مهاجرت تحصیلی آلمان

لیست دانشگاه های رایگان آلمان

لیست دانشگاه های رایگان آلمان

در این نگارش به بررسی لیست دانشگاه های رایگان آلمان خواهیم پرداخت که دارای کیفیت بالا آموزی و تحصیل در مراکز عالی می باشند. شاید از برترین آنها که رتبه بندی مطلوبی در دنیا دارند به دانشگاه های فرانکفورت، برلین، هامبورگ و برمن اشاره نمود. از آنجا که کشور آلمان قطب صنعت اروپا است. از طرفی تحصیل در این کشور رایگان می­ باشد. به همین دلیل جذابیت زیادی در جذب دانشجویان خارجی و اروپایی وجود دارد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با ارائه خدمات مشاوره اصولی در باب مهاجرت در اکثر کشورهای اروپایی و انگلیسی زبان در خدمت شما می باشد.

دانشگاه های آلمان حامی دانشجویان بین المللی هستند. زیرا همه دانشجویان اعم از دانشجویان محلی و بین المللی شرایط یکسانی دارند و هزینه های یکسانی پرداخت می ­کنند. زبان اصلی در دانشگاه های کشور آلمان، آلمانی و انگلیسی می باشد. حتی افراد بدون مدرک زبان آلمانی در مقاطع ارشد به بعد می­ توانند به ادامه تحصیل در این دانشگاه ها بپردازند. دانشگاه های دولتی و رایگان زیادی در کشور آلمان وجود دارد. بطوریکه در هر 200 دانشگاه 10 دانشگاه جزء دانشگاه های برتر جهان قرار گرفته اند.

درخواست تحصیل در آلمان

اگر به دنبال تحصیل رایگان در برترین دانشگاه های جهان هستید، بهتر است این کشور را در نظر بگیرید. چه از اروپا باشید و چه از هر قاره دیگری می توانید تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی این کشور به صورت رایگان به پایان برسانید. با توجه به تقاضای زیاد هم برای تحصیل رایگان، دانشجویان بین المللی باید قبل از تحصیل در این کشور، مجوز اقامت بگیرند. اگرچه، روند انجام این کار ممکن است پر زحمت باشد، اما پاداش تحصیل در دانشگاه های رایگان در این کشور عالی است.

در سال‌ های اخیر، تعداد دانشجویان بین ‌المللی که مایل به تحصیل در این کشور هستند، افزایش یافته است. برای اینکه بتوانید در این کشور تحصیل کنید، باید معدل خوب، نمرات آزمون آیلتس یا تافل خوب و در صورت نیاز مدرک زبان آلمانی داشته باشید. سپس باید با تکمیل فرم درخواست، ارسال مدارک مورد نیاز و احراز شرایط واجد شرایط بودن اقدام کنید. برای افزایش شانس خود برای تعداد زیادی از دانشگاه ها درخواست دهید، اما برای تعداد زیادی درخواست نکنید. زیرا، مراقب درخواست خود نخواهید بود. بین 10 تا 15 درخواست برای مقطع کارشناسی و بین 5 تا 10 درخواست برای کارشناسی ارشد و دکترا کافی است.

لیست دانشگاه های رایگان آلمان در قالب دولتی

تحصیل در دانشگاه های کشور آلمان به صورت کاملا رایگان نمی ­باشد. بلکه تنها هزینه تحصیل دانشجویان به صورت رایگان است. دانشجویان بایستی مبلغی حدود 600€ (یورو) در ماه برای هزینه های کتاب، خوردو خوراک، مسکن، مراقبت های بهداشتی و بیمه پرداخت نمایند. دانشگاه های دولتی در این کشور در لیست دانشگاه های رایگان آلمان قرار دارد. دانشجویان در هنگام اخذ ویزای تحصیلی باید به دولت آلمان اثبات نماید که، پشتوانه مالی برای زندگی در این کشور جهت ادامه تحصیل در آلمان را دارند.

اثبات پشتوانه مالی به 2 صورت انجام می­ پذیرد:

  •  داشتن حساب بانکی در آلمان با موجودی 8000€ (یورو)
  • ارائه نامه ایی از طرف حامی خود که در کشور آلمان که زندگی می­ نماید.

در کشور آلمان 2 نوع بورسیه وجود دارد:

  • بورسیه DAAD: این بورسیه به گونه ای است که به دانشجویان بین المللی کمک هزینه هایی را پرداخت می­ نماید.
  • بورسیه اراسموس: این بورسیه بزرگترین کمک هزینه های دانشجویی برای دانشجویان در اتحادیه اروپا به شمار می رود.

کمک هزینه بورسیه تحصیلی آلمان غیر دولتی

دانشگاه های غیر دولتی بورسیه هایی را در اختیار متقاضیان تحصیل در این کشور تخصیص می دهند. برای دریافت این بورسیه های تحصیلی باید اطلاعاتی در این زمینه کسب کرد:

  • بورسیه دانشگاه توپرآلفرد: این بورسیه مخصوص دانشجویان ترکیه­ ای، و دانشجویان رژیم اشغالگر قدس هستند که قصد تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در کشور آلمان را دارند.
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه هاینریش بل: این بورسیه متعلق به دانشجویان بین المللی می­ باشد، که قصد تحصیل در مراکز معتبر تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد را دارند.
  • بورسیه بین المللی دوره فوق دکتری فلوشیپ انیشتین: این بورسیه نیز برای دانشجویان بین المللی برای انجام تحقیقات در دانشگاه برلین می­ باشد.
  • بورسیه کورت هانسن برای شاخه های علوم: این برورسیه به دانشجویان کمک هزینه های تحصیلی پرداخت می­ نماید. مخصوص دانشجویانی است که در رشته های علوم پایه برای مربیگری تحصیل می­ کنند.

همچنین میزان دریافتی در این کشور با توجه به مدرک تحصیلی متقاضیان در نمودار زیر بیان گردیده است:

مقایسه میزان دریافتی با توجه به مدرک تحصیلی در آلمانبدانشگاه های زیاد دیگری نیز هستند که در لیست دانشگاه های رایگان آلمان قرار دارند. تحصیل در این کشور را برای دانشجویان امکان پذیر می­ کنند. در مقاله تحصیل در آلمان در خصوص روش های صحیح تحصیل در این کشور به کسب اطلاعات دقیق خواهیم پرداخت.

تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد در آلمان

افراد در مقطع کارشناسی یک دوره­ 4 ساله را می ­گذرانند. برای پذیرش در دانشگاه های دولت آلمان بایستی دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی بوده و علاوه بر آن نامه پذیرش از سوی یکی از دانشگاه های آلمان را نیز دریافت نموده باشد. دانشجویان برای تحصیل در این قطع قبل از ورود به دانشگاه باید به مدت یک سال در کالج برای یادگیری مهارت تحصیل نماید.

تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد شرایطی دارد. در این بخش به طور خلاصه با شرایط آن آشنا می شوید:

  • این دوره در کشور آلمان به مدت 2 سال می ­باشد.
  • برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشگاه های آلمان افراد باید دارای مدرک کارشناسی از یکی از دانشگاه های مورد تایید کشور آلمان باشند.
  • افرادی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های سطح بالا در آلمان را دارند باید دارای رزومه تحصیلی قوی و شاخصی باشند.
  • اکثر دانشگاه های آلمان در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس صورت می­ گیرد.
  • در هرصورت دانشجویان باید دارای مدرک زبانی که به آن تسلط دارند باشند.
  • غالبا دانشگاه های این کشور از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل به زبان انگلیسی در این مقطع را دارند.
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره 6 و تافل نمره 80 از 100 را می ­خواهند.

شرح تحصیل رایگان در مقطع دکترا آلمان

برای تحصیل در مقطع دکترا باید مواردی را لحاظ کرد. به طور خلاصه باید به این موارد اشاره کنیم:

  • تحصیل در این مقطع 3 الی 5 سال طول خواهد کشید.
  • آموزش در این مقطع در بیشتر دانشگاه های آلمان به زبان آلمانی می ­باشد.
  • دانشجویان می ­توانند تز دکتری خود را به زبان انگلیسی ارائه دهند.
  • که در این صورت دانشجو باید با نظر استاد راهنمای خود تصمیم گیری نماید.

در این دوره دانشجویان بایستی با اساتیدی که در رشته مورد نظر دانشجو تحقیقات پژوهشی انجام می­ دهند ارتباط برقرار نمایند و شرایط اعزام دانشجو به آلمان آشنا شوند. استاد با مطالعه رزومه شخص خود را به عنوان سوپروایزر دانشجو معرفی نماید. در دانشگاه های کشور آلمان به دانشجویان مقطع دکتری حقوقی پرداخت می­ شود. این میزان حقوق به شرح زیر است:

  • 1000€ الی 3000€ (یورو) در ماه

بررسی لیست دانشگاه های رایگان آلمان

تقریبا تحصیل در همه­ دانشگاه های کشور آلمان به صورت رایگان است. فقط در دانشگاه های خصوصی این کشور بایستی دانشجویان مبلغی را برای تحصیل که این مبلغ در مقایسه با سایر دانشگاه های دیگر کشورها ارزان ترمی ­باشد.

همچنین برخی از دانشگاه ها در این کشور به دانشجویان کمک هزینه های تحصیلی پرداخت می ­نمایند. در بعضی از مقاطع (دکتری) هم به دانشجویان حقوقی را پرداخت می­ نمایند. دانشگاه های فنی مونیخ، دانشگاه هومبولت در برلین، انستیتو فناوری اطلاعات و پردازش داده دانشگاه کاتولیک آیشتت، دانشگاه روهر بوخوم، دانشگاه فنی رانشویگ و چندین دانشگاه دیگر در لیست دانشگاه های رایگان آلمان قرار دارند. معرفی دانشگاه فنی مونیخ یکی از مقاله هایی است که مورد دانشگاه های آلمان می توان مطالعه کرد.

بررسی لیست دانشگاه های رایگان آلمان

 شرح لیست دانشگاه های رایگان آلمان

لیست 11 دانشگاه های رایگان در آلمان به ترتیب ذیل است:

  • دانشگاه دولتی برلین
  • دانشگاه فرانکفورت
  • دانشگاه فردریش شیلر
  • مدرسه رسانه هامبورگ
  • دانششگاه بین المللی برمن
  • دانشگاه بین المللی آلمان
  • دانشگاه یوهانس گوتنبرگ
  • دانشگاه لودویگ ماکسلمینز
  • دانشگاه لئوبگ
  • دانشگاه بامبرگ
  • دانشگاه بایروت

قوانین و شرایط بورسیه تحصیلی آلمان

دریافت بورسیه تحصیلی در کشور آلمان بسیار دشوار است. معمولاً بورسیه های کشور آلمان به افراد دارای رزومه های بسیار قوی تعلق می ­گیرد. با این حال دو سوم دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بورسیه می ­شوند. در سال 2011 چیزی در حدود 10% از بورسیه های تحصیلی متعلق به دانشجویان بین المللی در این کشور بود.

دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه های آلمان را دارند، باید دارای معدل بالاتر از 17 را در دوره­ی دیپلم و پیش دانشگاهی کسب نموده باشند. علاوه براین دانشجو باید قبولی کنکور سراسری را در یکی از رشته های مرتبط، مانند زیست و شیمی برای دوره­ کارشناسی و نه دوره­ کاردانی کسب نموده باشد.

مدرک زبان آلمانی در سطح B1 یا B2 برای تحصیل در این رشته از ضروریات می­ باشد. دانشجویان برای انتخاب دانشگاه های خود در کشور آلمان با سوالات زیادی روبرو خواهند شد که عبارتند از:

  • برای دریافت بورسیه های تحصیلی دانشگاه آلمان چه شرایطی باید داشت؟
  • چه کسانی می ­توانند از کمک هزینه های تحصیلی دانشگاه های آلمان استفاده کنند؟
  • آیا دانشگاه های خصوصی در کشور آلمان برای دانشجویان بین المللی بورسیه در نظر می­ گیرند؟

مهاجرت فرایندی تخصصی است. بدون برخورداری از دانش جامع نمی توان اقدام به این امر خطیر کرد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پاسخگوی سوالات دانشجویان در این زمینه می ­باشد. همچنین دانشجویان برای اطلاع از این که دانشگاه انتخابی شان در لیست دانشگاه های رایگان آلمان قرار دارد، یا می ­توانند با کارشناسان این موسسه ارتباط برقرار نمایند. در مقاله مهاجرت به آلمان به طور کامل در خصوص مهاجرت به این کشور اطلاعاتی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

4.6/5 - (9 امتیاز)

7 دیدگاه برای “لیست دانشگاه های رایگان آلمان

  1. امیرحسین گفت:

    مقاله خیلی خوب و سودمندی بود.
    با تشکر

  2. amir abbas گفت:

    بابت مطلب جالبتون در مورد لیست دانشگاههای رایگان آلمان تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد کاریابی در آلمان هم مطلب بذارید

  3. قراری گفت:

    ممنون از مطالب مفید و متنوعتون

  4. طلایی پور گفت:

    ممنونیم از مطالب خوبتون.

  5. مهراد گفت:

    در مورد دانشگاه خصوصی هم مطالب دقیق تر می ذارید یعنی اینکه چه رشته هایی رو بهتر میشه در دانشگاه خصوصی خوند؟ تفاوت فقط میزان شهریه است؟ یا خیر؟

  6. کامبیز روشن روان گفت:

    آیا دانشگاه خصوصی رایگان هم یافت می شوند یا نه

  7. delvan گفت:

    با سلام و تشکر از مطالب بسیار خوبتون
    ایا دانشگاه فنی مونیخ جزو لیست دانشگاههای رایگان آلمان هست؟
    مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *