مهاجرت تحصیلی ایتالیا

تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا 2023 یکی از راه های پر مخاطب برای مهاجرت تحصیلی مقرون به صرفه محسوب به خصوص برای متقاضیان بین المللی تلقی می گردد. ایتالیا از جمله کشورهای توسعه یافته در قاره اروپا است. زبان رسمی در این کشور ایتالیایی و واحد پول رایج € (یورو) است. این کشور دارای 60 میلیون نفر جمعیت می باشد و 91% از مردم آن پیرو آیین مسیحیت می باشند. ایتالیا به عنوان اولین کشور در قاره اروپا و سومین کشور در دنیا از نظر سهولت برای ورود دانشجویان خارجی و بین المللی محسوب می گردد.

  • شرایط تحصیل در این کشور برای ایرانی ها به چه صورت است؟
  • آیا اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا مقدور می باشد؟
  • هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا چقدر است؟
  • بهترین شهر برای تحصیل کدام است؟
  • شرایط بازار کار ایتالیا به چه صورت می باشد؟

به همین جهت هر ساله متقاضیان زیادی از سراسر دنیا اقدامات لازم را برای مهاجرت تحصیلی به این کشور انجام می دهند. در این نوشتار که توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به نگارش در آمده است سعی داریم اطلاعاتی در خصوص تحصیل در این کشور در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اگر شما هم قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارید تا پایان ما را همراهی کنید.

دوره زبان ایتالیایی جهت تحصیل در ایتالیا

ساختار تحصیل در ایتالیا به 2 زبان انگلیسی و ایتالیایی می باشد. متقاضیان بایستی قبل از اخذ ویزای تحصیلی این کشور در دوره های زبان ایتالیایی شرکت کنند و نمره قبولی را به دست آورند. نام این آزمون Esterni می باشد. آزمون Esterni در ماه های آذر، خرداد و شهریور برگزار می گردد و متقاضی که نمره قبولی را در این چند نوبت دریافت نکردند، می توانند در آزمون جبرانی که در ماه اسفند برگزار می گردد، شرکت کنند. بنابراین امکان ثبت نام و پذیرش در دوره زبان ایتالیایی جهت تحصیل در ایتالیا وجود خواهد داشت.

منابع این آزمون کتاب های 4 ،3 ،2 ،1 Espresso می باشد. این آزمون در مدرسه ایتالیایی در تهران “پیترو دلا واله” برگزار می گردد. 5 مهارت اصلی که افراد متقاضی باید سپری کنند به شرح زیر است:

مهارتحرف زدن (مکالمه)گوش دادنقواعددرک مطلبنوشتن
حداکثر نمره2020202020
نمره قبولی1111111111

ساختار تحصیل در ایتالیا

دوره ابتدایی (Elementare) در این کشور از سن 5 سالگی آغاز می گردد که به مدت 5 سال هم به طول می انجامد. دانش آموزان پس از تمام شدن این دوره، دوره 3 ساله متوسطه (Media) را آغاز می کنند. پس از این دورها که 8 سال به طول می انجامد، دوره 5 ساله دبیرستان (Superiore) آغاز می گردد. کلیه دانش آموزان پس از شرکت در امتحانات نهایی دیپلم دبیرستان (Diploma di Maturita) می گیرند.

امکان تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی بدون محدودیت برای دانشجویان خارجی وجود دارد. در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ایتالیا طول مدت تحصیل در مقطع کارشناسی بین 3 تا 4 سال، مقطع کارشناسی ارشد بین یک تا 2 سال و مقطع دکتری 3 ساله می باشد. زبان آموزش در دانشگاه های ایتالیا به زبان انگلیسی و زبان ایتالیایی می باشد. در دانشگاه های این کشور امکان تحصیل در رشته های مختلف تحصیلی وجود دارد. اما از پر مخاطب ترین رشته های تحصیلی می توان به، رشته های تحصیلی پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، طراحی مد، فنی و مهندسی اشاره کرد. شرایط اعزام دانشجو به ایتالیا به طور کامل در مقاله مذکور شرح داده شده است.

تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان

تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان موضوعی می باشد که هر ساله ذهن دانشجویانی خارجی زیادی را به خصوص ایرانی ها به خود اختصاص می دهد. در حال حاضر تعداد زیادی از دانشگاه های کشور ایتالیا برای اخذ پذیرش مدرک زبان را نیاز دارند. این در حالی است که یکسری از دانشگاه های این کشور بدون داشتن مدرک زبان پذیرش را برای دانشجویان صادر می کنند. شایان ذکر است که دانشجویانی که تمایل به تحصیل در مراکز درجه یک را دارند بایستی برای پذیرش تحصیلی مدرک زبان ایتالیایی CILS یا CELI ارائه دهند. دانشجویانی که تمابل به تحصیل به زبان انگلیسی را هم دارند، باید مدرک IELTS یا TOFEL ارائه دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله لینک شده تحصیل رایگان در ایتالیا می باشد.

تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان

تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

آیا تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم امکان پذیر است؟ بله. همان طور که در ابتدای مقاله نگارش شده است، ساختار تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان خارجی در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر می باشد. دانشجویان خارجی می توانند با در درست داشتن مدرک دیپلم و مدنظر گیری شرایط سنی در خصوص اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی ایتالیا برای مقطع کارشناسی اقدام نموده است. طول این دوره در کشور ایتالیا 3 سال می باشد. تحصیل در این کشور به دلیل کمک هزینه و بورسیه های متعدد سالانه مورد استقبال دانشجویان زیادی در طیف وسعیعی از رشته های انگلیسی زبان قرار گرفته است. همچنین در خصوص اطلاع از شرایط مهاجرت به ایتالیا پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله لینک شده خواهد بود.

شرایط سنی برای تحصیل در ایتالیا

دانشجویانی که تمایل به تحصیل در ایتالیا را دارند بایستی علاوه بر مدنظر قرارگیری شرایط پذیرش، شرایط سنی برای تحصیل را هم مورد بررسی قرار دهند. دوره های تحصیلی ابتدایی در این کشور از سن 5 الی 11 سال و به صورت اجباری است. پس از دوره ابتدای دوره متوسط آغاز می گردد که از سن 11 الی 15 سال می باشد. پس از دوره متوسط دوره متوسط تکمیلی آغاز می گردد که از سن 15 الی 18 سالگی می باشد و پس از اتمام آغاز دوره های دانشگاهی در 3 مقطع اصلی می باشد. اما به طور کلی هیچگونه محدودیت سنی به صورت قانونی در جهت تحصیل در ایتالیا وجود نخواهد داشت. اما بایستی در نظر داشته باشید که در این خصوص سفارت ایتالیا محدودیت هایی را در نظر گرفته است. در جهت اطلاع از مشکلات زندگی در ایتالیا، مقاله لینک شده را مطالعه بفرمائید.

تحصیل رایگان در ایتالیا

ساختار تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان خارجی یا بین المللی به صورت رایگان نیست و دانشجویان خارجی موظف به پرداخت شهریه می باشد. شایان ذکر است که دانشجویان اروپایی می توانند به تحصیل رایگان در ایتالیا بپردازند. این در حالی است که دانشجویان خارجی می توانند در طیف وسیعی از رشته که به زبان انگلیسی ارائه می گردد، از بورسیه و کمک هزینه تحصیلی برخودار شوند که همین موضوع به نوبه خود درخواست مهاجرت تحصیلی را به این کشور روز به روز افزایش داده است.

دولت این کشور هر ساله بورس های متعددی را به دانشجویان خارجی ارائه می دهد. این بورسیه ها عبارتند از:

  • بورسیه تحصیلی ایتالیا برای برخی از برنامه های کارشناسی ارشد
  • بورس تحصیلی برای برنامه دکترا
  • بورسیه برای رشته های هنری، موسیقی و نوازندگی
  • بورسیه پژوهش دانشگاهی
  • دوره­ های زبان ایتالیایی و فرهنگ ایتالیایی
  • بورسیه استانی

تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی

طول دوره کارشناسی در ایتالیا 3 سال می باشد. اکثر رشته هایی که در این مقطع به دانشجویان ارائه می گردد به زبان ایتالیایی می باشد. در مقطع کارشناسی طیف محدود رشته ای به زبان انگلیسی وجود دارد. دانشجویان بایستی 360 واحد درسی را سپری کنند. شایان ذکر است، دانشجویانی که تمایل به تحصیل در این مقطع را دارند بایستی از مدرک دیپلم 12 ساله برخوردار باشند تا بتوانند نسبت به اخذ پذیرش تحصیلی اقدام کنند. شهریه تحصیل کارشناسی در ایتالیا در دانشگاه های دولتی €850 الی 5000€ (یورو) می باشد. البته این میزان شهریه با توجه به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی متغیر است. در خصوص تحصیل در ایتالیا بایستی در کنار اطلاع از شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا نیز اطلاع یابید.

مدارک لازم جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ایتالیا

در خصوص تحصیل در مقطع کارشناسی متقاضیان بین المللی بایستی مدارک و هزینه های متفاوتی نسبت به سایر متقاضیان ارائه دهند. دقت بفرمائید که بایستی تمامی مدارک به طور کامل پیش از اخذ پذیرش تحصیلی به سفارت ارائه گردد.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی در مدرک کارشناسی در ایتالیا عبارتست از:

  • پاسپورت معتبر با حداقل 2 صفحه ویزا خالی
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا تحصیلی
  • اثبات عدم سوء پیشینه کیفری
  • مدرک مهارت زبان ایتالیایی یا انگلیسی
  • اثبات تمکن مالی کافی
  • گواهی بیمه درمانی

تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

طول دوره تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا 2 سال طول می انجامد. می توان این نوید را به دانشجویانی که مشتاق به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا هستند را داد که طیف وسیعی از رشته های تحصیلی در این مقطع به زبان انگلیسی ارائه می گردد. همین موضوع به نوبه خود توانسته درخواست تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا را روز به روز افزایش دهد. دانشجویان بایستی 120 واحد درسی را سپری کنند. شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد همانند کارشناسی می باشد. حداقل نمره زبان انگلیسی مورد نیاز برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد، آیلتس 6 می باشد. تحصیل در دوره کارشناسی تنها در صورت اخذ نمرات بالا و رزومه تحصیلی معقول امکان پذیر خواهد بود.

مدارک لازم جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ایتالیا

یکی از مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد یا Master ایتالیا داشتن مدرک کارشناسی می باشد. در خصوص تحصیل در مقطع کارشناسی دارا بودن مدرک زبان ایلتس 6.5 یا مدرک زبان ایتالیایی B2 الزامی خواهد بود. دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد اجاره کار تنها به مدت 20 ساعت در هفته را خواهند داشت. هزینه تحصیل به زبان ایتالیایی در مقطع کارشناسی ارشد حدود €7000 الی 25000 (یورو) در نظر گرفته شده است. دانشجویان بین المللی بایستی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انگیزه نامه قابل قبولی از استادان دوره کارشناسی خود ارائه نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رشته جراحی زنان و زایمان در ایتالیا را مطالعه بفرمائید.

تحصیل پزشکی در دانشگاه های معتبر ایتالیا

طول دوره تحصیل پزشکی در ایتالیا 5 سال می باشد. متقاضیانی که تمایل به تحصیل پزشکی در این کشور را دارند، می توانند به زبان انگلیسی و ایتالیایی مشغول به تحصیل شوند. شایان ذکر است متقاضیانی که تمایل به تحصیل پزشکی هستند بایستی مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی را ارئه دهند. مدرک زبان ایتالیایی مورد نیاز B2 می باشد. دانشجویانی که تمایل به تحصیل به زبان انگلیسی را دارند باید علاوه بر ارائه مدرک زبان انگلیسی در آزمون ورودی پزشکی (IMAT) شرکت کنند. تمامی متقاضیان خارجی و بین المللی که قصد تحصیل در ایتالیا را دارند باید در اولین قدم پذیرش دانشگاه مورد نظر را به دست آورند.

به این منظور لازم است متقاضیان دانشگاه های معتبر در این کشور را بشناسند، در ادامه به برخی از دانشگاه های معتبر در این کشور اشاره خواهیم کرد:

  • دانشگاه پیزا ایتالیا
  • دانشگاه ساپینزا
  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه پلی تکنیک تورینو
  • دانشگاه تور ورگاتا
  • دانشگاه پادوا
  • دانشگاه تورین
  • دانشگاه پاویا
  • دانشگاه فردیکو ناپل
  • دانشگاه فلورانس
  • دانشگاه جنوا
  • دانشگاه تریسته
  • دانشگاه بیکوکا میلان
  • دانشگاه کاتانیا
  • دانشگاه ونیز
  • دانشگاه پروجا
  • دانشگاه مودنا و رجیو
  • دانشگاه باری
  • دانشگاه پالرمو
  • دانشگاه رم تره
  • دانشگاه ورونا
  • دانشگاه پلی تکنیک میلان (دانشگاه پلی تکنیک میلان یکی از دانشگاه های معتبر این کشور می باشد که شما می توانید با مطالعه مقاله دانشگاه پلی تکنیک میلان اطلاعات کاملی در رابطه با این دانشگاه به دست آورید).

متقاضیان باید با ارسال مدارکی مانند: مدرک معتبر زبان انگلیسی یا ایتالیایی، فتوکپی صفحه اول پاسپورت، مدارک تحصیلی مقطع پیش دانشگاهی و دیپلم و گواهی تمکن مالی به دانشگاه مورد نظر پذیرش دانشگاه را به دست آورند.

ویزای تحصیلی ایتالیا 2023

پس از دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود در کشور ایتالیا دانشجو باید اقدامات لازم را در جهت اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا انجام دهد. جهت اخذ ویزای تحصیلی لازم است مدارکی که در ادامه به آنها اشاره می شود را آماده کرده و به سفارتخانه یا کنسولگری کشور ایتالیا ارائه نمایید:

  • دریافت فرم مربوطه و تکمیل آن
  • پرداخت هزینه های مربوط به اخذ ویزای تحصیلی و ارائه رسید آن
  • ارائه گواهی اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • ارائه پاسپورت معتبر با حداقل 12 ماه اعتبار و 2 صفحه خالی
  • گواهی عدم سوء پیشینه تایید شده
  • گواهی تمکن مالی
  • عکس پاسپورتی
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • مدرک معتبر زبان
  • بیمه سلامت
  • ارائه مدارک پزشکی تهیه شده
  • رسید رزرو بلیط رفت و برگشت به ایتالیا
  • ارائه مدارکی که محل اقامت شما در کشور ایتالیا را مشخص کند.

کار دانشجویی در ایتالیا

دانشجویانی که مشغول تحصیل در دانشگاه های کشور ایتالیا می باشند، می توانند در طول دوره تحصیلی مشغول به کار شوند. میزان ساعات کاری در مقاطع مختلف متغیر و به شرح زیر است:

مقطع تحصیلیساعات کاری
کارشناسی10
کارشناسی ارشد20
دکترا25

در خصوص اطلاع از شرایط کار در ایتالیا پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله لینک شده می باشد.

هزینه تحصیل در ایتالیا

یکی از سوالات متداول و پر تکرار دانشجویان در رابطه با هزینه های تحصیل می باشد، همانطور که می دانید هزینه های تحصیل با توجه به دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی شما متفاوت است.

میانگین شهریه ها بدین صورت است:

مقطع تحصیلیشهریه در سال به یورو
کارشناسی (دانشگاه دولتی)€850 الی 5000€
کارشناسی ارشد (دانشگاه دولتی)€850 الی 5000€
دکتری (دانشگاه دولتی)€140 الی 1200€
دانشگاه های خصوصی€6000 الی 20000€

علاوه بر هزینه های تحصیل دانشجویان باید هزینه های زندگی در ایتالیا را نیز در نظر داشته باشند و ماهانه مبلغی را به عنوان هزینه های زندگی در نظر بگیرند. هزینه زندگی در ایتالیا در شهر میلان بدین قرار است:

  • هزینه زندگی ماهانه برای خانواده 4 نفره (بدون اجاره): 308718€ (یورو)
  • هزینه زندگی ماهانه برای یک نفر (بدون اجاره): 86821€ (یورو)

همانطور که مطالعه کردید تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان خارجی امکان پذیر می باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دانشگاه های این کشور و مزایا در نظر گرفته شده برای دانشجویان خارجی با کارشناسان مجرب و حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

سوالات رایج در باب تحصیل در ایتالیا

در این بخش افتخار داریم تا سوالات رایج در باب تحصیل در ایتالیا را پاسخ دهیم:

  • هزینه تحصیل در ایتالیا چقدر است؟ هزینه زندگی ماهانه برای یک نفر (بدون اجاره): 86821€ (یورو) می باشد.
  • تحصیل پزشکی در ایتالیا چند سال طول می کشد؟ طول دوره تحصیل پزشکی در ایتالیا 5 سال می باشد.
  • دانشگاه های برتر در ایتالیا کدامند؟ دانشگاه پیزا ایتالیا-دانشگاه ساپینزا-دانشگاه بولونیا-دانشگاه پلی تکنیک تورینو-دانشگاه تور ورگاتا-دانشگاه پادوا-دانشگاه تورین-دانشگاه پاویا.
  • شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا به چه نحوی است؟ شایان ذکر است متقاضیانی که تمایل به تحصیل پزشکی هستند بایستی مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی را ارئه دهند. مدرک زبان ایتالیایی مورد نیاز B2 می باشد. دانشجویانی که تمایل به تحصیل به زبان انگلیسی را دارند باید علاوه بر ارائه مدرک زبان انگلیسی در آزمون ورودی پزشکی IMAT  شرکت کنند.
4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *