مهاجرت به کشور سوئد

شرایط مهاجرت به سوئد

شرایط مهاجرت به سوئد

شرایط مهاجرت به سوئد برای شهروندان اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا با توجه به روش انتخابی متغیر می باشد. سوئد کشوری نسبتاً سرد است که در غرب قاره­ اروپا و در همسایگی کشور فنلاند قرار دارد. زبان رسمی مردم این کشور سوئدی است و افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند. بهتر است از مهارت زبان سوئدی برخوردار باشند. البته اکثر مردم این کشور از مهارت زبان انگلیسی برخوردار می­ باشند.

با توجه به نرخ پائین بیکاری در سوئد این کشور مقصد مهاجرت کاری بسیاری از افراد در سراسر جهان می ­باشد. دانشجویانی که با هدف ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت می­ نمایند. از این رو امکان انجام کار ضمن تحصیل در سوئد را دارند. بسیاری از دانشجویان از طریق کارهای دانشجویی سعی در تأمین هزینه های تحصیل و زندگی خود را دارند.

اینفوگرافیک مهاجرت به سوئد

بررسی روش های مهاجرت به سوئد

راه های مختلفی برای مهاجرت به این کشور وجود دارد. افراد با استفاده از این روش ها امکان اخذ اقامت دائم این کشور را دارند. افرادی که موفق به اخذ اقامت دائم می ­گردند براحتی می ­توانند به سایر کشورهای حوزه­ شنگن بدون اخذ ویزا سفر نمایند. موارد زیر از جمله روش های مهاجرت به سوئد است:

  • مهاجرت کاری به سوئد
  • مهاجرت تحصیلی به سوئد
  • مهاجرت از طریق سرمایه گذاری
  • مهاجرت از طریق پناهندگی
  • مهاجرت از طریق تولد
  • مهاجرت از طریق ازدواج

مزایای مهاجرت به سوئد

سوئد یکی از اعضاء معاهده شنگن است. افرادی که با اخذ ویزای این کشور به قاره اروپا سفر می­ نمایند، امکان تردد در سایر کشورهای شنگن را خواهند داشت. می­ توان گفت یکی از مهم ترین مزایای اخذ ویزای سوئد سفر به دیگر کشورهای اروپایی است. زیرا از این طریق افراد با شرایط کاری و تحصیلی دیگر کشورها نیز آشنا شده اند. امکان مهاجرت به دیگر کشورها را نیز خواهد داشت. پروسه یافتن کار و اخذ ویزای کاری سوئد نسبتاً دشوار است. زیرا متقاضیان انجام کار در سوئد می ­باید ابتدا به جستجوی کار و کارفرمایی جهت اخذ دعوتنامه کاری بپردازند. البته کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با تجربه ای که در این زمینه دارند، راه های تسهیل مهاجرت کاری به سوئد را معرفی می­ نمایند.

مهاجرت به سوئد

شرایط مهاجرت به این کشور در هر یک از روش ها با یکدیگر متفاوت است. بدین معنا که روش های مختلفی برای مهاجرت به سوئد وجود دارد که افراد با توجه به اهداف مهاجرت خود بایستی دارای شرایط جداگانه ای باشند. از جمله راه های مهاجرت به سوئد عبارتند از:

  • کار در سوئد
  • مهاجرت تحصیلی به سوئد
  • سرمایه گذاری در کشور سوئد
  • پناهندگی در کشور سوئد
  • مهاجرت از طریق تولد
  • مهاجرت از طریق ازدواج

در تمامی روش های ذکر شده افراد امکان دریافت اقامت دائم این کشور ار خواهند داشت که شرایط خاصی را می­ طلبد. در ادامه شرایط مهاجرت به سوئد از طریق هر یک از روش های فوق را بررسی خواهیم نمود.

قوانین مهاجرت به کشور سوئد

از تعادل بین کار و زندگی گرفته تا درآمد و ثروت، سوئد در تمام 11 بعد «زندگی بهتر» OECD بالاتر از میانگین قرار دارد. جدای از رویکرد این کشور برای مقابله با ویروس کرونا، گفتگوهای فراحزبی در مورد اصلاح سیاست مهاجرت سوئد در سر فصل اخبار در طول سال بوده است. قوانین موقتی پس از بحران پناهندگان اروپا در سال 2016 وضع شد. همه طرف ‌ها توافق دارند که یک راه ‌حل دائمی لازم است، حتی اگر در مورد ظاهر راه حل توافق نداشته باشند. اگر به دنبال مهاجرت به سوئد برای کار هستید، قوانین نسبتاً ساده هستند. اگر اهل اروپا هستید، مشکلی نیست. اگر نه، شما به یک پیشنهاد شغلی ثابت نیاز دارید. اداره مهاجرت سوئد (Migrationsverket) به سفارش پارلمان و دولت، درخواست های افرادی را که به دنبال زندگی در سوئد هستند، بررسی می کند.

برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا، روند مهاجرت دشوارتر است. مگر اینکه قصد تحصیل داشته باشید (که برای آن یک مجوز جداگانه اعمال می شود)، باید برای مجوز کار اقدام کنید. این کار تنها زمانی قابل انجام است که یک پیشنهاد شغلی ثابت در دست داشته باشید. این به آن سادگی که به نظر می رسد نیست، زیرا شرکت های سوئدی باید ابتدا موقعیت خود را در سوئد و اتحادیه اروپا ارائه دهند. امکان درخواست مجوز خوداشتغالی به عنوان یک شهروند غیر اتحادیه اروپا وجود دارد، اما شرایط سختگیرانه است. شما باید به منابع مالی قابل توجهی دسترسی داشته باشید.

بررسی شرایط مهاجرت به سوئد

اگر شما مقیم غیر اتحادیه اروپا هستید که به سوئد مهاجرت می کنید، درخواست برای حق زندگی و کار در سوئد کمی پیچیده تر است. شما باید از طریق Migrationsverket (آژانس ویزا و ثبت مدنی سوئد) برای اقامت دائم اقدام کنید. معیارهای مختلفی برای درخواست اقامت دائم وجود دارد. Migrationsverket آژانس مهاجرت سوئد است. این آژانسی است که از افرادی که مایل به زندگی، کار، تحصیل و بازدید از سوئد هستند درخواست دریافت می کند. این آژانس خود را به 6 بخش مختلف تقسیم کرده است:

  • آمدن به سوئد
  • اقامت در سوئد
  • تبدیل شدن به یک شهروند سوئدی
  • نیاز به محافظت
  • بازگشت به سوئد
  • اقامت و پشتیبانی

اقامت در سوئد به صورت “دائمی” به معنای بیش از 5 سال است. اگر احتمال دارد تا 5 سال در سوئد بمانید، به عنوان یک فرآیند برای اقامت دائم اقدام کنید. این درخواست برای شهروندی سوئد شما را در آینده بسیار آسان تر می کند راه های مهاجرت به سوئد در ادامه مقاله بیان شده است.

اگر از خارج از کشور به سوئد نقل مکان کنید و قصد دارید 1 سال یا بیشتر در اینجا زندگی کنید، معمولاً باید در ثبت نام جمعیت سوئد ثبت نام کنید. این بدان معناست که شما به عنوان مقیم سوئد ثبت نام خواهید کرد. اداره مالیات سوئد جزئیاتی مانند نام، آدرس، تاریخ تولد و وضعیت مدنی شما را ثبت خواهد کرد. هنگامی که شما به عنوان مقیم سوئد ثبت نام کردید، یک شماره هویت شخصی سوئدی به شما داده می شود. اداره مالیات سوئد تصمیم می گیرد که آیا شرایط ثبت نام را دارید یا خیر.

تعداد مهاجرین این کشور که از هر یک از روش های مهاجرتی قانونی استفاده کرده اند در نمودار زیر شرح داده شده است:

میانگین تعداد مهاجرین به سوئد

شرایط مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل

اکثر افراد برای تحصیل در دانشگاه های سوئد به این کشور مهاجرت می­ نمایند. کمتر دیده شده است که والدین برای تحصیل فرزندان در مدارس سوئد اقدام به اخذ ویزای تحصیلی سوئد بنمایند. اکثر دانشگاه های سوئد از اعتبار بالایی در میان کشورهای مختلف برخوردار هستند. تحصیل در دانشگاه های سوئد برخلاف مدارس این کشور رایگان نیست. دانشجویان بین المللی هزینه های بیشتری نسبت به دانشجویان اروپایی می­ باید پرداخت نمایند. علاوه بر این تحصیل در دانشگاه های سوئد به 2 زبان انگلیسی و سوئدی ارائه داده می­ شود. ادامه تحصیل به هریک از زبان های فوق منجر به پرداخت هزینه های متفاوتی می ­شود.

مقطع تحصیلیطول دورهمدرک زبان مورد نیازمیزان ساعات کاری
کارشناسی4 سالآیلتس 610 ساعت در هفته
کارشناسی ارشد2 سالآیلتس 6.520 ساعت در هفته
دکترا2 الی 3 سالایلتس 730 ساعت در هفته

 

شرایط مهاجرت به سوئد از طریق کار

یکی از مهمترین شرایط مهاجرت به سوئد از طریق کار برخورداری از مهارت زبان سوئدی است. همانطور که در مقدمه اشاره نمودیم نرخ بیکاری در سوئد پایین و در حدود 6% است. افراد با فرصت های شغلی مختلفی در این کشور روبرو هستند. این کشور با مشاغلی همچون مهندسی ای تی، مدیریت و مهندسی کامپیوتر با کمبود نیرو مواجه است. افرادی که دارای تخصص و مهارت های فوق هستند. جهت کار در این کشور ابتدا ویزای کار سوئد را دریافت نمائید.

از فرصت های شغلی بیشتری برخوردارند. اما اخذ ویزای کاری با ارائه یک پیشنهاد کاری همراه است. اخذ این پیشنهاد شغلی نسبتاً دشوار است. زیرا کارفرمایان سوئدی در صورتی اجازه ارسال دعوت نامه شغلی به متخصصین خارجی را دارند، که نتوانند طی مدت 6 ماه نیروی مورد نیاز خود را از این کشور و یا دیگر کشورهای اروپایی بیابند. از همین رو این پروسه اخذ پیشنهاد کاری زمانبر است.

شرایط مهاجرت به سوئد از طریق سرمایه گذاری

شرایط سرمایه گذاری در سوئد بگونه ای است که سرمایه گذار می ­باید دارای حداقل 150000$ (دلار) سرمایه اولیه باشد. از همین رو افرادی که با چنین سرمایه ای در این کشور سرمایه گذاری می­ نمایند، براحتی می­ توانند اقامت دائم سوئد را اخذ نمایند. متقاضی سرمایه گذاری در این کشور می باید دارای طرح تجاری و یا ایده ای تجاری که موجب سودآوری برای این کشور باشد ارائه نماید.

اداره بازرگانی پس از بررسی تمامی مدارک و شرایط افراد اجازه سرمایه گذاری به متقاضیان را خواهد داد. سرمایه گذاری در این بدین گونه است که فرد می­ تواند بدون حضور در سوئد و تنها انتقال سرمایه­ خود به این کشور نسبت به سرمایه گذاری در سوئد اقدام نماید. از این طریق امکان دریافت اقامت دائم این کشور را خواهد داشت. در روش دوم که حضور شخص در سوئد الزامی است. فرد به ثبت شرکت و یا استارتاپی که موجب رشد اقتصادی در سوئد می­ گردد خواهد پرداخت. در این روش نیز فرد پس از چند سال زندگی و موفق بودن در کسب و کار خود امکان دریافت اقامت دائم سوئد را خواهد داشت.

شرایط مهاجرت به سوئد از طریق سرمایه گذاری

پناهندگی در سوئد

پناهندگی در سوئد یکی از طرق مهاجرت و اخذ تابعیت و اقامت می باشد. همان طور که می دانید به دلیل عدم اطلاعات کافی در باب مهاجرت توانسته است متقاضیانی انگشت شماری را به خود اختصاص دهد. متقاضیانی که در سوئد در خواست پناهندگی می نمایند مشمول قوانین کنواسیون پناهدگان سازمان ملل متحد، مقررات عمومی اتحادیه اروپا و سوئد می شوند. تمامی درخواست های پناهندگی به طور جداگانه در سوئد مورد بررسی قرار می گرند که در صورتی که پناهنده سیاسی باشید مجوز سکونت در سوئد به متقاضی پناهندگی ارائه می گردد.

اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج و تولد

تابعیت از طریق تولد جزء یکی از اصلی ترین تابعیت ها محسوب می گردد. در خصوص اخذ تابعیت و اقامت و تولد فرزندان می توان گفت که این قانون صرفا در 30 کشور جهان انجام پذیر می باشد. ایالات متحده آمریکا و کانادا جزء کشورهای توسعه یافته ای می باشند که از قانون خاک پیروی می نماید. توجه ویژه ای را خود در خصوص اخذ اقامت از طریق تولد فرزندان به خود اختصاص داده است. کشورهایی نظیر استرالیا، آلمان، جمهوری دومینیکن، ایران، ایرلند، نیوزلند، آفریقای جنوبی، تایلند، بریتانیا، بارادوس و باربودا جزء کشورهایی می باشند که از قانون اصل خاک اصلاح شده بهرمند شده اند.

ازدواج از دیگر راه های مهاجرتی به سوئد است که با شرایطی همراه می­ باشد. دولت سوئد برای ازدواج زوجین در این کشور قوانینی را تعیین نموده است. تمامی افراد برای ازدواج می­ باید دارای شرایط زیر باشند:

  • زوجین باید به سن قانونی 18 سال رسیده باشند.
  • تبعه­ خارجی دارای اقامت قانونی سوئد باشد.
  • همسر باید توانایی پرداخت هزینه های زندگی مشترک در سوئد را داشته باشد.

علاوه بر این برای ثبت ازدواج در سوئد زوجین می­ باید مدارکی را که دال بر واقعی بودن ازدواج را ارائه نمایند. همچنین زوجین می­ باید به هنگام ازدواج مجرد باشند. در صورتیکه قبلاً ازدواج نموده باشند، مدارک طلاق و یا فوت همسر قبلی خود را ارائه نمایند. دوستان عزیز برای مهاجرت به سوئد از طریق هر یک از روش های فوق می ­توانند با کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نموده است. از مشاوره های و راهنمائی های این مجموعه بهره ­مند گردند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *