مهاجرت تحصیلی مجارستان

تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان

در حال حاضر در میان کشور اروپایی تحصیل در مجارستان در سال 2023 بیشترین میزان تقاضا را در خصوص ادامه تحصیل ایرانیان به خود اختصاص داده است. تحصیل در این کشور و ورود به آن با شرایط بسیار خوبی همراه است. تحصیل در این کشور این روزها طرفداران زیادی دارد. مجارستان می تواند پلی برای رسیدن دانشجویان و افراد فرهیخته به سایر کشورهای برتر هان باشد. برای تحصیل در مجارستان افراد باید از قوانین اخذ ویزا آگاه باشند.

در این مطلب میخوانید پنهان

در ادامه متقاضیان می توانند با همراهی متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از شرایط تحصیل در مجارستان، هزینه های تحصیل در این کشور و سایر موارد مرتبط اطلاعات کامل کسب کنند. مقاله ذیل که در همین راستا جمع آوری گردیده است، می تواند اطلاعات مفیدی را در همین زمینه به متقاضیان ارائه دهد.

اینفوگرافی تحصیل در مجارستان

معرفی کشور مجارستان

مجارستان به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در اروپای مرگزی شناخته می شود. این کشور پذیرای پناهندگان نبوده و مهاجرانی را می پذیرد که به صورت قانونی اقدام نمایند. از این رو توصیه می شود تا متقاضیان برای مهاجرت به این کشور از مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت یاری بگیرند. مجارستان با متصل بودن به اروپای مرکزی و شرقی، بسیاری از جاذبه های هر 2 منطقه را با هم ترکیب کرده است. اما مهم تر از همه این است که شامل شرایط زیر است:

  • افتخار به داشتن هویت ممتاز
  • کشور اروپایی کوچک
  • معماری و فرهنگ بی نظیر شهر بوداپست
  • تپه های پوشیده از تاكستان و قلعه های تاریخی
  • مقصدی بینظیر برای گردشگران

با وجود بسیاری از جاذبه های طبیعی و همچنین ساخته شده توسط انسان و همچنین وجود هزینه های زندگی نسبتاً کم و تمرکز جدی بر ارتباطات بین المللی، به نظر می رسد محبوبیت مجارستان به عنوان یک مقصد تحصیلی همچنان رو به رشد خواهد بود. مجارستان با داشتن برخی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان، از دیرباز از برنامه های آموزش عالی برخوردار است. گرچه مجارستان یکی از کشورهای کوچک در اروپا است، اما فرصت های بسیاری برای ارائه به دانشجویان بین المللی دارد.

مزایای تحصیل در مجارستان در سال 2023

مجارستان مقصدی مهیج، متنوع و ایمن برای دانشجویان بین المللی است. مجارستان با داشتن دانشگاه های عالی، کیفیت بالای زندگی و هزینه های پایین، مزایای زیادی برای ارائه به دانشجویان و متقاضیان از سراسر دنیا دارد. تحصیل درکشور مجارستان به دلیل شرایط زیر، حائز اهمیت است:

  • مجارستان در بخش مركزی و اروپای شرقی واقع شده است.
  • این کشور با اتریش در غرب و رومانی در شرق هم مرز است.
  • جمعیت این کشور حدودا 10 میلیون نفر است.
  • تمرکز زندگی بیش از 3 میلیون نفر در بوداپست، پایتخت این کشور
  • ارائه طیف گسترده ای از رشته ها به زبان انگلیسی
  • مدارک و برنامه های تحصیلی از پیرو فرآیند بولونیا اروپا
  • مدارک تحصیلی معتبر در سراسر اروپا و نقاط دیگر جهان

 

اقامت مجارستان از طریق تحصیل

دانشجویانی که تابعیت کشورهای ثالث هستند، در صورتی که دارای رابطه دانشجویی حقوقی تمام وقت با یک مؤسسه آموزشی دولتی ثبت ‌شده مجارستان باشند، می‌توانند مجوز اقامت مجارستان از طریق تحصیل را دریافت کنند. همین قوانین در مواردی اعمال می شود که اتباع کشور ثالث بخواهند در مجارستان بمانند تا تحصیلات تمام وقت سازماندهی شده توسط یک مؤسسه آموزش عالی دولتی را انجام دهند یا در دوره مقدماتی برای مطالعاتی که توسط یک دولت به رسمیت شناخته شده شرکت کنند.فرد باید  بتواند ثابت کند که الزامات مهارت زبان و همچنین شرایط موسسه آموزش عالی را برآورده می کند. همچنین محققان زمانی می توانند اجازه اقامت دریافت کنند که هدف از اقامت آنها انجام یک پروژه تحقیقاتی بر اساس توافق نامه میزبانی منعقد شده با یک سازمان تحقیقاتی معتبر مطابق با قوانین خاص باشد.

کار پس از تحصیل در مجارستان

با یافتن کار پس از تحصیل، برای شهروندان کشورهای ثالث اداره مهاجرت یک سند بیومتریک جدید، کارت آبی اتحادیه اروپا، مجوز کار و اجازه اقامت صادر می کند که به شهروندان غیر اتحادیه اروپا با مهارت بالا امکان کار و زندگی در سراسر اتحادیه اروپا را می دهد. کارت آبی اتحادیه اروپا حداقل 1 سال و حداکثر 4 سال معتبر است. پس از 4 سال، کارت برای 4 سال دیگر قابل تمدید است. دارندگان کارت آبی همانند شهروندان کشور پذیرنده از حقوق اجتماعی و کاری برخوردارند.

از 1 ژانویه 2014 در نتیجه تغییر قانون، یک رویه درخواست واحد با هدف مجوز ایجاد یک رابطه استخدامی قانونی اتباع کشور ثالث با یک کارفرمای خاص در قلمرو مجارستان بر اساس درخواست وی برای بیش از 90 روز در سال است.مجوز اقامتی است که به تبعه کشور ثالث این حق را می دهد که اقامت و رابطه شغلی قانونی با یک کارفرمای خاص در قلمرو مجارستان برقرار کند.

در نمودار زیر سهم جمعیت خارجی مجارستان را در سال های اخیر مشاهده می کنید:

درصد جمعیت خارجی در مجارستان

امکانات تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان با امکانات متعددی صورت می پذیرد. متقاضیان تحصیل در این کشور می توانند از لحاظ کیفیت آموزش اطمینان خاطر حاصل نمایند. تحصیل در مجارستان یکی از گزینه های مطلوب برای ایرانیان بشمار می رود. برخی از امکانات موجود برای تحصیل در این کشور عبارتند از:

  • اساتید خبره
  • امکانات حمل و نقل
  • تجهیزات آموزشی مطلوب

تحصیل در مقاطع مختلف در مجارستان

دانشجویان جهت تحصیل در دوره کارشناسی مجارستان بایستی دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی باشند. به دانشجویان در این دوره اجازه 20 ساعت کار در هفته داده می ­شود. میزان درآمد در طول هفته برابر با 160€ تا 200€ (یورو) می ­­باشد. دانشجویان با درآمدهای هفتگی خود می ­توانند بخشی از نیازهای زندگی دانشجویی خود در این کشور را پوشش دهند.

تحصیل در دوره­ کارشناسی ارشد در دانشگاه های مجارستان به مدت 2 سال طول می­ کشد و از جمله مهمترین شرایط پذیرش دانشجویان در این دوره ارائه مدرک کارشناسی می ­باشد. دانشجویان در حال تحصیل در این دوره نیز می ­توانند همانند دانشجویان دوره­ کارشناسی 20 ساعت در هفته به انجام کار دانشجویی بپردازند. دانشجویان در مقطع دکتری بایستی به مدت 3 سال تحصیلی جهت دریافت مدرک دکتری در دانشگاه های این کشور تحصیل نمایند. دانشجویان در مقطع تحصیلی دکتری اجازه 30 ساعت کار در هفته را خواهند داشت.

هزینه تحصیل در مجارستان در سال 2023

میزان شهریه دانشجویان بین المللی در دانشگاه های کشور مجارستان به محل تحصیل و سطح و دوره تحصیلی آن ها بستگی دارد. اگر اهل کشور اتحادیه اروپا هستید، ممکن است بتوانید برای ورود به مراکز تحصیلی که دارای کمک هزینه های تحصیلی دولتی است، اقدام کنید. این سیستم کمک هزینه، تحت سیستم مشابه شهروندان مجارستان خواهد بود. بنابراین ممکن است برنامه ها و سطح ورود به دانشگاه های مورد نظر برای دانشجویان و متقاضیان بین المللی رقابتی باشند.

میانیگن هزینه های تحصیل در این کشور به شرح زیر می باشد:

آیتمهزینه ها به یورو
شهریه در مقاطع مختلف تحصیلی€5500 الی 15000€
شرکت در آزمون ها و ثبت نام در دانشگاه€500

دانشجویان بین المللی همچنین ممکن است واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی توسط دولت مجارستان باشند.

در تصویر زیر نام بهترین دانشگاه های کشور مجارستان شرح داده شده است:

برترین دانشگاه های کشور مجارستان

هزینه زندگی دانشجویی در مجارستان

اگر دانشجویان در یک شهر بزرگتر زندگی کنند، هزینه زندگی آنها افزایش خواهد یافت. به طور متوسط​​، هزینه های زندگی در کشور مجارستان مبلغ 700€ تا 1000€ (یورو) در سال می باشد. این هزینه شامل هزینه های زیر می شود:

  • اقامت
  • مواد غذایی
  • رفت و آمد
  • بیمه درمانی
  • سایر موارد لازم

اگر یک دارنده کارت EHIC باشید، می توانید به همان مراقبت های بهداشتی مانند شهروندان مجارستان دسترسی پیدا کنید. اما هزینه های زیادی را باید پرداخت کنید. اگر در حال تحصیل توسط بورس دولتی هستید، ممکن است بتوانید برای کارت تأمین اجتماعی اقدام کنید. این امر به شما اجازه می دهد به طور رایگان به بیشتر مراقبت های بهداشت عمومی دسترسی پیدا کنید.

در نمودار زیر شاهد توزیع هزینه های زندگی در مجارستان خواهید بود:

توزیع هزینه های زندگی در مجارستان

تحصیل در مجارستان در مقطع مدرسه

در کشور مجارستان مانند سایر کشورها افراد از سن 6 سالگی وارد مدرسه می شوند که طول این دوره 10 سال زمانبر است که 8 سال آن در دبستان سپری می شود با فارغ التحصیلی از دوره دبستان افراد وارد دوره دبیرستان می شوند که دو گزینه پیش روی افراد است یا وارد دبیرستان برای رشته های ریاضی، انسانی و تجربی می شوند و یا وارد مدارس فنی می شوند که بیشتر برای ورود به بازار کار است.

کشور مجارستان دارای مدارس دولتی و خصوصی می باشد که مدارس دولتی برای اتباع اروپایی رایگان و مدارس خصوصی به صورت پولی هستند و اگر فرد ایرانی بخواهد وارد مقاطع دبیرستان برای 3 سال آخر شود سالیانه شهریه تحصیل برای او 8900 € (یورو) خواهد بود، دوره های دبیرستان در کشور مجارستان Gimnazium می باشد که 4 سال یه طول می انجامد و حدود 20 ساعت در هفته به افراد آموزش زبان داده می شود.

در جدول زیر می توانید اسامی مدارس این کشور را مطالعه نمائید:

اسامی مدارس نوع مدرسه 
International Negotia and Policyمدرسه بین المللی (خصوصی)
American International School of Budapestمدرسه بین المللی (خصوصی)
Britannica international Schoolمدرسه بین المللی (خصوصی)
International Christian School Budapest ICSBمدرسه بین المللی (خصوصی)
 Orchidea Hungarian-English Bilingual Schoolمدرسه محلی (دولتی)
Berzsenyi Dániel Gimnáziumمدرسه محلی (دولتی)
Bolyai János Gimnáziumمدرسه محلی (دولتی)
Budai Ciszterci Szent Imre Gimnáziumمدرسه محلی (دولتی)

تحصیل دوره های زبان در مجارستان

آموزشگاه ‌های زبان دوره‌ های زبان مختلف از جمله مجارستانی را برای دانشجویان بین‌المللی با قیمتی منصفانه ارائه می‌کنند و گاهی اوقات تخفیف نیز ارائه می‌دهند. اگر دانشجوی تمام وقت هستید و زمانی برای دوره طولانی مدت ندارید، انتخاب آموزشگاه زبان بهترین گزینه برای شماست، اما از سوی دیگر هیچ‌ گاه پوششی برای هیچ ‌کدام از هزینه ‌های شما ارائه نمی ‌دهند. اگر به یادگیری زبان های مختلف مانند انگلیسی، آلمانی و مجاری علاقه دارید، چندین گزینه برای شروع به صورت حضوری و آنلاین دارید. موسسات زیادی وجود دارند که تحصیل دوره های زبان در مجارستان را برای خارجی ها ارائه می دهند. وقتی می شنوید که مجارستانی یکی از سخت ترین زبان هاست، نا امید نشوید. از هر فرصتی استفاده کنید و فوراً با افراد بومی صحبت کنید تا تسلط داشته باشید.

  • دوره های زبان ارائه شده در کالج ها پذیرش آسان تری دارند.
  • دوره های زبان معمولا به صورت 1 ساله هستند.
  • هزینه دوره های زبان در مجارستان از 6000€ تا 8000€ (یورو) در سال است.

محبوبیت تحصیل در مجارستان

تعداد دانشجویان بین‌ المللی در دانشگاه ‌ها و کالج ‌های مجارستان در سال تحصیلی 2023 در مجموع به 38422 نفر رسید در حالی که در سال 2001 این تعداد 11783 نفر بود. این نشان از محبوبیت تحصیل در مجارستان است. اکثر دانشجویان بین المللی در بوداپست و 3 شهر دانشگاهی دبرسن، سگد و پچ بودند. این روزنامه افزود که هزینه آنها در منطقه جنوب غربی مجارستان و شهرستان بارانیا از 1% تولید ناخالص داخلی فراتر رفت.

دانشجویان بین المللی در مجموع 111.2 میلیارد HUF (فورینت) برای مصرف و نزدیک به 63 میلیارد HUF (فورینت) برای هزینه های تحصیل هزینه کردند. علاوه بر این، آنها مهمانانی را پذیرفتند که در مجارستان حدود 6.5 میلیارد HUF (فورینت) هزینه کردند. در نتیجه، کل درآمد حاصل از دانشجویان بین‌المللی در طول سال تحصیلی بالغ بر 180 میلیارد HUF (فورینت) بوده است. بیشترین هزینه دانشجویان خارجی برای اقامت، پس از آن غذا، نوشیدنی و محصولات بهداشت شخصی و ماهانه HUF32000 تا 51000HUF (فورینت) برای گردشگری است.

تحصیل پزشکی در مجارستان

تحصیل در رشته های مختلف تحصیلی در زیر گروه رشته های پزشکی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در مجارستان از جمله پرطرفدارترین حوزه های تحصیل در اروپا می باشد زیرا بر خلاف دیگر کشورهای اروپایی ورود به دانشگاه های پزشکی بسیار آسان است زیرا افراد قبل از ورود به دانشگاه در دوره های 1 سال پیش پزشکی با همان Pre Medical در کشور مجارستان شرکت کرده تا برای آزمون آماده شوند.

آزمون پیش پزشکی مجارستان سالی 1 بار برگزار می شود و حتی افراد با تحصیل در دوره پیش پزشکی مجارستان این امکان را دارند تا در آزمون دانشگاه های لهستان نیز شرکت کنند. دوره های پیش پزشکی در مجارستان به زبان انگلیسی می باشد و افراد برای ورود به دانشگاه های پزشکی این کشور نیاز به مدرک زبان ندارند زیرا در دوره های پیش پزشکی به آن ها زبان را آموزش می دهند.

طول دوره های تحصیلی پزشکی در مجارستان به شرح زیر است:

  • پزشکی: 6 سال
  • دندانپزشکی: 5 سال
  • داروسازی: 5 سال
  • فیزیوتراپی: 4 سال

در این بخش به بررسی دانشگاه از لحاظ شهریه سالانه و زبان تدریس خواهیم پرداخت:

اسم دانشگاه هزینه تحصیل در هر سال به یوروزبان تدریس
دوره های Pre Medical€4830انگلیسی
دانشگاه سملوایز€15900انگلیسی
دانشگاه سگد€12600انگلیسی
دانشگاه پچ€12700انگلیسی
دانشگاه دبرسن€13600انگلیسی

تحصیل در مجارستان در مقطع کارشناسی

برای تحصیل در مقطع لیسانس در مجارستان افراد باید دیپلم 12 سال ارائه دهند و مقطع لیسانس در کشور مجارستان حدود 4 الی 5 سال به طول می انجامد، به عنوان مثال تحصیل در رشته های هنر و علوم انسانی کوتاه مدت تر از رشته های دیگر است که عمدتا 4 سال زمانبر است. امکان تحصیل به هر دو زبان انگلیسی و مجاری در این کشور وجود دارد و افراد با ارائه مدارک هویتی، ارائه ترجمه اصل مدرک و ریز نمرات 3 سال آخر دبیرستان و نامه تمکن مالی از بانک می توانند به سفارت مجارستان برای مهاجرت تحصیلی در مقطع لیسانس اقدام کنند.

در باب تحصیل کارشناسی در مجارستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تحصیل کارشناسی در مجارستاننکات کلیدی
تعداد دانشجویان بین المللی28628
طول دوره4 الی 5 سال
شهریه متوسط€5500 الی 15000€ (یورو)
سال تحصیلیSeptember to July

تحصیل در مجارستان در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع فوق لیسانس به مدت 1 الی 3 سال طول می کشد و برای ورود به این دوره اشخاص باید در رشته لیسانس قبلی خود و یا رشته های مدیریت پذیرش بگیرند. افراد بایستی اصل و ترجمه مدارک دیپلم و لیسانس به همراه ریز نمرات، مدارک هویتی و نامه تمکن مالی را به سفارت ارائه دهند در ضمن هیچ محدودیتی بابت اخذ پذیرش در رشته های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی وجود نخواهد داشت.

در باب تحصیل کارشناسی ارشد در مجارستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تحصیل کارشناسی ارشد در مجارستاننکات کلیدی
تعداد دانشجویان بین المللی28628
طول دوره1 الی 3 سال
شهریه متوسط€2000 الی 11000€ (یورو)
سال تحصیلیSeptember to July

تحصیل در مجارستان در مقطع دکترا

دکترا در مجارستان به صورت پژوهشی می باشد که تحصیل در مقطع دکترا در مجارستان 3 الی 5 سال به طول می انجامد که 2 دوره 2 ساله است. افراد در مقطع دکترا باید با مدرک کارشناسی ارشد خود و در رشته ارشد خود پذیرش بگیرند. یکی از نکات مهم اخذ پذیرش دکترا از دانشگاه های کشورهای مختلف پیدا کردن استاد راهنما یا همان سوپروایزر قبل از ورود به کشور است و افراد به راحتی می توانند به زبان انگلیسی در این مقطع به تحصیل بپردازند. برای اخذ فاند و یا فول فاند در کشور مجارستان افراد موظف هستند سوابق پژوهشی فوق العاده قوی مثل رتبه برتر دانشگاه ارشد، معدل و ریز نمرات بالای 17، مقالات بین المللی، توصیه نامه های قوی و آیلتس قوی بسته به نظر استاد راهنما ارائه دهند.

در باب تحصیل دکترا در مجارستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تحصیل دکترا در مجارستاننکات کلیدی
دانشجویان بین المللی25628
طول دوره3 الی 5 سال
شهریه متوسط€5000 الی 15000€ (یورو)
سال تحصیلیSeptember to July

زبان تحصیل در مجارستان

زبان رسمی و ملی مجارستان، زبان مجاری است. در تمام سطوح، برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی و مجارستانی به دانشجویان و متقاضیان بین المللی ارائه می شوند. به یاد داشته باشید که زبان تحصیل در سطوح و مقاطع بالاتر در مراکز تحصیلی کشور مجارستان زبان انگلیسی است. برای تحصیل در مراکز تحصیلی کشور مجارستان به یک زبان خارجی، متقاضیان و دانشجویان بین المللی باید مدرک زبان معتبر ارائه دهند.

مدرک زبان مورد نیاز برای مقاطع مختلف تحصیلی به شرح زیر است:

مقطع تحصیلینمره آیلتس (IELTS)نمره تافل (Tofel)
کارشناسی5.0 – 6.060 – 80
کارشناسی ارشد5.5 – 6.570 – 90

در صورت نداشتن مدرک زبان معتبر، دانشجویان و متقاضیان خارجی با شرکت در کلاس های آموزش زبان در موسسات دوره های زبان قادر خواهند بود تا توانایی های زبان خود را ارتقا دهند. متقاضیان خارجی حتی اگر قادر به تحصیل در زبان انگلیسی باشند، باید تلاش کنند تا در حد ممکن زبان مجارستانی را یاد بگیرند. برقراری ارتباط با افراد محلی و سایر دانشجویان بهترین راه برای تمرین و یادگیری زبان مجارستانی است. یادگیری زبان مجارستانی تاثیر مثبت و بسیار خوبی بر رزومه دانشجویان خارجی خواهد داشت.

تحصیل در مجارستان بدون مدرک زبان

تحصیل در مجارستان بدون نیاز به ارائه مدرک زبان امکان پذیر می باشد. متقاضیان تحصیل در مجارستان بدون مدرک زبان بایستی در دوره های مختص به خود شرکت نمایند. نکته شایان توجه در خصوص دانشگاه های پذیرنده دانشجویان بدون مدرک زبان، پذیرش بیشتر دانشجویان کم سن می باشد. به عبارتی می توان گفت یکی از اولویت های پذیرش دانشجویان بدون مدرک زبان سن آن ها می باشد. هزینه تحصیل در مکجارستان نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین تر است. این مسئله در خصوص تحصیل بدون مدرک زبان نیز صدق می کند.

تحصیل در مجارستان بدون مدرک زبان دارای ویژگی های ذیل می باشد:

مزایا تحصیل در مجارستان بدون مدرک زبان

رتبه دانشگاه های مجارستان در سال 2023

بر اساس سایت QS رتبه دانشگاه های مجارستان در سال 2023 به شرح زیر می باشد:

اسم دانشگاه رتبه در QS
University of Szeged (دانشگاه سگد)501-510
University of debrecen (دانشگاه دبرسن)601-650
Eotvos Lorand university651-700
University of pecs (دانشگاه پچ)651-700
Budapest university of Technology and Economics801-1000
Corvinus university of Budapest801-1000

تحصیل رایگان در مجارستان

همان طور که می دانید تحصیل رایگان در کشورهای خارجی هر ساله ذهن دانشجویان را به سمت خود سوق می دهد. اما شایان ذکر است که تعداد این کشورها محدود می باشد و دانشجویان باید توان مالی در خصوص پرداخت شهریه در دانشگاه ها را داشته باشند. از جمله کشورهایی که می توان به تحصیل رایگان حتی برای دانشجویان خارجی پرداخت می توان به اتریش، آلمان، نروژ و فرانسه اشاره کرد. تحصیل رایگان در مجارستان با اخذ بورسیه تحصیلی امکان پذیر می باشد که متقاضی بایستی از شرایط ویژه ای برخوردار باشد.

علاوه بر بورسیه می توان به شرایط کار حین تحصیل در این کشور اشاره داشت که می توان بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی پوشش دارد. میزان ساعات کاری در مقاطع مختلف تحصیلی متغیر و به شرح زیر است:

مقطع تحصیلیساعات کار مجاز حین تحصیل
لیسانس10
فوق لیسانس20
دکترا30

برای کار دانشجویی حداقل دستمزد در نظر گرفته شده است که در نمودار زیر شاهد این موضوع می باشیم:

حداقل حقوق دانشجویان در مجارستان

اخذ بورسیه تحصیلی در مجارستان

حمایت مالی کامل از سوی دولت مجارستان از دانشجویان بین المللی دعوت می کند که در مقاطع مختلف تحصیلی برای بورسیه تحصیلی Stipendium Hungaricum 2023 اقدام کنند که یک برنامه جدید می باشد، برنامه این بورس جدید دقیقا مشابه CSC می باشد ، مشابه برنامه های Tianjin university CSC scholarship ،Jiangsu university CSC scholarship می باشد. بورس تحصیلی Stipendium بدون نیاز به هزینه اضافی برای درخواست ویزا است کع در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ماهیانه 150€ (یورو) و در مقطع دکترا ماهیانه 450€ (یورو) به افراد ارائه می شود که شامل اخذ خوابگاه های اشتراکی نیز از دانشگاه خواهد شد.

  • Stipendium Hungaricum
  • Bilateral State Scholarships
  • Erasmus+
  • CEEPUS
  • EEA Grants Scholarships

دانشگاه های معتبر برای تحصیل در مجارستان

بورس تحصیلی توسط کشور فرستنده در مجارستان

در این مورد، متقاضیان ابتدا درخواست های خود را به اداره تحصیلی ملی خود، مطابق با رشته های مورد نیاز ارائه می دهند. اداره ملی با بررسی رزومه متقاضیان و معیارهای از پیش تعیین شده فهرستی از افراد پذیرفته شده تهیه می کند. محققان همچنین باید در سیستم آنلاین Tempus Public Foundation درخواست خود را ارائه دهند. بنیاد Tempus دفتر فهرست موسسه خارجی پذیرنده را از محققان نامزد شده دریافت می کند.

مزایای این بورسیه تحصیلی به شرح زیر می باشد:

مزایا بورسیه از کشور مجارستان

دانشگاه های معتبر برای تحصیل در مجارستان

کشور مجارستان دارای دانشگاه های معتبر فراوانی است و همچنین این دانشگاه ها میزبان دانشجویان زیادی از سرتاسر دنیا می­ باشد. از جمله معروفترین دانشگاه های کشور مجارستان کالج مک دانیل، کالج اوسینا در مجارستان، دانشگاه پزشکی پچ مجارستان و دانشگاه دونا مجارستان را می­ توان نام برد. ما در زیر به معرفی برخی از دانشگاه های فوق خواهیم پرداخت.

هزینه تحصیل در مجارستان در رشته های فنی و مهندسی

علاوه بر رشته های پزشکی و زیر شاخه های آن، رشته های مرتبط با علوم فنی و مهندسی و رشته های زیر شاخه انسانی نیز برای تحصیل در سال 2023 در این کشور بسیار طرفدار دارد. دانشجویان زیادی برای تحصیل در رشته های ذکر شده به مجارستان مهاجرت می کنند. مدت تحصیل در رشته های فنی مهندسی با توجه به رشته متقاضی بین 6 تا 8 ترم می باشد . دانشجویان باید برای شهریه هر ترم حدودا مبلغ 3200€ (یورو) بپردازند. برای مطالعه بیشتر در رابطه با تحصیل در رشته های فنی و مهندسی به مقاله تحصیل مهندسی در مجارستان رجوع کنید. هزینه تحصیل در مجارستان در رشته های مدیریت، هنر و رشته های علوم انسانی برای هر ترم مبلغ 2500€ الی 3000€ (یورو) می باشد. مدت تحصیل در این رشته ها با توجه به رشته تحصیلی فرد بین 6 تا 8 ترم در نظر گرفته می شود.

شرایط کالج مک دانیل مجارستان

آموزش در این دانشگاه توسط اساتید مجرب بین المللی صورت می­ گیرد. به همین دلیل دانشجویان قبل از ورود به دوره­ تحصیلات دانشگاهی آموزش هایی را خواهند دید. دانشجویان در این کالج علاوه بر شرکت در دوره های پیش دانشگاهی می توانند به تحصیل در دوره­ کارشناسی در رشته های فنی و مهندسی و علوم انسانی نیز بپردازند. کالج مک دانیل دارای اقامتی برای دانشجویان نمی ­باشد و دانشجویان این دانشگاه مجبور به اجاره آپارتمان های دانشجویی در کشور مجارستان می ­باشند. هزینه تحصیل در این کالج در دوره های پیش دانشگاهی برابر با 5200€ (یورو) در سال و هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی 7500€ (یورو) می ­­باشد. دانشجویان علاوه بر پرداخت شهریه های فوق بایستی مبلغی به ارزش 400€ (یورو) بابت هزینه ثبت نام پرداخت نمایند.

شرایط کالج اویسینا مجارستان

این کالج در پایتخت کشور مجارستان شهر بوداپست واقع گردیده است و دانشجویان از امکانات آموزشی و همچنین خوابگاه برخوردار می ­باشند. در این کالج آموزش های دوره سوم دبیرستان، پیش دانشگاهی و همچنین رشته های علوم پزشکی، فنی مهندسی و علوم انسانی را تا مقطع کارشناسی به دانشجویان ارائه می­ نماید.

اخذ پذیرش تحصیلی در این کالج برای متقاضیان الزاماتی دارد. این شرایط می تواند در قالب مدارک و یا قوانین خاص اعمال شود. لذا متقاضیان بایستی برای تحصیل در این کالج، شرایط آن را بررسی نمایند. شرایط و مدارک مهم برای اخذ پذیرش و تحصیل در این کالج عبارتند از:

  • گذرنامه معتبر و و نسخه اسکن شده آن
  • عکس رنگی و نسخه اسکن شده آن
  • تکمیل فرم درخواست
  • ترجمه رسمی دیپلم
  • ترجمه رسمی سوابق تحصیلی
  • امضاء، اثر انگشت برای فرم رسمی الزامی است.
  • دانشجویان برای تحصیل در این کالج نیازمند ریز نمرات مطلوب می باشند.

دانشگاه های انگلیسی زبان مجارستان

در ابن بخش از مقاله به معرفی دانشگاه های انگلیسی زبان کشور مجارستان که مورد تائید ایران هم می باشند، پرداخته می گردد:

  • دانشگاه علوم اقتصادی بوداپست، کوروینوس
  • دانشگاه فنی و مهندسی بوداپست
  • دانشگاه علوم پزشکی پچ
  • دانشگاه علوم پزشکی آلبرت سنت جورجی
  • دانشگاه علوم پزشکی سملوایز
  • دانشگاه فنی و مهندسی میشکولس
  • دانشگاه علوم کشاورزی گودولو
  • دانشگاه علوم پزشکی دبرسن
  • دانشگاه علوم کشاورزی گودولو

معایب تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان با وجود مزایای بسیاری که برای اتباع خارجی به همراه دارد، دارای معایب اندکی نیز می باشد. از جمله اصلی ترین معایب تحصیل در مجارستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

معایب تحصیل در مجارستانتوضیحات
موانع زبان فراواناگر قصد دارید بیش از 1 سال در این کشور تحصیل کنید باید زبان مجارستان را بیاموزید. اگر چه دوره های آموزشی در مجارستان به زبان انگلیسی تدریس می شود، اما ساکنان مجارستان اغلب به زبان مادری خود صحبت می کنند. درک این زبان برای اتباع خارجی بسیار چالش برانگیز است.
شهریه بالا در موسسات خصوصیاگرچه اغلب موسسات آموزشی دولتی در مجارستان به دانشجویان آموزش رایگان ارائه می دهند، اما نتحصیل در موسسات خوصصی مجارستان با هزینه های زیادی همراه است.
کمبود اساتید مجرباغلب موسسات آموزشی در مجارستان از کمبود اساتید مجرب در این کشور رنج می برند.

نکات اساسی قبل از تحصیل در مجارستان

تمامی اتباع خارجی که قصد تحصیل در مجارستان را دارند، باید قبل از اعزام به این کشور با چند نکته اساسی در این خصوص آشنا شوند. تا تحصیل با کیفیتی را در این کشور تجربه کنند. یکی از اصلی ترین نکات که باید دانشجویان قبل از تحصیل در مجارستان به خوبی درک کنند، ارز رایج در مجارستان است. اگرچه کشور مجارستان جزو اتحادیه اروپا محسوب می شود، اما به طور کلی شما نمی توانید از یورو در این کشور استفاده کنید. واحد پولی رسمی این کشور HUF (فورینت مجارستان) است. به طور کلی 1 یورو حدود HUF400 (فورینت مجارستان) ارزش دارد. همچنین اگر از کشوری در غرب مجارستان برای تحصیل آمده اید، همه چیز را بسیار ارزان تر خواهید دید.

از دیگر نکات اساسی که دانشجویان باید قبل از تحصیل در مجارستان به خوبی با آنها آشنا شوند، عبارت اند از:

نکات اساسی قبل از تحصیل در مجارستانتوضیحات
تخفیف دانشجویی با ارائه کارت دانشجوییبرای دانشجویان بین المللی در مجارستان تخفیفات زیادی وجود دارد. که این تخفیفات شامل حمل و نقل عمومی، مکان های ورزشی و بلیط سینما می شود.
نحوه استفاده از حمل و نقل عمومی در مجارستانجالب است بدانید که با تحصیل در مجارستان دانشجویان می توانند تا 50% از هزینه های حمل و نقل را تخفیف بگیرند. البته برای این کار باید کارت دانشجویی معتبر به همراه داشته باشید.
یافتن محل اقامت در مجارستانیافتن محل اقامت یکی از مهم ترین نکات قابل توجه هنگام تحصیل در مجارستان می باشد. بسته به دانشگاه مورد نظر ممکن است در خوابگاه ها یا اقامتگاه های دانشجویی ساکن شوید.

ویزای تحصیلی مجارستان

برای تحصیل در مجارستان ممکن است به ویزای دانشجویی نیاز داشته باشید. متقاضیان و دانشجویان اهل کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا نیازی به کسب ویزای تحصیلی مجارستان برای مهاجرت تحصیلی به مجارستان ندارند. با این وجود، متقاضیان و دانشجویان اهل کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا باید 15 روز پس از ورود به مجارستان برای اجازه اقامت اقدام کنند. اگر متقاضیان و دانشجویان اهل سایر کشورهای دنیا باشند، قبل از ورود به مجارستان باید درخواست ویزای دانشجویی و اجازه اقامت دهند. کسب ویزای کشور مجارستان حداقل 1 ماه طول می کشد و متقاضیان از طریق سفارت مجارستان در کشور خود می توانند ویزای این کشور را کسب کنند.

برای دریافت ویزای تحصیلی مجارستان متقاضیان و دانشجویان بین المللی باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • گذرنامه (حداقل برای 6 ماه پس از عزیمت در نظر گرفته شده معتبر باشد.)
  • 2 عکس با اندازه گذرنامه
  • تکمیل فرم درخواست
  • اثبات بیمه درمانی برای کل مدت اقامت
  • اثبات مبلغ شهریه (یا گواهی معافیت)
  • اثبات بودجه کافی برای تأمین هزینه های زندگی در قالب صورت بانکی
  • نامه رسمی پذیرش از یک دانشگاه معتبر در مجارستان
  • اثبات داشتن محل سکونت در مجارستان

کلیه دانشجویان بین المللی موظفند در اسرع وقت پس از ورود به خاک کشور مجارستان، محل اقامت خود را در اداره های مربوطه ثبت کنند. در صورت تمایل می توانید با تماس با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت انجام امور کسب ویزای خود را به همکاران ما بسپارید.

سوالات پرتکرار در باب تحصیل در مجارستان

در این بخش از مقاله مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب تحصیل در مجارستان می باشیم:

  • زبان تحصیل در مجارستان برای دانشجویان بین المللی چیست؟ بیشتر دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی ارائه می شود. برخی از دانشگاه ها دوره های تحصیلی به زبان آلمانی نیز ارائه می دهند.
  • آیا تحصیل در مجارستان بدون مدرک زبان مهیا می باشد؟ بله، بیشتر دانشگاه ها برای متقاضیانی که هیچ مدرک زبان بین المللی ندارند، آزمون های تعیین سطح زبان انجام می دهند. داوطلبانی که این امتحان زبان داخلی را با موفقیت می گذرانند، می توانند مستقیم وارد سال اول تحصیل شوند، اما افرادی که در این امتحان نمره قبولی را دریافت نمی کنند، باید وارد دوره آمادگی شوند.
  • هزینه زندگی دانشجویی در مجارستان چقدر است؟ بوداپست گران ترین شهر مجارستان است، اما در کل 60 الی 65% ارزانتر از لندن، 50 الی 55% ارزانتر از پاریس، 30 الی 35% ارزان تر از مسکو، تقریباً مشابه آلماتی (قزاقستان) است.
  • آیا برای دانشجویان خارجی برنامه های بورسیه تحصیلی در مجارستان وجود دارد؟ برنامه های بورس تحصیلی که توسط دانشگاه ها ارائه می شود. در حال حاضر 2 دانشگاه برای دانشجویان خارجی خود برنامه های بورسیه تحصیلی ارائه می دهند که شامل دانشگاه اروپای مرکزی و دانشگاه آندریسی می باشد.
5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل در مجارستان

  1. اردلان گفت:

    سلام مرسی از مطالب خوبتون من 30 ساله هستم و ارشد شیمی گرفتم از دانشگاه اصفهان می تونم برای دکترا یا ارشد مجدد این رشته اقدام کنم؟

    1. صادقی گفت:

      سلام و عرض ادب. در خصوص شرایط اخذ پذیرش با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *