مهاجرت تحصیلی ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه در سال های متوالی به صورت عام و در سال های متوالی متقاضیان بین المللی بسیاری را در خصوص تحصیل در کشوری اروسیای قرار گرفته است. تعداد کثیری از افراد خارجی علاقمند به تحصیل در دانشگاه های معتبر دنیا می باشند. با وجود بسیاری از معتبرترین دانشگاه ها در این کشور جای تعجب نیست. تحصیل در ترکیه را برای ادامه زندگی خود انتخاب می کنند. پس با این شرایط اشنایی و آگاه سازی مردم از شرایط تحصیل در کشور ترکیه خالی از لطف نمی باشد. البته نکته قابل ذکر این است که تحصیل در ترکیه دارای شرایط خاص خود می باشد. پس در ادامه مقاله به تفصیل به شرایط خاص تحصیل در ترکیه خواهیم پرداخت.

در باب کشور ترکیه می توان به موارد زیر اشاره داشت:

آیتمشرح
پایتختآنکارا
زبان رسمیترکی
واحد پولTRY
جمعیت82.003.882

مزیت و ویژگی که مدارک دانشگاهی این کشور دارند این است که در تمام کشورها دارای اعتبار می باشد. دیگر مزیت و ویژگی که دانشگاه های ترکیه دارند این است که در این دانشگاه ها دروس علا رقم زبان ترکی به تمامی زبان های بین المللی از جمله انگلیسی، آلمانی و فرانسوی تدریس می شوند. نکته دیگر که مربوط به زبان تحصیل در این کشور است. تخصصی بودن هر رشته با زبان مورد نظر خود است بدین صورت که زبان هر رشته وابسته به آن رشته مورد نظر می باشد. تحصیل در هر رشته با زبان مخصوص آن انجام می شود.

اینفوگرافیک تحصیل در ترکیه

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

دیگر شرط حائز اهمیت درباره تحصیل در این کشور این است که حداقل مدرک لازم برای تحصیل در این کشور داشتن مدرک دیپلم دبیرستان و آوردن نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های این کشور می باشد. هر دانشگاه در این کشور یک آزمون جداگانه دارد. این آزمون ها دارای محدودیت سنی نمی باشند. پس تحصیل در این کشور هم محدودیت سنی ندارد. لازمه آن تنها مدرک دیپلم می باشد.

این کشور در روابط بین الملل معروف به جمهوری این کشور می باشد. این کشور در 2 قاره آسیا و اروپا است. در صورتی که درصد بیشتری از خاک این کشور در منطقه غربی قاره آسیا می باشد از جمله همسایگان این کشور که در مجاورت مرزهای شرقی این کشور می باشند. همچنین می توان به کشورهای ایران، گرجستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان اشاره نمود. قسمت کوچکتری از خاک این کشور در منطقه جنوب شرق اروپا می باشد.

همسایگان این کشور که در مجاورت مرزهای شمال غربی این کشور می باشند می توان به کشورهای یونان و بلغارستان اشاره نمود. این کشور با وجود خطوط مرزی طولانی و پهناور بودن این کشور به علت قرار گرفتن در مناطق آبی فراون همسایگان زیادی ندارد. بدین صورت که این کشور از ناحیه غربی خود با دریای مرمر و از ناحیه شمال خود با دریای سیاه و از ناحیه جنوب غربی خود با دریای مدیترانه دارای مرز آبی مشترک می باشد.

شرایط تحصیل در ترکیه بدون کنکور

امروزه تحصیل در این کشور بدون کنکور و قبولی در آزمون YOS نظر افراد زیادی را به سمت خود سوق داده است. خوشبختانه می توان در این باب به این موضوع اشاره داشت که تحصیل در این کشور بدون کنکور برای دانشجویان در صورتی مقدور می باشد که اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه های خصوصی نمایند. شایان ذکر است که به تازگی دانشگاه های دولتی با میانگن شهریه بالا اقدام به صدور پذیرش برای این افراد نموده است. دانشجویان می توانند در دانشگاه های برتر جهان که در رتبه 500 الی 1000 قرار دارند تحصیل کنند. تحصیل در ترکیه بدون کنکور در طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی در مراکز آموزش خصوصی برای دانشجویان امکان پذیر است. جهت اطلاع از شرایط اعزام دانشجو به ترکیه مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

تحصیل در مدارس ترکیه

ساختار تحصیل در مدارس این کشور به صورت رایگان است. سیستم آموزشی این کشور از اواسط سپتامبر (September) آغاز و تا اوایل ژوئن (June) ادامه دارد. خوشبختانه می توان این موضوع را ذکر کرد. تحصیل در مدارس این کشور برای دانش آموزان ایرانی زیر 18 سال مقدور می باشد. این مقصد می تواند حکم یک سکوی پرتاب بی نظیر را برای افراد متقاضی داشته باشد. آموزش پیش دبستانی در این از سن 6 سالگی آغاز می گردد. ساختار مقطع ابتدایی در این کشور رایگان و به صورت اجباری می باشد، به مدت 8 سال به طول می انجامد. دوره دبیرستان یک دوره 4 ساله می باشد که از 15 الی 18 سالگی می باشد. جهت اطلاع از شرایط و هزینه زندگی در ترکیه مطالعه مقاله مذکور خالی از لطف نخواهد بود.

هزینه تحصیل در مدارس ترکیه بسته به نوع مدرسه متغیر است. در جدول زیر به مقایسه هزینه تحصیل در 2 مدرسه متفاوت خواهیم پرداخت:

مدرسهشهریه سالانه به دلار
مدرسه بین المللی استانبول$9450 الی 27525$
مدرسه بین المللی MIF$6373 الی 21961$
مدرسه بین المللی آنتالیا$645000

مقاطع مختلف تحصیلی در ترکیه

تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی ترکیه رویایی می باشد که به دلیل هزینه های مقرون به صرفه و نزدیکی به ایران مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. این کشور توانسته در سال های متوالی به دلایلی متعددی مورد استقبال قرار گیرد. بیشتر تحت عنوان یک پل ارتباطی و ورود به عرصه تجارت از آن یاد می شود. در همین باب می توان گفت که درخواست اخذ ویزای تحصیلی آلمان و کاری از کشوری نظیر آلمان روز به روز در حال افزایش است. این موضوع به نوبه خود برای افراد متقاضی با وقت سفارت طولانی از کشور ایران مواجه می شود. در حالی که افراد متقاضی از این کشور به عنوان یک سکوی پرتاب استفاده کنند. زبان آلمانی را هزینه ای مقرون به صرفه در این کشور سپری کنند. سپس از این کشور برنامه مهاجرت به آلمان را بچینند.

تحصیل کارشناسی در ترکیه

تحصیل کارشناسی در ترکیه حداکثر 4 سال به طول می انجامد. البته این طول دوره در رشته های پزشکی به میزان 5 سال و دندانپزشکی 6 سال می باشد. شرایط اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی بر اساس معدل تحصیلی، مدرک زبان انگلیسی و آزمون ورودی می باشد. دانشجویانی که تمایل به تحصیل کارشناسی در ترکیه را دارند بایستی حداقل آیلتس 5.5 الی 6 داشته باشند. برترین رشته های تحصیلی برای مقطع کارشناسی به شرح زیر می باشند:

  • مدیریت
  • مهندسی
  • پزشکی
  • گردشگری
هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور ترکیه به شرح زیر است:
دانشگاهشهریه سالانه به دلار
دانشگاه دولتی$300 الی 800$
دانشگاه خصوصی$8000 الی 12000$

تحصیل کارشناسی در ترکیه

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

در دوره کارشناسی ارشد باید نسبت به چگونگی آموزش قائل به تفکیک شد. بدین صورت که در شکل تحصیلی آموزش محور متقاضی حداکثر تا 2 سال می تواند به تحصیل بپردازد. در شکل تحصیلی پژوهش محور متقاضی حداکثر می تواند تا 5 سال به تحصیل بپردازد. متقاضیانی که تمایل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه را دارند بایستی حداقل آیلتس 6 الی 6.5 داشته باشند. جهت اطلاع از شرایط مهاجرت به ترکیه مقاله شرایط مهاجرت به ترکیه را بررسی بفرمائید.

  • حقوق
  • اقتصاد
  • مهندسی
  • حسابداری
  • اطلاعات
  • مدیریت

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور ترکیه به شرح زیر است:

دانشگاهشهریه سالانه به دلار
دانشگاه دولتی (زبان ترکی)$240 الی 750$
دانشگاه دولتی (زبان انگلیسی)$600 الی 1500$
دانشگاه خصوصی$8000 الی 20000$

تحصیل دکتری در ترکیه

حداکثر مدتی که متقاضی تحصیل در مقطع دکتری می تواند به تحصیل در این کشور بپردازد 4 سال می باشد. با این توضیح که بسته به نوع رشته قابل تمدید می باشد. دانشجویانی که تمایل به اخذ پذیرش در این مقطع را دارند بایستی آیلتس 6.5 الی 7 ارائه دهند. ساختار تحصیل کتری در ترکیه بر مبنا اصل رقابت است.

هزینه تحصیل در مقطع دکتری در کشور ترکیه به شرح زیر است:

دانشگاهشهریه سالانه به دلار
دانشگاه دولتی$500 الی 1000$
دانشگاه خصوصی$2500 الی 17500$

هزینه زندگی در ترکیه

با توجه به اینکه خیر عظیمی از هم وطنان ما متقاضی تحصیل در ترکیه می باشند. بدین جهت علاقمند هستند تا با هزینه ها و مخارج روزانه دراین کشور آشنا باشند تا با خیال آسوده تصمیم به تحصیل در ترکیه بگیرند. نکته شایان ذکر در این مبحث این می باشد که هزینه زندگی در این کشور تفاوت چندانی با کشور خودمان ندارد وبه صورت تقریبی چیزی حدود %10 الی 15% بیشتر است. به صورت تقریبی هزینه و مخارج ماهیانه در این کشور بین $500 الی 620$ (دلار) در نظر گرفت.

هزینه احتیاجات اولیه و اجاره آپارتمان و حمل و نقل در ترکیه:

اقلام در بازارهزینه به لیر ترکیه
شیر (1 لیتر)15.3TL
نان سفید8.5TL
برنج (1 کیلو)25TL
تخم مرغ (12 عدد)278TL
پنیر محلی (1 کیلو)96TL
سینه مرغ (1 کیلو)70TL
گوشت قرمز (1 کیلو)155TL
سیب (1 کیلو)13.29TL
موز (1 کیلو)24TL
پرتغال (1 کیلو)13.23TL
پیاز (1 کیلو)7.61TL
آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر5283TL
آپارتمان 1 خوابه خارج از مرکز شهر3122TL
آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر9198TL
آپارتمان 3 خوابه خارج از مرکز شهر58251TL
بلیط یک طرفه7TL
هزینه سوخت23TL

هزینه تحصیل در ترکیه در سال 2020

هزینه تحصیل در ترکیه

به طور کلی دانشگاه ها در کشور ترکیه به 3 دسته دانشگاه دولتی، نیمه خصوصی و خصوصی تقسیم می شوند. از لحاظ پرداخت شهریه بدین صورت می باشند. تحصیل در دانشگاه دولتی کشور ترکیه مانند دانشگاه های کشور خودمان کاملا رایگان و مجانی می باشد. ولی تحصیل در دانشگاه های نیمه خصوصی این کشور دارای هزینه تقریبی بین TL5000 الی 1000TL (لیر ترکیه) برای یک سال تحصیل در تر کیه می باشد.

اما هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور که نسبت به دیگر دانشگاه های ترکیه هزینه هنگفت تری را دارد. البته میزان شهریه بسته به رشته تحصیلی شخص دانشجو است که بصورت تقریبی چیزی حدود TL10000 الی 30000TL (لیر ترکیه) می باشد. دانشجو بسته به رشته تحصیلی خود موظف است به صورت سالیانه پرداخت نماید. پرداخت این هزینه ها باید به روز و زمان مشخص مقرر پرداخت کرد. جهت اطلاع از شرایط و هزینه زندگی در آلمان مقاله مذکور را بررسی بفرمائید.

معرفی برترین دانشگاه ها برای تحصیل در ترکیه

همانطور که از اسم دانشگاه استانبول مشخص است. حدس زدن مکان این دانشگاه کار آسانی می باشد. استانبول که تنها شهر اروپایی ترکیه می باشد. بی تردید بهترین شهر این کشور می باشد دانشگاه این شهر هم بی تردید جزء برترین دانشگاه های این کشور می باشد این دانشگاه که به صورت دولتی اداره می شود. از لحاظ تعداد پردیس شامل 5 پردیس دانشگاهی و از لحاظ دانشکده شامل 17 دانشکده می باشد.

دانشگاه استانبول یکی از بزرگترین دانشگاه ها است. نام دانشکده های این دانشگاه ها عبارتند از:

  • حقوق
  • پزشکی استانبول
  • پزشکی کارهپاسا
  • داروسازی
  • دندانپزشکی
  • دامپزشکی
  • شیلات
  • مدیریت و کسب و کار
  • روزنامه نگاری
  • الاهیات و معارف
  • علوم اجتماعی
  • علوم ارتباطات
  • علوم سیاسی
  • روزنامه نگاری
  • فنی و مهندسی

جنگلداری و دانشکده آموزش و پرورش حسن علی یوسل که همگی این دانشکده ها زیر نظر مرکز دانشگاه استانبول اداره می شوند. از جمله دیگر دانشگاه های معتبر این کشور می توان از دانشگاه های اتاتورک و آنکارا نام برد.

بورسیه دانشگاه های خصوصی ترکیه

اولین شرط لازم برای تحصیل در ترکیه شرط شرکت در آزمون سراسری این کشور و کسب حد نصاب نمره قبولی در این آزمون می باشد. نام این آزمون (yos) می باشد. دومین شرط این است که فرد متقاضی تحصیل این کشور باید دارای تمکن مالی باشد. سومین شرط داشتن مدرک دال بر یادگیری زبان ترکی می باشد. البته اگر شخص متقاضی مسلط به زبان ترکی نباشد باید در کلاس های زبان ترکی شرکت کند. کاملا رایگان می باشد. شرط دیگر این است که متقاضیان مدرک کارشناسی باید فارغ التحصیل و یا دانش آموخته سال آخر باشد.

کسب بورسیه تحصیلی می تواند به شما کمک زیادی در زمینه تحصیل رایگان در این کشور کند. جهت کسب اطلاع در باب ویزای تحصیلی ترکیه مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

اما کسب بورسیه تحصیلی به خودی خود دارای شرایطی می باشد که عبارتند از:

مقطعحداکثر سنحداقل معدل در مقطع تحصیلی پیشین
کارشناسی2015
کارشناسی ارشد2614
دکتری3115

دوره زبان در ترکیه

وقتی فردی می خواهد وارد رشته های پزشکی و دندانپزشکی و یا داروسازی در این کشور شود باید در کالج های آمادگی آزمون YOS و یا SAT شرکت نماید. در این دوره ها و یا دوره های زبان آلمانی و انگلیسی به صورت رایگان به افراد زبان ترکیه ای یا TOMMAR ارائه می شود. یکی از انتخاب های مهم برای رشته های پزشکی این کشور قرار گرفته است. بسیاری از متقاضیان در این زمینه ترکیه را برای پزشکی انتخاب می کنند جهت کسب اطلاعات در زمینه تحصیل پزشکی در ترکیه به لینک مربوطه در همین سایت مراجعه کنید. دقیق ترین اطلاعات لازم را کسب نماید. همچنین برای کسب اطلاعات دقیق مهاجرتی با راه های ارتباطی با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط گرفته و کسب اطلاعات کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *