مهاجرت تحصیلی ترکیه

شرایط کار حین تحصیل در ترکیه

شرایط کار حین تحصیل در ترکیه

هرساله دانشجویان زیادی جهت ادامه تحصیل کشور ترکیه را انتخاب می ­کنند. پذیرش در دانشگاه های دولتی ترکیه کمی دشوار است، زیرا پذیرش به صورت رقابتی است. شرایط کار حین تحصیل در ترکیه بگونه ای است که دانشجویان می­ توانند در کنار ادامه تحصیل خود به انجام کار بپردازند. دولت ترکیه به دانشجویان بین المللی این اجازه را داده است تا بتوانند در کنار تحصیلات خود جهت تأمین برخی از هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور به انجام کار بپردازند. البته میزان ساعات کاری دانشجویان در طول هفته بسته مقطع تحصیلی آنان با یکدیگر متفاوت است. همچنین دانشجویان پس از اتمام تحصیلات در ترکیه می­ توانند با تبدیل نمودن ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری این کشور به انجام کار در ترکیه بپردازند.

دانشجویانی که به دنبال کار در ترکیه هستند می­ توانند با مشاورین با تجربه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نموده است. از تجربه های مفید آنان در زمینه جستجوی کار در ترکیه بهره­ مند گردند. با توجه به موقعیت جغرافیایی ترکیه و واقع شدن در میان 3 قاره آسیا، اروپا و آفریقا و برخورداری از جاذبه های گردشگری، سالانه توریستان زیادی به این کشور سفر می­ کنند. این کشور توانسته در صنعت گردشگری به رشد قابل توجهی دست یابد. دانشجویان به راحتی می ­توانند در این صنعت برای خود کاری یافته و در کنار ادامه تحصیل خود در ترکیه کسب درآمد نموده است. از این طریق به تأمین هزینه های زندگی و تحصیل خود در این کشور برآیند.

الزامات و شرایط کار حین تحصیل در ترکیه

همانطور که بیان نمودیم دانشجویان خارجی اجازه دارند، در ترکیه به کارهای دانشجویی بپردازند. اما به آنها اجازه انجام کار در دفاتر دولتی و ادارات این کشور داده نشده است. البته دانشجویان می­ توانند در محیط های دانشگاهی اعم از دانشگاه های دولتی و خصوصی به انجام کار بپردازند. به گونه ای که اکثر دانشجویان دکترا هم اکنون می­ توانند به عنوان دستیار در دانشگاه های مختلف این کشور به انجام کار بپردازند. ناگفته نماند مهاجرت به ترکیه از راه های مختلفی همچون انجام کار، ثبت شرکت، سرمایه گذاری امکان پذیر است.

شرایط کار در ترکیه

برخی دانشجویان بر این باورند که شرایط کار حین تحصیل در ترکیه به گونه ای است که دانشجویان برای انجام کار می­ باید به زبان ترکی مسلط باشند. اگر چه یافتن کار برای آن دسته از افرادی که به زبان ترکی مسلطند، راحت تر است. ترکیه کشوری توریستی است اکثر ادارات و آموزشگاه ها در این کشور سعی بر این دارند که به زبان انگلیسی فعالیت نمایند. از همین رو دانشجویان براحتی می­ توانند جهت انجام کار به این ادارات مراجعه نمایند. همچنین اکثر زبان تدریس در اکثر دانشگاه های خصوصی ترکیه انگلیسی است. همانطور که بیان نمودیم دانشجویان مقاطع بالاتر می­ توانند برای انجام کارهایی همچون دستیار استاد و یا انجام کار در مراکز تحقیقاتی دانشگاه ها درخواست نمایند.

میانگین تعداد دانشجویان در این کشور از طریق نمودار زیر شرح داده شده است:

میانیگین رشد دانشجویان بین المللی در ترکیه

شرایط اشتغال دانشجویان خارجی در ترکیه

شرایط کاردر ترکیه توسط دانشجویان خارجی هیچ محدودیتی را در اقامت آنان باعث نمی­ شود. اصول انجام کار دانشجویان خارجی در ترکیه توسط وزارتخانه این کشور تعیین شده است. همچنین دانشجویان پس از اتمام تحصیلات در ترکیه به مدت 1 سال اجازه دارند جهت اخذ مجوز کار ترکیه درخواست نمایند. این درخواست می ­باید طبق اصول اداره بین المللی بوده است. توسط این اداره بررسی و ارزیابی گردد. دانشجویان پس از یافتن شغل مورد نظر خود در یکی از شرکت های ترکیه ای، کارفرمای مربوطه می ­باید برای اخذ مجوز کار اقدام نماید. ناگفته نماند ممکن است وزارتخانه مربوطه با درخواست کارفرمای مورد نظر موافقت ننماید. اما در صورتیکه فرد بتواند مجوز کار ترکیه را دریافت نماید. به مدت 5 سال در این کشور به انجام کار بپردازد می ­تواند برای اخذ اقامت در ترکیه نیز اقدامات لازم را بنماید.

مجوز کار کشور ترکیه دارای 1 سال اعتبار است. افراد در صورت تمایل می ­توانند پس از اتمام 1 سال به مدت 3 سال دیگر آن را تمدید نمایند. پس از آن به مدت 6 سال دیگر نیز قابلیت تمدید را خواهد داشت. پس از پایان 6 سال و در صورتیکه فرد به مدت 8 سال در ترکیه زندگی نموده باشد. همچنین می ­تواند برای دریافت مجوز کار دائمی درخواست نماید. افراد زیادی از طریق کارآفرینی در ترکیه اقامت دائم این کشور را اخذ نموده اند.

قوانین و شرایط کار حین تحصیل در ترکیه

همانطور که بیان نمودیم دانشجویان می ­توانند در کنار تحصیلات در ترکیه به انجام کار بپردازند. البته در سال اول تحصیلی خود ممکن است با محدودیت هایی در این زمینه روبرو باشند. دانشجویان خارجی تا زمانی که ویزای تحصیلی دارای اعتبار است می­ توانند به انجام کار در کشور ترکیه بپردازند. با توجه به شرایط کار حین تحصیل در ترکیه دانشجویان می ­توانند در حین تحصیل خود به انجام کارهایی همچون کار بپردازند:

  • رستوران ها
  • راهنمای تور
  • فروشندگی

همچنین دانشجویانی که از مهارت زبان ترکی برخوردار هستند می ­توانند در موسسات تبلیغاتی و یا چاپخانه های این کشور برای انجام کار درخواست نمایند. شرایط اعزام دانشجو به ترکیه را از طریق لینک مذکور مطالعه بفرمائید.

کار حین تحصیل در مقطع ارشد و دکتری در ترکیه

شرایط کار برای دانشجویانی که در مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکترا مشغول به تحصیل هستند، مناسب تر است. این دانشجویان می توانند جهت انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در دانشگاه های خصوصی و یا دولتی درخواست نمایند. دانشگاه هایی همچون دانشگاه بغازیچی، آنکار و یا فنی خاورمیانه از جمله دانشگاه های دولتی هستند که دانشجویان می­ توانند با انجام کار در این دانشگاه ها پول دریافت نمایند. امکان انجام کار برای دانشجویانی که در سال های آخر تحصیلی در دوره های پزشکی و یا دندانپزشکی هستند. این دسته از دانشجویان می­ توانند با تدریس به دانشجویان دوره های تحصیلی پایین تر به کسب درآمد بپردازند.

کار حین تحصیل در مقطع ارشد و دکتری در ترکیه

نحوه درخواست مجوز کار در ترکیه

دانشجویانی که قصد انجام کار دانشجویی را دارند می­ باید، ابتدا در سایت رسمی ترکیه ثبت نام کنند. با تکمیل فرم های مربوطه نسبت به انجام کار دانشجویی در این کشور درخواست نماید. پس از آن صدور مجوز کار دانشجویی به مدت 30 روز طول خواهد کشید. از صدور این مجوز از طریق ایمیل برای دانشجو ارسال می گردد. جهت اطلاع از شرایط اقامت در ترکیه مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

بسیاری از دانشجویان بدون اخذ مجوز کار دانشجویی مشغول به انجام کار در ترکیه می­ شوند. این باعث پدید آمدن مشکلاتی برای دانشجویان می­ گردد. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توصیه می­ نمایند. دانشجویان عزیز قبل از شروع کار ابتدا نسبت به اخذ این مجوز اقدام نمایند. تا بتوانند بدون هیچ مشکلی در این کشور به انجام کار پرداخته است. برخی از هزینه های زندگی و تحصیلات را در این کشور تأمین نمایند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *