مهاجرت تحصیلی لیتوانی

مقاطع مختلف تحصیلی در لیتوانی

مقاطع مختلف تحصیلی در لیتوانی

تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله قصد دارد به بررسی مقاطع مختلف تحصیل در لیتوانی مطابق قوانین 2024 بپردازد. مقاطع مختلف تحصیلی در این کشور از اولین مقطع یعنی پیش دبستانی و ابتدایی آغاز می شود و سپس مانند دیگر کشورها در مقطع راهنمایی و یا متوسطه اول و یا متوسطه دوم و یا همان دبیرستان ادامه می یابد. مردم لیتوانی تحصیلات بالایی دارند. تقریباً کل جمعیت بین 15 تا 39 سال تحصیلات مقدماتی را به پایان رسانده اند. یک بازسازی اساسی در شیوه های آموزش لیتوانی به دنبال احیای استقلال این کشور در سال1991 صورت گرفت. سیستم آموزش ابتدایی – متوسطه و عالی بین 2 جنگ جهانی با شوروی توسعه بیشتری یافت و این امر به آموزش بزرگسالان نیز افزود. لیتوانی مستقل دیگر به فلسفه مکتب شوروی پایبند نیست. اکنون این ایده بر یک ایدئولوژی مبتنی بر تاریخ و فرهنگ لیتوانی متمرکز است.

در نتیجه قانون اساسی سال 1992، تحصیلات بین 7 تا 16 سال در تمام مقاطع اجباری و رایگان است. 3 سطح آموزش لیتوانیایی عبارتند از:

سطح اموزشیسن
جامعاز 7 تا 16 سال
مدارس فنی حرفه ای و آموزش بیشتراز 16 تا 18 سال
تحصیلات عالی18 سال به بالا

در ادامه این طرح، 3 نوع مدرسه جامع وجود دارد: مدارس ابتدایی (کلاس های 1 تا 4)، مدارس ابتدایی (کلاس های 5 تا 9) و متوسطه اول (کلاس های 10 تا 12) و متوسطه دوم (13-16) و مقطع دیپلم و پیش دانشگاهی (17-18). بیش از 6000 مدرسه در این سطح وجود دارد. در صورتی که والدین بخواهند فرزندان خود را در سنین کم ثبت نام کنند، پیش دبستانی نیز در دسترس است. مدارس در همه شهرها و روستاها واقع شده اند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در خصوص تحصیل در لیتوانی شما را راهنمایی می کند.

اهداف مقاطع مختلف تحصیلی در لیتوانی

در کشور لیتوانی سال تحصیلی از سپتامبر تا ژوئن به مدت10 ماه ادامه دارد. تعطیلات تابستانی نیز از 1 ژوئیه تا 1 سپتامبر وجود دارد. کلاس های آموزشی در تحصیلات ابتدایی و متوسطه در درجه اول به زبان لیتوانیایی تدریس می شوند، اگرچه در جوامع بسته اقلیت های قومی، این ایالت از آموزش به زبان مادری پشتیبانی می کند. والدین مجاز به انتخاب مدرسه آموزش عمومی با توجه به زبان آموزشی آن هستند. اقلیت های قومی که در یک جامعه بسته و مستقر زندگی نمی کنند، کلاس های اختیاری و همچنین مدرسه یکشنبه در صورت تمایل به ارتقا مهارت زبان مادری خود، کلاس های اختیاری ارائه می شود. زبان و ادبیات لیتوانیایی در کلیه موسسات آموزشی غیر لیتوانیایی نیز تدریس می شود.

لیتوانی اهداف خود را برای سیستم آموزشی تعیین کرده است. آنها به شرح زیر است:

  1. آموزش برای رشد توانایی های ذهنی و جسمی پایه های اخلاق و یک سبک زندگی سالم
  2. فراهم کردن شرایط برای رشد بیشتر فرد در جامعه
  3. فراهم کردن آموزش همگانی و هم حرفه ای متناسب با سطح فعلی علم و فرهنگ به کودکان
  4. فراهم کردن فرصتی برای ساکنان لیتوانی برای ادامه تحصیل
  5. برای روشن ساختن حقوق شخصی و القای حس وظیفه مدنی در قبال خانواده، ملت، جامعه و دولت لیتوانی و همچنین نیاز به مشارکت در زندگی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی

اهداف مقاطع مختلف تحصیلی در لیتوانی

مزایا تحصیل در مقاطع مختلف در لیتوانی

لیتوانی یکی از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو و یکی از دوزبانه ترین و ماهرترین کشورهای اروپایی است. دانشگاه ‌های لیتوانی نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر اروپا، شهریه ‌های پایین ‌تر و هزینه ‌های زندگی پایین ‌تر را ارائه می ‌کنند، که آن را به مکانی ایده ‌آل برای دانشجویان بین المللی در لیتوانی تبدیل می‌ کند. 2 نوع موسسه آموزش عالی برای تحصیل در لیتوانی وجود دارد، دانشگاه ها و کالج های خصوصی. بسیاری از کالج های خصوصی آموزش در سطح دانشگاه ارائه می دهند. با این حال، سایر آکادمی های خصوصی فقط در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند و بیشتر جنبه عملی دارند.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا اعزام دانشجو به لیتوانی مرکزی برای تحصیلات عالی برای بسیاری از دانشجویان بین المللی بوده است. برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی تدریس می شود به علاوه دانشجویان بین المللی می توانند در طول تحصیل تمام وقت خود در لیتوانی به صورت پاره وقت کار کنند. آنها فرصت های زیادی برای تحصیل و کار در لیتوانی دارند، نه تنها برای فارغ التحصیلان، بلکه برای کارآفرینان و متخصصان واجد شرایط. مدرک تحصیلی از لیتوانی به شما کمک می کند تا شغلی در سراسر جهان بدست آورید. سیستم آموزش عالی لیتوانی بیش از 400 برنامه تحصیلی ارائه می دهد که بسیاری از آنها نه تنها به زبان لیتوانیایی بلکه به زبان های انگلیسی و روسی نیز در دسترس هستند. محبوب ترین رشته های تحصیلی پزشکی، بیوتکنولوژی و سیستم های اطلاعاتی هستند.

اولین مقاطع مختلف تحصیلی در لیتوانی

اولین مقاطع مختلف تحصیلی در لیتوانی

دانش آموزان احتمالاً برای تحصیل در مقاطع ابتدایی و متوسطه در یک موسسه عمومی تحصیل می کنند، جایی که معمولاً علاوه بر برنامه تحصیلی در دوره های هنر و موسیقی نیز ثبت نام می کنند. پس از تحصیلات متوسطه اکثر دانش آموزان به هنرستان ها می روند. بزرگترین درصد بعدی دانشجویان در موسسات دانشگاهی مانند حضور دارند. دانشجویان باقیمانده در موسسات پلی تکنیک ادامه می دهند. به دنبال استقلال لیتوانی از اتحاد جماهیر شوروی، اکنون بیش از 67% دانش آموزان لیتوانیایی در مدارس عمومی در کلاس های مذهبی شرکت می کنند. معلمان موضوعات متنوعی را ارائه می دهند و از آموزش تاریخ روسیه و زبان روسی تأکید نمی کنند. مطالعه زبان خارجی از کلاس پنجم آغاز می شود و زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی تحصیل است.

مقاطع تحصیلی مختلف در لیتوانی از ابتدایی تا دانشگاه ادامه دارد. در جدول زیر این مقاطع را نشان می دهیم:

سطح تحصیلاتمقطعمدت تحصیلسن
اولیهابتدایی46 الی 11
ثانویهراهنمایی612 الی 17
ثانویه دومدبیرستان216 الی 19
هنرستانهنرستان4 الی 614 الی 20
علمی کاربردیعلمی کاربردی318 الی 21
دانشگاهیلیسانس3 الی 4
دانشگاهیارشد2 الی 1
دانشگاهیدکترا2 الی 3

مقاطع مختلف تحصیلی در لیتوانی در دانشگاه ها

اگر پس از اتمام دوره آموزش متوسطه، فردی تمایل به انتخاب تحصیلات آموزش عالی نداشته باشد، فرصت های حضور در برنامه های آموزش حرفه ای نیز بسیار زیاد است. آنها امکان کسب و ارتقا صلاحیت را فراهم می کنند. این برنامه ها توسط هنرستان ها ارائه می شود. علاوه بر مدرک تحصیلی، مدارس فنی حرفه ای فرصتی را برای تحصیلات عمومی فراهم می کنند. این برنامه ها 2 تا 3 سال به طول می انجامد و بستگی به نوع آموزش انتخاب شده مقدماتی یا متوسطه یا متناسب با افراد با نیازهای ویژه دارد. برای کسانی که دوره آموزش متوسطه را به پایان رسانده اند، این برنامه حرفه ای برای 1 تا 2 سال به طول می انجامد. پس از اتمام یک دوره آموزش حرفه ای و امتحانات نهایی، به یک فرد صلاحیت اعطاء می شود.

میزان تحصیلات دانشجویان بین المللی در این کشور در مقاطع مختلف در دانشگاه متفاوت است. در نمودار زیر این میزان را مشاهده می کنید:

تحصیل در مقاطع دانشگاهی در کشور لیتوانی

یک برنامه آموزش عالی به مطالعات یکپارچه شامل مطالعات لیسانس به اضافه تحصیلات کارشناسی ارشد و مطالعات دکتر تقسیم می شود. مطالعات کالج دانش و مهارت مورد نیاز برای فعالیت های حرفه ای را فراهم می کند. حداقل یک سوم چنین برنامه تحصیلی با آموزش عملی شکل می گیرد. فارغ التحصیل چنین برنامه تحصیلی، پس از اتمام تحصیلات اضافی و کسب تجربه کار، ممکن است در دوره کارشناسی ارشد در یک دانشگاه پذیرفته شود. تحصیلات دانشگاهی توسط کالج های دولتی و خصوصی ارائه می شود. مطالعات دانشگاهی آموزش عمومی همه کاره در لیتوانی، دانش نظری و مهارت های حرفه ای سطح بالا را ارائه می دهد.

تحصیل در لیتوانی

در لیتوانی، آموزش عالی توسط موسسات آموزش عالی دولتی و خصوصی، دانشگاهی و غیر دانشگاهی ارائه می شود. 6 دانشگاه خودمختار وجود دارد. 3 مورد از آنها دانشگاه های عمومی هستند و 3 مورد دیگر دانشگاه های تخصصی هستند. همچنین 29 موسسه تحقیقاتی وجود دارد که دارندگان دکترا را با همکاری موسسات آموزش عالی تربیت می کنند. تحقیقات بنیادی در دانشگاه ها انجام می شود، در حالی که تحقیقات کاربردی در موسسات آموزش عالی غیر دانشگاهی غالب است.

در این قسمت شاهد میزان هزینه زندگی و تحصیل در لیتوانی هستید:

میزان هزینه زندگی و تحصیل در لیتوانی

سیستم آموزشی لیتوانی بسیار خوب توسعه یافته است. تحصیل به زبان انگلیسی در لیتوانی در مقاطع دانشگاهی خصوصا در مقطع ارشد در دستر دانشجویان بین المللی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در لیتوانی با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

سوالات مهم در باب تحصیل در مقطع مختلف لیتوانی

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات مهم در باب تحصیل در لیتوانی در مقاطع مختلف می باشیم:

  • مقاطع مختلف تحصیلی در لیتوانی به چه صورت است؟ مقاطع شامل مدارس ابتدایی (کلاس های 5 تا 9) و متوسطه اول (کلاس های 10 تا 12) و متوسطه دوم (13-16) و مقطع دیپلم و پیش دانشگاهی (17-18) می باشد.
  • مقاطع دبیرستان و هنرستان در لیتوانی به چه شکلی است؟ مقطع دبیرستان در لیتوانی از سن 16 تا 19 سالگی را شامل می شود که 2 ساله است اما مقطع هنرستان از سنین 14 تا 20 سال به صورت 4  تا 6 ساله ارائه می شود.
  • تحصیل در مقاطع دانشگاهی در لیتوانی به چه مدارکی نیاز دارد؟ باید حداقل دیپلم 12 ساله باشید و شرایط رشته مورد نظر را نیز برآورده کنید.
4.5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “مقاطع مختلف تحصیلی در لیتوانی

  1. کردافشاری گفت:

    اطلاعات بسیار خوبی در مورد مقاطع مختلف تحصیلی در لیتوانی ارائه دادید کشور لیتوانی اهداف خیلی خوبی رو برای سیستم اموزشی دانش اموزانش در نظر گرفته و با توجه به مطالبی که در ادامه مقاله ارائه دادید نه تنها به حرف بلکه به عمل هم در راستای اهدافشون حرکت میکنند

    1. صادقی گفت:

      با سلام تحصیل در لیتوانی گزینه ای عالی برای اخذ مدرکی معتبر از دانشگاه های اروپایی می باشد. پیشنهاد میشه در خصوص تحصیل در لیتوانی با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *