مهاجرت تحصیلی قطر

رشته معماری در قطر

رشته معماری در قطر

 رشته معماری در قطر با توجه به گسترش ساخت و ساز و ساختمان های مدرن در این کشور بسیار مورد توجه متقاضیان قرار گرفته است. قطر در سال های اخیر قصد رقابت با سایر کشورهای عربی نظیر امارات داشته است و برای جذب توریست و گردشگر آغاز به تاسیس و ساخت بناهای خدماتی و رفاهی و گردشگری با معماری منحصر به فرد خود کرده است. این کشور توانست میزبانی رقابت های جهانی نظیر فوتبال را بدست آورد و به دنبال آن آغاز به ساخت اماکن ورزشی و استادیوم های سطح یک جهانی کرده است.

با توجه به این توسعه و رشد صنعت ساختمانی در کشور نیاز به معماران مجرب در این کشور بیش از پیش حس می شود. لذا در صورت داشتن مدرک معتبر معماری و تجربه کاری می توانید برای کار در قطر در رشته معماری اقدام کنید. گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه درباره رشته معماری در قطر شرح داده اند.

تاریخچه رشته معماری در قطر

درست در گوشه ای از آسمان خراش های مدرن، فلزی و شیشه ای در قطر آثاری از گذشته معماری پیداست. اگرچه به سرعت در حال از بین رفتن هستند، اما هنوز ساختمان های سنتی در چند منطقه قدیمی دوحه مانند الاسماخ، نجادا و قدیم غانیم وجود دارد. قطر در نیمه اول قرن 20 از خانه های کنار هم تشکیل شده بود که با کوچه های باریک از یکدیگر جدا شده اند و سایه، حریم خصوصی و امنیت را فراهم می کنند. بیشتر خانه ها در اطراف یک حیاط مرکزی، یک فضای نیمه خصوصی که در آن بسیاری از فعالیت های خانگی انجام می شد، ترتیب داده می شدند. حداقل در یک طرف حیاط یک ایوان ستون دار یک منطقه سایه دار ایجاد می کند و به عنوان یک عنصر تزئینی مهم در داخل خانه عمل می کند.

در اطراف حیاط طیف وسیعی از اتاق ها وجود داشت که بعضی از آنها دارای عملکردهای خاصی مانند پذیرای، اتاق خواب یا حمام بودند. پذیرایی که اغلب در مجاورت ورودی قرار داشت برای سرگرمی بازدید کنندگان یا برای انجام امور تجاری در فضایی که می توانست از بقیه خانه ها محفوظ بماند، مورد استفاده قرار می گرفت. در قطر، مصالح ساختمانی سنتی یک سنگ آهک سخت و با منابع محلی بود. دیوارها با گل، سنگ ریزه و سنگ های کوچکتر به جای ملات به کار می رفتند. این دیواره ها توسط عناصر در معرض فرسایش قرار داشتند و باید با یک لایه رندر مبتنی بر گچ محافظت می شدند. طوفان های شدید زمستانی می تواند به ساختمان آسیب برساند، بنابراین لوله های چوبی آب، رواناب را از پشت بام به خیابان منتقل می کردند.

تحصیل رشته معماری در قطر

با توجه به نیاز قطر به مهندسین معمار، دانشگاه های قطر در رشته معماری برنامه های مختلفی را در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می کنند. دانشجویان خارجی با داشتن مدارک لازم و پذیرش در دانشگاه های قطر می توانند در رشته معماری تحصیل کنند. تحصیل رشته معماری در قطر به زبان عربی و انگلیسی است. با توجه به کمبود مهندسین معمار در این کشور برنامه های معماری در حال افزایش هستند. جهت تحصیل در قطر در رشته معماری می توانید به یکی از برترین دانشگاه های این کشور یعنی دانشگاه قطر مراجعه کنید. این دانشگاه برنامه معماری را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می کند.

در جدول زیر می توانید موسسات معتبر قطر جهت تحصیل رشته معماری در این کشور را ببینید:

ردیفنام موسسه
1دانشگاه قطر
2دانشگاه حماد ابن خلیفه قطر

کار در رشته معماری در قطر

در دوره پس از نفت در دهه 1990 و 2000، به ویژه با پروژه های عظیم احیای زمین و توسعه خلیج فارس در قطر، لوسایل و جزیره مروارید، رونق ساخت و ساز و توسعه شهری وجود داشت. با اعلام دولت مبنی بر اجاره ساختمان ها و دفاتر در West Bay، یک رقابت ساختمانی برای بهره گیری از سیاست جدید برگزار شد که منجر به رشد گسترده در بخش های ساخت و ساز و زیرساخت ها شد. لذا برج ها در طی چند ماه کوتاه در حال ساخت بودند. در این دوره، معماری بیش از آنکه در خدمت یک عملکرد باشد یا به طور هماهنگ در منظره شهری موجود باشد، بیشتر به طرح های منحصر به فرد، ابتکاری، مد روز و شاخص تبدیل شد که با یکدیگر و سایر کشورها تکمیل می شدند.

هم اکنون نیز این دوره در حال ادامه است و ساختمان های زیادی در قطر در حال ساخت و یا در ابتدای پروژه هستند. لذا بازار کار رشته معماری در این کشور بسیار فعال است. با داشتن ویزا کار در قطر می توانید در این کشور مشغول به کار در رشته معماری شوید. طبق بررسی های انجام گرفته متوسط حقوق ماهیانه کار در قطر برای یک مهندس معمار حدود 17900QAR (ريال قطر) است. این در حالی است یک معمار در قطر ماهیانه حداقل 8610QAR (ريال قطر) و حداکثر 28200QAR (ريال قطر) حقوق دریافت می کند.

در نمودار زیر می توانید میزان حقوق برخی از مشاغل رشته معماری در کشور قطر را مشاهده کنید:

حقوق برخی از مشاغل رشته معماری در کشور قطر

تحصیل معماری در دانشگاه قطر

دپارتمان مهندسی عمران و معماری دانشگاه قطر برنامه ای برای تحصیل در مقطع کارشناسی دارد که منجر به دریافت مدرک لیسانس و تحصیلات تکمیلی منجر به صلاحیت های کارشناسی ارشد و دکترا می شود. دوره های این دانشکده دانش و مهارت های لازم را برای فارغ التحصیلان برای گرفتن موقعیت های فنی و رهبری در صنعت و همچنین فارغ التحصیلان با هدف تحقیق و مشاغل دانشگاهی مورد نیاز قرار می دهد. برنامه کارشناسی آنها توسط ABET معتبر است که اطمینان می دهد این برنامه از استانداردها و کیفیت مورد نیاز حرفه مهندسی عمران برخوردار است. حفظ آموزش با کیفیت بالا و محیط های یادگیری بهبود یافته اولویت اصلی دانشکده است. گروه مهندسی عمران و معماری دانشگاه قطر دارای مجموعه تحقیقات قوی در رشته های اصلی مهندسی عمران و معماری است و از آزمایشگاه های خوب و تجهیزات گسترده بهره مند است.

برنامه های معماری این دانشکده چشم انداز ملی 2030 قطر را پشتیبانی می کند و به مناطق اصلی برای کشور که در حال حاضر شاهد یک پیشرفت بی سابقه است، می پردازد. کادر علمی این دانشگاه با محققان برجسته از سراسر جهان در زمینه های دارای اولویت بالا و زمینه های چند رشته ای همکاری می کنند. گروه مهندسی عمران و معماری تعامل شدیدی با جامعه محلی دارد و به شدت از فعالیت های ارتباطی پشتیبانی می کند. کارکنان همیشه در دسترس هستند تا تخصص خود را برای مشاوره و تجزیه و تحلیل و قضاوت تخصصی خود را ارائه دهند.

تحصیل کارشناسی رشته معماری در دانشگاه قطر

برنامه 5 ساله کارشناسی در معماری با هدف پرورش تفکر انتقادی و توسعه توانایی بهبود قابل توجه محیط ساخته شده از طریق مشارکت فعال فارغ التحصیلان خود در حرفه معماری در قطر و منطقه است. این برنامه جنبه های زیر را به عنوان معیارهای مهم موفقیت در نظر می گیرد:

ایجاد تعادل بین انواع مختلف دانش که یک معمار به آن نیاز دارد.

  • هدف این برنامه در این زمینه فارغ التحصیلی از معماران است که می توانند نقش های مختلفی را در جامعه قطر بازی کنند و می توانند با همتایان خود رقابت کنن..
  • تلاش برای دستیابی به فارغ التحصیلانی که بتوانند، به طور موثر و کارآمد، با واقعیت های بافت محلی قطر که فرهنگ و جامعه آن و زمینه منطقه ای صنعت ساختمان آن را مثال می زند، کنار بیایند.
  • تلاش برای دستیابی به فارغ التحصیلانی که در توسعه ایده های طراحی و تحقق این ایده ها در طراحی عملی و راه حل های ساختمانی ضمن استفاده از فن آوری اطلاعات به روز در طراحی مهارت دارند.

با توجه به ماهیت چند وجهی معماری، برنامه 160 ساعت اعتبار دارد و در طی 5 سال (10 ترم) علاوه بر 2 جلسه اجباری آموزش تابستانی انجام می شود.

تحصیل کارشناسی رشته معماری در دانشگاه قطر

فوق لیسانس Architecture اسلامی دانشگاه حماد ابن خلیفه قطر

کارشناسی ارشد هنر اسلامی، معماری و شهرسازی یک برنامه چند رشته ای است که با همکاری دانشگاه آکسفورد انگلیس انجام شده است. هدف آن تجهیز طراحان، متصدیان و مورخان آینده به درک انتقادی و آگاهانه از هنر و معماری اسلامی، به منظور ایجاد و انتشار مطالب مرتبط با جامعه است که موجب ارتقا و هویت شخصی در منطقه می شود. این برنامه با بررسی تاریخچه متنی هنر، معماری و شهرسازی اسلامی، تحقیق در جهت حفاظت از میراث فرهنگی اسلامی را تشویق می کند. فارغ التحصیلان می توانند در موارد زیر مشغول شوند:

  • تاریخ هنر اسلامی
  • معماری معاصر مسجد
  • و زمینه های شهرسازی پایدار دنبال کنند.

برنامه کارشناسی ارشد هنر اسلامی، معماری و شهرسازی از نظر تمرکز، ساختار و محتوا بی نظیر است و هیچ برنامه مشابهی در جهان اسلام ارائه نمی شود. این برنامه بر ساخت حیاتی، تملک، اشاعه و کاربرد تاریخ هنر، معماری و شهرسازی در نهادهای بین المللی به طور کلی و به طور خاص در جوامع مختلف اسلامی متمرکز است. این برنامه ماهیتی جامع دارد، زیرا در هنر، معماری و شهرنشینی طیف گسترده ای از تمدن های متأثر از اسلام وارد می شود. این برنامه تخصص هایی را ارائه می دهد که هدف آنها ایجاد ابزارهای حیاتی برای تجزیه و تحلیل ساختمان ها و فضاهای عمومی در مقیاس های مختلف و مهارت های پیشرفته برای کاربرد آنها در پروژه های طراحی معماری است.

توسعه Architecture در قطر

در چند دهه، قطر به آنچه كه سایر ملل طی قرنها برای تحقق آن تلاش كرده بودند، دست یافت و این رشد فوق العاده سریع تأثیرات عظیمی بر ملت و رشد معماری و طراحی آن داشته است. انتقال از یک دوره به دوره دیگر نسبتاً سریع اتفاق افتاد، جایی که معماری قطر که زمانی در خانه های گلی در دوره قبل از نفت تعریف می شد، به سرعت با ثروت نفتی در دوره پس از نفت به معماری مدرن تبدیل شد. اختراع مرواریدهای پرورشی در ژاپن در دهه 1930 باعث نابودی صنعت مروارید سازی در قطر منبع اصلی ثروت آن کشور را در فقر فرو برد و بر توسعه معماری آن تأثیر گذاشت. در دوره قبل از نفت، معماری کاملاً ساده بود. خانه های ساده، حیاط های خانگی، که بنا به خواسته خانواده ها گسترش یافتند.

معماری این دوره زمانی با توجه به محیط زیست، تهیه منابع محلی و ساختمان با توجه به جهت گیری بهینه برای استفاده بهینه از شرایط آب و هوایی طبیعی تعریف شده است. چند سال بعد، کشف نفت قطر را در مسیر ثروت صنعتی قرار داد و با آن تأثیرات فوری بر رشد محیط شهری داشت. اگرچه سبک های ساختمان ها تا حد زیادی یکسان باقی مانده است، اما به تدریج مواد طبیعی با سیمان و آجر جایگزین شدند و خطوط معماری یکنواخت و صاف شدند. ساکنان مرفه توانستند برای اولین بار معمارانی از هند، پاکستان و لبنان را برای ساختن طراحی های منحصر به فرد و هنر دکو، پر از نقوش و شکوفائی های نمادین، ​​یا آنچه “دکو عرب” نامیده می شود به قطر بیاورند. جهت کسب اقامت از طریق کار در قطر می توانید از مطالب عنوان شده در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت استفاده کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *