مهاجرت به کشور بلغارستان

اقامت بلغارستان

اقامت بلغارستان

اخذ اقامت بلغارستان از طریق تحصیل و سرمایه گذاری یکی از برترین طرق قانونی اقامت محسوب می گردد که بعد از مدت 5 سال می تواند نسبت به اخذ پاسپورت بلغاری اقدام نمود. در حال حاضر در حدود 60000 خارجی در کشور بلغارستان زندگی می کنند. شاید بتوان هزینه های کم زندگی و زندگی در آرامش را از مهم ترین دلایل توجه به این سرزمین بیان کرد. آب و هوای مناسب و طبیعت زیبا به یکی از مقاصد مهم گردشگری در این قاره تبدیل شده است.

بدون شک دریافت اجازه اقامت بلغارستان برای شهروندان اروپایی بسیار ساده تر است. مراحل اداری کمتری را می طلبد. بسیاری از افراد بر این باورند که اقامت بلغارستان تنها از طریق سرمایه گذاری در این کشور امکان پذیر است. اما بلغارستان شرایط دیگری را نیز در این رابطه ایجاد کرده است. کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از طریق مقاله مذکور به شرح کامل جزئیات اقامت و مهاجرت به بلغارستان خواهند پرداخت.

اینفوگرافیک اقامت بلغارستان

مرحله اولیه دریافت مجوز اقامت بلغارستان

قبل از دریافت اجازه اقامت در کشور بلغارستان، شما به ویزای اقامت بلند مدت یا همان ویزای نوع D نیاز خواهید داشت. به کمک این ویزا شما اجازه خواهید یافت تا در طول مدت اعتبار آن، به صورت نامحدود به این کشور وارد شده یا از آن خارج شوید.

2 نوع ویزای نوع D در کشور بلغارستان وجود دارد. نوع اول این ویزا به شما اجازه خواهد داد تا به مدت 180روز در کشور بلغارستان بمانید. شرایط اقامت خود را فراهم آورید. نوع دوم ویزای D، 360 روز اعتبار دارد. این ویزا در اختیار دانشجویان و افرادی قرار می گیرد. به منظور انجام امور تحقیقاتی راهی کشور بلغارستان می شوند.

مدارک لازم جهت دریافت ویزای نوع D عبارتند از:

  • گذرنامه معتبر
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی
  • گواهی تمکن مالی که نشان دهنده توانایی شما در برآورده کردن هزینه زندگی است. این گواهی باید از طریق یک بانک رسمی تایید شود.
  • تعیین محل اقامت
  • بیمه درمانی که در طول مدت اقامت شما دارای اعتبار باشد.

ویژگی های مجوز اقامت بلغارستان

همه کسانی که اقامت خود در کشور بلغارستان را تمدید کنند. از این رو می توانند از امکانات شهروندان این کشور نیز استفاده کنند. این اجازه برای 1 سال به صورت قانونی در اختیار افراد قرار می گیرد. همچنین قابل تمدید برای دوره های بعدی است. این امکان برای افراد وجود دارد که از کشور خارج شوند و مجدد به خاک بلغارستان بازگردند. آن ها همچنین می توانند آزادانه محل زندگی خود را در کشور بلغارستان تغییر دهند. تمدید اجازه اقامت معمولا به یکی از دلایل زیر امکان پذیر است.

  • فرد دارای اجازه کار در بلغارستان را داشته باشد.
  • فرد یکی از نمایندگان شرکت تجاری خارجی است که در اتاق بازرگانی و صنعت بلغارستان به صورت رسمی ثبت شده است.
  • فرد یکی از اعضا هیئت مدیره شرکتی خارجی باشد که در کشور بلغارستان تاسیس شده است. حداقل 10 نیروی کار بلغار را استخدام کرده باشد.

شرط اقامت بلند مدت در بلغارستان

اجازه اقامت بلند مدت در کشور بلغارستان برای شهروندان غیر اروپایی 1 ساله است. پیش از پایان اعتبار این اجازه، فرد می تواند نسبت به تمدید آن اقدام کند. برای دریافت اجازه اقامت بلند مدت باید مراحل اولیه را در کشور خود و در محدوده سفارت یا کنسولگری کشور بلغارستان انجام دهید. اجازه اقامت بلند مدت در کشور بلغارستان بنا بر یکی از دلایل زیر ارائه خواهد شد:

  • در صورتی که فرد اجازه کار در کشور بلغارستان را داشته باشد.
  • در صورتی که فرد فعالیت های تجاری داشته باشد.
  • در صورتی که فرد با یک شهروند بلغارستان ازدواج قانونی داشته باشد.
  • در صورتی که فرد یکی از سرمایه گذاران خارجی در بلغارستان باشد.
  • بازنشستگانی که حق بازنشستگی خود را دریافت می کنند و توانایی مالی برای برآورد هزینه زندگی در بلغارستان را داشته باشند.
  • در صورتی که فرد برای درمان راهی بلغارستان شود.
  • در صورتی که فرد در دوره های تمام وقت تحصیلی در دانشگاه های معتبر بلغارستان مشغول تحصیل باشد.

برای دریافت اقامت بلند مدت، شما به ارائه مدارک مختلفی نیاز خواهید داشت. از این رو به شرایط و نوع درخواست شما بستگی دارد. با این وجود گذرنامه معتبر، گواهی تمکن مالی و محل اقامت شما، از الزامات دریافت اجازه اقامت در این کشور است.

همچنین مدارک مورد نیاز برای درخواست مجوز اقامت بلغارستان عبارتند از:

  • مدارک شناسایی
  • پاسپورت
  • فرم های درخواست تکمیل شده
  • مدارکی برای اثبات نداشتن سابقه جرم
  • مدارکی برای اثبات داشتن توان مالی کافی
  • چند قطعه عکس با فرم پاسپورت
  • بیمه نامه معتبر
  • اثبات داشتن محل اقامت مناسب

شرایط دریافت اجازه اقامت بلغارستان

بعد از 5 سال مداوم اقامت بلند مدت در کشور بلغارستان، شما اجازه خواهید داشت تا برای اجازه اقامت دائم در این کشور اقدام کنید. در صورتی که بتوانید اجازه اقامت دائم در کشور بلغارستان را بدست آورید. از این رو می توانید از همه ی امکاناتی که در اختیار شهروندان بلغار قرار می گیرد، استفاده کنید. تنها اجازه ای که به شما داده نخواهد شد، اجازه شرکت در انتخابات است. برای دریافت اجازه اقامت دائم باید حداقل 60 روز قبل از پایان اعتبار اجازه اقامت بلند مدت خود، اقدامات لازم و قانونی را انجام دهید. این درخواست باید به اداره مهاجرت کشور بلغارستان تقدیم شود.

"شرایط

اخذ اقامت بلغارستان از طریق سرمایه گذاری

بلغارستان یک پروسه دو مرحله ای برای اخذ تابعیت و پاسپورت بلغاری ارائه می دهد. سرمایه گذاران ابتدا باید برای برنامه اقامت دائم با سرمایه گذاری €512000 (یورو) در انتخاب وسایل نقلیه صندوق سرمایه گذاری اقدام کنند. فرآیند روابط عمومی تقریباً 6 ماه طول می کشد تا تکمیل شود. پس از مدت کوتاهی پس از تایید اقامت، متقاضیان می توانند با سرمایه گذاری 512000€ (یورو) بیشتر به مرحله شهروندی برسند. کل دوره زمانی حدود 18 ماه است که آن را به یکی از سریع ترین روش های اخذ تابعیت در یک کشور اتحادیه اروپا تبدیل می کند. بلغارستان اقامت دائم را از طریق سرمایه گذاری 512000€ (یورویی) در صندوق های سرمایه گذاری انتخابی ارائه می دهد که باید برای یک دوره 5 ساله نگهداری شوند.

در پایان دوره 5 ساله، می توان وجوه را برداشت و به سرمایه گذار بازگرداند. سهام بلغارستان، صندوق‌ های قابل معامله در بورس، سهام خصوصی، سرمایه‌ گذاری مخاطره‌ آمیز یا صندوق ‌های تامینی، و یا REIT همگی سرمایه‌ گذاری ‌های واجد شرایط برای این برنامه هستند. ویزای سرمایه گذار این کشور به شما این امکان را می دهد که در ازای اقامت دائم در وجوه یا اوراق قرضه از پیش تایید شده سرمایه گذاری کنید. در بیشتر موارد، برای دریافت اقامت دائم بلغارستان، باید به مدت 5 سال تحت ویزای موقت در آنجا زندگی کرده باشید. با این حال، با ویزای سرمایه گذاری، کارت اقامت خود را در عرض چند ماه پس از درخواست دریافت می کنید. پس از آن، شما این فرصت را دارید که برای شهروندی اقدام کنید.

در جدول زیر شاهد میزان افزایش سرمایه گذاری های بین المللی در بلغارستان می باشید:

میزان افزایشسال
5%2022
13%2023
20%2024

برنامه سرمایه گذاران در بلغارستان

ساده ترین راه دریافت اجازه اقامت در کشور بلغارستان، از طریق سرمایه گذاری در بلغارستان امکان پذیر است. یکی از راه های سرمایه گذاری در این کشور سرمایه گذاری کامل است. در این صورت باید در حدود 510000€ (یورو) را در یک ارگان دولتی و به مدت 5 سال ذخیره کنید. راه دوم سرمایه گذاری 195000€ (یورو) در یک بانک اروپایی است. از این رو تا بتوان به عنوان وام، 510000€ (یورو) را جهت سرمایه گذاری دریافت کنید. توجه داشته باشید که در این حالت، میزان سرمایه اولیه شما پس از 5 سال باز نخواهد گشت.

مزایای تبدیل اقامت به تابعیت در بلغارستان

مزایای تبدیل اقامت به تابعیت در بلغارستان عبارتند از:

  • حق زندگی بدون محدودیت برای اقامت، کار و تحصیل در اروپا
  • سفر بدون ویزا یا ویزا هنگام ورود به بیش از 157 کشور و سرزمین
  • حق تملک زمین در بلغارستان و تعدادی از کشورهای دیگر اتحادیه اروپا که ممکن است دسترسی به اتباع خارجی را محدود کند.
  • حقوق مختلف دسترسی به سیستم های آموزشی بلغارستان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا

بررسی هزینه اقامت بلغارستان در سال 2024

تجزیه و تحلیل تطبیقی ​​بلغارستان را در مقایسه با اکثر کشورهای دیگر اتحادیه اروپا، ارزان و مقرون به صرفه تر توصیف می کند. با این حال، قیمت برخی از مواد غذایی اساسی و برق به طور مداوم در حال افزایش است که به هزینه های زندگی می افزاید. قیمت ها و هزینه زندگی و هزینه اقامت در بلغارستان از شهری به شهر دیگر متفاوت است و زندگی در شهرهای بزرگتر این کشور گران تر است. هزینه های زندگی شامل هزینه های اقامت و همچنین هزینه های روزمره مانند غذا، حمل و نقل، گذراندن اوقات فراغت و غیره است.

در نمودار زیر به توزیع هزینه های زندگی در بلغارستان پرداخته شده است:

توزیع هزینه زندگی در بلغارستان

بهترین شهرهای بلغارستان عبارتند از:

  • صوفیه
  • وارنا
  • بورگاس
  • پلوودیف

در مقاله پیش رو در ارتباط با شرایط و نحوه دریافت اقامت بلغارستان توضیحات اولیه را ارائه کرده ایم. دریافت اقامت بلغارستان به شما اجازه خواهد داد تا بدون محدودیت در همه کشورهای اروپایی کار کنید یا به تحصیل بپردازید. همچنین این اجازه در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در بخشی از قاره اروپا، زمین خریداری کنید.

راه های متداول اخذ اقامت در بلغارستان

تجربه نشان می دهد که راحت ترین و مقرون به صرفه ترین راه برای یک تبعه خارجی برای دریافت ویزای D بلغارستان و اجازه اقامت بلغارستان از طریق ثبت نمایندگی تجاری یک شرکت خارجی در بلغارستان است. قانون بلغارستان به شرکت های خارجی اجازه می دهد تا حداکثر3 نماینده تجارت خارجی را ثبت کنند. قانون شهروندی بلغارستان به اتباع غیر اتحادیه اروپا که به مدت 5 سال با اقامت دائم در بلغارستان اقامت داشته اند، اجازه می دهد تا برای شهروندی و پاسپورت بلغارستان اقدام کنند. با ثبت یک دفتر نمایندگی تجاری، نیازی به استخدام کارمندان بلغاری ندارید. درخواست برای اقامت بلغارستان می تواند یک فرآیند طولانی و چالش برانگیز باشد، اما به این صورت طراحی شده است تا خدمات مهاجرت تضمین کند که تنها متقاضیانی که از سیاست های مهاجرت پیروی می کنند، مجوز را دریافت خواهند کرد. پیمایش در فرآیند درخواست اقامت بسیار دشوار است.

5 مورد اصلی وجود دارد که ویزای D برای آنها اعطا می شود:

  • ثبت یک شرکت و یا راه اندازی کسب و کار و یا استارت آپ
  • ثبت شرکت با مسئولیت محدود در بلغارستان که 10 بلغاری استخدام می کند.
  • سرمایه گذاری در املاک و مستغلات به مبلغ 312000 €; (یورو)
  • شهروندان غیر اتحادیه اروپا که مستمری بگیر هستند و بودجه و مسکن کافی برای حمایت از اقامت خود در بلغارستان دارند.
  • الحاق خانواده در بلغارستان
  • اقامت بلغارستان برای شهروندان اروپایی.

مزایای اقامت در بلغارستان

اقامت در بلغارستان و اخذ کارت اقامت این کشور مزایای بی شماری را برای اتباع خارجی که به دنبال زندگی در خارج از کشور هستند فراهم می کند. از مهمترین مزایای اقامت در این کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای اقامت در بلغارستانتوضیحات
بازدید و سفرهای بدون دردسراخذ اقامت بلغارستان بازدید بدون دردسر از بلغارستان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا را برای اتباع خارجی تضمین می کند.
الحاق خانوادهمجوز اقامت در بلغارستان پیش شرط الحاق خانواده برای اعضای خانواده غیر اتحادیه اروپا به بلغارستان و اتحادیه اروپا خواهد بود.
اقامت زوج هاقوانین بلغارستان زوج ها را در این کشور به عنوان یک خانواده در نظر می گیرد.
افتتاح حساب بانکیطبق قوانین بلغارستان، بانک های این کشور از افتتاح حساب برای افراد غیر مقیم این کشور خودداری می کنند. با اخذ اقامت بلغارستان می تواند حساب بانکی برای خود و اعضای خانواده باز افتتاح کنید.

"ثبت

ثبت شرکت جهت اقامت در بلغارستان

یکی از ساده ترین گزینه های برای اتباع خارجی که به دنبال دریافت اقامت در این کشور هستند، ثبت شرکت در این کشور است. زیرا میانگین ثبت شرکت در بلغارستان بین 14 تا 30 روز کاری می باشد. زمان ثبت شرکت از لحظه ای که تمام مدارک اصلی مورد نیاز به دست قانون بلغارستان می رسد، تا اعطای مجوز ثبت شرکت محاسبه می شود. همچنین این رویکرد عمدتا زمانی استفاده می شود که متقاضی قصد دارد فعالیت های تجاری پایدار در بلغارستان انجام دهد. به طور کلی افرادی که یک کارآفرین هستند و قصد دارند به بازار اتحادیه اروپا دسترسی داشته باشند این بهترین انتخاب خواهد بود. البته به این نکته در خصوص اقامت در بلغارستان توجه فرمایید که نگهداری دفتری با 10 کارمند در این کشور یک ماجراجویی پر هزینه در این کشور خواهد بود.

بنابراین افرادی که قصد اقامت در این کشور را دارند، توصیه می شود که با ثبت شرکت در این کشور به خواسته های خود در بلغارستان دست یابند. البته به شدت توصیه می شود که که قبل از اقدام جهت ثبت شرکت در بلغارستان نحوه ثبت آن را به خوبی بیاموزید.

اقامت بلغارستان از طریق ازدواج

هیچ محدودیتی برای شهروندان خارجی که برای ازدواج با شرکای بلغاری خود به بلغارستان می آیند وجود ندارد. علاوه بر این، اگر آن ها شهروندان اتحادیه اروپا هستند، هیچ تشریفات خاصی برای انجام وجود ندارد. از سوی دیگر، شهروندان غیر اتحادیه اروپا می توانند برای ویزای توریستی درخواست دهند که بر اساس آن می توانند سفر کنند و ازدواج خود را در اینجا ثبت کنند. شهروندان اتحادیه اروپا ملزم به انجام مراحل یا تشریفات طولانی برای دریافت مجوز اقامت نیستند، صرف نظر از اینکه با یک شهروند بلغاری ازدواج کرده اند یا خیر. با این حال، وقتی صحبت از اقامت دائم به میان می آید، آنها باید برای مدت زمانی که قانون مهاجرت در اینجا لازم است زندگی کنند و بنابراین اقامت دائم با حقوقی تقریباً برابر با شهروندان بلغارستانی داشته باشند. البته در صورت تصمیم می توانند برای شهروندی بلغارستان نیز اقدام کنند.

پس از ثبت ازدواج، همسر خارجی می تواند برای اجازه اقامت نوع D با مدت اعتبار 1 ساله درخواست کند. اقامت دائم را می توان پس از 5 سال زندگی بدون وقفه در بلغارستان به دست آورد. شهروندان غیر اتحادیه اروپا برای دریافت اجازه اقامت از طریق ازدواج در این کشور باید چندین مرحله را طی کنند و این به 2 سناریو بستگی دارد:

  • اگر ازدواج در بلغارستان انجام شود یا اتفاق افتاده باشد، شهروند خارجی باید بر اساس ویزا وارد کشور شود. همسر خارجی باید اسناد مختلفی را ترجمه کرده باشد.
  • اگر ازدواج ثبت شود یا در خارج از بلغارستان ثبت شده باشد، افراد می خواهند به بلغارستان نقل مکان کنند، یکی از مهم ترین مراحل برای تکمیل این است که گواهی ازدواج توسط مقامات اینجا به رسمیت شناخته شود.

در بخش زیر شاهد مراحل اخذ اقامت از طریق ازدواج در بلغارستان هستید:

مراحل اخذ اقامت از طریق ازدواج در بلغارستانبرای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مهاجرت به بلغارستان می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

سوالات متداول در باب اقامت بلغارستان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب اقامت این کشور می باشیم:

  • مزایا اخذ اقامت بلغارستان چیست؟ هزینه زندگی پائین، ارتباط خوب با مهاجرین، موقعیت جغرافیایی خاص، روش های متنوع اخذ اقامت، آمار پایین ریجکتی
  • ویژگی های مجوز اقامت بلغارستان چیست؟ فرد دارای اجازه کار در بلغارستان را داشته باشد. فرد یکی از نمایندگان شرکت تجاری خارجی است که در اتاق بازرگانی و صنعت بلغارستان به صورت رسمی ثبت شده است. فرد یکی از اعضا هیئت مدیره شرکتی خارجی باشد که در کشور بلغارستان تاسیس شده است. حداقل 10 نیروی کار بلغار را استخدام کرده باشد.
  • چه افرادی می توانند اقامت موقت کشور بلغارستان را اخذ کنند؟ اگر افرادی قصد راه اندازی کسب و کار و یا ثبت شرکت  و استارت آپ را دارند می توانند می توانند در بلغارستان از این طریق ابتدا اقامت موقت بگیرند و سپس تحت شرایطی اقامت دائم را اخذ کنند.
  • مدت اعتبار اقامت موقت در بلغارستان چقدر است؟ مدت اعتبار اقامت موقت بلغارستان از 6 تا 12 ماه اعتبار دارد و اگر قادر باشید آن را تمدید و یا تبدیل به اقامت بلند مدت کنید می توانید به اقامت خود ادامه دهید.
  • برای اخذ اقامت دائم بلغارستان چند سال باید در بلغارستان بمانم؟ برای تغییر کارت اقامت موقت خود به اقامت دائم، باید 30 ماه در هر دوره 5 ساله در بلغارستان زندگی کنید. ثبت دفتر نمایندگی تجاری در بلغارستان به افراد خارجی اجازه می دهد تا به راحتی اجازه اقامت موقت را دریافت کنند که تا 1 سال اعتبار دارد و سالانه قابل تمدید است. کارت اقامت دائم بلغارستان 5 سال اعتبار دارد.
  • برای اخذ اقامت طولانی مدت بلغارستان چند سال باید در بلغارستان بمانم؟ برای تغییر کارت اقامت موقت خود به اقامت طولانی مدت، باید 50 ماه در هر دوره 5 ساله در بلغارستان زندگی کنید.
5/5 - (8 امتیاز)

2 دیدگاه برای “اقامت بلغارستان

  1. اکبری گفت:

    سلام و تشکر که درباره اقامت بلغارستان مزلب نوشته بودید به نظرم مختصر و خلاصه شده بود. من میخواستم درباره اقامت بلغارستان از طریق ازدواج و کار و تحصیل رو بهم بدونم که خلاصه دستگیرم شد در حد یکی دو خط. میخواستم ببینم با کدومش میشه راحت تر اقامت گرفت؟

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص مهاجرت به بلغارستان می توانید با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *