مهاجرت تحصیلی آذربایجان

رشته پرستاری در آذربایجان

رشته پرستاری در آذربایجان

رشته پرستاری در آذربایجان از جمله مهارت هایی می باشد که با کمبود نیروی کار مواجه است. همین موضوع باعث افزایش درخواست مهاجرت شده است. این کشور در سال های اخیر سیستم بهداشتی خود را توسعه داده و بیمارستان ها و کلینیک های خود را بازسازی و یا مراکز جدید را افتتاح کرده است لذا این کشور نیاز به نیروی کار مشاغل پزشکی و رشته پرستاری دارد. آذربایجان یکی از کشورهای همسایه ایران می تواند مکان مناسبی برای کار رشته پرستاری در خارج باشد. میزان حقوق رشته پرستاری در آذربایجان مناسب است و یک پرستار از حمایت مالی مناسبی بهره مند می شود.

علاوه بر این نیز این کشور در حال آموزش و پرورش بیشتر رشته های پزشکی به ویژه رشته پرستاری است و دانشجویان با تحصیل رشته پرستاری در آذربایجان می توانند به راحتی وارد بازار کار این رشته شوند. جهت بررسی رشته پرستاری در آذربایجان و یا هر کشور دیگری می توانید بر روی مشاوره تخصصی کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت حساب کنید.

اطلاعات عمومی درباره آذربایجان

آذربایجان در ساحل غربی دریای خزر در جنوب کوه های قفقاز واقع شده و با ارمنستان، گرجستان، فدراسیون روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران همسایه است. آذربایجان به دو قسمت قلمرو اصلی آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان تقسیم شده است که توسط قلمرو ارمنستان جدا شده است. تقریبا نیمی از قلمرو آذربایجان کوهستانی است، اما در جنوب زمین های مسطحی وجود دارد که بسیاری از مناطق آن زیر سطح دریا هستند. این کشور دارای ثروت معدنی قابل توجهی از جمله ذخایر نفت و گاز است. در آغاز قرن بیستم، آذربایجان تقریبا نیمی از نفت جهان را تامین می کرد و نفت تا قرن بیست و یکم در اقتصاد کشور مهم باقی مانده است.

جمعیت آذربایجان در حال حاضر حدود 10 میلیون نفر است که نیمی از آنها در مناطق شهری زندگی می کنند. اکثریت مردم مسلمان هستند اما این کشور سکولار است و سایر ادیان مذهبی شامل ارتدکس روسیه و ارتدوکس ارمنستان است. زبان دولتی آذری است که از لحاظ زبانی به ترکی بسیار نزدیک است و همچنین روسی به عنوان میراث شوروی در این کشور بسیار صحبت می شود.

تاریخچه رشته پرستاری در آذربایجان

آذربایجان شبکه گسترده ای از امکانات بهداشتی را هم در بیمارستان و هم در بخش سرپایی به ارث برده است و ظرفیت مازاد آن حفظ شده است. با این حال، آذربایجان نیز از پذیرش بسیار کمی برخوردار است که ممکن است مشکلات دسترسی را نشان دهد. همراه با این و ظرفیت مازاد، میزان تختخواب بسیار کم است که از اواخر دهه 1990 در حدود 25% الی 30% نوسان داشته است. در سال های اخیر، دولت شروع به تخصیص منابع روزافزون برای سرمایه گذاری، در درجه اول برای نوسازی یا ساخت بیمارستان ها و تجهیزات جدید گران قیمت تشخیصی کرده است. زیرساخت های بهداشتی در آذربایجان به میزان قابل توجهی از سطح پایین سرمایه گذاری از دهه 1990 رنج می برد. از زمان استقلال تعداد سرانه پزشکان کاهش یافته است و تعداد پرستاران در هر سال کاهش قابل توجهی داشته است.

وزارت بهداشت دستیابی به ترکیبی مناسب از تخصص های پزشکی در بخش دولتی و توزیع جغرافیایی مناسب کارمندان را دشوار دانسته است. استخدام و نگهداری کادر پزشکی در مناطق روستایی از موضوعات دیرینه است و شکوفایی بخش خصوصی در باکو نیز بسیاری از متخصصان باتجربه مراقبت های بهداشتی را به خود جلب کرده است. طبق آخرین سرشماری ها و تحقیقات انجام شده بر تعداد پرستاران در آذربایجان مشخص شده است که تعداد پرستاران در این کشور در سال های اخیر کاهش زیادی داشته و این کشور از کمبود نیروی پرستاری رنج می برد.

در نمودار زیر این میزان آورده شده است:

میزان پرستاران در آذربایجان

تحصیل رشته پرستاری در آذربایجان

یکی از رشته های تحصیل پزشکی در آذربایجان شامل رشته پرستاری در آذربایجان است که دانشجویان با تحصیل این رشته می توانند وارد بازار کار پرستاری و دریافت حقوق و مزایای مناسب شوند. دانشگاه های آذربایجان همچنین در رشته پرستاری دانشجویان خارجی را پذیرش می کنند. به طور کلی رشته پرستاری در آذربایجان در مقطع کارشناسی به مدت 4 سال به طول می انجامد که با مدرک آن می توانید طبق تایید شورای پرستاری این کشور وارد بازار کار شوید. رشته پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد در آذربایجان به مدت 2 سال به طول می انجامد که برخی از دانشگاه های این کشور این رشته را ارائه می دهند. هزینه تحصیل پرستاری در آذربایجان نیز حدود 5000€ (یورو) در سال می باشد. شرایط تحصیل پرستاری در آذربایجان ارائه مدرک معتبر دیپلم و نمرات بالای 60%دروس اصلی و همچنین شرکت در آزمون NEET می باشد.

دانشجویان با تحصیل رشته پرستاری در آذربایجان موارد زیر را آموزش می بیند:

  • مفاهیم و فرآیندهای آموزش پرستاری را آموزش می بینند.
  • تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی پرستاران یا گروه هدف دیگر
  • برنامه آموزشی مناسب برای نیازهای گروه هدف را آموزش می بینند.
  • برای رسیدن به اهداف برنامه آموزشی، استراتژی ها و تکنیک های یادگیری مناسب را انتخاب می کنند.
  • محتوای دوره را بر اساس بهترین روش ها آموزش می بینند.
  • سخنرانی های اساتید و همکاران را به روشی مناسب ارزیابی می کنند.

مزایای تحصیل رشته پرستاری در آذربایجان

دانشجویان داخلی و خارجی با تحصیل رشته پرستاری در آذربایجان از مزایای زیر بهره مند خواهند شد:

  • آماده سازی برای حرفه پرستاری در آینده
  • اخذ دانش و علم پرستاری در آذربایجان
  • دریافت صلاحیت های حرفه ای مطابق با نیازهای روز جامعه
  • تحصیل پرستاری به زبان انگلیسی و روسی و یادگیری زبان آذربایجانی در طول دوره
  • ورود به بازار کار پرستاری پس از تحصیل
  • اخذ اقامت آذربایجان
  • دریافت حقوق مناسب پس از یافتن شغل پرستاری

از جمله دانشگاه های معتبر آذربایجان برای تحصیل رشته های پزشکی و پرستاری نیز در جدول زیر آمده است:

نام دانشگاهشهر
دانشگاه پزشکی آذربایجانباکو
دانشگاه خزرباکو
دانشگاه باکوباکو
دانشگاه سومقاییتسومقاییت
دانشگاه قفقازباکو
دانشگاه اولدار یوردوباکو

مزایای تحصیل رشته پرستاری در آذربایجان

بازار کار پرستاری در آذربایجان

بزرگترین مسئله صنعت بهداشت و درمان آذربایجان کمبود سرمایه انسانی است. کافی نبودن پزشک و پرستار با تخصص به روز از مشکلات این کشور است. لذا آذربایجان و بازار کار این کشور به دنبال نیروی متخصص در زمینه پزشکی به خصوص رشته پرستاری است. با این حال، دولت اکنون برنامه هایی را که جوانان را ترغیب می کند وارد مشاغل پزشکی شوند را حمایت می کند. با حمایت مالی از تحصیلات آنها در خارج از کشور در ترکیه، اروپا و ایالات متحده، موج جدیدی از پزشکان آموزش دیده در حال آماده شدن برای کار در آذربایجان هستند. علاوه بر این آذربایجان از ورود نیروی با تجربه و متخصص در رشته پرستاری استقبال می کند. لذا پرستاران می توانند با معرفی و درخواست برای کار پرستاری در آذربایجان متقاضی شوند. البته جهت مهاجرت کاری به آذربایجان باید ویزای کاری آذربایجان را دریافت کنید.

حقوق پرستاری در آذربایجان 2023

واحد پول کشور آذربایجان منات است که با AZN شناخته می شود. در ماه سپتامبر 2023 هر منات برابر با 0.59$ (دلار) می باشد. طبق آمارهای اعلام شده میزان حقوق میانگین پرستاران در کشور آذربایجان در حدود 2849AZN (منات) می باشد که معادل 1676$ (دلار) است. این در حالی است که کم ترین حقوق گزارش شده پرستاران در سال 2023 در کشور آذربایجان به میزان 1900AZN (منات) و بیشترین میزان حقوق ماهانه به مقدار 5690AZN (منات) می باشد. افزایش حقوق در رشته پرستاری در آذربایجان رابطه مستقیم با میزان تجربه، تحصیلات و نوع حرفه دارد.

نکته قابل توجه در رابطه با میزان حقوق رشته پرستاری در این کشور بالا بودن 19% حقوق زنان پرستار نسبت به مردان پرستار است. متوسط حقوق پرستاری 35% کمتر از حقوق مشاغل بهداشت و پزشکی است. همچنین حقوق پرستاری در مقایسه با حقوق میانگین تمامی مشاغل در آذربایجان کم تر می باشد که در نمودار زیر مشخص شده است:

مقایسه حقوق پرستاری

در جدول زیر همچنین می توانید میزان حقوق مرتبط با پرستاری را در کشور آذربایجان در سال 2023 مشاهده کنید:

شغلمیزان حقوق (منات) AZN
پرستار مراقبت های ویژه2850
پزشک پرستار نوزادان3500
رئیس پرستار2850
پرستار خانگی2350
پرستار ICU2800
پرستار مامایی3100
پرستار مراقبت حاد2850
پرستار روانپزشکی2350

لازم به ذکر است میزان حقوق پرستاران در شهر باکو از سایر شهرهای آذربایجان بالاتر می باشد. برای مهاجرت به آذربایجان و سایر کشورهای می تواند از مشاوره هر روزه در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند شوید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *