€
خوراک210€
مراقبت های بهداشتی60€

هزینه تحصیل پزشکی در یونان

در کشور یونان، دانشجویان یونانی و دانشجویان اروپایی می توانند بدون پرداخت شهریه، مشغول به تحصیل رشته مورد علاقه خود شوند. در نتیجه، تحصیل پزشکی در یونان برای دانشجویان یونان و دانشجویان اروپایی رایگان می باشد. اما دانشجویان خارجی، مانند دانشجویان ایرانی، برای تحصیل پزشکی در یونان باید هزینه های مختلف بپردازند. هزینه متوسط تحصیل پزشکی در یونان برای دانشجویانی که شهروند کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و اتحادیه اروپا هستند، متغیر می باشد:

  • متوسط هزینه: 1500€ (یورو) در سال
  • کل دوره تحصیل پزشکی در دانشگاه های یونان: 6000€ الی 10000€ (یورو)

همچنین هزینه زندگی در یونان بسیار ارزان تر از سایر کشورهای اروپایی است، که باعث می شود در هنگام تلفیق با شهریه پایین تر از میانگین و مقرون به صرفه، یک مقصد جذاب برای تحصیل باشد. در جدول زیر به جزئیات هزینه اقامت در یونان و زندگی در این کشور به عنوان یک دانشجویان خارجی اشاره شده است. بررسی هزینه های تحصیلی به متقاضیان در محاسبات مورد نیاز یاری می رساند. چرا که آگاهی از هزینه های مورد نیاز منجر به آگاهی در مهاجرت تحصیلی می شود.

این هزینه ها عبارتند از:

آیتمهزینه ها به یورو به صورت ماهیانه
متوسط هزینه اقامت (محل زندگی)€250
متوسط هزینه غذا و خوراک€200
متوسط هزینه امکانات، حمل و نقل و خدمات€200
متوسط هزینه تفریحات، سرگرمی و خرید کتاب€100
جمع کل (متوسط هزینه زندگی دانشجویی ماهانه)€750

تحصیل پزشکی در یونان و آینده شغلی آن

پزشکی به عنوان یکی از مشاغل پر درآمد در سراسر جهان شناخته می شود. از این رو تحصیل در این رشته به متقاضیان امکان بهره مندی از آینده شغلی مطلوب را می دهد. تحصیل پزشکی در یونان بر اساس نرخ بیکاری آسیب چندانی نخواهد دید. چرا که این شغل همواره مورد نیاز ججوامع مختلف می باشد. لذا می توان آینده تحصیل پزشکی را برای دانشجویان مطلوب تلقی کرد. شایان ذکر است که این مزایا مختص دانشجویان فارغ التجصیل می باشد.

متقاضیان کار پس از تحصیل پزشکی در یونان می توانند به پشتوانه تحصیلات خود در اروپا شاغل شوند. اشتغال در اروپا می تواند متقاضیان را به بسیاری از اهداف مالی رساند. همچنین یکی دیگر از مزایای بزرگ تحصیل و کار در اروپا، بهره مندی از رفاه اجتماعی می باشد. نا گفته نماند که کار در رشته پزشکی در تمامی کشورهای جهان یکی از مشاغل محبوب می باشد.

تحصیل پزشکی در یونان به زبان انگلیسی

متقاضیان تحصیل در یونان گاها خواهان تصحیل به زبان انگلیسی هستند. چرا که مقصد کاری آن ها ممکن است خود یونان نباشد. متقاضیان در این مواقع می توانند از تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور بهره مند شوند. متقاضیان تحصیل در یونان به زبان انگلیسی قادر اند تا مدک معتبری را اخذ و پس از آن نیز در یونان مشغول به کار شوند. برخی از ویژگی های تحصیل به زبان انگلیسی در یونان عبارتند از:

ویژگی های تحصیل به زبان انگلیسی در یونان

3 دانشگاه برتر پزشکی در یونان

آشنایی با بهترین دانشگاه های یونان برای تحصیل پزشکی موضوع بسیار مهمی برای تمام دانشجویانی می باشد که به فکر تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی یونان هستند.

بهترین دانشگاه های یونان برای تحصیل پزشکی عبارتند از:

نام دانشگاهتعداد کارکنان دانشگاهیتعداد اعضای هیات علمی
دانشگاه آتن1300 نفر2000 نفر
دانشگاه ارسطو1333 نفر2024 نفر
دانشگاه کرت420 نفر550 نفر

بهترین دانشگاه های یونان برای تحصیل پزشکی عبارتند از:

نام دانشگاهسال تاسیس (میلادی)تعداد دانشجویان (جمعیت تقریبی)
دانشگاه ارسطو یونان192540000 نفر
دانشگاه کرت یونان197619000 نفر
دانشگاه پاتراس یونان196433800 نفر
دانشگاه ملی آتن1837124000 نفر

در ادامه با دانشگاه های ذکر شده بیشتر آشنا خواهید شد.

تحصیل پزشکی در یونان در دانشگاه ملی آتن

دانشکده پزشکی در دانشگاه ملی و Kapodistrian آتن دارای بالاترین رتبه دانشکده پزشکی در یونان است. این دانشگاه فعالیت خود را از سال 1837 شروع به کار کرد. امروزه بیش از 2500 دانشجوی کارشناسی، 3000 دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و 3000 کاندیدای دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. پذیرش در این دانشگاه فقط با شرکت در امتحانات Panelllenic State می تواند بدست آید. این امتحانات مجموعه ای از امتحانات هستند که بطور همزمان در تمام یونان و با هدف ثبت نام در دانشکده پزشکی برگزار می شود. به طور کلی، دانشجویان حتما باید قبل از مهاجرت به یونان از شرایط کسب پذیرش در دانشگاه مورد نظر خود مطلع شوند.

تحصیل پزشکی در یونان در دانشگاه ملی آتن

دانشکده پزشکی دانشگاه ارسطو یونان

دانشکده پزشکی دانشگاه ارسطو در سالونیک یکی از معتبرترین دانشکده های پزشکی یونان است. این دانشگاه در سال 1942، یعنی در زمانی که یونان تحت اشغال آلمان بود، تأسیس شد و تاریخ این دانشگاه از نزدیک توسط کارمندان و دانشجویان آن زمان با مقاومت ضد آلمان مرتبط است. امروزه، دانشکده پزشکی دانشگاه ارسطو بر آموزش پزشکان عمومی در یونان و جهان تمرکز دارد. برنامه درسی پزشکی در این دانشگاه در 2 سال اول شامل آموزش های اولیه و پایه می شود و پس از آن از سال سوم، دانشجویان آموزش های عملی را با وسایل مختلف شروع می کنند. به غیر از مدرک پزشکی، این دانشکده همچنین برنامه های مختلفی را در انفورماتیک پزشکی، شیوه های پزشکی نوین، تنظیم، بیوتیک و غیره ارائه می دهد.

آشنایی با دانشگاه پزشکی کرت یونان

یكی از بهترین مدارس پزشكی در یونان، دانشكده پزشکی در دانشگاه کرت است كه از سال 1983 فعالیت می كند. این نزدیكی پایتخت كرت، هراكلیون واقع شده است و یك پردیس عظیم 24000 متر مربع را دربر می گیرد. لازم به ذکر است که این دانشگاه دارای بیمارستان می باشد. به عنوان یکی از مراکز تعالی علوم زیست پزشکی شناخته می شود. چند عضو هیئت علمی این دانشگاه در سطح بین المللی شناخته شده اند. در سازمان های پان اروپایی و جهانی که با انجمن های علمی یا کارهای بهداشتی مرتبط هستند، در جایگاه های مختلف با اهمیت کار می کنند. علاوه بر این، بیمارستان دانشگاه محل تمرین دانشجویان و متقاضیانی می باشد که در دانشگاه مشغول به تحصیل می شوند. دانشگاه پزشکی کرت همچنین از دانشجویان پرستاری انستیتوی آموزشی فناوری هراکلیون و ساکنان پزشکی که قصد ادامه تحصیل (تحصیلات تکمیلی) را دارند، استقبال می کند.

شرایط تحصیل در یونان را در این مطلب می توانید بخوانید.

زبان تحصیل پزشکی در یونان

یکی از اصلی ترین چالش های دانشجویان بین المللی حین تحصیل پزشکی در یونان، زبان تحصیل در دانشگاه های این کشور است. به طور کلی زبان تحصیل دانشجویان مقطع کارشناسی تا کارشناسی ارشد پزشکی در یونان به زبان یونانی است. اگر همچنان به زبان یونانی مسلط نیستید، دانستن زبان و گذراندن دوره های زبان اضافی به غیر از دروس موجود در برنامه درسی اجباری است. جالب است بدانید که این کشور معتقد است که یادگیری زبان مادری آنها ضروری است. به خصوص اگر قصد دارید یک پزشک مقیم باشید و قصد دارید یک پزشک دائمی در کشور شوید. یادگیری زبان یونانی به دانشجویان پزشکی کمک می کند تا بیماران محلی خود ارتباط برقرار کنند. زیرا اغلب مردم یونان انگلیسی را نمی دانند. به طور مثال دانشگاه پزشکی کرت یکی از دانشکده های پزشکی با این نوع الزامات اصلی است. در نهایت اینکه، توصیه می شود برای تحصیل پزشکی در یونان زودتر شروع به یادگیری زبان کنید.

آشنایی با اجزای برنامه درسی جهت تحصیل پزشکی در یونان

اتباع خارجی که با هدف تحصیل پزشکی در یونان وارد این کشور می شوند، ابتدا باید با اجزای برنامه درسی در رشته پزشکی به خوبی آشنا شوند. اجزای برنامه درسی پزشکی در یونان نسبتا با برنامه های درسی پزشکی در سراسر چهان برابری می کند. نسبتا مشابه برنامه های درسی پزشکی اکثر دانشگاه های معتبر جهان می باشد. نیمی از برنامه درسی پزشکی در یونان شامل اقدامات اولیه پزشکی و کارآموزی بالینی است. که به دانشجویان کمک می کند تا از کار در یک بیمارستان واقعی تجربه کسب کنند. به طور کلی، حداقل دوره ای که برای گرفتن مدرک پزشکی در یونان نیاز دارید حداقل 6 سال است. البته اغلب موسسات پزشکی در یونان، فقط برنامه های مدرک پزشکی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند.

در نمودار زیر می توانید روند درخواست دانشجویان بین المللی برای تحصیل پزشکی در یونان را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند درخواست دانشجویان بین المللی برای تحصیل پزشکی در یونان را طی سال های اخیر

انواع بورسیه دانشجویی برای تحصیل پزشکی در یونان

دولت یونان با همکاری دانشگاه های این کشور، به دانشجویان مستعدی که قصد تحصیل پزشکی در یونان را دارند بورسیه تحصیلی ارائه می دهند. انواع بورسیه تحصیلی برای دانشجویان پزشکی عبارت اند از:

انواع بورسیه تحصیلی پزشکی در یونانتوضیحات
بورسیه پزشکی دانشگاه ملی آتندانشگاه ملی آتن چندین بورسیه تحصیلی در موضوعات پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی به دانشجویان بین المللی اعطا می کند.
بورسیه ارسطو تسالونیکیاین بورسیه تحصیلی برای دانشجویان منطقه ای و جهانی که اصالت یونانی ندارند در دسترس است.
بورسیه تحصیلی فولبرایتاین بورسیه به نامزدها اجازه می دهد تا کارهای تحقیقاتی را در موسسات آموزشی و مراکز تحقیقاتی برتر یونان انجام دهند.
بورسیه اپیروساین بورسیه حامی مالی دانشجویان پزشکی در مقطع دکترا در یونان می باشد.

کارشناسان و متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با افتخار آماده انجام تمام امور حقوق و مهاجرتی شما عزیزان می باشند. با ما در تماس باشید.

سوالات متداول در باب تحصیل پزشکی در یونان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب تحصیل پزشکی در یونان می باشیم:

  • شرایط ورود به رشته پزشکی در یونان به چه صورتی است؟ طول دوره پزشکی عمومی در یونان 4 سال می باشد. دوره تخصص نیز حدودا 5 تا 7 سال به طول می انجامد. دانشجویان قادر خواهند بود به هر دو زبان یونانی و انگلیسی رشته پزشکی را در دانشگاه های یونان بخوانند اما دانشجویانی که زبان انگلیسی را جهت تحصیل پزشکی در یونان انتخاب می کنند تا حدودی نیز باید زبان یونانی را فرا بگیرند.
  • مدارک مورد نیاز اخذ پذیرش پزشکی یونان شامل چه چیزهایی است؟ ارائه ریز نمرات دوره متوسطه/ ارائه مدرک دیپلم/ ارائه فرم تقاضای پذیرش/ کپی شناسنامه/ پاسپورت/ گواهی پیش پذیرش و پیش ثبت نام دانشگاه/ عکس پاسپورتی/ فیش پرداخت هزینه ثبت نام/ گواهی اقامت/ گواهی سلامت
  • هزینه های تحصیل پزشکی در یونان چقدر است؟ هزینه های تحصیل پزشکی در یونان به زبان انگلیسی سالانه حدود 10000€ تا 12000€ (یورو) می باشد. افراد با ارائه نمره زبان ایلتس 6.5 می توانند در دانشگاه های خصوصی یونان به زبان انگلیسی تحصیل کنند.
  • آیا کار پس از تحصیل پزشکی در یونان امکان پذیر است؟ بله ولی نرخ بیکاری در کشور یونان بسیار بالا می باشد. این کشور از نظر شرایط اقتصادی و کاری در وضعیت نامناسبی است. به این منظور که دریافت شغل پس از اتمام تحصیل کار چندان آسانی نخواهد بود.
5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل پزشکی در یونان

  1. زهرا گفت:

    با سلام و وقت بخیر من میخواستم برم یونان برای تحصیل پزشکی چون شنیدم هزینه هاش پایینه میخواستم ببینم چه مدارکی نیاز هست شما کمک می کنید؟

    1. صادقی گفت:

      سلام بله امکان اخذ پذیرش برای شما وجود دارد. در خصوص مشاوره برای شرایط تحصیل در یونان با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *