مهاجرت تحصیلی بلاروس

کار ضمن تحصیل در بلاروس

کار ضمن تحصیل در بلاروس

آگاهی از قوانین کار ضمن تحصیل در بلاروس مبحثی است که هر ساله ذهن دانشجویان زیادی را در خصوص ورود به بازار کار این کشور به سمت خود سوق می دهد. دانشجویان برای آن که بتوانند مخارج خود را تامین کنند، در کارهای پاره وقت مشغول می شوند. بنابراین طبیعی است که دانشجویان در کشور بلاروس نیز در اندیشه کار در ضمن تحصیل در بلاروس باشند. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی کافی در رابطه با کار درضمن تحصیل در بلاروس در سال 2023 را برای شما تشریح کنیم. بنابراین ابتدا در رابطه با هزینه های تحصیل و زندگی در بلاروس صحبت خواهیم کرد. این مقاله توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است.

تحصیل در بلاروس

بیش از 6000 دانشجوی خارجی، سالیانه در موسسات عالی و دانشگاه های بلاروس تحصیل می ­کنند. شرایط پذیرش دانشجوی خارجی در بلاروس چندان سخت نیست. عدم نیاز به مدارک زبان انگلیسی، به آسانی پذیرش در دانشگاه های بلاروس، افزوده است. دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود، شانس زیادی برای اقامت در اروپا یا اقامت دائم در بلاروس دارند.

دوره های تحصیلی در بلاروس، منطبق با دوره های بین المللی است. برخورداری از استانداردهای بالای آموزشی، فرصت اشتغال خوب پس از فارغ التحصیلی را به دانشجویان اعطاء می­ کند. در بلاروس، وزارت آموزش و پرورش، کیفیت خدمات آموزشی را که به دانشجویان خارجی انجام می شود، کنترل می­ کند. حضور اساتیدی از دانشگاه های مطرح دنیا، به ارتقاء سطح علمی در این کشور کمک کرده است.

آموزش در بلاروس، در تمامی زمینه های تخصصی انجام می­ شود. علاوه براین، آموزش های عملی در اغلب مراکزی که شرایط لازم را دارند، به افزایش سطح تجربه دانشجویان کمک می ­نماید. در ادامه ، هزینه های تحصیلی در بلاروس و کار دانشجویی در این کشور، به اختصار تشریح شده است.

هزینه تحصیل در بلاروس

در کشور بلاروس، تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاه رایگان نیست. هزینه تحصیل در کشور بلاروس، به رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و دانشگاه بستگی دارد. بنابراین همه دانشجویان موظف به پرداخت شهریه دانشگاه هستند. شهریه دانشگاه های کشور بلاروس، به طور تقریبی، $2000 الی 2500$ (دلار آمریکا) در سال است. این هزینه به صورت سالیانه از دانشجویان دریافت می شود. طبیعی است که همچون سایر کشورهای جهان، هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی به مراتب بیشتر است. با این وجود، هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی که به زبان انگلیسی تحصیل می کنند، 2000$ الی 4000$ (دلار آمریکا) خواهد بود.

دانشجویان بین المللی باید سالیانه یک1 بار تست کامل پزشکی را انجام دهند. این تست پزشکی نشان می دهد که دانشجویان به هیچ گونه بیماری خاصی مبتلا نشده اند. هزینه این تست پزشکی حدودا 35$ (دلار آمریکا) است. از سوی دیگر همه دانشجویان و ساکنان کشور بلاروس باید تحت پوشش بیمه درمانی قرار بگیرند. حق بیمه درمانی در کشور بلاروس سالیانه پرداخت می شود. هزینه بیمه درمانی در این کشور، 85€ (یورو) است. جهت تحصیل در بلاروس و کسب اطلاعات بیشتر مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

هزینه های زندگی در بلاروس

اگر قصد مقایسه هزینه های زندگی بلاروس با کشورهای دیگر اروپایی را دارید، متوجه خواهید شد که هزینه های زندگی در کشور بلاروس بسیار کم است. در بسیاری از موارد هزینه های زندگی در کشور بلاروس با هزینه زندگی در ایران برابری می کند. اولین هزینه مهمی که هر فرد باید به آن توجه داشته باشد، هزینه اقامت در بلاروس است. برای اقامت دانشجویان 2 شیوه مختلف وجود دارد. دانشجویان می توانند از خوابگاه های دانشجویی در کشور بلاروس استفاده کنند. هزینه زندگی در خوابگاه به صورت چشم گیری از هزینه زندگی در یک خانه اجاره ای کمتر است. هزینه خوابگاه های دانشجویی از $10 الی 50$ (دلار) در ماه متغیر است. اتاق های خوابگاه های دانشجویی نهایتا به 3 دانشجو داده خواهد شد.

از سوی دیگر دانشجویان می توانند یک واحد مسکونی برای خود اجاره کنند. هزینه اجاره یک واحد مسکونی با توجه به جایگاه خانه در درون فضای شهری و یا خارج از آن، امکانات و تعداد اتاق های خانه می تواند از $250 الی 600$ (دلار آمریکا) متغیر باشد. از همین رو بسیاری از دانشجویان تلاش می کنند تا خانه خود را با چند دانشجوی دیگر به اشتراک بگذارند. در صورتی که بتوانید در خوابگاه دانشگاه اقامت داشته باشید، هزینه زندگی شما در ماه و برای یک زندگی دانشجویی در حدود $200 الی 500$ (دلار) آمریکا خواهد بود.

بورسیه تحصیلی در بلاروس

در کشور بلاروس بورسیه های تحصیلی فراوانی وجود دارد که در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. مهم ترین بورسیه تحصیلی در کشور بلاروس، بورسیه تحصیلی لئون برادلی است. دانشجویانی که موفق به کسب این بورسیه شوند می توانند تا سقف 2000$ (دلار) بورسیه دریافت کنند. بورسیه کانون اورگان آیداهو نیز 750$ (دلار آمریکا) به عنوان کمک هزینه به دانشجویان اهدا می کند. بنابراین دانشجویان این فرصت را خواهند داشت که با دریافت بورسیه تحصیلی تنها بخشی از هزینه های زندگی خود در بلاروس را تامین کنند.

شرایط کار ضمن تحصیل در بلاروس

شرایط کار ضمن تحصیل در بلاروس

دانشجویان در بلاروس، به روش های مختلف می­ توانند هزینه های تحصیلی را جبران نمایند. یک راه استفاده از فاندهای دانشجویی است. برخورداری از حامی مالی یا استفاده از بورسیه های تحصیلی، از جمله فاندهای دانشجویی در بلاروس محسوب می­ شود. وام ها و کمک هزینه های تحصیلی نیز می­ توانند در جبران بعضی از هزینه های تحصیلی، موثر باشند. اشتغال به کار ضمن تحصیل، گزینه دیگری برای جبران هزینه دانشجویان است. کارهای پاره وقت در بلاروس این فرصت را در اختیار دانشجویان قرار می ­دهد. البته قوانین در حالت کلی اجازه کار به دانشجویان را نمی ­دهد. کسب اجازه از دانشکده برای مشغول شدن به کار، یک الزام است.

انجام کارهای پاره وقت ضمن تحصیل، جدا از جبران بخشی از هزینه ها، می­ تواند تجربه کاری مفیدی برای دانشجویان باشد. یکی دیگر از فرصت های کسب تجربه، دوره های کارآموزی است. این دوره ها نیز می­ توانند آمادگی دانشجویان را برای ورود به بازار کار ضمن تحصیل یا در آینده افزایش دهند. بسیاری از این دوره های کارآموزی توسط خود دانشگا ها برگزار می ­شود.

ساعات کار ضمن تحصیل در بلاروس

معمولا محدوده ساعت مجاز کاری برای دانشجویان در اغلب کشورها یکسان است. این محدوده برای دوره های تحصیلی مختلف متغیر است و بدین شرح است:

مقطع تحصیلیساعات کاری
کارشناسی10 ساعت در هفته
کارشناسی ارشد20 الی 30 ساعت در هفته
دکتری30 الی 35 ساعت در هفته

جهت اطلاع از شرایط کار در بلاروس می توانید مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

انواع کار ضمن تحصیل در بلاروس

معمولاً هر منطقه دارای انواع فرصت های شغلی پاره وقت برای دانشجویان است. بنابراین ضروری است دانشجویان ابتدا تحقیق کافی در مورد فرصت های شغلی موجود به عمل آورند. مشاغلی که همخوان با برنامه زمانی تحصیلی آنها باشد، شانس بیشتری برای اخذ مجوز اشتغال همزمان با تحصیل، خواهد داشت. دانشجویان گاهی این امکان را دارند تا در نزدیکی محل تحصیلی یا زندگی خود، به کار بپردازند. در اینصورت، هزینه و زمان رفت و آمد کمتری گریبانگیر آنها خواهد بود. حالت ایده آل این خواهد بود که دانشجویان در خود دانشگاه محل تحصیل، مشغول به کار شوند. جهت اطلاع از شرایط اعزام دانشجو به بلاروس ابتدا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

کار در کافه تریا، کتابخانه، امور اداری، دستیاری اساتید و غیره، از جمله کارهای داخل دانشگاه محسوب می­شود. کار در رستوران، کافی شاپ، مراکز خرید، پمپ های سوخت و غیره، نیز مثال هایی از کارهای بیرون دانشگاه هستند. علاوه بر این، امروزه داشتن تخصص در بعضی حوزه ها، در اغلب کشورها خواهان دارد. تخصص در زمینه IT از این دسته است. تسلط به زبان انگلیسی نیز می­ تواند فرصت مشاغلی چون تدریس این زبان را ایجاد کند.

یافتن کار دانشجویی در بلاروس

هیچ مشکل بزرگی برای یافتن کار در این کشور وجود ندارد. شما واقعا یک فرصت بزرگ در اینجا دارید. موسسات به طور خستگی ناپذیری درگیر کسب دوره های کارآموزی برای دانشجویان از طریق دانشکده های خود هستند که باعث کاهش بار کاری دانشجویان در هنگام آماده شدن برای سال های صنعتی می شود.

به دلیل اقتصاد نسبتا خوب، اکثر دانشجویان این کشور در پایان دوره های تحصیلی خود دانش بالایی در صنایع و شرکت ها کسب خواهند کرد.

برای یافتن کار دانشجویی در این کشور توصیه ما این است که موارد زیر را رعایت کنید:

  • همیشه رزومه خود را به خوبی نوشته و ارجاع دهید.
  • در ابتدا در محوطه دانشگاه و سپس فراتر از آن مراقب پست ها یا مشاغل خالی باشید
  • زبان محلی را بیاموزید و با ساکنان محلی بیشتر آشنا شوید.
  • برای کاهش هزینه های حمل و نقل به اطراف محل اقامت خود نگاه کنید. این حتی به شما اجازه می دهد تا دیر وقت کار کنید.
  • برخی از مکان ‌ها برای جستجوی کار دانشجویی شامل کافه ‌ها، رستوران ‌ها، سوپرمارکت‌ ها، فروشگاه‌ های لباس، کتابخانه، کارواش، مزارع هستند.
  • در مورد فرصت های شغلی که برای شما پیش می آید سختگیر نباشید و هر شغلی که برای شما وجود دارد را انجام دهید.

زندگی دانشجویی در بلاروس

در این مقاله توضیحاتی در رابطه با کار ضمن تحصیل در بلاروس ارائه شد. دانستیم که امکان کار ضمن تحصیل در بلاروس برای دانشجویان بین المللی به صورت قانونی وجود ندارد. با این وجود بورسیه تحصیلی در کشور بلاروس نیز وجود دارد. این بورسیه تحصیلی همه هزینه های زندگی را پوشش نخواهد داد. بنابراین همه دانشجویان برای تامین هزینه های زندگی خود در کشور بلاروس باید از حساب سپرده خود تامین مالی شوند. در صورتی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی را دارید، می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمائید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *