مهاجرت تحصیلی قطر

رشته ژنتیک در قطر

رشته ژنتیک در قطر

با پیشرفت قطر رشته های مختلف وارد دانشگاه های این کشور شده اند. رشته ژنتیک در قطر نیز در دانشگاه معتبر نظیر دانشگاه قطر ارائه می شود. قطر در دهه های اخیر با داشتن ذخایر نفتی سرمایه زیادی به دست آورده و اقتصاد آن بسیار پیشرفت کرده است. قطر در رقابت با سایر کشورهای عربی دست به توسعه نظام آموزش و پرورش خود زده است. علاقه مندان به رشته ژنتیک می توانند در دانشگاه این کشور تحصیل کنند و مدرک معتبر را بدست آوند. همچنین علاقه مندان به کار در این رشته می توانند در بیمارستان ها و مراکز مختلف مربوط به رشته ژنتیک کار کنند. جهت دریافت ویزای تحصیلی یا کاری و یا سایر ویزاها می توانید با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشورت کنید.

توسعه رشته ژنتیک در قطر

قطر یک کشور مستقل خاورمیانه است که در سواحل شمال شرقی شبه جزیره عربستان واقع شده است. قطر از جنوب با عربستان سعودی همسایه است و مرزهای دریایی مشترک با بحرین، ایران و امارات متحده عربی دارد. مساحت کل قطر حدود 11500 کیلومتر مربع است و تقریباً 2.7 میلیون نفر جمعیت دارد که بیشتر آنها در پایتخت دوحه و اطراف آن زندگی می کنند. قطر تاریخی غنی و جذاب دارد و تقریباً 50000 سال توسط انسان ها اشغال شده است. بسیاری از جمعیت های مختلف در این منطقه سکونت داشته اند، زیرا موقعیت آن منجر به هجوم قبایل عرب از مناطق اطراف آن، به ویژه کویر نجد به غرب شد. اسلام در قطر فعلی از قرن هفتم میلادی شروع به شکوفایی کرد و این منطقه از اهمیت گسترش اسلام برخوردار بود.

امپراتوری پرتغال در اوایل قرن شانزدهم کنترل منطقه را در دست گرفت، اما به زودی توسط امپراتوری عثمانی که متعاقباً برای چند صد سال بر قطر حکومت کرد، سرنگون شد. قطر در سال 1916 به استعماری انگلیس تبدیل شد و در 3 سپتامبر 1971 استقلال را اعلام کرد. در حال حاضر، قطر کشوری بسیار پیشرفته و تأثیرگذار در منطقه است. توسعه اقتصادی آن باعث پیشرفت عمده در تمام بخش های کشور شده است. بخش مراقبت های بهداشتی در قطر با اعتبار بین المللی متعدد متمایز است، ارائه بالاترین استانداردهای مراقبت و ارائه خدمات پیشرفته به طور کلی و به طور مستقیم به عمل ژنتیک و ژنومیک در محیط های بالینی و تحقیقاتی مربوط می شود.

کار در رشته ژنتیک در قطر

با توجه به توسعه قطر و ایجاد مراکز بهداشتی و بیمارستان های مختلف در این کشور نیاز به متخصصین ژنتیک در ژنتیک پزشکی و بخش ها دیگر بیشتر شده است. افرادی که دارای تخصص در این زمینه هستند و تجربه کاری خوبی دارند می توانند در کشور قطر کار کنند. البته تایید مدرک تحصیلی و تجربه کاری در این زمینه نیاز هست. همچنین تسلط به زبان عربی و انگلیسی امتیازی مهم شمرده می شود. با داشتن ویزا کار در قطر می توانید در کشور قطر مجوز اقامت و کار در رشته ژنتیک را بدست آورید. طبق تحقیقات انجام شده متوسط حقوق ماهیانه کار در قطر برای یک متخصص رشته ژنتیک در قطر حدود 24100QAR (ريال قطر) است. این در حالی است یک متخصص رشته ژنتیک در قطر ماهیانه حداقل 11300QAR (ريال قطر) و حداکثر 38100QAR (ريال قطر) حقوق دریافت می کند.

در نمودار زیر می توانید میزان حقوق برخی از مشاغل رشته ژنتیک در کشور قطر را مشاهده کنید:

حقوق ماهانه مشاغل رشته ژنتیک در قطر تحصیل رشته ژنتیک در قطر

جهت تحصیل در قطر در رشته ژنتیک می توانید از معتبرترین دانشگاه در این کشور یعنی دانشگاه قطر پذیرش بگیرید. رشته ژنتیک به عنوان رشته ای خاص در دانشکده زیست شناسی و بیولوژی این کشور ارائه می شود. زبان تحصیل در این کشور عربی و در مقاطع تحصیلات تکمیلی به 2 زبان عربی و انگلیسی است. توجه داشته باشید که برنامه ژنتیک محدود است و ظرفیت برای پذیرش نیز کم است. دانشجویان با داشتن رزومه قوی تحصیلی و مدارک معتبر می توانند در این کشور پذیرش بگیرند.

در جدول زیر می توانید موسسات معتبر قطر جهت تحصیل رشته ژنتیک در این کشور را ببینید:

شهرنام موسسه
دوحهدانشگاه قطر

تحصیل رشته ژنتیک در دانشگاه قطر

گروه علوم زیست پزشکی دانشگاه قطر در سال 1984 تاسیس شد و با هدف همکاری مراکز بهداشتی درمانی در قطر تاسیس شد تا نیروی کار لازم را برای آزمایشگاه های تشخیصی آماده کند و شغل های حرفه ای در آزمایشگاه های بالینی یا ادامه تحصیلات تکمیلی را برای دانشجویان فراهم کند. این بخش علاوه بر برنامه درسی ساختاری، بر یادگیری مستقل و توسعه مهارت های حرفه ای از طریق یادگیری پویا در کلاس، جلسات آزمایشگاهی عملی، سمینارها، یک پروژه تحقیقاتی و کارآموزی بالینی تأکید دارد. این گروه مسیر شغلی را برای فارغ التحصیلان فراهم می کند تا دانش، مهارت ها و شایستگی های خود را در آزمایشگاه ها و تحقیقات بالینی به کار گیرند.

دانشجویان پذیرفته شده در کارشناسی ارشد مشاوره ژنتیک در دانشگاه قطر از طریق دوره ها، تحقیقات، سمینارها و مکان های بالینی یاد می گیرند تا دانش و مهارت خود را در عمل در زمینه مشاوره ژنتیک افزایش دهند. فارغ التحصیلان قادر خواهند بود خود را مطابق با اصول و ارزش های اخلاقی، حقوقی و تخصصی این حرفه رفتار کنند. این برنامه شامل 46 ساعت اعتبار خواهد بود، به دانشجویان دختر و پسر ارائه خواهد شد و زبان تدریس برای همه دوره ها انگلیسی خواهد بود. برنامه کارشناسی ارشد در مشاوره ژنتیک یک برنامه 2 ساله تمام وقت است که مدرک حرفه ای در علوم مشاوره ژنتیک را اعطا می کند.

تحصیل رشته ژنتیک در دانشگاه قطر

استراتژی ملی سلامت در قطر

استراتژی ملی سلامت قطر (NHS) 2011-2022 توسط شیخ ناصر در آوریل 2011 راه اندازی شد. NHS از 2 مرحله تشکیل شده است:

  • سرمایه گذاری در امکانات جدید بهداشتی، خدمات و زیرساخت های مراقبت های بهداشتی برای تأمین نیازهای جمعیت در حال رشد سریع کشور
  • استراتژی ملی بهداشت 2018-2023 برای دوره بعدی رشد تحت موضوع “سلامت ما آینده ما” ، که نشان دهنده تغییر تفکر با تمرکز بر 7 گروه اولویتی جمعیت است.

این استراتژی جدید 19 هدف ملی را تعیین کرده است که پیشرفت در آنها اندازه گیری خواهد شد، از جمله اهداف ویژه برای ارتقا فعالیت بدنی در نوجوانان، شروع برنامه های رفاهی در محل کار و دسترسی بهتر به خدمات بهداشت روان. این استراتژی برای اطمینان از یک سیستم یکپارچه برای مراقبت ها و خدمات بهداشتی با کیفیت بالا، بر 5 حوزه از سیستم بهداشت متمرکز است. اهداف آن تا سال 2023 شامل كاهش %5 میزان مرگ قابل اجتناب و كاهش 15% میزان بستری شدن در موارد مراقبت های اولیه قابل پیشگیری است. این یک رویکرد جدید و یکپارچه برای چالش ها و مراقبت های بهداشتی قطر را معرفی می کند. به طور کلی، هدف این است که تمرکز از بیماری ها در بین افراد به سلامت جمعیت و از مراقبت های حاد به مراقبت های اولیه در آینده تغییر یابد.

خدمات ژنتیک در قطر

خدمات مختلف مراقبت های بهداشتی از طریق کشور توسط ارائه دهندگان خصوصی و دولتی ارائه می شود، که بیشتر فعالیت های مراقبت های بهداشتی را سازمان می دهند. شرکت پزشکی حمد (HMC) اصلی ترین ارائه دهنده خدمات بهداشتی عمومی در کشور قطر است. شرکت پزشکی حمد (HMC) همچنین از سال 2002 ارائه دهنده اصلی خدمات ژنتیکی بالینی و متابولیکی برای جمعیت قطر بوده است. HMC شامل 10 بیمارستان (7 بیمارستان تخصصی و 3 بیمارستان عمومی) و همچنین خدمات آمبولانس، منزل و مراقبت های مسکونی است. بیمارستان های این شرکت در زیر معرفی شده اند:

سال تاسیسنام مرکز یا بیمارستان
1957بیمارستان رومیلا
1982بیمارستان عمومی حمد
1988بیمارستان زنان
2004مرکز ملی مراقبت و تحقیقات سرطان
2005بیمارستان الخور
2011بیمارستان قلب
2012بیمارستان کوبان؛ بیمارستان الوکره
2016مرکز بیماری های واگیر
2017مرکز تحقیقات و سلامت زنان مرکز مراقبت های ویژه موسسه توان بخشی قطر

با کسب اقامت از طریق کار در قطر می توانید در شغل مورد نظر خود کار کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع می توانید به مقالات ارائه شده در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *