مهاجرت تحصیلی تاجیکستان

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در تاجیکستان

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در تاجیکستان

علاقه مندان به تحصیل در تاجیکستان با ارائه مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در تاجیکستان می توانند در دانشگاه های تاجیکستان ثبت نام کنند. به صورت کلی شرایط پذیرش تحصیلی در تاجیکستان سخت نیست و با ارائه مدارک لازم می توانید به راحتی به این کشور وارد شوید. البته یک نکته مهم درباره تحصیل دانشجویان ایرانی در تاجیکستان، عدم تایید هیچ یک از دانشگاه های تاجیکستان توسط وزارت علوم و بهداشت ایران است. لذا مدرک اخذ شده در تاجیکستان در ایران کاربردی ندارد و توجه به این نکته مهم می باشد. در هر صورت برای کسب اطلاعات درباره مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در تاجیکستان به مطالب ارائه شده توسط مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توجه کنید.

زندگی و تحصیل در تاجیکستان

جمهوری تاجیکستان در آسیای میانه با ازبکستان، قرقیزستان، چین و افغانستان همسایه است. تنها 7% از سطح تاجیکستان در ارتفاع کمتر از 1000 متر واقع شده است و 70% آن را کوه های آلپ پوشانده اند. با وجود پیشرفت های انجام شده در دهه های گذشته، تاجیکستان از نرخ فقر بالایی برخوردار است. در سال 2018، بیش از 27٪% از جمعیت زیر خط فقر ملی (بانک جهانی) زندگی می کردند. اکثر مردم از طریق کشاورزی زندگی می کنند، اگرچه کمتر از یک دهم سطح آن به هر درجه قابل کشت است.

سطح آموزش در تاجیکستان نیز از استاندارد بالایی برخوردار نیست و این کشور جزو کشورهای رو به ضعیف برای تحصیل است. زندگی و تحصیل در تاجیکستان به دلیل زبان و فرهنگ نزدیک به ایران برای دانشجویان ایرانی جذاب و راحت است. همچنین هزینه اقامت و تحصیل در این کشور نیز از بسیاری از کشورهای منطقه ارزان تر است.

شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در تاجیکستان

به صورت کلی روند پذیرش تحصیلی در دانشگاه های تاجیکستان به شرح زیر است:

مراحلشرح
مرحله اولارائه مدارک مورد نیاز دانشگاه برای بررسی و پذیرش
مرحله دومبررسی توسط کمیته پذیرش و تاییدیه کمیته دانشگاه مورد نظر
مرحله سومانجام مصاحبه و تصمیم نهایی درباره پذیرش
مرحله چهارمارائه نامه پذیرش به دانشجو و هزینه مورد نظر
مرحله پنجمارائه نامه به سفارت و درخواست ویزای تحصیلی

یکی از نکات مهم برای پذیرش افراد روسی تاجیکی برای پذیرش هستند که در اینصورت آنها زیر نظر کمیته ملی آموزش در تاجیکستان پذیرش می شوند و شرایط آنها همانند شهروندان محلی تاجیکستان درنظر گرفته می شود.

اسناد و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در تاجیکستان

مدارک لازم برای مهاجرت و تحصیل در تاجیکستان و پذیرش تحصیلی در تاجیکستان شامل موارد زیر است:

  • درخواست پذیرش در دانشگاه و ارائه فرم مربوط
  • گواهی تحصیلی مربوط و ترجمه شده
  • گواهی پزشکی و تست ایدز
  • گواهی و کپی دانشگاه و یا موسسه قبلی و تاییدیه تحصیل در آن
  • پرداخت هزینه شهریه و ثبت نام
  • 10 قطعه عکس پرسنلی
  • گذرنامه معتبر و دارای حداقل 2 صفحه خالی
  • گواهی عدم سابقه کیفری
  • سایر مدارک درخواستی و شناسایی

اسناد و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در تاجیکستان

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در تاجیکستان و ویزا

یکی از مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی و مهاجرت به کشور تاجیکستان ویزای تحصیلی و ثبت نام اتباع خارجی و تمدید این ویزا است. ویزای تحصیلی تاجیکستان در ابتدا یک اجازه موقت 3 ماهه برای حضور در تاجیکستان و تکمیل ثبت نام در این کشور است. سپس پس از شروع به تحصیل در تاجیکستان دانشجویان می توانند برا تمدید ویزای خود به مدت 1 سال اقدام کنند. اخذ ویزای دانشجویی تاجیکستان با ارائه مدارک و کسب نامه از رئیس دانشگاه مورد نظر و ارسال آن به مقامات کنسولی می باشد. شایان ذکر است به دلیل توافقات دوجانبه دانشجویان کشورهای روسیه، بلاروس، قرقیزستان، مولداوی و قزاقستان برای پذیرش تحصیلی در این کشور نیازی به ویزای تحصیلی ندارند.

طبق قوانین تاجیکستان، دانشجویان پس از ورود به خاک تاجیکستان باید ظرف 3 روز حضور خود را اعلام و مدارک تکمیلی را به دانشگاه اعلام کنند. همچنین دانشجویان برای تمدید ویزای دانشجویی خود باید 25 روز قبل از اتمام تاریخ ویزای خود اقدام کنند و مدارک زیر را ارائه کنند:

  • گذرنامه
  • 2 قطعه عکس (5×6 سانتی متر)
  • کارت ثبت نام و کارت داانشجویی
  • گواهی پزشکی
  • سوابق اقامت و تمدید برای ویزا
  • سند ثبت نام در دانشگاه و رشته تحصیلی
  • نامه امضا شده توافق بین دانشگاه و متقاضی

پذیرش تحصیلی در دانشگاه های تاجیکستان

تاجیکستان دارای چندین دانشگاه دولتی و خصوصی است و اکثر دانشگاه های این کشور در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان و شهر خوجند قرار دارند. پذیرش تحصیلی در دانشگاه های تاجیکستان بسته به رشته و دانشگاه مورد نظر متفاوت است اما در کل روند پذیرش به یک شکل است. دانشگاه پزشکی تاجیکستان بزرگ ترین و قدیمی ترین دانشگاه کشور تاجیکستان است که در سال 1939 تاسیس شده است. تاجیکستان بیش از 10 دانشگاه و با بیش از 20 هزار دانشجو است. لازم به ذکر است که پذیرش در دانشگاه های تاجیکستان بسته به مقطع تحصیلی نیز تعیین می شود. برای مثال برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان باید مدرک معتبر کارشناسی را ارائه کنند.

در نمودار زیر می توانید سال های تحصیلی در کشور تاجیکستان را مشاهده کنید:

طول تحصیل در مقطع دانشگاهی در تاجیکستان

کیفیت آموزش و تحصیل در تاجیکستان

آموزش عالی یکی از مولفه های اساسی توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی است، نقشی اساسی در رشد اقتصادی و حفظ انسجام اجتماعی و همچنین رقابت جهانی دارد. نقش تضمین کیفیت در حمایت از سیستم آموزش عالی و موسسات آموزشی، در اجرای تغییرات بسیار مهم است، زیرا اطمینان حاصل می شود که مدارک دریافت شده توسط دانشجویان و تجربه به دست آمده در روند یادگیری در اولویت ماموریت های دانشگاه ها باقی می مانند. به منظور افزایش کیفیت تحصیل در تاجیکستان وزارت آموزش و پرورش در تاجیکستان برنامه های مختلف زیر را در راستای استراتژی توسعه آموزش در تاجیکستان پیش می برد:

  • بررسی محتوای آموزش و تغییر در ساختار آن
  • رفع نیازهای فیزیکی و مقدماتی آموزش در تاجیکستان
  • طرح یک سیستم نوین برای پاداش
  • بالا بردن رده و رتبه دانشگاه ها
  • جذب اساتید و دانشجویان خارجی
  • ایجاد یک چارچوب سیستماتیک و تشخیصی برای موسسات آموزش تکمیلی
  • دسترسی برابر به آموزش با کیفیت مناسب
  • ایجاد طرح های تشویقی برای تحصیل کودکان و دختران

درباره تحصیل در تاجیکستان

تاجیکستان تحصیلات مقدماتی رایگان و اجباری دارد با نرخ بالای ثبت نام و تحصیل. با این حال، سیستم آموزشی با چالش های زیادی روبرو است، از جمله:

  • بودجه ناکافی
  • کمبود فرصت های توسعه حرفه ای برای معلمان
  • کمبود برنامه های درسی و مواد آموزشی منسوخ

با همکاری دولت تاجیکستان و بخش خصوصی برای بهبود آموزش، ظرفیت و مواد این چالش ها را برطرف می کند. این پروژه با فراهم آوردن فرصت های توسعه حرفه ای برای معلمان و افزایش کیفیت و دسترسی به مطالب آموزشی تکمیلی را بهبود می بخشد. این پروژه متعهد به فراگیری و دسترسی به مناطق با نتایج یادگیری پایین تر است و اطمینان حاصل می کند که مواد و دستورالعمل ها برای همه از جمله دانش آموزان معلول ، قابل دسترسی است. مشارکت با دولت تاجیکستان تضمین می کند که سیستم آموزش ملی بهترین شیوه ها مانند آموزش موثر معلمان و توزیع مواد یادگیری را نوآورانه و ملی می کند. از زمان پایان جنگ داخلی، بخش آموزش عالی به سرعت گسترش یافت. در تاجیکستان 35 موسسه آموزش عالی (کالج ها و دانشگاه های فنی) وجود دارند.

بر اساس گزارش سال 2015 منتشر شده توسط بانک توسعه آس (ADB) ، وضعیت آموزش عالی در تاجیکستان پر از فرصت، نوآوری و همکاری است. با این حال، این گزارش نیاز به اصلاحات جدی در سطح کشور را مشخص می کند. به عنوان مثال، هزینه 215 دلاری دولت به هر دانشجو، آموزش و دسترسی با کیفیت را به شدت محدود می کند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به تاجیکستان می توانید به سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید و برای پاسخ به سوالات خود مستقیما با کارشناسان و مشاورین ما در تماس باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *