مهاجرت کاری روسیه

مشاغل مورد نیاز روسیه

مشاغل مورد نیاز روسیه

یکی از راه های مهاجرت به روسیه از طریق مهاجرت کاری می باشد. اطلاع از مشاغل مورد نیاز روسیه گام اول و مهمی در اخذ ویزای کار محسوب می شود. بر طبق تحقیق انجام شده توسط گروه Korn Ferry Hay Group تا سال 2030، جهان با کمبود شدید نیروی کار ماهر مواجه خواهد شد. این امر برای کشور روسیه می تواند به کمبود 2.8 میلیون کارگر ماهر منجر شود. باعث زیان 300 بیلیون $ (دلار) به روسیه می گردد.

این کشور یکی از کشورهای توسعه یافته دنیا و دارای یک اقتصاد نوظهور پیشرو می باشد. بخش های صنعتی، خدماتی و کشاورزی این کشور در سال های اخیر به رشد قابل توجهی دست یافته اند. این امر بهره گیری از نیروهای کار ماهر را بیشتر ضرورت می بخشد. بر طبق تحقیقات میدانی و مطالعه حاضر، مشاغل مهارتی همانند IT و کشاورزی از جمله مشاغلی است که به شدت مورد نیاز بازار کار این کشور می باشد. اگر شما هم متقاضی کار در روسیه می باشید ولی اطلاعی از بازار کار و مشاغل مورد نیاز روسیه ندارید. توصیه می شود که جهت دست یابی به مشاوره های تخصصی و پاسخ به سوالات خود با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

درباره کشور روسیه

روسیه یا فدراسیون روسیه را می توان کشوری فرا قاره ای در اروپای شرقی و شمال آسیا دانست. روسیه با مساحتی بالغ بر 17.125.200 کیلومتر مربع، بزرگترین کشور جهان محسوب می شود. از این نظر 1.8 از مساحت کل زمین را به خود اختصاص می دهد. این کشور با دارا بودن 146.79 میلیون نفر در سال 2019 در واقع نهمین کشور پرجمعیت دنیا محسوب می شود. مسکو پایتخت دومین شهر بزرگ اروپا می باشد. از دیگر شهرهای مهم فدراسیون روسیه می توان به شهرهای سن پترزبورگ، نوو سیبریک، نیژنی نوگورد، استالین گراد اشاره کرد.

بر اساس آمارها، سهم تولید ناخالص داخلی (GDP) روسیه در سال 2019 چیزی در حدود 1.610 تریلیون $ (دلار) بوده است. از این نظر، اقتصاد این کشور دوازدهمین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می شود. از نظر قدرت خرید در رده ششم جهانی قرار دارد. به لحاظ در اختیار داشتن منابع سرشار طبیعی همانند نفت و گاز و نیز در اختیار داشتن صنایع نظامی پیشرو در جهان مشهور است. جاذبه های گردشگری و توریسم نیز یکی از بخش های تاثیرگذار بر روی اقتصاد روسیه قلمداد می شود. سالانه بیش از 1 میلیون گردشگر از این کشور بازدید می کنند.

وضعیت کار و درآمد در روسیه

درباره وضعیت بازار کار در روسیه می توان گفت در حدود بیش از 60% نیروی کار در فدراسیون روسیه در بخش خدماتی این کشور مشغول به کار می باشند. در رتبه دوم بازار کار روسیه، بخش صنایع با 28% نیروی کار قرار دارد. ذوب آهن صنعت مادر این کشور است. از این نظر این کشور سومین کشور صادرکننده فولاد دنیاست. کاریابی در این کشور گزینه مطلوبی برای متقاضیانی است که به دنبال کار و کسب درآمد در بخش های فناوری اطلاعات (IT)، کشاورزی، تولید و انرژی می باشند.

جهت مهاجرت کاری به این کشور و انجام کار در این کشور، در گام اول متقاضیان نیازمند پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمای روسی می باشند. پروسه درخواست ویزای کاری بر عهده کارفرما روس می باشد. متقاضیان کار در این کشور تنها از این طریق می توانند اقامت را دریافت و در این کشور زندگی کنند. در ادامه همین مقاله، ما به بررسی شرایط و انواع ویزای کار روسیه نیز خواهیم پرداخت.

میانگین متقاضیان مهاجرت از طریق کار به این کشور به شکل آمار نمودار زیر می باشد:

میانگین متقاضیان مهاجرت از طریق کار به روسیه

مشاغل مورد نیاز کشور روسیه 2023

با توجه به ارزیابی های انجام شده در زمینه مشاغل مورد نیاز روسیه، از آنجایی که کشور روسیه دومین تولید کننده و صادر کننده نفت و گاز طبیعی در دنیا محسوب می شود. بخش انرژی این کشور از جمله بخش های نیازمند نیروی کار متخصص می باشد. شرکت های نفت و گاز این کشور مشوق هایی را در این زمینه به متقاضیان ارائه می دهند. در سال های اخیر، دولت این کشور اقداماتی را هم برای جذاب سازی بخش IT روسیه جهت جذب سرمایه گذاران و متخصصان خارجی انجام داده است.

بر طبق مطالعه جدید گروه Antal، 41% از متخصصان IT شغل جدیدی را فقط در عرض کمتر از 1 ماه پیدا می کنند. با توجه به دامنه توسعه فناوری های نوین، نیاز بازار کار این کشور به آنالیزورهای داده، برنامه نویسان و متخصصان فنی روز به روز در حال افزایش است. در سال های اخیر، نیاز به متخصصان در زمینه کشاورزی نیز افزایش یافته است. کارگران ماهر، چرخ کارها و مکانیک ها نیز از جمله مشاغل مورد نیاز این کشور می باشند. در حال حاضر، یافتن چرخ کار و خیاط ماهر و یا جوشکار گاز در این کشور کار سختی است.

از نظر پاول سیگل مدیر کل شرکت Opora Rossii، هم اکنون شرکت های متوسط و کوچک روسی نیاز شدیدی به مهندسان ماهر دارند. مهندسان هواپیمایی که از موسسه هواپیمایی مسکو فارغ التحصیل می شوند کار خود را سریعتر پیدا کنند. بارکاری آنها ممکن است به 180% الی 200% هم برسد. بازار کار به مشاغل مهندسی و فنی نیز نیاز شدید و مبرمی دارد.

مشاغل مورد نیاز کشور روسیه

مشاغل پر درآمد روسیه در سال 2023

شرایط بازار کار جهت کاریابی و اشتغال در این کشور برای متقاضیان خارجی فراهم می باشد. به شرط اینکه متقاضیان دارای مهارت و تخصص کاری باشند. در این صورت، متقاضیان می توانند با توجه به زمینه تخصصی خود جویای مشاغل پر درآمد در روسیه باشند. مشاغل پر درآمد در سال 2023 در واقع جزئی از مشاغل مورد نیاز این کشور می باشند. به ترتیب شامل موارد زیر می باشند:

  • کاپیتان کشتی دارای حداقل 4 سال سابقه کار و مهارت در کار با تجهیزات مکانیکی کشتی با متوسط درآمد ماهیانه 7475$ (دلار)
  • کاپیتان هواپیما مسئول عملیات و امنیت پرواز با متوسط درآمد ماهیانه 4784$ (دلار)
  • متخصص صنعت اکتشاف طلا با متوسط درآمد ماهیانه حول و حوش 4662$ (دلار)
  • سرمربی تیم هاکی روی یخ با سابقه مربیگری طولانی و درآمد ماهیانه تقریبا 4443$ (دلار)
  • مدیر ساخت و ساز در عملیات ساختمان با درآمد ماهیانه 3702$ (دلار)
  • دکتر و دندانپزشک متخصص در رشته مربوطه با متوسط درآمد ماهیانه 2971$ (دلار)
  • مدیر ریسک مسئول جلوگیری از وقوع ضرر و زیان برای شرکت با درآمد 2971$ (دلار)
  • آنالیزو IT از فارغ التحصیلان مهندسی کامپیوتر جهت طراحی و اجرای سیستم های IT کاربردی و مقرون به صرفه برای شرکتها با متوسط درآمد ماهیانه 2817$ (دلار)

شرایط اخذ ویزای کار روسیه

در گام اول، متقاضیان مشاغل مورد نیاز این کشور نیازمند پیشنهاد کاری از طرف کارفرمای روسی می باشند. به محض دریافت دعوت نامه از طرف اسپانسر روسی و قراردادکاری، متقاضیان می توانند با در دست داشتن مدارک لازم در سفارت حاضر شوند. نسبت به درخواست ویزای کار این کشور اقدام نمایند. اما نوعی ویزای کار در روسیه مخصوص متخصصان مهارت بالا (HQS) وجود دارد. مدت اعتبار این نوع ویزا تا 3 ماه می باشد. برای کسب صلاحیت جهت اخذ ویزای HQS، متوسط درآمد سالیانه متخصصان خارجی بایستی بیشتر از 2 میلیون RUB (روبل روسیه) باشد.

در نهایت هموطنان عزیزی که مهارت کاری و تخصص شغلی خاصی دارند. همچنین مایل به مهاجرت و اخذ ویزای کار HQS می باشند، می توانند از طریق انجام هماهنگی های قبلی در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت حاضر شوند. از مشاوره های ویژه و تخصصی کارشناسان و مشاوران خبره این موسسه بهره مند شوند.

Rate this post

2 دیدگاه برای “مشاغل مورد نیاز روسیه

  1. نگین گفت:

    سلام خواستم بدونم برای کار مترجمی زبان انگلیسی در کشور روسیه کار هست؟

    1. صادقی گفت:

      با سلام و عرض ادب. شرایط بازار کار در این کشور را نمی توان با کشورهای برتر اروپایی مقایسه کرد. ولی با توجه به مهارت زبان روسی می تونید به شغل مترجمی بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *