مهاجرت سرمایه گذاری و ثبت شرکت در اسلواکی

خرید ملک در اسلواکی

خرید ملک در اسلواکی

اگر به فکر خرید ملک در اسلواکی به صورت قانونی هستید، حتما باید با شرایط آن، تغییرات قیمت و روند آشنا باشید. در این نوشتار به بررسی این مبحث پرداخته می گردد. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی مهمترین موضوعات مرتبط با خرید ملک یا خانه در این کشور می پردازند.

این موضوعات عبارتند از:

  • شرایط خرید ملک در کشور اسلواکی
  • تغییرات قیمت خرید ملک در کشور اسلواکی
  • روند خرید ملک در کشور اسلواکی
  • هزینه های خرید ملک در کشور اسلواکی

پس ما را تا بخش آخر این نوشتار همراهی کنید تا درباره تمامی موضوعات ذکر شده اطلاعات کافی کسب کنید.

شهرهای برتر اسلواکی برای زندگی و خرید ملک

براتیسلاوا پایتخت اسلواکی است و بی دلیل نیست که بسیاری آن را به عنوان زیبایی روی دانوب می شناسند. این شهر در جنوب غربی اسلواکی قرار دارد و توسط رود دانوب تقسیم شده و در پای کارپات های کوچک قرار دارد. براتیسلاوا به دلیل موقعیت عالی خود در رود دانوب، از قرن نهم میلادی منطقه ای با تراکم جمعیت بالا در این منطقه بوده است. امروزه بسیاری از بناهای تاریخی هنوز گواه اهمیت تاریخی آن هستند. به ویژه قلعه براتیسلاوا ، که نشان شهر را زینت می دهد، و دیوارهای آن که بر فراز شهر قرار دارند، منظره ای است که ما قویاً آن را توصیه می کنیم. نمایشگاه در قلعه نه تنها به شما درک بهتری از تاریخ قلعه می دهد. شما همچنین از آنجا منظره ای خیره کننده از شهر قدیمی دارید.

کوشیتس دومین شهر بزرگ اسلواکی است و موقعیت آن بر روی رودخانه هورناد به ویژه تجارت، تجارت، فرهنگ و آموزش در منطقه را تحریک کرد. بنابراین تعجب آور نیست که کوشیتس مدت طولانی یکی از مهم ترین شهرهای اسلواکی بوده و تا به امروز به این شهرت ادامه می دهد. برای همه کسانی که سرعت کمی کندتر را دوست دارند، شهر معدنی سابق Banská Štiavnica مکان مناسبی است. به دلیل قرار گرفتن آن در بخش مرکزی کوه‌های اشتیاونیکا و ذخایر غنی سنگ نقره، بی دلیل نیست که این شهر برای قرن‌ها به عنوان شهر نقره شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید از زیبایی‌های کوشیته لذت ببرید، فقط باید به مرکز شهر تاریخی و میدان اصلی آن سفر کنید. این نقطه کانونی Košice را تشکیل می دهد و توسط ساختمان های تاریخی متعدد احاطه شده است که کاملاً با منطقه عابر پیاده شلوغ و مدرن ترکیب می شود.

شرایط خرید ملک در اسلواکی

هیچ محدودیت قانونی برای خرید ملک در این کشور در مورد شهروندان و متقاضیان کشورهای خارجی وجود ندارد. با ورود اسلواکی به اتحادیه اروپا در سال 2004، محدودیت در مالکیت خارجی ملک در این کشور برداشته شده است، به جزء زمین های کشاورزی و جنگلی. خانه ها و آپارتمان ها از سوئیت ها (معمولا با یک اتاق پذیرایی کوچک، یک اتاق تک نفره و آشپزخانه) گرفته تا آپارتمان های چند خوابه و پنت هاوس، توسط مهاجران و شهروندان کشورهای خارجی در این کشور قابل خرید و مالکیت هستند. شرایط، قوانین و هزینه های خرید ملک در این کشور رابطه مستقیم با نوع ملک، محل، امکانات و اتاق ها بستگی دارد. هزینه های خرید ملک و قیمت خرید ملک در این کشور بسیار مناسب می باشد.

آشنایی با بازار املاک و مستغلات اسلواکی

بازار املاک و مستغلات اسلواکی در ماه مه 2014 کاملاً آزاد شد، زمانی که دوره انتقال مذاکرات بین اسلواکی و اتحادیه اروپا پایان یافت (قانون اروپا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ملزم است که خرید و املاک و مستغلات توسط اتباع سایر کشورهای عضو را محدود نکنند، اما در زمان عضویت در اتحادیه اروپا مذاکرات جمهوری اسلواکی از این قاعده معافیت موقت در مورد زمین های کشاورزی و جنگلی مذاکره کرده است). به طور کلی، شهروندان اسلواکی، شرکت های اسلواکی (همچنین با صاحبان خارجی)، شهروندان خارجی و شرکت های خارجی مجاز به خرید و فروش املاک و مستغلات و سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در اسلواکی هستند، اما این امر دارای شرایط خاصی می باشد.

این شرایط عبارتند از:

  • پس از پایان دوره انتقالی فوق الذکر (مه 2014)، از ژوئن (June) سال 2014، مجموعه جدیدی از قوانین برای به دست آوردن یک زمین کشاورزی که برای هر خریدار صرف نظر از محل اقامت یا صندلی شرکت ها اعمال می شود، مؤثر است.
  • هیچ قانون جدیدی با توجه به انتقال دهنده جنگل ها وضع نشده است. بنابراین، اتباع و شرکت های خارجی قادر به دستیابی مستقیم جنگل ها در اسلواکی هستند.

تغییرات قیمت خانه در کشور اسلواکی

برای زندگی در اسلواکی، بهتر است با تغییرات قیمت خانه در این کشور آشنا باشید. قیمت خانه در این کشور همچنان به شدت رو به افزایش است و تقاضای آن با نرخ پایین بهره و رشد اقتصادی قوی افزایش می یابد. در منطقه براتیسلاوا، که گرانترین خانه های اسلواکی در آن قرار دارند، قیمت ملک مسکونی با 5.55% افزایش به 2053€ (یورو) در هر متر مربع رسید. به جزء کوشیتسه، قیمت ملک در سایر کشور اسلواکی نیز افزایش یافت.

افزایش قیمت املاک در مناطق مختلف اسلواکی به صورت زیر است.

  • قیمت خانه در نیترا در حدود 6% رشد داشته و به 878€ (یورو) در هر متر مربع رسیده است که پیشرفت چشمگیر رشد 7.3% را نسبت به سال گذشته تجربه کرد.
  • در ترنچین، قیمت خانه با 49% افزایش به 895€ (یورو) در هر متر مربع رسید که نسبت به سال قبل 6.4% افزایش داشته است.
  • در ژیلینا، قیمت خانه با رشد 46% به 1046€ (یورو) در هر متر مربع افزایش یافت.
  • در پرشوف، قیمت با رشد 71% €977 (یورو) در هر متر مربع رسید.
  • در ترناوا، قیمت خانه با 4% افزایش به 1212€ در هر متر مربع رسید.
  • در بانسکا بیستریتسا، قیمت خانه با رشد 55% به 809€ (یورو) در هر متر مربع افزایش یافته است.
  • در کوشیتسه، قیمت خانه با 54% کاهش به 1.035€ (یورو) در هر متر مربع رسید.

قیمت خانه در اسلواکی در سال 2022 نسبت به سال قبل 5.66% افزایش داشته است. در جدول زیر به تغییرات قیمت ملک در اسلواکی در سال 2022 اشاره شده است. این قیمت ها عبارتند از:

تاریخ در سال 2022تغییرات قیمت خرید ملک در اسلواکی به (%) درصد
3 ماه اول سال5.04
3 ماه دوم سال3.74
3 ماه سوم سال6.67
3 ماه چهارم سال3.34

روند خرید ملک در اسلواکی

قبل از مهاجرت به اسلواکی برای خرید ملک، متقاضیان حتما باید از روند خرید ملک در کشور اسلواکی مطلع باشند. پس از انتخاب یک ملک، پیش بینی می شود که خریدار 10% از قیمت خرید را به عنوان سپرده برای تأمین امنیت ملک پرداخت کند و مراحل قانونی را آغاز کند. در این زمان، قرارداد پیش خرید بین طرفین امضاء می شود. در صورتی که خریدار پس از سپرده گذاری نظر خود را تغییر داده باشد، وی مسئولیت پرداخت هزینه های انجام شده توسط نماینده را بر عهده دارد. این کار با کسر هزینه های انجام شده توسط نماینده از واریز انجام می شود و مانده آن به خریدار بازپرداخت می شود. در صورتی که فروشنده نظر خود را تغییر داده باشد، وی مسئولیت پرداخت هزینه های انجام شده توسط نماینده را دارد و واریز به طور کامل به خریدار بازگردانده می شود.

مرحله بعدی روند تهیه گزارش ملک توسط یک نقشه بردار است که پس از آن نسخه ای را به وکیل ارائه می کند تا این شخص بتواند قرارداد نهایی را تهیه کند. سپس این قرارداد توسط هر 2 طرف به امضاء رسیده و خریدار اکنون مانده هزینه خرید ملک را به فروشنده می پردازد. ثبت کاداستر (The Cadastral Register) صاحب جدید ملک را معرفی (ثبت) می کند و تمام مشخصات ملک را نیز ثبت می کند. در حال حاضر، تمام افرادی که قصد فروش ملک خود در کشور اسلواکی را دارند، باید به همه آژانس های املاک و مستغلات اسلواکی کاغذ کاداستر ارائه دهند تا وضعیت ملک خود را برای فروش آن مشخص کنند. مراجعه دفتر اسناد رسمی قبل از ثبت ملک (Cadastral) لازم نیست. اما معمولا برای انجام امضاهای انتقال ملک و تأیید موافقتنامه های قانونی مراجعه یک دفتر اسناد رسمی عمومی یا محلی الزامی می باشد.

هزینه های خرید ملک در اسلواکی

دلایل سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در اسلواکی

اولا، سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در اسلواکی فرصتی است که به سرمایه گذاران خارجی اجازه می دهد جزئی از یک فرهنگ، تاریخ و سنت جدید باشند. خرید املاک و مستغلات در کشوری که افراد می خواهند وقت زیادی را در آن بگذرانند، به آنها امکان می دهد نه تنها در اوقات فراغت از زیبایی و جاذبه های مختلف آن لذت ببرند، بلکه همچنین می توانند در این کشور با مردم، زبان و ویژگی های فرهنگی مختلف نیز آشنا شوند. اگر به نقشه نگاهی بیندازید، می توانید بلافاصله متوجه شوید که اسلواکی در وسط اروپا قرار دارد و این کشور به قلب اروپا معروف است. این کشور با پنج کشور اتریش، مجارستان، جمهوری چک، لهستان و اوکراین مرز مشترک دار و این یک فرصت عالی است که افراد بتوانند به سرعت و به راحتی و از همه جهات به سراسر اروپا سفر کنند.

مهمترین دلایل سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در اسلواکی عبارتند از:

دلایلتوضیحات
حضور اسلواکی در اتحادیه اروپاحضور اسلواکی در اتحادیه اروپا موجب ثبات اقتصادی و سیاسی این کشور شده است.
موقعیت استراتژیک اسلواکی در قلب قاره اروپااسلواکی در مرکز اروپا و در همسایگی 5 کشور اروپایی واقع شده است.
سریعترین نرخ رشد GDP در اروپای مرکزیرشد GDP اسلواکی بیش از 8% بوده است.
اسلواکی، یک کشور زیبااین کشور جاذبه های گردشگری زیادی دارد. (رونق صنعت گردشگری)
محیط سرمایه گذاری محبوباسلواکی با اصلاحات مختلف موجب جذب سرمایه گذاران خارجی زیادی شده است.

هزینه های خرید ملک در اسلواکی

خرید ملک در اسلواکی یکی از راه های کسب اقامت اسلواکی می باشد که با هزینه های مختلفی همراه است.

هزینه های معاملات رفت و برگشت خرید ملک در اسلواکی عبارتند از:

  • هزینه های خرید و فروش مجدد یک ملک
  • حق الزحمه وکلا
  • هزینه اسناد رسمی
  • هزینه ثبت نام
  • مالیات
  • کارگزاران
  • و غیره

کمیسیون نمایندگی املاک و مستغلات از 3% الی 6% است که به قیمت ملک بستگی دارد. علاوه بر این، نرخ استاندارد مالیات بر ارزش افزوده 20% است. شایان ذکر است که در کشور اسلواکی، انتقال املاک و مستغلات بدون مالیات بر ارزش افزوده است، به استثنای نقل و انتقالات انجام شده طی 5 سال از اتمام رسمی ساخت و ساز ملک. همچنین واگذاری زمین به جزء زمین های ساختمانی مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی شوند. در سایر مقالات موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به شرایط، قوانین و روند خرید ملک در اکثر کشورهای خارجی اشاره شده است که می توانید با مراجعه به آنها اطلاعات خود را در این زمینه ارتقا دهید.

سوالات متداول در باب خرید ملک در اسلواکی

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات شما در این باب می باشیم:

  • شهرهای برتر اسلواکی برای زندگی و خرید ملک کدام اند؟ براتیسلاوا پایتخت اسلواکی و کوشیتس
  • تغییرات قیمت خانه در کشور اسلواکی چگونه است؟ قیمت خانه در این کشور همچنان به شدت رو به افزایش است و تقاضای آن با نرخ پایین بهره و رشد اقتصادی قوی افزایش می یابد. در منطقه براتیسلاوا، که گرانترین خانه های اسلواکی در آن قرار دارند، قیمت ملک مسکونی با 5.55% افزایش به 2053€ (یورو) در هر متر مربع رسید. به جزء کوشیتسه، قیمت ملک در سایر کشور اسلواکی نیز افزایش یافت.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *