مهاجرت به کشور ایتالیا

مهاجرت به ایتالیا

مهاجرت به ایتالیا

مهاجرت به ایتالیا هر ساله با توجه به هزینه های اندک زندگی در این کشور یکی از گزینه های مورد توجه مهاجرت قانونی و اثر گذار می باشد. مهاجرت به ایتالیا در میان مردمان کشورهای مختلف، متقاضیان زیادی دارد. چرا که ایتالیا موقعیت جغرافیایی و وضعیت مطلوب اقتصادی و شرایط ایده‌ آلی دارد. ایتالیا در قسمت جنوبی قاره اروپا قرار گرفته است. جزء کشورهای اتحادیه اروپا محسوب می‌ گردد. شهر تاریخی و توریستی رم، به عنوان پایتخت ایتالیا شناخته شده و ارزش پول این کشور با واحد € (یورو) محاسبه می‌شود. زبان تکلم مردم ایتالیا، زبان ایتالیایی می باشد. جمعیت این کشور بیش از 60 میلیون نفر سرشماری شده است.

سوالات رایج مهاجرت به ایتالیا

  • آیا می شود از طریق ازدواج در ایتالیا تابعیت گرفت؟ پس از ازدواج با یک شهروند ایتالیایی، در ایتالیا، یک دوره حداقل 2 یا 3 ساله برای زوجین که باهم در خارج از کشور ملاقات داشته اند و ازدواج کردند، اعمال می گردد.
  • آیا می توان از طریق کار در ایتالیا اقامت دائم گرفت؟ معمولا به صورت 2 ساله صادر می گردد. پس از آن چنانچه مالیات های مربوطه را بپردازند و هیچ تخلفی مرتکب نشوند، می توانند اقامت 3 ساله بگیرند. اخذ اقامت دائمی ایتالیا نیز پس از سپری شدن 5 سال کار و زندگی در این کشور صورت می پذیرد.

فردی که دارنده پاسپورت ایتالیا است، این اجازه را دارد که به 127 کشور جهان بدون دریافت ویزا مسافرت داشته باشد. تقریبا کل مردم این کشور از دین و مذهب مسیحیت پیروی می‌ نمایند. این مقاله به بررسی راه های مهاجرت به کشور ایتالیا اختصاص داشته است. از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به نگارش درآمده است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوران موسسه حقوق مهاجرتی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

انواع طرق مهاجرت به ایتالیا

مطلع هستید که برای مهاجرت به هر کشوری از جمله مهاجرت به ایتالیا از طرق مختلفی می توان اقدام نمود. در این بخش از مقاله ضمن در نظر گرفتن آخرین و جدیدترین تغییرات در بخش قوانین بین المللی و مقرراتی که در داخل این کشور وضع گردیده است. انواع روش ها را بدین صورت بیان نموده است. شرح آنها را می توانید در سایر بخش های این مقاله مطالعه نمایید.

انواع راه های مهاجرت شامل موارد زیر می گردد:

  • مهاجرت از طریق کار در ایتالیا
  • مهاجرت تحصیلی به ایتالیا
  • مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در ایتالیا
  • مهاجرت از طریق ازدواج به شهروند ایتالیایی
  • مهاجرت از طریق تولد فرزند در ایتالیا و در نهایت اخذ تابعیت این کشور
  • مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی

تولد فرزند در ایتالیا

یکی از مواردی که در شرایط مهاجرت به ایتالیا کاربرد دارد می توان به تولد فرزند در این کشور اشاره نمود. موارد مهم به شرح زیر می باشد:

  • اخذ تابعیت ایتالیایی بر اساس قانون sanguinis که همان قانون خون می باشد بنا شده است.
  • طبق اصلاحیه های صورت گرفته در قانون اساسی ایتالیا، به اصل برابری بین زن و مرد منجر شده است. این به این معنی است که مادر همچون پدر می تواند تابعیت ایتالیایی خود را به کودک خود انتقال دهد.
  • یک خارجی با اصلیت ایتالیایی می تواند به عنوان شهروند ایتالیایی محسوب شود. این در صورتی است که او قبل از تابعیت، پدر یا مادر در ایتالیا متولد شده باشند.

اقامت در ایتالیا از طریق ازواج

تابعیت ایتالیایی می تواند از طریق ازدواج صورت گیرد. البته با دارا بودن شرایط زیر الزامی است:

  • پس از ازواج با یک شهروند ایتالیایی، در ایتالیا، یک دوره حداقل 2 یا 3 ساله برای زوجین که باهم در خارج از کشور ملاقات داشته اند و ازدواج کردند، اعمال می گردد.
  • جهت انجام فرآیندهای شهروندی اقدام شود.
  • بدون نیاز به زبان ایتالیایی و یا تصویب هر نوع آزمون، عمل ازواج امکان پذیر است

نکته ای حتما حتما باید به آن توجه کرد این است که، شرایط ازواج در ایتالیا تنها شامل کسانی می شود که سابقه کیفری یا یک جرم در داخل یا خارج کشور مرتکب نشده باشند، تعلق می گیرد.

مهاجرت به ایتالیا از طریق کار

از آنجا که ایتالیا به عنوان یک کشور تاریخی و توریستی را دارد. لذا صنعت گردشگری در این کشور رونق بسیار زیادی دارد. این کشور بخش بزرگی از اقتصاد خود را مدیون صنعت گردشگری است. ایتالیا در حوزه اقتصادی نیز فعال است. افراد خارجی در مشاغل مختلفی می توانند مشغول به کار شوند. یکی از روش های کار در ایتالیا، داشتن تخصص و مهارت می باشد. برای این منظور نیاز به پیشنهاد کاری از سوی کارفرمای ایتالیایی و در نهایت قرارداد کاری دارید. اما قبل از مهاجرت کاری به ایتالیا ضروری است ابتدا با در دست داشتن نامه پیشنهاد شغلی یا قرارداد همکاری با کارفرمای ایتالیایی، نسبت به اخذ ویزای کار این کشور اقدامات لازم را به عمل آورید.

پس از این که وارد خاک ایتالیا شدید، تنها 8 روز فرصت دارید اجازه اقامت بگیرید. اجازه اقامت زمانی صادر می گردد که فرد خارجی قصد اقامت بیش از 90 روز در ایتالیا را داشته باشد. برای این منظور نیاز به موارد زیر است:

  • انگشت نگاری
  • عکس
  • تکمیل فرم درخواست اقامت
  • مشخص نمودن نوع آن
  • ثابت شدن وضعیت هویتی شخص متقاضی

کارت اقامت متقاضی تا زمانی دارای اعتبار است که ویزای او معتبر می باشد. اما معمولا به صورت 2 ساله صادر می گردد. پس از آن چنانچه مالیات های مربوطه را بپردازند و هیچ تخلفی مرتکب نشوند، می توانند اقامت 3 ساله بگیرند. اخذ اقامت دائمی ایتالیا نیز پس از سپری شدن 5 سال کار و زندگی در این کشور صورت می پذیرد.

مهاجرت به ایتالیا از طریق کار

صدور ویزای کاری ایتالیا

ویزای کار کشور ایتالیا از 2 روش برای متقاضیان صادر می گردد. روش اول مختص افرادی که از طریق تخصص و مهارت در زمینه ای مشخص، موفق به دریافت پیشنهاد همکاری از کارفرمای ایتالیایی می شوند. در این صورت طی مراحلی، ویزای کار ایتالیا برای آنها صادر می گردد. اما دسته دوم افرادی هستند که با جست و کار در ایتالیا موفق به یافتن کار در این کشور می شوند. مدارک زیر جهت درخواست ویزای کار بایستی به سفارت ایتالیا در کشور مبداء تسلیم گردد:

  • نامه دعوت به همکاری یا قرارداد کاری بین متقاضی و کارفرمای ایتالیایی
  • ارائه گذرنامه مشروط بر این که حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.
  • ارائه سوابق کاری متقاضی برای مدت حداقل 2 سال
  • ارائه گواهینامه های تحصیلی
  • نامه عدم سابقه کیفری و ارتکاب جرم

ضمنا این نکته قابل بیان است که شخص متقاضی مجاز به اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان کمتر از 18 نیز هست.

مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل

از دیگر روش های مهاجرت به ایتالیا، تحصیل در ایتالیا تحصیل در ایتالیا است. سیستم آموزشی ایتالیا بر مبنای 2 بخش تحصیلی است. نظام تحصیلی در ایتالیا شامل تحصیلات مقدماتی 12 ساله و تحصیلات تکمیلی می گردد. تحصیلات تکمیلی خود نیز به 3 دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تقسیم بندی می شود. زبان تحصیلی در مقطع کارشناسی، ایتالیایی است، لذا دارا بودن مدرک زبان ایتالیایی سطح B2 الزامی می باشد. این دوره به مدت 4 سال طول خواهد کشید. شرایط سنی که در این مقطع وجود دارد حداکثر 22 سال در نظر گرفته شده است.

شرایط دوره های تحصیلی در این کشور به شرح زیر می باشد:

دورهطول دورهزبان تحصیلشرایط سنینمره زبان
کارشناسی4 سالایتالیایی22 سالگیB2
کارشناسی ارشد2 سالانگلیسی و ایتالیایی30 سالگیB2 و آیلتس 6.5
دکتری5 سالانگلیسیبدون محدودیت سنیآیلتس 7

مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا در 2 زبان انگلیسی و ایتالیایی صورت می گیرد. دانشجو در این خصوص مختار به انتخاب یکی از آنها است. ارائه دانشنامه کارشناسی، مدرک زبان آیلتس آکادمیک با حداقل نمره 6.5 (در زبان تحصیلی انگلیسی)، مدرک زبان ایتالیایی در سطح حداقل B2 و دارا بودن شرایط سنی حداکثر 30 سال، از الزامات ورود به این مقطع تعیین شده است.

تحصیل در مقطع دکترا با محوریت امور تحقیقاتی و پژوهشی انجام می گیرد. دانشجویان متقاضی این تحصیل در این مقطع بایستی از سوی استاد راهنما یا سوپروایزر مورد تایید قرار گرفته و رزومه تحصیلی قوی داشته باشند. به همراه بردن همسر و فرزندان کمتر از 18 سال در مهاجرت به ایتالیا از روش تحصیلی امکان پذیر است. چنانچه دانشجو زبان تحصیلی ایتالیایی را انتخاب نماید، ملزم به پرداخت 1000€ (یورو) در هر سال تحصیلی خواهد بود. اما اگر زبان انگلیسی را انتخاب نماید، موظف است هزینه بالاتر به مبلغ €6000 الی 25000€ (یورو) به صورت سالیانه بپردازد.

بیشترین ملیت های دانشجویان خارجی در ایتالیا طبق آمار نمودار زیر خواهد بود:

بیشترین ملیت های دانشجویان خارجی در ایتالیا

مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری

در مجموع برای مهاجرت به ایتالیا از روش سرمایه گذاری در این کشور، 2 راه وجود دارد. راه اول ثبت شرکت در ایتالیا است که در این مسیر نیاز به 10000€ (یورو) به عنوان سرمایه اولیه دارید. مابقی سرمایه لازم در فعالیت تجاری شرکت حداقل 50000€ (یورو) می باشد. برای این روش بایستی یک طرح توجیهی اقتصادی قدرتمندی را در راستای سود دهی و پیشرفت اقتصادی ایتالیا ارائه نمایید.

دومین راه خرید اوراق قرضه در ایتالیا می باشد. فرد سرمایه گذار با انتخاب این گزینه بایستی حداقل 2 میلیون € (یورو) در بورس ایتالیا به عنوان سرمایه تخصیص دهد. در این حالت اقامت کوتاه مدت برای حداقل 2 سال به او اعطاء می گردد. پس از آن در صورت پرداخت به موقع مالیات و عدم تخلف امکان دسترسی به اقامت 3 ساله را خواهد داشت. در نهایت پس از گذشت 5 سال کار و زندگی در ایتالیا می توانند اقامت دائمی بگیرند.

مزایای تابعیت ایتالیا

در شرایط مهاجرت به ایتالیا می توان به مزایای بسیار عالی این کشور جهت دریافت تابعیت اشاره نمود:

  • بدون نیاز به ویزا فرد مهاجر، توانایی کار، اقامت و تحصیل در ایتالیا و همچنین 27 کشور اتحادیه اروپا (انگلستان، آلمان، سوئد و سایر) را دارد.
  • ارائه امکانات بسیار، جهت تسریع کار، برای اولین بار برای شهروندان اتحادیه اروپا
  • استفاده از مزایای پزشکی (بهداشت و درمان رایگان)
  • استفاده از مزایای آموزشی (آموزش عالی رایگان)
  • شهروندان اتحادیه اروپا امکان دسترسی به حقوق سرمایه گذاری مالی را دارند.
  • دارای شرایط آسان جهت خرید ملک در ایتالیا
  • امکان انتقال تابعیت (ایتالیایی و اتحادیه اروپا) به همه کودکان زیر 18 سال به صورت خودکار

طبیعتا زندگی و اقامت در ایتالیا مستلزم پرداخت مبالغی تحت عنوان هزینه زندگی در ایتالیا است. در این خصوص گفتنی است حداقل مبلغی که برای مهاجران تخمین زده می شود 1200€ (یورو) به صورت ماهیانه است. جهت آگاهی درباره و هزینه های زندگی در ایتالیا با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته و از جزئیات هزینه های معیشتی در این کشور مطلع شوید. این موسسه جدیدترین و به روزترین اطلاعات کشورهای مختلف را در اختیار دارد.

سوالات مختلف در خصوص مهاجرت به ایتالیا

در این بخش از مقاله مفتخریم تا سوالات مختلف شما در مورد مهاجرت به ایتالیا را پاسخ دهیم:

هزینه مهاجرت به ایتالیا چقدر است؟ می توان گفت برای هر نوع مهاجرت هزینه مختلفی وجود دارد. مثلا برای مهاجرت سرمایه گذاری و ثبت شرکت در ایتالیا و کارآفرینی در این کشور و با اخذ اقامت خرید ملک معمولا هزینه ها بالاتر از مهاجرت کاری و تحصیلی است و هزینه های مهاجرت برای ازدواج هم هزینه های خاص خود را دارد.

راه های مهاجرت به کانادا چیست؟ مهاجرت از طریق کار -مهاجرت تحصیلی- مهاجرت از طریق سرمایه گذاری- مهاجرت از طریق ازدواج-مهاجرت از طریق تولد فرزند در ایتالیا-اخذ تابعیت این کشور-مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی که از سوی مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پیشنهاد نمی شود.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *