مهاجرت سرمایه گذاری در بلغارستان

بهترین روش سرمایه گذاری در بلغارستان در سال 2024

سرمایه گذاری در بلغارستان

فرصت های بی شماری برای سرمایه گذاری در بلغارستان وجود دارند. هزینه پایین زندگی در بلغارستان توجه بسیاری از مهاجران را به خود جلب می کند. سرمایه گذاری یکی از آسانترین راه ها برای اخذ اقامت کشور بلغارستان است. بلغارستان می تواند مزایای بسیاری را به کسانی که قصد سرمایه گذاری خارجی دارند ارائه دهد. پایین بودن قیمت کار و مالیات از مهمترین دلایل این کشور برای سرمایه گذاری است.

این کشور همچنین عضو اتحادیه اروپا است و در سایر بازارهای قدرتمند از لحاظ استراتژیک واقع شده است. در ادامه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شرایط و روش های سرمایه گذاری در بلغارستان را مورد بررسی دقیق قرار خواهند داد.

اینفورگرافیک سرمایه گذاری بلغارستان

شرایط سرمایه گذاری در بلغارستان در سال 2024

دولت برای سرمایه گذاران در مناطق کمتر صنعتی یا مناطقی که دارای بیکاری زیاد هستند.  نرخ 10% مالیات ملک و مالیات شرکت را کاهش داد. این موضوع موجب رشد سرمایه گذاری در بلغارستان شد. اقتصاد بلغارستان به شدت متکی به صادرات دارای پتانسیل رشد است. بسیاری از سرمایه گذاران در بلغارستان را به عنوان مکانی برای تولید کم هزینه رتبه بندی می کنند. در این کشور، کارگران بسیار ماهر و ارزان هستند. زیرساخت ها به سرعت در حال بهبود هستند. به آرامی کشور را مدرن تر می کنند. این امر درهای بسیاری از فرصت های سرمایه گذاری در بلغارستان در بخش های مختلف باز می کند.

این بخش ها عبارتند از:

  • بهداشت
  • آموزش
  • گردشگری
  • املاک و مستغلات

موقعیت جغرافیایی بلغارستان امکان دسترسی بین اتحادیه اروپا و رشد بازارهای روسیه، ترکیه و خاورمیانه را فراهم می کند. دولت می خواهد بر روی نوسازی زیرساخت ها برای کاهش زمان حمل و نقل برای حمل بار تمرکز کند. 5 کریدور پان اروپایی از بلغارستان عبور می کنند. سرمایه گذاران جدیدی را در گسترش تجارت خود ترسیم می کنند.

این کریدورها عبارتند از:

  • کریدور حمل و نقل چهارم
  • کریدور حمل و نقل هفتم
  • کریدور حمل و نقل هشتم
  • کریدور حمل و نقل IX
  • کریدور حمل و نقل X

هر 5 کریدور از دومین شهر بزرگ بلغارستان، Plovdiv عبور می کنند. همچنین TRACEKA بلغارستان را از طریق بندر وارنا با آسیای میانه پیوند می دهد.

از نظر نیروی کار شاغل، مهمترین زمینه های اقتصادی عبارتند از:

مهمترین زمینه های اقتصادی بلغارستانمهمترین زمینه های اقتصادی بلغارستان

 

بررسی اقتصاد بلغارستان

اساس اقتصاد بلغارستان ابتکار عمل آزاد اقتصادی است. اقتصاد بلغارستان یک اقتصاد بازار آزاد با یک بخش خصوصی توسعه یافته و تعداد محدودی از شرکت های دولتی می باشد.

ویژگی های اقتصاد بلغارستان عبارتند از:

  • ثبات اقتصادی
  • ثبات سیاسی
  • ثبات مالی

این کشور موقعیت جغرافیایی استراتژیک، دسترسی آزادانه به بازارهای متشکل از بیش از 560 میلیون مشتری و کمترین مالیات شرکت ها در اتحادیه اروپا (10%) را دارد. در بلغارستان، سرمایه گذاری در شهرداری هایی که سطح بالای بیکاری دارند، از وضعیت بدون مالیات برخوردار هستند. همچنین هنجارهای استهلاک (50%) برای سرمایه گذاری در ماشین آلات جدید، تجهیزات تولیدی و سایر دستگاه ها، رایانه ها، دستگاه های محاسباتی محیطی و نرم افزارها افزایش یافته است. بلغارستان اعتبارات مالیاتی را مطابق با مقررات ویژه ارزیابی مالیات بر ارزش افزوده برای واردات مواد مربوط به پروژه های سرمایه گذاری به مبلغ بیش از 10 میلیون BGN (لوا بلغارستان) ارائه می دهد.

همچنین مقرراتی برای 5% مالیات بر سود سهام و 10% مالیات (نرخ ثابت) بر درآمد افراد پیش بینی شده است. شایان ذکر است که بلغارستان از کمترین هزینه های عملیاتی در اتحادیه اروپا برخوردار است. میزان بدهی ملی و کسری دولت در سال 2011 نیز کمترین میزان در اتحادیه اروپا بود. بلغارستان یکی از 3 کشور اتحادیه اروپا است که در نتیجه بحران مالی نرخ مالیات را تغییر نداده است. از اول ژانویه 2011، این کشور کمترین بار مالیاتی را برای خانوارها و مشاغل در کل اتحادیه اروپا دارد.

قوانین سرمایه گذاری در بلغارستان

قانون اساسی بلغارستان مقرر می‌دارد که افراد خارجی و محلی، به هر شکلی که باشند، در هنگام انجام فعالیت ‌های اقتصادی از حقوق مساوی برخوردارند، مگر در مواردی که قانون خلاف آن مقرر کرده باشد. 3 سرمایه گذاران خارجی می توانند در بلغارستان یک شرکت تاسیس یا در آن شرکت کنند و می توانند به عنوان سرمایه گذاران ملی حقوق و تعهداتی کسب کنند. علاوه بر این، بلغارستان اصل رفتار برابر بین شهروندان یا نهادهای ملی و خارجی را از طریق قانون ارتقاء سرمایه گذاری  IPA در سال 2004 تضمین می کند. هم قانون اساسی و هم IPA رفتار ملی با فعالان اقتصادی خارجی را تضمین می کنند.

سرمایه گذاران داخلی و خارجی نیز در برابر سلب مالکیت غیرقانونی، به شیوه ای بدون تبعیض محافظت می شوند. طبق قانون اساسی بلغارستان، سلب مالکیت از اموال غیرمنقول فقط طبق رویه های مقرر در قانون املاک دولتی و قانون املاک شهرداری انجام می شود، مشروط بر اینکه آنها نیازهای ایالتی یا شهرداری را برآورده کنند که به نحو دیگری نمی توان برآورده کرد. سرمایه‌گذاری‌ها همچنین می‌توانند از مشوق‌هایی از طریق قانون مالیات بر درآمد شرکت ‌ها بهره ‌مند شوند، که تخفیف‌های مالیاتی را شامل کمک‌های حداقلی و کمک‌ های منطقه ‌ای برای سرمایه‌گذاری در مناطق کم‌کار می ‌کند. این تخفیف‌ های مالیاتی مطابق با قانون کمک ‌های دولتی اتحادیه اروپا است و علیه سرمایه ‌گذاران کشورهای ثالث تبعیض قائل نمی ‌شود.

بخش های مرتبط به سرمایه در بلغارستان

بسیاری از کارشناسان معتقدند که کشاورزی بهترین بخش برای سرمایه گذاری در بلغارستان است. این بخش پس از افت در اوایل دهه 1990 به سرعت در حال بازسازی است. پس از ورود بلغارستان به اتحادیه اروپا در سال 2007، فرصت های زیادی برای صادرات عمده به بازار اتحادیه اروپا ایجاد شد. در این کشور، زمین کشاورزی ارزان و مناسب برای بسیاری از موارد استفاده است. بلغارستان در میان افرادی که قصد سرمایه گذاری در املاک و مستغلات خارج از کشور را دارند، محبوبیت بیشتری به عنوان جایگزینی برای کشورهای سنتی اروپا پیدا می کند. در مقایسه با اروپای غربی، قیمت ملک ارزان است. بخش توریسم بلغارستان به سرعت در حال رشد است. فرصت های سرمایه گذاری خارجی را با سود بالای سرمایه گذاری فراهم می کند.

با دسترسی به اسکی و دریای سیاه، در حال حاضر ویژگی های طبیعی زیادی در بلغارستان وجود دارد. بازدید کنندگان را در سراسر جهان جذب می کند. زیرساخت های گردشگری به سرعت در حال بهبود است، زیبایی های طبیعی فراوان است. هزینه آن بسیار کم است.

در جدول زیر به تعداد ورودی گردشگران به بلغارستان اشاره شده است:

سالتعداد گردشگران به میلیون نفر
20195.1
20205.4
20217.8
20227.5
20247.1

علاوه بر توریسم، بخش بهداشت و درمان نیز یکی از بخش های محبوب سرمایه گذاری است. بیشتر مراقبت های بهداشتی بلغارستان تحت سلطه دولت است که این امر مشکلات زیادی را به وجود آورده است. فرصت های سرمایه گذاری در مراقبت های بهداشتی بسیار زیاد است. تقریبا هیچ رقابت وجود ندارد. این مورد مشابه آموزش و تحصیل در بلغارستان است.

بخش های دیگر سرمایه گذاری عبارتند از:

  • ساخت و ساز
  • صادرات
  • انرژی
  • توسعه نرم افزار
  • پارچه و مد
  • تحصیلات
  • زیر ساخت

اخذ اقامت و تابعیت از طریق سرمایه گذاری در بلغارستان

اخذ اقامت و تابعیت از طریق خرید سرمایه در بلغارستان

یکی از دلایلی که سرمایه گذاران مهاجرت به بلغارستان را انتخاب می کنند، اخذ اقامت و تابعیت بلغارستان می باشد. سرمایه گذاری در خارج از کشور ساده ترین راه دستیابی به اقامت بلغارستان است. حتی این گزینه وجود دارد که با 2 برابر شدن سرمایه گذاری خود سرمایه گذاران به سرعت تابعیت کشور بلغارستان را دریافت کند. همانطور که در قانون تابعیت بلغارستان ذکر شده است، خارجیانی که 5 سال اقامت دائم در این کشور دارند، واجد شرایط درخواست تابعیت هستند. متقاضیان به عنوان یک شهروند بلغارستان از حقوق محدودیتی برای زندگی، کار و تحصیل در اروپا برخوردار خواهند شد. افراد همچنین حق خرید زمین در هر کشور اتحادیه اروپا را خواهند داشت.

اگر افراد بخواهند روند اخذ تابعیت بلغارستان را تسریع کنند، این گزینه را دارند که سرمایه خود را 2 برابر کنند. این گزینه بعد از 1 سال اقامت دائم به افراد امکان اخذ تابعیت می دهد. برای واجد شرایط بودن، سرمایه گذاران باید سرمایه خود را با خرید تقریبا 1000000BGN (لوا بلغارستان) اوراق قرضه دولتی یا سرمایه یک شرکت بلغاری که یک پروژه سرمایه گذاری با اولویت را انجام می دهد، 2 برابر کنند. دومین سرمایه گذاری اضافی را برای مدت 2 سال انجام دهند.

شرایط اقامت بلغارستان از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت

بسیاری از مهاجران با ایده ایجاد مشاغل جدید یا انتقال شرکت خود به بلغارستان مهاجرت می کنند. از مالیات مطلوب (10% مالیات شرکتی) و جو تجاری عالی برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در بلغارستان بهره می برند. بلغارستان فرآیند ساده ثبت شرکت را برای مشاغل خارجی دارد. توجه داشته باشید که می توانید بدون نیاز به ورود به خاک بلغارستان، از کشور دیگری شرکتی را در این کشور شرکت خود ثبت کنید. این کار را می توان از طریق وکالت انجام داد. لازم به ذکر است که مهاجران خارجی در خرید زمین در بلغارستان با محدودیت قانونی روبرو هستند. با این حال، این محدودیت ها برای شرکت های خارجی اعمال نمی شود. همچنین شرکت های خارجی می توانند بدون محدودیت قانونی در بلغارستان زمین خریداری و مالک کنند.

قبل از شروع مراحل ثبت در بلغارستان، باید در مورد این موارد فکر کنید:

  • شرکت شما باید آدرس بلغارستان داشته باشد.
  • شما باید سرمایه اولیه شرکت را داشته باشید که باید در یک بانک محلی واریز شود.
  • شما باید نام و دامنه فعالیت خود را برای شرکت خود انتخاب کنید.
  • برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در بلغارستان، انتخاب فرم تجارت حقوقی ضروری است.

انواع فرم های تجارت حقوقی (شرکت) در بلغارستان عبارتند از:

انواعتوضیحات
شرکت با مسئولیت محدود یک نفره (EOOD)نهادی با یک مالک منفرد با مسئولیت محدود
شرکت با مسئولیت محدود (OOD)متعلق به 2 یا چند شریک با مسئولیت محدود
شرکت با مالکیت فردی (ET)یک فرم تجاری ساده که برای مشاغل بسیار کوچک مناسب است.
فریلنسفرم تجاری شخصی
شرکت سهامی (AD)شرکت تجاری با سرمایه سهام متعلق به اعضاء آن
شعبه شرکتشعبه شرکت خارجی ثبت شده در بلغارستان

مراحل سرمایه گذاری و ثبت شرکت در بلغارستان

مراحل سرمایه گذاری و ثبت شرکت در بلغارستان به شرح زیر است:

مراحلامور
1انتخاب نام شرکت
2تهیه و محضری شدن اساسنامه
3افتتاح حساب بانکی معتبر
4واریز سرمایه سهام
5ثبت آدرس شرکت
6ثبت رسمی شرکت
7ثبت نام برای اهداف مالیات بر ارزش افزوده
8ثبت نام کارمندان برای اهداف بیمه اجتماعی
9ثبت تمبر

پس از انتخاب نام شرکت، اسناد تشكیل دهنده شركت مطابق قانون و در حضور سردفتر تنظیم می شود. (اگرچه در صورت عدم حضور در كشور وكلا می توانند به سرمایه گذاران كمك كنند). سایر اسناد اساسی شامل صورت جلسات سهامدار و مشخصات شناسایی همراه با نمونه امضاهای مدیران شرکت است. سپس حداقل سرمایه سهام شرکت در حساب بانکی شرکتی که به نام شخص حقوقی افتتاح شده است واریز می شود. فرم ثبت شرکت، هر گونه هزینه ثبت نام قابل اجرا و اسنادی که در مرحله قبل تهیه شده است. به ثبت تجاری متعلق به آژانس ثبت احوال ارسال می شود. ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده در بلغارستان برای شرکت هایی که بیش از 50000BGN (لوا بلغارستان) در یک دوره 12 ماهه درآمد دارند اجباری است.

همچنین بیمه تأمین اجتماعی در بلغارستان اجباری است. شرکت ها باید پس از استخدام کارمندان برای این منظور ثبت نام کنند. به یاد داشته باشید که کارآفرینان باید مجموعه ای از هزینه ها را برای خود برنامه و رزرو نام شرکت پرداخت کنند.  (در این صورت اگر درخواست به صورت الکترونیکی ارسال شود، هزینه کمتر است). براساس قوانین بلغارستان، شرکت های بلغارستان پس از ثبت، نیاز به دریافت مجوزهای ویژه مربوطه را دارند. این موارد می تواند در مورد مشاغلی که در به فعالیت های ساختمانی ربط دارد نیز اعمال شود.

سرمایه گذاری در بلغارستان در بخش املاک و مستغلات

سرمایه گذاری در بلغارستان در بخش املاک و مستغلات

یکی از اصلی ترین و پرتقاضاترین بخش های حوزه های سرمایه گذاری در بلغارستان در بخش املاک و مستغلات می باشد. بلغارستان همواره ثابت کرده است که مقصد مورد علاقه بسیاری از سرمایه گذاران بین المللی برای خرید املاک و مستغلات می باشد. زیرا این کشور بهترین قیمت املاک را در اروپا و انواع مختلفی را برای انتخاب به متقاضیان ارائه می دهد. از سوی دیگر، مناطق ساحلی و استراحتگاه های ساحلی، همراه با کوه های با شکوه و پیست های اسکی اصلی دریت دلایل سرمایه گذاری در بلغارستان به ویژه در بخش املاک و مستغلات می باشد.

در جدول زیر می توانید مهمترین دلایل سرمایه گذاری در بلغارستان در بخس املاک و مستغلات را مشاهده فرمایید:

دلایل سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات بلغارستانتوضیحات
قیمت های مناسبقیمت املاک و مستغلات در بلغارستان به طور میانگین از 11000BGN (لو بلغارستان) شروع می شود.
آب و هوای مساعدیکی از اصلی ترین دلایل سرمایه گذاری اتباع خارجی آب و هوای خوب تابستان طولانی و آفتاب فراوان در بلغارستان است.
هزینه پایین و مالیات مطلوبهزینه زندگی در بلغارستان بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه تر است. همچنین میزان مالیات بر املاک و مستغلات در این کشور بسیار مطلوب است.
عضو اتحادیه اروپااز سال 2006 میلادی بلغارستان عضو کشورهای اتحادیه اروپا شده است.
بازده اجاره خوباملاک سرمایه گذاری و بازده اجازه خوب از مهمترین دلایل سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات بلغارستان می باشد.

دلایل سرمایه گذاری در بلغارستان

سالانه صدها سرمایه گذار بین المللی از کشورهای مختلف جهان سرمایه گذاری در بلغارستان را برای آینده شغلی خود انتخاب می کنند. از مهمترین دلایل سرمایه گذاری در بلغارستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهمترین دلایل سرمایه گذاری در بلغارستانتوضیحات
ارز ثابتاگرچه بلغارستان به اتحادیه اروپا تعلق دارد اما از یورو به عنوان واحد پول رسمی خود استفاده نمی کند. به همین جهت این کشور دارای ارز ثابتی است.
عضویت در سازمان های کلیدی جهانیبلغارستان همچنان در 3 نهاد اصلی اتحادیه اروپا، ناتو و سازمان تجارت جهانی مشارکت دارد.
فضای تجاری مقرون به صرفهاگر به دنبال هزینه های فعلی خود در زمینه های مختلف هستید، بلغارستان بهترین گزینه برای شما خواهد بود.
پشتیبانی از سرمایه گذاران بین المللیدولت بلغارستان و اتحادیه اروپا حمایت های مالی گستره ای را برای برای بخش های خاص به سرمایه گذاران بین المللی ارائه می کند.

مزایای شرکت در پروژه های خرید سرمایه در کشور بلغارستان

برخی از برجسته ترین مزایای سرمایه گذاری عبارتند از:

  1. اخذ تابعیت و پاسپورت بلغارستان
  2. دسترسی به مراقبت های بهداشتی با کیفیت بالا
  3. حرکت آزاد در داخل کشورهای عضو اتحادیه اروپا
  4. دسترسی به سیستم آموزش و پرورش با کیفیت
  5. امکان زندگی، کار و اقامت در هر کشور عضو اتحادیه اروپا

علاوه بر موارد ذکر شده، بلغارستان دارای کمترین میزان مالیات در اتحادیه اروپا (اتحادیه اروپا) است. دلیل محکمی که سرمایه گذاران خارجی را برای توسعه تجارت در اینجا انتخاب می کنند. برای یادآوری، شما می توانید در 14 روز کاری پس از تهیه اسناد لازم، یک شرکت در بلغارستان ایجاد کنید. ثبت شرکت و به طور کلی سرمایه گذاری در بلغارستان نسبت به اکثر کشورهای دنیا بسیار آسان می باشد.

فرصت های سرمایه گذاری در بلغارستان

پس از شروع همه ‌گیری در سال 2020 و افزایش آن در سال 2021، 12 ماه گذشته فعالیت‌ های مجدد بازار را در تلاش برای جبران کندی قبلی به همراه داشته است. بخش خرده فروشی، ساخت و ساز و بخش فناوری اطلاعات توانستند از رکود جلوگیری کنند و جایگاه خود را به عنوان صنایعی که کمترین آسیب را از این بیماری همه گیر کرده اند حفظ کنند. بر اساس گزارش شهر صوفیه توسط JLL با حمایت IPC Partners Bulgaria و Avalant، بازار سرمایه گذاری در بلغارستان برای نیمه دوم سال 2022 از نظر حجم 2 برابر بیشتر از نیمه اول 2022 فعالیت داشته است. سرمایه‌ گذاران خارجی با توجه به فرصت‌ های محدود، محتاط ‌تر هستند تا برای تخلیه نقدینگی خود اقدام کنند.

همه گیری کووید-19 تغییراتی را در فعالیت های اقتصادی ایجاد کرده و شدت و جهت سرمایه بین المللی را تغییر داده است. با وجود تغییرات، بلغارستان همچنان یک مقصد سرمایه گذاری جذاب باقی مانده است. مزایای این کشور مانند موقعیت جغرافیایی استراتژیک، ثبات اقتصاد کلان، بازار کار قابل دسترس با پرسنل واجد شرایط در بسیاری از صنایع پیشرو و سیاست های مالیاتی مطلوب بدون تغییر باقی مانده است. در سال 2024-2025 در بخش های مهمی نیاز به سرمایه گذاری در بلغارستان وجود دارد. علیرغم تأثیر اجتماعی و اقتصادی درگیری روسیه و اوکراین، بازار مسکونی انعطاف پذیری و رشد قیمت خانه های نوساز را نشان داد. با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی تورم بالا، بحران انرژی و تداوم درگیری روسیه و اوکراین، نتایج بازار فروش مسکن جدید در نیمه دوم سال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده یاری شما در روند سرمایه گذاری در بهترین کشورهای دنیا می باشند.

سوالات متداول در باب سرمایه گذاری در بلغارستان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب سرمایه گذاری در بلغارستان می باشیم:

  • چرا باید در بلغارستان سرمایه گذاری کنیم؟ از مهمترین دلایل سرمایه گذاری در بلغارستان می توان به موقعیت جغرافیایی عالی، گردشگری شکوفا و زیر ساخت های عالی در زمینه حمل و نقل اشاره کرد. علاوه بر این بلغارستان کشوری است که به دلیل فرصت های تجاری که ارائه می دهد، همواره مورد قدردانی قرار می گیرد.
  • آیا با سرمایه گذاری در بلغارستان می توان تابعیت این کشور را دریافت کنم؟ بله متقاضیان از هر ملیتی در ازای سرمایه گذاری امن و نقدی 950000BGN (لو بلغارستان) می توانند تابعیت و پاسپورت بلغارستان را دریافت کنند. همچنین باید این سرمایه گذاری را به مدت 5 سال حفظ کنید.
  • مدت زمان دریافت اقامت بلغارستان از طریق سرمایه گذاری چقدر است؟ میانگین مدت این مرحله از زمان درخواست 5 تا 6 ماه است. در این مدت اسناد توسط آژانس سرمایه گذاری بلغارستان بررسی می شود.
5/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه برای “بهترین روش سرمایه گذاری در بلغارستان در سال 2024

  1. هدیه گفت:

    مرسی که مطالب تون به روز و جدید بود برای سال جدید هم صحبت کردید. در مورد این مقاله سوال دارم میشه با ویزای سرمایه گذاری در بلغارستان برای خانواده هم ویزا گرفت و یا از طریقی بشه براشون اقامت گرفت؟ اگر سرمایه گذاری با شکست مواجه شه ویزا باطل میشه؟

    1. صادقی گفت:

      سلام خدمت شما. بله سرمایه گذاری در بلغارستان میشه برای خانواده هم اقامت بلغارستان رو گرفت. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *