متفرقه

قاره آمریکای شمالی

قاره آمریکای شمالی

قاره آمریکای شمالی با مساحتی حدود 24709000 کیلومتر مربع سومین قاره پهناور جهان است. جمعیت این قاره حدود 579024000 نفر بوده. این قاره از این نظر حدود 7.6% از جمعیت جهان را تشکیل می دهد. بنابراین از نظر جمعیتی نیز پس از آسیا و آفریقا و اروپا به عنوان چهارمین قاره پرجمعیت جهان شناخته می شود. ضمنا این قاره کلا شامل 23 کشور مستقل بوده و از نظر اقتصادی (تولید ناخالص داخلی یا همان GDP) نیز قاره آمریکای شمالی در سال 2021 دومین قاره ثروتمند جهان با US$ 26298 بیلیون دلار بوده است.

از بزرگترین کشورهای قاره مذکور می توان به آمریکا، کانادا، مکزیک، گرینلند و برمودا اشاره کرد و همچنین از بزرگترین شهرهای این قاره بزرگ نیز می توان به نیویورک سیتی، مکزیکو سیتی، لس آنجلس، شیکاگو، بوستون، تورنتو، دالاس، سان فرانسیسکو، هیوستون، میامی و فیلادلفیا اشاره نمود. تیم کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه همین مقاله به ارائه جزئیات بیشتری درباره قاره مذکور پرداخته و به سوالات شما عزیزان پاسخ می دهند.

تاریخچه سکونت در قاره آمریکای شمالی

تاریخچه سکونت در قاره آمریکای شمالی

یکی از قاره های ششگانه جهان، قاره آمریکای شمالی یا North America است که برخلاف دیدگاه عمومی مبنی بر اینکه این قاره در دوران معاصر و پس از ورود کریستف کلمب کشف شده بلکه اولین ساکنان انسانی در طی عصر یخی آخر به این قاره رسیده اند. آنها تقریبا 40000 تا 17000 سال پیش از طریق عبور از پل زمینی برینگ در این قاره سکونت داشته اند. در کل اعصار مختلف سکونت بشری در قاره آمریکای شمالی را می توان به دوره های زیر دسته بندی کرد:

دوره های مختلفتاریخ تقریبی
عصر یخی آخر40000 تا 17000 سال پیش
دوره پالئو- ایندین یا پیش سرخپوستیحدود 10000 پیش
دوره کلاسیکقرون 6 تا 13 میلادی
دوره پیش کلمبیاییبه پایان رسیده در سال 1492
عصر اکتشاف و دوره مدرناز 1492 تا به امروز

حقایقی جالب درباره قاره آمریکای شمالی

آمریکای شمالی کاملا در نیمکره شمالی جهان قرار گرفته و تقریبا تمام بخش های آن در نیمکره غربی قرار دارد. این قاره همچنین به عنوان زیرقاره آمریکا نیز توصیف می شود. قاره ای که از طرف شمال با اقیانوس منجمد جنوبی، از طرف شرق با اقیانوس اطلس، از طرف غرب و جنوب با اقیانوس آرام و از طرف جنوب شرقی نیز با دریای کارائیب و قاره آمریکای جنوبی هم مرز است. تصویری از موقعیت جغرافیایی قاره آمریکای شمالی و کشورهای بزرگ این قاره را در زیر مشاهده می کنید:

کشورهایی آمریکای شمالیجالب است بدانید که در این قاره کلا حدود 579 میلیون نفر در 23 کشور مستقل زندگی می کنند و از این لحاظ قاره آمریکای شمالی حدود 7.6% از کل جمعیت جهان را تشکیل می دهد. آماری جالب در مورد نسبت های جمعیتی قاره های مختلف را در زیر مشاهده می کنید:

نسبت جمعیتی در قاره ای جهان (درصد%)جغرافیا North America

اما از حیث مساحت نیز قاره مذکور با مساحتی در حدود 24709000 کیلومتر مربع در حدود 16.5% از مساحت خشکی های زمین و در حدود 4.8% از کل مساحت زمین (شامل خشکی و دریا) را تشکیل می دهد. به همین دلیل نیز این قاره سومین قاره بزرگ جهان پس از قاره های آسیا و آفریقا و چهارمین قاره بزرگ جهان از نظر جمعیتی پس از آسیا، آفریقا و اروپاست. در نمودار زیر می توان با رتبه قاره آمریکای شمالی در بین قاره های جهان از نظر مساحت و جمعیت آشنا شد:

واقعیات مهم آمریکای جنوبیبا توجه به قومیت ها و نژادهای مختلفی که در این قاره وجود دارد، زبان های رایج در این قاره نیز متفاوت بوده و شامل زبان های انگلیسی، اسپانولی، فرانسوی و سایر می باشد. اما از بزرگترین کشورهای این قاره می توان به آمریکا، کانادا، مکزیک، گرینلند و برمودا اشاره کرد و همچنین از بزرگترین شهرهای قاره مذکور می توان به نیویورک سیتی، مکزیکو سیتی، لس آنجلس، شیکاگو، بوستون، تورنتو، دالاس، سان فرانسیسکو، هیوستون، میامی و فیلادلفیا اشاره نمود.

قاره North America دومین قاره ثروتمند جهان

اگر از نظر اقتصادی به تحلیل وضعیت قاره آمریکای شمالی بپردازیم، باید طبق آمار بگوئیم که از نظر اقتصادی (تولید ناخالص داخلی یا همان GDP) نیز قاره مذکور در سال 2021 دومین قاره ثروتمند جهان با US$ 26298 بیلیون دلار بوده است. یعنی در واقع اگر سهم GDP کل قاره های ششگانه جهان را 100% بیان کنیم، سهم قاره آمریکای شمالی از GDP جهانی حدود 28% خواهد شد واقعیتی که در نمودار گرافیکی زیر نیز مشاهده می شود. لازم به یادآوری است که ارقام این نمودار برگرفته از گزارش صندوق بین المللی پول در سال 2021 می باشد:

درآمد ناشی از تولید ناخالص داخلی (میلیون دلار)

آمریکا و کانادا بهترین کشورهای قاره North America

اما نکته جالب توجه اینکه از بین 23 کشور مستقل در این قاره کشور آمریکا هم ثروتمند ترین کشور قاره آمریکای شمالی و هم ثروتمندترین کشور جهان می باشد. همچنین کشور کانادا نیز دومین کشور ثروتمند و مرفه این قاره و نهمین کشور در جهان می باشد. چراکه با توجه به نمودار زیر کشور آمریکا با میزان GDP حدود 22.67$ تریلیارد$ (دلار) در جایگاه اول و کانادا با حدود 1.88$ تریلیارد $ (دلار) در جایگاه نهم جهانی قرار دارد. هر دو کشور در نمودار زیر به رنگ قرمز نشان داده شده اند:

جایگاه امریکا و کانادا در جهانکشورهای آمریکا و کانادا از هر لحاظ جزء برترین های قاره آمریکای شمالی و جهان محسوب می شوند. در زمینه بازار کار این دو کشور از پایین ترین نرخ بیکاری و بالاترین درآمد کار و نیز استانداردهای کار بالاتر از سطح جهانی برخوردارند. از نظر تحصیلی نیز برترین و معتبرترین دانشگاه های جهان و بیشترین دانشجوی بین المللی در این دو کشور حضور دارند. از نظر سرمایه گذاری نیز این دو کشور از بهترین مقاصد جهت شروع بیزینس و ثبت شرکت در جهان محسوب می شوند. هموطنان گرامی می توانند از طریق تماس و مشاوره با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اطلاعات خود راجع به شرایط اعزام دانشجو به کانادا و یا آمریکا در سال 2021 را تکمیل نمایند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *