مهاجرت تحصیلی جمهوری چک

کار ضمن تحصیل در چک

کار ضمن تحصیل در چک

کار ضمن تحصیل در چک مزیتی است که یک دانشجوی بین ‌المللی می ‌تواند با تکیه بر آن در کشور جمهوری چک جهت پوشش هزینه ها اقدام کند. شرکت های بین المللی بزرگ و مشهوری در کشور چک مشغول فعالیت هستند که می ‌توانند برای دانشجویان شانس مناسبی باشند. اما نکته قابل توجه اینکه تسلط کافی به زبان چکی، می ‌تواند موفقیت ‌های بیشتری را در زمینه کاری نصیب دانشجو کند.

بدین ترتیب می توانند با ادامه فعالیت شغلی و استمرار، موفق به اخذ اقامت دائم و تابعیت این کشور شوند. مشاغلی که در زمینه گردشگری و توریستی در چک وجود دارد، راه آسان تری جهت جستجوی کار دانشجویی است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راهنمای شما در این باب است.

اینفوگرافیک کار ضمن تحصیل در چک

بررسی کار دانشجویی در جمهوری چک

کار ضمن تحصیل در چک برای کلیه متقاضیان تحصیل در جمهوری چک امکان پذیر است. شمار زیادی از دانش آموزان مشغول تحصیل در چک، شغل پاره وقت یا کار در تابستان را ترجیح می دهند. فرصت های شغلی برای دانشجویان خارجی و بین المللی محدود است. زیرا تعداد زیادی از مشاغل موجود در چک، مستلزم تسلط به زبان چکی است. ناگفته نماند که شرکت ‌های بین ‌المللی در چک هستند که با تسلط به زبان انگلیسی می ‌توان در آنجا مشغول کار شد.

شرح کار ضمن تحصیل در چک

چنانچه به عنوان یک دانشجوی بین المللی مشغول تحصیل در دانشگاه های چک هستید، مجاز به کار دانشجویی می باشید. مشروط بر این که کار ضمن تحصیل در این شرایط به صورت پاره وقت خواهد بود. به طور مثال کار ضمن تحصیل در چک در مقطع کارشناسی به مدت 10 ساعت به طور هفتگی است. دانشجوی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز می تواند به‌ طور پاره وقت به مدت 20 ساعت در هفته کار کند. کار دانشجویی به صورت پاره وقت دارای شرایطی ست فرد با انجام کار دانشجویی می تواند مقداری از هزینه های زندگی را پوشش دهد.

برای این منظور باید با در دست داشتن اجازه کار به اداره کاریابی مراجعه نماید. ضمنا وب ‌سایت ها و پورتال‌ های مختلفی در چک وجود دارند که امکان جستجوی کار را برای فرد متقاضی آسان می ‌گردانند. دانشجویی که مجوز کار را دریافت نموده است، مجاز به کار در دوره معین و مشخصی است. این دوره با استمرار فعالیت شغلی او به مدت حداکثر 2 سال قابل تمدید خواهد بود. ناگفته نماند این مجوز صرفا برای شغل مشخص و کارفرمای مخصوص همان شغل صادر می گردد. به‌ عبارتی دیگر در صورت تغییر شرکت و یا تغییر کارفرما باید نسبت به اخذ اجازه کار مجدد اقدام نماید.

جستجوی کار ضمن تحصیل در چک

جستجوی کار می تواند به صورت ارسال ایمیل جهت ارائه تقاضای کار و یا تماس تلفنی با کارفرمایان شرکت ‌ها باشد. بنابراین دانشجوی متقاضی کار بایستی:

  • CV خود را به صورت کامل و جامع تهیه و همراه داشته باشد.
  • ممکن است دانشجویان پس از پایان تحصیلات قصد مهاجرت پس از تحصیل در چک را داشته باشند.
  • در این صورت جهت اخذ اقامت بایستی کارت EE را دریافت کند.
  • از مزایای این کارت اقامت 1 ساله جهت یافتن کار و فعالیت شغلی تمام‌ وقت به مدت 40 ساعت در هفته است.
  • با دریافت کارت EE این امکان را خواهد داشت که با تمدید های مجدد و اقامت بلند مدت، بتواند اخذ اقامت دائم و تابعیت نماید.

مزایا کار ضمن تحصیل در چک

جمهوری چک یکی از کلان شهری ترین و متنوع ترین کشورهای اتحادیه اروپا است. هر کسی که انگلیسی صحبت کند خوش شانس خواهد بود، زیرا بسیاری از شرکت های بین المللی که در آنجا کار می کنند از انگلیسی به عنوان زبان اصلی خود استفاده می کنند. موقعیت این کشور نیز یکی دیگر از مزایای آن است که دقیقا در مرکز اروپا قرار دارد. این آن را برای سفر تقریباً به هر نقطه از اروپا با هواپیما، قطار یا ماشین ایده آل می کند. این کشور دارای حمل و نقل عمومی سریع و ارزان است، بنابراین رفت و آمد در آن آسان است. جمهوری چک دارای بسیاری از صنایع فنی قوی است، از جمله خودرو که %28 از تولیدات تولیدی چک را تشکیل می دهد.

آی تی و مهندسی برق و ساخت و ساز هم از دیگر فرصت های کاری پرتقاضا هستند. تقریباً %38 از کل نیروی کار در بخش صنعت مشغول به کار هستند. این صنایع به ارتقای استاندارد زندگی در کشور کمک کرده اند و در حال حاضر شرکت های هوافضا و خودروسازی زیادی با گسترش آنها به دنبال نیروی کار هستند. آنها همچنین سرمایه گذاری گسترده ای از کشورهای دیگر آورده اند. جمهوری چک یکی از پایین‌ ترین نرخ ‌های بیکاری را در اتحادیه اروپا دارد و با هجوم کسب ‌و کارهای خارجی که وارد این کشور می‌ شوند، در حال حاضر شغل ‌های بیشتری وجود دارد که بتوان آن را پر کرد. شما می توانید نسبتاً ارزان در جمهوری چک زندگی کنید، زیرا برخی از ارزان ترین کالاهای مصرفی در اتحادیه اروپا را دارد.

مشاغل پر درآمد در چک

در چند سال اخیر توجه به کشور چک جهت تحصیل زیاد شده است، چرا که برای تحصیل در هر دانشگاه دولتی این کشور بستر لازم فراهم است. یکی از دلایل این انتخاب این می باشد که پس از اتمام تحصیل معمولا افراد به راحتی به کار و اقامت می رسند. اصطلاحا این موضوع معروف به اقامت پس از تحصیل می باشد.

در این جا چند مثال از مشاغل پر درآمد در چک را برای شما می ‌آوریم:

شغلدستمزد به کرون چک
اقتصاددانان40000CZK
وکلا47000CZK
مدیران فناوری اطلاعات55000CZK تا 60000CZK

دانشجویان پس از فارغ ‌التحصیلی می‌ توانند به موفقیت‌ های زیادی برسند، هم چنین دفاتر خیلی از شرکت ‌های مشهور در جمهوری چک واقع شده که امکان کار کردن برای دانشجویان را فراهم می ‌آورد.

ویزای تحصیلی چک

طبق قانون مصوب چک از اول مه 2005 میلادی، شهروندان اروپایی جهت ورود به خاک چک، مستلزم دریافت ویزا نیستند. اما این اجبار برای افراد بین المللی و دانشجویان خارجی وجود دارد. از آنجا که دریافت ویزای دانشجویی پروسه ای نسبتا طولانی دارد، لذا باید در زمان مناسب اقدام گردد.

مدارک موردنیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی

دانشجویان جهت دریافت ویزای تحصیلی یا دانشجویی باید مدارکی را تهیه و ارائه نمایند. این مدارک عبارتند از:

  • تمکن مالی متقاضی جهت تامین هزینه های زندگی و تحصیلی در چک
  • اعلام وضعیت مسکن از سوی دانشجو در آینده
  • ارائه گواهی نامه صادره از سوی دانشگاه مورد نظر که پذیرش وی را به اثبات برساند

ضروری است به محض اینکه دانشجو به خاک چک وارد گردید، اقدامات زیر را انجام دهد:

  • به اداره مهاجرت مراجعه نموده و ثبت نام نماید.
  • سپس ظرف 3 روز باید به اداره پلیس کشور چک مراجعه نمایند.
  • در صورتی که اقدامات مذکور توسط دانشجو انجام نگردد، اقامت وی غیرقانونی اعلام شده، مستلزم پرداخت جریمه می گردد.

زندگی دانشجویی با کار ضمن تحصیل در چک

آسان ترین راه اقامت دانشجویان استفاده از خوابگاه های دانشجویی در دانشگاه های کشور چک است. در این صورت دانشجو بایستی از قبل و در هنگام ثبت نام و امور اداری، برای خوابگاه رزرو نماید. خوابگاه های دانشگاه های چک مقرون به صرفه هستند. به طوری که استفاده از 1 اتاق، اجاره ای معادل 100€ (یورو) به طور ماهیانه را دارا است. قیمت خوابگاه با توجه به امکاناتی که دارند، متفاوت و متغیر می باشد. برای مثال خوابگاه هایی که بازسازی شده باشند، طبیعتا هزینه بالاتری را نیز دارند. شرایط و جو موجود در خوابگاه ها مناسب بوده و دانشجویان راغب به اسکان در آنها هستند.

زندگی دانشجویی با کار ضمن تحصیل در چک

درخواست مجوز کار در چک

مدارک لازم برای درخواست مجوز کار در جمهوری چک عبارتست از:

  • فتوکپی از صفحه سند مسافرتی که حاوی اطلاعات شناسایی فرد خارجی باشد.
  • نامه کارفرما که کارگران خارجی را استخدام می نماید.
  • گواهی رسمی از گواهینامه ظرفیت حرفه ای برای کسب و کار که در آن فرد خارجی در جمهوری چک اشتغال خواهد داشت.
  • گواهی حرفه ای
  • گواهینامه تحصیلی متوسطه یا دیپلم
  • مدرک تحصیلات تکمیلی و غیره

مدارک دیگر در صورتی که طبق شغل مورد نیاز باشد یا در صورت توافقنامه بین المللی اعلام شده توسط پارلمان تصویب شده و برای جمهوری چک لازم باشد (ضمیمه ها به زبان های خارجی باید به زبان چکی و در نسخه های اصلی یا رسمی آن با ترجمه های رسمی گواهی شده خود ارائه شوند، مدارکی که صلاحیت حرفه ای را برای پیگیری شغل مورد نظر ثابت می کند باید فوق العاده قانونی باشد و تأیید شود.)

مهاجرت کاری به جمهوری چک

اگر یک فرد خارجی هستید و به دنبال کار ضمن تحصیل در چک هستید این امکان وجود دارد. دریافتی حقوق برای کار همراه با تحصیل در چک در حد 10€ (یورو) در ساعت می باشد. معمولا چنانچه فرد همزمان با تحصیل کار پیدا کند، می تواند نیمی از هزینه های تحصیل و هزینه های زندگی خود را پوشش دهد. کاریابی در این کشور به سادگی حادث نمی شود و هر کاری را نمی توان به دست آورد اما با آشنایی کامل به زبان انگلیسی و زبان رسمی کشور چک در کنار دانش علمی و عملی در رشته تخصصی آکادمیک خود موثر است.

با داشتن موارد فوق ذکر شانس بسیار بالایی برای پیدا کردن کار و در نهایت تبدیل نوع اقامت خود از اقامت تحصیلی به اقامت کاری خواهید داشت. می توان گفت شروع کار کردن در فیلدهای کارهای خدماتی می باشد. جهت آگاهی از آخرین اطلاعات مهاجرتی چک و کار ضمن تحصیل در چک می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید و از اطلاعات کارشناسان مهاجرتی ما استفاده نمایید.

سوالات پرتکرار در باب کار ضمن تحصیل در چک

سوالات پرتکرار در باب کار ضمن تحصیل در چک مطابق قوانین سال 2023 عبارتند از:

  • شرایط کار دانشجویی در چک چگونه است؟ چنانچه به عنوان یک دانشجوی بین المللی مشغول تحصیل در دانشگاه های چک هستید، مجاز به کار دانشجویی می باشید. مشروط بر این که کار ضمن تحصیل در این شرایط به صورت پاره وقت خواهد بود.
  • میزان حقوق کار دانشجویی در چک چقدر است؟ دریافتی حقوق برای کار همراه با تحصیل در چک در حد 10€ (یورو) در ساعت می باشد. معمولا چنانچه فرد همزمان با تحصیل کار پیدا کند، می تواند نیمی از هزینه های تحصیل و هزینه های زندگی خود را پوشش دهد. س
  • ساعات مجاز کار دانشجویی در چک چقدر است؟ دانشجویان در جمهوری چک می توانند بطور متوسط 15 الی 25 ساعت در هفته به انجام کار در چک مشغول گردند.
5/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه برای “کار ضمن تحصیل در چک

  1. حمیده سعادتی گفت:

    خیلی خوبه که تو اول مطلب هم نکته منفی و هم نکته مثبت کار ضمن تحصیل در چک رو گفتید. و هر دو طرف ماجرا رو گفتید هم اینکه فرصت های شغلی محدودن و هم اینکه شرکت های بین المللی تو چک میتونن یه فرصت محسوب بشن. نرخ بیکاری هم به نظر واقعا پایین و خوبه پس یعنی اکثرا دانشجوهای بین المللی تو چک تونستن کار کنن؟ میشه گفت واقعا زبان چکی برای کار لازمه ولی یادگیریش زمان بر و دشواره. دانشگاه های چک دوره های زبان چک رو ارائه نمیدن؟ و سوال دیگه ای برام پیش اومده اینه که گرفتن اجازه کار تو پک چه مدارکی میخواد چقدر طول میکشه تا جوابش بیاد و اینکه سخته یا آسونه. ولی اینکه شغل تغییر کنه اونم باید دوباره تغییر داده بشه یه دردسر بزرگ محسوب میشه چون قطعا همه این ها بدون هزینه نیست و باید یه مبغلی هزینه شه قطعا.

    1. صادقی گفت:

      سلام برای تحصیل در چک می توانید به لینک مذکور در سایت مراجعه کنید. شرایط تحصیل در چک در رشته های پزشکی به زبان انگلیسی برای دانشجویان خراجی فراهم است. بیشتر مورد توجه برای رشته های پیراپزشکی قرار گرفته است. در خصوص مشاوره می توانید با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *