مهاجرت به کشور نروژ

اقامت نروژ

اقامت نروژ

اقامت نروژ از طریق روش های قانونی مانند مهاجرت تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری، ازدواج و تولد امکان پذیر می باشد، اما هر یک از روش های ذکر شده با ارائه مدارک و شرایط مطابق با دولت این کشور به اقامت و در نهایت اخذ پاسپورت رسمی این کشور خواهد رسید. کشور نروژ، که به طور رسمی پادشاهی نروژ نامیده می شود، یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی می باشد. پایتخت و در عین حال بزرگ ترین شهر آن اسلو می باشد.

مساحت این کشوراروپایی 385252 کیلومتر مربع است. جمعیت آن نیز تا سال 2023 بیش از 5 میلیون نفر بوده است. در مقاله ای که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت که کاملا آشنا به علم مهاجرت و حقوق بین الملل هستند، در خصوص موضوع اقامت نروژ تهیه شده اطلاعاتی کلی ارائه گردیده است. امید است شما پس از مطالعه آن دید بازتری نسبت به موضوع اقامت نروژ داشته باشید.

شرایط اقامت نروژ 2023

معمولا به دست آوردن اقامت هر کشوری از 6 راه امکان پذیر می باشد که عبارتند از:

  • تولد
  • ازدواج
  • سرمایه گذاری
  • تحصیل
  • کار
  • پناهندگی

البته اکثر شهروندان ایرانی با توجه به شرایط کنونی قیمت ارز به دنبال اخذ اقامت با راه های ارزان و مطمئن هستند. در ادامه با بررسی هر کدام از این مسیرها شما عزیزان بهتر می توانید نسبت به شرایط مهاجرتی و اقامتی نروژ اشراف داشته باشید. ویزای تحصیلی از جمله پر درخواست ترین ویزاهای مهاجرتی به نروژ است.

اخذ اقامت نروژ از طریق تولد

هر کشور به افرادی که در خاک آن کشورها متولد می شوند تحت قوانین و شرایطی اقامت و یا پاسپورت داده می شود. مطابق قوانین حقوق بین الملل اعطاء تابعیت از طریق تولد به 2 گروه تقسیم می شوند:

  1. کشورهایی که تابع سیستم خون هستند.
  2. کشورهایی که تابع سیستم خاک می باشند.

از بین این 2 گروه تنها کشورهای تابع سیستم خاک مثل کانادا و برزیل هستند که با تولد فرد در خاک کشور خود حتی اگر نه پدر و نه مادر وی تابعیت آن جا را داشته باشند، به فرزند متولد شده تابعیت خود را می دهند. تنها راه اخذ تابعیت کشورهای تابع سیستم خون از طریق تولد این است که یا پدر و یا مادر فرزند متولد شده تابعیت آن کشور را داشته باشند. کشور نروژ نیز تابع سیستم خون است. فرزند متولد شده در خاک این کشور فقط در صورتی نروژی قلمداد می شود که هر 2 یا یکی از والدین نروژی باشند.

اخذ اقامت نروژ از طریق ازدواج

اگر با فردی که در این کشور زندگی می کند یا شهروند این کشور است ازدواج کنید، به طور خودکار اجازه اقامت در این کشور را دریافت نمی کنید. برای زندگی در این کشور باید از طریق مهاجرت خانوادگی به همراه همسرتان برای اجازه اقامت اقدام کنید. برخی از الزامات وجود دارد که شما و همسرتان باید رعایت کنید، و مدارک زیادی وجود دارد که باید همراه با درخواست ارائه دهید.

قبل از اینکه درخواست را تحویل دهید، باید بررسی کنید که این شرایط زیر را برآورده کرده اید:

  • حقوق و تعهدات در صورت دریافت اجازه اقامت برای زندگی با همسر خود در این کشور
  • شما می توانید در این کشور کار کنید.
  • شما حق تحصیل رایگان در این کشور و مطالعات اجتماعی را دارید.
  • شما و همسرتان باید در این کشور با هم زندگی کنید.
  • تا زمانی که مجوز اقامت معتبر است، می توانید به داخل و خارج این کشور سفر کنید.
  • اجازه اقامت دارای تاریخ انقضاء خواهد بود و شما باید برای تمدید آن اقدام کنید.
  • اگر درخواست تمدید مجوز اقامت خود را تحویل دهید، همچنان حق دارید تا زمانی که منتظر پاسخ درخواست خود برای مجوز اقامت جدید هستید، کار کنید.
  • با این نوع اجازه اقامت، اعضای خانواده شما (به عنوان مثال فرزندان شما) می توانند برای مهاجرت خانوادگی به شما در این کشور، در صورتی که شرایط لازم را داشته باشید، درخواست دهند.

اگر بعدا برای اجازه اقامت دائم یا شهروندی این کشور درخواست دهید، مدت زمانی که شما این اجازه اقامت را دارید، محاسبه می شود.

در نمودار زیر رشد نرخ ازدواج در این کشور شرح داده شده است:

نرخ ازدواج در نروژ و سایر کشورها

اخذ اقامت نروژ از طریق تحصیل

یکی دیگر از راه ها اخذ اقامت از طریق تحصیل در نروژ است. تحصیل در نروژ به دلیل رایگان بودن دانشگاه های دولتی این کشور مورد توجه بسیاری از افراد است. هر چند برای زندگی دانشجویی در این کشور به صورت بیش از 1000€ (یورو) هزینه می شود. شرایط تحصیل رایگان در این کشور مورد توجه دانشجویان ایرانی نیز می باشد. البته برای پذیرش در دانشگاه های رایگان نیروژ شرایط خاصی وجود دارد. برای پذیرش گرفتن در مقطع کارشناسی علاوه بر ارائه دیپلم و مدرک زبان بایستی در ایران در دانشگاه سراسری قبول شوید. 1 سال تحصیلات دانشگاهی نیز داشته باشید. از این نظر سیستم پذیرش دانشگاه های دولتی نروژ مشابه اتریش می باشد.

در مقطع کارشناسی تحصیل در این کشور در اغلب دانشگاه ها به زبان نروژی می باشد. به این معنا که دانشجویان خارجی با آیلتس آکادمیک 6 به این کشور می روند. پیش از شروع دوره ها زبان رسمی این کشور را فرا می گیرند. تحصیل در ارشد و دکترا در این کشور نیز رایگان می باشد. با ویزای تحصیلی نروژ و قراردادکاری می توان به صورت نیمه وقت حق کار داشت. همراهان در صورت ارائه تمکن مالی می توانند همراه دانجشو به نروژ بروند.

رشته های محبوب تحصیل در نروژ

تحصیل در رشته های خاص در این کشور تقاضاء بیشتری دارد. این کشور دارای صنایع قوی در اروپا و دنیا می باشد. نروژ صنعت برق اول اروپا را داراست. همچنین در صنعت شیلات، نفت و آب بسیار غنی است. از این جهت تحصیل در این رشته ها و مشخصا رشته های گروه مهندسی و محیط زیست از جمله رشته هایی هستند که در این کشور شرایط خوبی را برای آینده کاری در این کشور دارا هستند. تحصیل در دانشگاه های دولتی نروژ رایگان است. امکان تحصیل در برخی رشته های در دانشگاه های دولتی این کشور از جمله رشته های گروه پزشکی بسیار سخت است. شرایط ورودی به این رشته ها خاص تر از سایر رشته ها است.

اخذ اقامت نروژ از طریق سرمایه گذاری

این کشور به داشتن منابع عظیم نفتی معروف است. بیش ترین منبع درآمد و در عین حال اشتغال زایی در همین حیطه می باشد. یکی از راه های اخذ اقامت این کشور نیز سرمایه گذاری و ثبت شرکت است. در صورتی که به عنوان سرمایه گذار سودآور بودن پروژه  برای شما اهمیت بالایی دارد. شرکتی که قصد ثبت آن را دارید نیز با محوریت محصولات نفتی باشد.

در صورتی که می خواهید ثبت شرکت شما منجر به اخذ اقامت شود، بایستی حداقل سرمایه ای به میزان 400000€ (یورو) همراه خود داشته باشید. لازم به ذکر است کشور نروژ کشور مهاجرپذیری نیست. علاقه زیادی به جذب خارجی ها ندارد. در اغلب موارد اجازه سرمایه گذاری در خاک خود را خصوصا به کسانی که تبعه کشوری به جزء کشورهای حوزه اتحادیه اروپا هستند، نمی دهد. جهت تکمیل اطلاعات خود در این بخش مقاله سرمایه گذاری در نروژ را مطالعه بفرمائید.

اخذ اقامت نروژ از طریق سرمایه گذاری

اخذ اقامت نروژ از طریق کار

پرطرفدارترین روش مهاجرتی نروژ، کار در نروژ می باشد. در اتحادیه اروپا به جزء تعدادی از کشورها از جمله آلمان که شما می توانید با ویزای جست و جوی کار به آن ها وارد شوید و به دنبال شغل مناسب خود باشید. تنها در صورتی ویزای کاری به شما داده می شود که قراردادکاری داشته باشید. یعنی کارفرما می باید شما را استخدام کرده باشد. داشتن پیشنهاد شغلی از ایران با توجه به قوانین اتحادیه اروپا تقریبا غیرممکن است. زیرا کارفرما لازم است کار را  3 ماه در کشور خود آگهی کند. اگر در این 6 ماه کسی با شرایط مورد نظرش یافت نشد می تواند به افراد خارج از اتحادیه پیشنهاد شغلی دهد.

همانطور که مشاهده می فرمایید اقدام برای کار در نروژ نیز دشوار است. زیرا کارفرما معمولا تمایلی ندارد 6 ماه فرصت شغلی موجود را خالی بگذارد. در صورتی هم که کسی حاضر باشد این اقدام را انجام دهد. معمولا در این فرصت 6 ماهه فرد نروژی یا کسی از حوزه اتحادیه اروپا پیدا می شود که شرایط مورد نظر کارفرما را داشته باشد.

ویزای جست و جوی کار نروژ

برخی این سوال را می کنند که آیا می توان با ویزای جست و جوی کار به نروژ رفت؟ خیر، این ویزا تنها در صورتی به شما تعلق می گیرد که شما در کشور نروژ تحصیل کرده باشید. راه رسیدن به ویزای کار عموما از طریق تحصیل ممکن می گردد. دانشجویانی که در نروژ فارغ التحصیل می شوند برای دست یابی به موقعیت کاری می توانند 6 ماه ویزای جستجوی کار دریافت نمایند. در حال حاضر رشته هایی همچون:

  • ساخت و ساز
  • بهداشت و درمان
  • ارتباطات و آی تی
  • نفت و گاز
  • جهانگردی

از جمله رشته هایی هستند که بازارکار خوبی در نروژ برای فارغ التحصیلان آنها وجود دارد. به جهت نرخ بیکاری بسیار پایین امکان به کار رسیدن در این کشور پس از فارغ التحصیلی در این کشور در اکثر رشته ها وجود دارد. منتهی بازارکار این رشته ها به دلیل کمبود نیروی کار بهتر است.

بررسی هزینه اقامت نروژ

برای هر خانواده ای که قصد مهاجرت به کشور نروژ و یا نقل مکان کردن به این کشور را دارد کسب اطلاعات کامل درباره هزینه اقامت نروژ، حقایق و اطلاعات مهم الزامی است. هزینه اقامت نروژ و بسیار گران است. با این حال، بالا بودن میزان دستمزدها و حقوق کارگران و کارمندان باعث جبران این موضوع می شود. متوسط ​​هزینه زندگی در نروژ بستگی به شیوه زندگی ساکنین و محل زندگی آنها دارد.

با این حال، به طور کلی، افراد می توانند انتظار داشته باشند هزینه ماهانه زندگی آنها در این کشور نوردیک $2000 الی 4000$ (دلار) باشد. گرانترین شهرهای این کشور عبارتند از:

  • اسلو
  • برگن
  • استاوانگر
  • تروندهایم

در زیر هزینه های ماهیانه زندگی (بدون در نظر گرفتن هزینه اجاره) در شهرهای اصلی نروژ ذکر شده است که به شرح زیر می باشد:

شهرهزینه ماهانه برای خانواده 4 نفره به دلارهزینه ماهانه زندگی برای 1 نفر به دلار
اسلو$4300$1180
برگن$4187$1150
تروندهایم$4171$1133
استاوانگرا$4300$1168

درباره شاخص های زندگی در نروژ

به طور کلی و به بیان دقیق تر، نروژ به دلیل نرخ ارز کشوری گران قیمت برای بازدید به شمار می رود. اما افرادی که برای اشتغال و زندگی اقدام به مهاجرت به نروژ می کنند. با توجه به میزان دستمزد و حقوق افراد در این کشور، می توانند به راحتی هزینه های زندگی در این کشور را پرداخت کنند. این بدان معناست که متقاضیانی که قصد زندگی در این کشور را دارند نباید هزینه های زندگی را با هزینه های زندگی در کشور خود مقایسه کنند. بلکه باید هزینه های زندگی در کشور نروژ را با میزان حقوق کارکنان و کارمندان در این کشور مقایسه کنند. هزینه زندگی در این کشور به این موضوع بستگی دارد. متقاضیان و مهاجران به طور مجرد و یا به همراه اعضاء خانواده خود در این کشور زندگی می کنند.

شاخص هزینه زندگی در شهرهای مختلف این کشور با توجه به آمار نمودار زیر خواهد بود:

شاخص هزینه زندگی در بهترین شهرهای نروژ

اخذ اقامت دائم و تبدیل اقامت به تابعیت در نروژ

شهروندان کشورهای نوردیک برای کار و زندگی در این کشور نیازی به کسب مجوز ندارند. همچنین شهروندان این کشورها برای ثبت هویت خود نیازی به مراجعه به اداره پلیس ندارند. برای اقامت فقط باید مقررات این کشور را رعایت کنند. برای کار و زندگی در شهرهای مختلف، متقاضیان باید اقدام به کسب ویزای این کشور خواهند داشت.

اجازه اقامت دائم به متقاضیان اجازه می دهد به طور نامحدود در این کشور اقامت و کار کنند. وقتی متقاضیان 3 سال به طور مداوم در این کشور زندگی می کنند، می توانند اجازه اقامت دائم دریافت کنند. شرایط اقامت دائم علاوه بر داشتن توان مالی کافی و داشتن مدرک زبان نروژی معتبرمی باشد. داشتن مدرک زبان نروژی و همچنین توانایی ها و مهارت های زبان نروژی برای تمامی افراد 16 تا 55 سال که قصد دارند مقیم این کشور شوند الزامی می باشد. کسب مجوز اقامت دائم اجازه اقامت به کشورهای مختلف را می دهد.

پناهندگی در نروژ

بر خلاف 5 راه پیشین، اخذ اقامت از طریق پناهندگی راهی غیر قانونی می باشد. فرد یا باید جان و مال خود را به دست قاچاقچیان انسان بسپارد تا متقاضی را به خاک کشور برساند. به صورت توریست وارد نروژ شود. در نهایت درخواست پناهندگی دهد. راه دوم کم خطر تر می باشد. اگر چه با توجه به شرایط سخت زندگی در کمپ های پناهندگی روش مناسبی نیست. از طریق راه قانونی تحصیل یا کار به هر کشوری از جمله نروژ مهاجرت فرمایید.

امید است با مطالعه مقاله بالا اطلاعات خوبی در خصوص اقامت نروژ به دست آورده باشید. در صورتی که سوالات بیشتری درباره اقامت نروژ یا کشورهای دیگر دارید می توانید با کارشناسان مهاجرتی ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید و مشاوره شوید.

سوالات پرتکرار در باب اقامت نروژ

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب اقامت در نروژ می باشیم:

  • آیا با تولد فرزند در نروژ می توان پاسپورت این کشور را اخذ کرد؟ برخی کشورها جزء کشورهایی هستند که تابعیت خاک دارند، از جمله این کشورها می توان به برزیل اوکراین و کانادا اشاره کرد. اگر فردی در این کشورها متولد شود بدون در نظر گرفتن تابعیت پدرو مادر به فرزند تابعیت این کشور اعطاء می شود منتها در کشور نروژ بدین طریق نیست. فرزند در صورتی نروژی تلقی می شود که هر دو یا یکی از والدین وی نروژی باشند.
  • اخذ اقامت نروژ از طریق تحصیل به چه صورت است؟ داوطلبان متقاضی تحصیل در این کشور می توانند با آیلتس 6 آکادمیک برای مقطع کارشناسی در این کشور اقدام کنند. منتها به دلیل رایگان بودن تحصیل در این کشورها رقابت سختی برای پذیرش وجود دارد. متقاضی باید بتواند در ایران در دانشگاه سراسری قبول شود.
  • اخذ اقامت نروژ از طریق سرمایه گذاری به چه صورت است؟ برای گرفتن اقامت از طریق سرمایه گذاری باید حتما در این کشور شرکتی به ثبت برسد که برای ثبت شرکتی که منجر به اخذ اقامت شود. بایستی حداقل سرمایه ای به میزان 400000€ (یورو) وارد این کشور کرد.
  • لیست مشاغل مورد نیاز نروژ کدام اند؟ ساخت و ساز/ بهداشت و درمان/ ارتباطات و IT/ نفت و گاز/ جهانگردی
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *