مهاجرت تحصیلی ارمنستان

هزینه تحصیل پزشکی در ارمنستان

هزینه تحصیل پزشکی در ارمنستان

هزینه تحصیل پزشکی در ارمنستان مقرون به صرفه است. دانشجویان می توانند با کار حین تحصیل این هزینه ها را پوشش دهند. ارمنستان یکی از کشورهای عضو شوروی سابق است لذا تحصیل در این کشور امروز هم به زبان روسی هم به زبان ارمنی و انگلیسی ارائه می شود. رشته های پزشکی در ارمنستان همچنین از رشته های پر طرفدار بوده و به دلیل هزینه تحصیل پزشکی پایین در میان دانشجویان آسیایی از جمله دانشجویان هندی محبوبیت دارد. جهت آشنایی با هزینه تحصیل پزشکی در ارمنستان و دانشگاه های این کشور می توانید به این مطلب که توسط همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارائه شده توجه فرمایید.

درباره تحصیل پزشکی در ارمنستان

یکی از رشته های پر درآمد در ارمنستان رشته پزشکی است. دانشجویان با تحصیل پزشکی یا همان MBBS در ارمنستان می تواند مدرک معتبر سازمان های جهانی مانند WHO را بدست آورند. دانشجویان می توانند هر آنچه را که می خواهند در دانشگاه های پزشکی ارمنستان بدست آورند. زیرساخت های مدرن، آزمایشگاه های مجهز، هزینه پایین، آموزش بالینی و آموزش پزشکی با کیفیت، اینها برخی از عواملی است که دانشجویان خارجی را به تحصیل پزشکی در ارمنستان جذب می کند. همچنین دانشجویان برای پذیرش در دانشگاه های برتر پزشکی ارمنستان نیازی به شرکت در هر نوع آزمون ورودی ندارد. کلاس های پزشکی به زبان انگلیسی، ارمنی و روسی در ارمنستان برگزار می شود. البته لازم به ذکر است به دلیل تحصیل سال های اخیر به صورت کار در بیمارستانها یادگیری زبان ارمنی ملزوم خواهد بود.

ساختار تحصیل پزشکی در ارمنستان

تحصیلات پزشکی در ارمنستان به صورت 6 ساله است که به دو قسمت کلی آموزش تئوری و آموزش بالینی تقسیم می شود. مدارک صادر شده از دانشگاه های پزشکی ارمنستان توسط سازمان های UNESCO، WHO و MCI مورد تایید هستند. چنانچه علاقه مند به تحصیل به زبان ارمنی باشید 1 سال نیز صرف آموزش این زبان و پیش پزشکی می باشد که در مجموع 7 سال زمان خواهد برد. در جدول زیر دروس اصلی ارائه شده پزشکی را در ترم های مختلف مشاهده می کنید:

ترمدروس
اول تا دومآناتومی، بیوشیمی و فیزیولوژی
سوم تا پنجمآسیب شناسی، داروسازی، پزشکی عمومی، پزشکی قانونی، میکروبیولوژی، بالینی و OPD
ششم تا نهمزنان و زایمان، کودکان، جراحی، پزشکی عمومی (روانپزشکی و پوست)، بالینی

 

بررسی هزینه تحصیل پزشکی در ارمنستان

همه دانشگاه های پزشکی در ارمنستان دولتی هستند و توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش ارمنستان اداره می شود. مدرک پزشکی از دانشگاه های پزشکی ارمنستان در سطح جهانی شناخته می شود. فارغ التحصیلان آنها پس از اتمام دوره می توانند در خارج از کشور مشغول به کار شوند البته اگر کشور مقصد مدرک ارمنستان را به رسمیت بشناسد. لذا باید بگوییم که کشور ایران مدارک صادر شده از ارمنستان را به رسمیت نمی شناسد. به طور کلی دانشجویان بین المللی برا تحصیل پزشکی در ارمنستان نیاز به پرداخت شهریه دارند. شهریه معمولا به صورت سالانه پرداخت می شود. همچنین پرداخت شهریه در سال اول معمولا بیش از سال های بعدی است.

هزینه تحصیل پزشکی در ارمنستان با توجه به دانشگاه متفاوت است اما در کل در حدود 3000$ الی 5000$ (دلار) در سال است. میزان هزینه ها بدین قرار است:

پارامترهزینه به $ (دلار)
سالیانه5000 الی 3000
تمام دوره28000 الی 18000

تحصیل رشته های پزشکی در ارمنستان

ارمنستان اکنون برای دانشجویان خارجی که مایل به یادگیری رشته های پزشکی در خارج با هزینه کم هستند به یک مقصد محبوب تبدیل شده است. دانشجو برای ورود به دانشگاه های برتر پزشکی ارمنستان مجبور به انجام هیچگونه آزمون ورودی نیست. مراحل پذیرش در دانشگاه های ارمنستان بسیار آسان و ساده است. علاوه بر این، مدارک پزشکی اعطا شده از دانشگاه های معتبر ارمنستان توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) و یونیسف تأیید می شود. متقاضی تحصیل رشته های پزشکی در ارمنستان با رعایت شرایط و معیارهای پذیرش به راحتی می تواند در این کشور تحصیل کند.

پزشکی ارمنستان تحت برنامه فارغ التحصیلی حداقل 6 سال به طول می انجامد که شامل کلاس های درسی نظری و آموزش عملی است. دانشگاه های پزشکی در ارمنستان فرصتی را برای دانشجویان فراهم می کنند تا بتوانند جنبه بالینی برنامه های پزشکی را سریعتر تجربه کنند. برنامه های پزشکی در ارمنستان می تواند فرصت های شغلی گسترده تری را به دانشجویان ملی و بین المللی که قصد انتخاب پزشکی به عنوان حرفه اصلی دارند، ارائه دهد.

در نمودار زیر همچنین می توانید سایر رشته های پزشکی در ارمنستان را همراه با زمان برنامه آن ببینید:

هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های ارمنستان

اگر می خواهید دوره های پزشکی را در ارمنستان دنبال کنید باید بدانید کدام یک از دانشگاه ها برای شما مناسب هستند. دانشجویانی که مایل به تبدیل شدن به یک پزشک اما با هزینه شهریه و هزینه های مقرون به صرفه هستند می توانند به تحصیل دوره های پزشکی در ارمنستان بپردازند. همانطور که همه می دانند هزینه دانشجویی و هزینه شهریه در کالج های پزشکی سایر کشورها گران است. دانشگاه های علوم پزشکی ارمنستان به کلیه امکانات مدرن مجهز هستند و همچنین دارای زیرساخت ها و دانشگاه های خوبی هستند. همچنین خوابگاه های دانشجویی با غذای سالم در دسترس دانشجویان قرار می گیرد. سیستم آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی ارمنستان سالانه بسیاری از دانشجویان خارجی را جذب می کند. فارغ التحصیلان دانشگاه های علوم پزشکی ارمنستان بسته به انتخاب و در دسترس بودن فرصت ها می توانند در سطح جهانی کار کنند.

لازم به ذکر است قبل از اقدام به ثبت نام و پذیرش حتما باید هزینه های را بررسی کرده و ویزای تحصیلی ارمنستان را نیز دریافت کنید:

نام دانشگاههزینه کل تحصیل پزشکی بدون خوابگاه به $ (دلار)
دانشگاه سنتی ارمنستان22000
دانشگاه هایبوساک ایروان24500
دانشگاه پزشکی سنت ترزا19000
دانشگاه ارمنی روسی مختار گوش19200
دانشگاه پزشکی ایروان30500

هزینه تحصیل پزشکی در ارمنستان و دانشگاه هایبوساک

دانشگاه هایبوساک ایروان یکی از برترین دانشگاه های پزشکی در کل اروپای شرقی به حساب می آید. استقبال دانشجویان خارج از کشور به دنبال پذیرش در دانشگاه Haybusak به دلی هزینه پایین، کیفیت خوب و ایمنی بالا و ضریب پایین جرم بیشتر میشود. در حال حاضر بیش از 7000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه هایبوساک در سال 1990 تأسیس شده است. اولین استاد و بنیانگذار این دانشگاه دکتر استاد L.V.Harutyyan بود که ایده های مترقی در مورد آموزش عالی مدرن، فعالیت این موسسه آموزش عالی را تحت تأثیر قرار داد. این دانشگاه مجوز دولتی جدید وزارت آموزش و پرورش در سال 1991، مجوز دولتی وزارت بهداشت در سال 1993 در زمینه آموزش عالی پزشکی، اقتصادی و فناوری را دریافت کرد.

در این دانشگاه در حدود 700 دانشجوی ارمنی و خارجی با 18 تخصص در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می کنند که این مطالعات به زبان های ارمنی، روسی و انگلیسی انجام می شود. در جدول زیر، ریز هزینه پزشکی در دانشگاه هایبوساک را مشاهده می کنید:

نام دانشگاههزینه ترم اول به $ (دلار)هزینه ترم های بعدی به $ (دلار)هزینه سالیانه خوابگاه به $(دلار)
دانشگاه هایبوساک5500380030000

مزایای تحصیل پزشکی در ارمنستان

این کشور دارای کالج های پزشکی زیادی است که در رتبه بندی آسیا رتبه های مناسبی را کسب کرده اند. در زیر برخی از مزایای تحصیل پزشکی در این کشور ذکر شده است:

  • دانشگاه های علوم پزشکی این کشور بهترین کیفیت آموزش پزشکی را با کمترین هزینه ارائه می دهند.
  • مدرک های اعطا شده توسط MCI (شورای پزشکی هند) و WHO (سازمان بهداشت جهانی) به رسمیت شناخته شده و تأیید می شوند.
  • محیط تحصیل در دانشگاه های پزشکی در این کشور جذاب و آرام است.
  • مدارک پزشکی این کشور در بسیاری از کشورها معتبر است و از این رو دانشجویان می توانند در این کشور بدون هیچ گونه نگرانی تحصیل کنند.
  • برای ورود به برنامه پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی این کشور، هیچ تافل یا آیلتس یا هر آزمون دیگر زبان ضروری نیست.
  • دانشجویان برای تحصیل پزشکی در این کشور نیازی به پرداخت هر نوع کمک هزینه یا سرمایه گذاری ندارند.
  • زبان آموزش انگلیسی است و دانشجویان می توانند با هم اتاقی ها، همکلاسی ها، معلمان و دیگران راحت ارتباط برقرار کنند.

هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه سنتی ارمنستان

دانشگاه سنتی ارمنستان برای ارائه آموزش با کیفیت بسیار مشهور است و مورد تایید شوراهای پزشکی مانند WHO ، MCI ، ECFMG و WFME است. این دانشگاه به عنوان یکی از قدیمی ترین دانشگاه های ارمنستان، به دلیل ارائه آموزش عالی پزشکی برای متقاضیان پزشکی که مایل به دنبال MBBS در ارمنستان به همراه ساختار هزینه ای مناسب هستند، شناخته شده است. این دانشگاه در ایروان واقع شده است که پایتخت ارمنستان است. این دانشگاه بسیاری از پزشکان مشهور، محققان، مدرسین، مجریان بهداشت و غیره را تولید کرده است که در کلینیک های معتبر و مؤسسات پزشکی در سراسر کشور و خارج از کشور نیز کار می کنند.

هزینه تحصیل در ارمنستان در این دانشگاه را نیز در لیست زیر مشاهده می کنید:

  • هزینه ترم اول: 3500$ (دلار)
  • هزینه ترم های دوم تا ششم: 3500$ (دلار)
  • هزینه خوابگاه: 3000$ (دلار)

هزینه تحصیل پزشکی در ارمنستان در دانشگاه مختار گوش

هزینه تحصیل پزشکی در ارمنستان در دانشگاه مختار گوش

دانشگاه بین المللی ارمنی روسیه مختار گوش در سال 1995 تأسیس شده است. این دانشگاه بین المللی روسی تأکید زیادی بر تمامیت آموزشی این موسسه می کند. کیفیت تدریس در دانشگاه بین المللی ارمنی روسیه بسیار خوب است که این نتیجه تلاش اعضای هیئت علمی این دانشگاه است. این دانشگاه توسط شورای پزشکی هند و سازمان بهداشت جهانی به رسمیت شناخته شده است. دوره MBBS در این دانشگاه بین المللی ارمنی روسیه پنج ساله است. مدرک ارائه شده برای کلیه دانشجویان خارجی در دانشگاه بین المللی ارمنی، روسی و انگلیسی است. مدت دوره کارآموزی در این دانشگاه نیز یک ساله است.

در جدول زیر نیز ریز هزینه تحصیل و اقامت ارمنستان در این دانشگاه را مشاهده می کنید:

نام دانشگاههزینه ترم اول به $ (دلار)هزینه ترم های بعدی به $ (دلار)هزینه سالیانه خوابگاه به $ (دلار)
دانشگاه مختارگوش320032002090

هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایروان

دانشگاه علوم پزشکی ایروان (YSMU) یک دانشگاه دولتی است که تحت وزارت آموزش و علوم ارمنستان فعالیت می کند. این دانشگاه به رسمیت شناخته شده در سراسر جهان است و دانشجویان بین المللی ترجیح می دهند که در این دانشگاه دوره پزشکی را دنبال کند. برنامه درسی MBBS این دانشگاه صرفا به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی است. این دانشگاه توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) و شورای آموزش هند (MCI) به رسمیت شناخته شده است دوره پزشکی این دانشگاه 6 ساله است. دانشگاه علوم پزشکی ایروان ارمنستان اعتبار خود را از آژانسهای زیر دریافت کرده است:

  • شورای پزشکی هند (MCI) مصوب سال 1956
  • شورای پزشکی عمومی (GMC) از ایالات متحده
  • این دانشگاه در فهرست موسسات عالی پزشکی پذیرفته شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) ثبت شده است. این دانشگاه نیز دارای خوابگاه دانشجویی است که این خوابگاه به طور جداگانه به متقاضیان زن و مرد بین المللی ارائه می شود. غذای این دانشگاه با قیمت مناسب در دسترس است. شرکت در اردوهای تابستانی و زمستانی برای دانشجویان با هزینه یارانه ای تسهیل می شود.

دانشگاه علوم پزشکی ایروان فضای بسیار مناسبی برای مطالعات دارد و هزینه شهریه آن به صورت زیر است:

نام دانشگاههزینه ترم اول به $ (دلار)هزینه ترم های بعدی به $ (دلار)هزینه سالیانه خوابگاه به $ (دلار)
دانشگاه علوم پزشکی ایروان550050006000

جهت اعزام دانشجو به ارمنستان علاوه بر هزینه تحصیل هزینه زندگی نیز باید بررسی شود. برای اخذ مشاوره و راهنمایی درباب مهاجرت و اقامت کشورهای مختلف جهان می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *